AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Hei. Tok pks 37+2 pga placenta previa og sliter med amming....Babyen hadde dårlig sugetak, raste ned i vekt, sp vi endte opp me mme og flaske, samt begynte jeg å pumpe på dag 3. Nå e jeg på dag 9, har begynt å amme igjen på dag 5 (pga av stor vektnedgang så suplerer vi med mme) så jeg fortsatter også å pumpe hver 3 time. Men melka som kommer er fortsatt gulaktig. Har også begynt med nesespray og da får jeg ca 40-50ml ut, men er veldig bekymret at den blir aldri hvit, at den øism..kommer ikke skikkelig i gang. er det noen med lignende erfaring? Har veldig lyst å få til fullamming men virker som jeg ikke har nokk melk fortsat Anonymkode: 17a3d...61f
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Gratulerer med baby Morsmelk er ganske gulaktig, den blir ikke hvit som lettmelk liksom. Hvis du trenger en bekreftelse, kan du ikke vise noen når du sikkert snart skal på vektkontroll eller stikke innom helsestasjonen? Ikke gi deg, du gjør en kjempejobb!! Anonymkode: 507a2...455 1 2
FrkSolsikke Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Gratulerer med baby 😍 Samme opplevelse her, keisersnitt og dårlig suge tak. Pumpet i kopp og fikk hellet i munnen, og ammet ved siden av for å øve sugingen. Brukte nesesprayen en stund, men etterhvert gikk det greit uten. Jeg fullammet til 4-5 måneder, og ammet ved siden av grøt/mat til nesten året. Alt Gikk seg til, men det tok tid. Bare vær tålmodig, og ikke stress. Dette finner dere ut av. 😀❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Også ks, burde pumpet fra start. Fikk til fullamming etter en ukes tid og har holdt på lenge nå. Rart at noe så vondt kan bli så fint! Lykke til, prøv å holde ut💛 Anonymkode: d0194...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Også ks, burde pumpet fra start. Fikk til fullamming etter en ukes tid og har holdt på lenge nå. Rart at noe så vondt kan bli så fint! Lykke til, prøv å holde ut💛 Anonymkode: d0194...9fc Vondt i begynnelsen altså. Det slutter snart å gjøre vondt. Skjold hjalp meg i gang. Anonymkode: d0194...9fc
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Morsmelk er gulaktig, spesielt i starten hvor man ofte har mye fett i melken. Med andre ord så høres det ut som du produserer helt riktig melk for babyen din! Anonymkode: d26ed...802 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Fargen på melka vil variere veldig gjennom døgnet, årstider og barnets alder Husker min var alt i fra nesten blank (høyt vanninnhold) til tjukk og gul (høyt fettinnhold) - dette tilpasser seg babyens behov etter hvert 🤩 Så ikke bry deg om det! Anonymkode: 4cfde...511 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Gul melk har høyt fettinnhold. Dette er melka du vil ha til babyen din. Hvit eller klar/blank melk har mye vann i seg, og er mindre næringsrik. Anonymkode: 5b506...32b 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Fargen på melka vil variere veldig gjennom døgnet, årstider og barnets alder Husker min var alt i fra nesten blank (høyt vanninnhold) til tjukk og gul (høyt fettinnhold) - dette tilpasser seg babyens behov etter hvert 🤩 Så ikke bry deg om det! Anonymkode: 4cfde...511 Takk! det e jo mye annet å bekymre seg over så en ting mindre e jo kjekt hehe. Anonymkode: 17a3d...61f
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vondt i begynnelsen altså. Det slutter snart å gjøre vondt. Skjold hjalp meg i gang. Anonymkode: d0194...9fc Jepp, bruker også skjold på det ene flatere brystet, men jepp, vondt er det, spesielt med all pumpinga i tillegg Anonymkode: 17a3d...61f
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august FrkSolsikke skrev (4 timer siden): Gratulerer med baby 😍 Samme opplevelse her, keisersnitt og dårlig suge tak. Pumpet i kopp og fikk hellet i munnen, og ammet ved siden av for å øve sugingen. Brukte nesesprayen en stund, men etterhvert gikk det greit uten. Jeg fullammet til 4-5 måneder, og ammet ved siden av grøt/mat til nesten året. Alt Gikk seg til, men det tok tid. Bare vær tålmodig, og ikke stress. Dette finner dere ut av. 😀❤️ Tusen takk! Føles jo heelt håpløst, spesielt når man sitter sånn krumbøyd over den pumpa hver 3 time....vondt og sårt har det blitt og. Anonymkode: 17a3d...61f 1
FrkSolsikke Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Glemte å legge til i innlegget mitt over her, at jeg hadde veldig vondt i brystvortene mine når babyen skulle suge , i lang lang tid. Det var bare å sette seg klar og bite tenna sammen inntil baby fikk tak på brystet og suge. Så dessverre, så er alt normal, det er bare å holde ut. 😂 Det er vondt, men du dør ikke 😂😜
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august FrkSolsikke skrev (1 time siden): Glemte å legge til i innlegget mitt over her, at jeg hadde veldig vondt i brystvortene mine når babyen skulle suge , i lang lang tid. Det var bare å sette seg klar og bite tenna sammen inntil baby fikk tak på brystet og suge. Så dessverre, så er alt normal, det er bare å holde ut. 😂 Det er vondt, men du dør ikke 😂😜 hehe, ja men se blir "herdra" til slutt eller? Jeg kan tåle asså, var bare mest bekymret at det e feil sugetak eller noe da det gjor vondt Anonymkode: 17a3d...61f
Nussepus Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk! Føles jo heelt håpløst, spesielt når man sitter sånn krumbøyd over den pumpa hver 3 time....vondt og sårt har det blitt og. Anonymkode: 17a3d...61f Bruker du manuell pumpe eller elektrisk? You go girl. Det går seg ofte til.
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Nussepus skrev (21 minutter siden): Bruker du manuell pumpe eller elektrisk? You go girl. Det går seg ofte til. Elektrisk, den man få låne fra sykehuset, så e lism The Best put there Anonymkode: 17a3d...61f
AnonymBruker Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august FrkSolsikke skrev (1 time siden): Glemte å legge til i innlegget mitt over her, at jeg hadde veldig vondt i brystvortene mine når babyen skulle suge , i lang lang tid. Det var bare å sette seg klar og bite tenna sammen inntil baby fikk tak på brystet og suge. Så dessverre, så er alt normal, det er bare å holde ut. 😂 Det er vondt, men du dør ikke 😂😜 Jeg hadde også det! Bare å stålsette seg hver amming. TS, jeg ser andre har nevnt det men vil bare bekrefte - melk til spedbarn er gulaktig fordi den har høyt fettinnhold. Derfor smør er gult, det er melkefett 😊 Hvis baby har gått ned i vekt, så er jo det perfekt med litt kraftig kost. I starten kommer også det som kalles råmelk, som er gulere enn vanlig, det er super næringsrik melk for helt nye barn. Kroppen justerer dette så fint selv. Tenk på at spedbarnets mage er veldig liten, så melka er konsentrert med ikke så mye volum, men mye næring og fett. Når baby blir større, så blir magevolumet større, og melken blir tynnere og hvitere. Da er det tørsteslukker i tillegg til mat. Hvis baby havner i «matkoma» etter å ha spist, bare døser bort ved puppen, så får han sannsynligvis nok mat. Jeg slet med amming som deg, måtte gi tillegg da jeg ikke hadde nok i starten, og pumpe, bruke skjold, gi morsmelk med nebb da barnet ikke tok flaske.. men det gikk seg til etter den første kneika. Jeg fikk nok melk, og amming ble lett for både meg og baby. Jeg pleide å gå på helsestasjonen ukentlig for å veie babyen. Man trenger ikke time for det. Man bare går innom når det passer, kler av baby, tar på tørr bleie, legger på vekta, og helsesekretæren hjelper med å veie og legge inn i dataen og skrive på kortet. Jeg prøvde å gjøre det på samme ukedag og med samme rutine for eksempel etter formiddagsamming, for da kan man sammenligne tallene bedre fra uke til uke. Og da slapp jeg å lure på om babyen fikk nok mat, og det var deilig. Det er ulikt hvor mye de skal opp per uke avhengig av alder. I starten er det vel standard med inntil 10% tap av kroppsvekt de første dagene imens både mor og barn og pupper ikke kan amming. Går det over 10% skal barnet ha tillegg, får ikke ned mer. Så begynner vektoppgangen, og jeg mener de ville ha 100-150g opp per uke i starten. Anonymkode: a17ff...95a
Nussepus Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Elektrisk, den man få låne fra sykehuset, så e lism The Best put there Anonymkode: 17a3d...61f Jeg syns det var mye bedre med manuell og da fikk jeg også ut mye mer.
Christina82 Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 22.45): Elektrisk, den man få låne fra sykehuset, så e lism The Best put there Anonymkode: 17a3d...61f Anbefaler deg å skaffe deg en pumpebh, da har du armene fri under pumping og kan slappe av. Jeg hadde denne og var veldig fornøyd; https://www.medela.com/no-no/amming-og-pumping/produkter/mamma--og-ammeklaer/pumping-garments/hands-free-pumpe-bustier?productId=4077 …men ser de nå og har fått en som er kombinert amme og pumpebh: https://www.medela.com/no-no/amming-og-pumping/produkter/mamma--og-ammeklaer/pumping-garments/3-i-1-amme-og-pumpe-bh?productId=1010 Anonymkode: bfa66...190
AnonymBruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 6.20): Hei. Tok pks 37+2 pga placenta previa og sliter med amming....Babyen hadde dårlig sugetak, raste ned i vekt, sp vi endte opp me mme og flaske, samt begynte jeg å pumpe på dag 3. Nå e jeg på dag 9, har begynt å amme igjen på dag 5 (pga av stor vektnedgang så suplerer vi med mme) så jeg fortsatter også å pumpe hver 3 time. Men melka som kommer er fortsatt gulaktig. Har også begynt med nesespray og da får jeg ca 40-50ml ut, men er veldig bekymret at den blir aldri hvit, at den øism..kommer ikke skikkelig i gang. er det noen med lignende erfaring? Har veldig lyst å få til fullamming men virker som jeg ikke har nokk melk fortsat Anonymkode: 17a3d...61f Morsmelk er ganske gul, den er ikke kritthvit som kumelka på kartong Les denne: Har jeg for lite melk? - Ammehjelpen Les denne: Får den nyfødte nok melk? - Ammehjelpen Les også de tre siste punktene her: Morsmelk eller morsmelkerstatning: Har det noe å si? - Ammehjelpen Kjempemange andre gode artikler der også hvis du ikke har sett nettstedet før! Generelt er jo alle temaene her: Ammestart - Ammehjelpen perfekt for deg nå Anonymkode: 58b45...f0c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå