Gå til innhold

12 000 å leve for, er det nok for en person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung ufør og har utbetalt rundt 26 000 etter skatt. Bruker cirka 12 000 på husleie, 3000 i regninger og utgifter, transport osv. Sitter igjen med rundt 12 000 å leve for. 

Er dette nok å leve for en person? Tenker hvis jeg skal ha råd til mat, take away og kanskje litt sminke og klær i måneden (er kvinne)..

Anonymkode: 126fd...959

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Maten er jo blitt sinnsyk dyr, aner ikke om 12 000 kr holder for kun meg. Noen flere som har cirka samme utbetaling og klarer å leve fint på det?

Ts

• Liker 2
Skrevet

12 000 er såpass mye at du til og med kan spare litt.

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

I følge utgiftene dine, så sitter du igjen med ca 11000 da. Men ja, det er en fin sum å ha etter alle faste regninger er betalt. Sløser du ikke altfor mye, så bruker du 4-6000 i måneden på mat, hygiene, apotek osv. Da har du nok til å spare noen tusen hver måned, en shoppingtur et par ganger i året, kanskje en utenlandstur hver sommer, noen turer på restaurant innimellom, frisør en gang i året eller to... spørs hva du prioriterer. 

Det er rundt det samme jeg har igjen etter faste utgifter. Men jeg prioriterer sparing til å kjøpe større hus, pensjon og ferie. Så etter sparingen er det ikke mye igjen til frisør og sminke!

Anonymkode: 81c9f...a40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer bruker 1200,- i uken på mat så 12000,- for en person er jo mye 🙂 Du får til og med spart litt. 

Anonymkode: cf9bc...777

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå veldig bra. Jeg er ufør på minstesats, og har 22 000 utbetalt, og har høyere boutgifter enn deg. Etter alle regninger, har jeg ca 5000 kr igjen å leve for, og det går bra. 

Anonymkode: 40d00...14c

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har  også minstesats- ca 22.000kr inn.

Og 3 barn.. jeg klarer oss på 8000kr til "alt annet"

Anonymkode: 45631...d3c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kan brødfø hele familien min på 5 for 12 000 kroner i mnd (nå snakker jeg om mat og husholdning ikke transport osv). Så da skulle vel en person klare seg ganske fint på dette til samtlige utgifter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
I Grosny skrev (3 timer siden):

12 000 er såpass mye at du til og med kan spare litt.

Absolutt!!!

Og hva, ts, er alternativet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om dette er en seriøs tråd. Du har vel ikke akkurat så mye valg uansett? Men høres ut som romslig økonomi det. 

Selv har jeg ca 2000 mer enn deg i måneden, og dette er inkludert barnetillegg. 

Anonymkode: 3d9bd...877

AnonymBruker
Skrevet

12k etter at alt det faste er betalt er mer enn meg og 1 barn 100% bruker

Vi bruker ca 5k på mat, 

Anonymkode: bb4bf...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ung ufør og har utbetalt rundt 26 000 etter skatt. Bruker cirka 12 000 på husleie, 3000 i regninger og utgifter, transport osv. Sitter igjen med rundt 12 000 å leve for. 

Er dette nok å leve for en person? Tenker hvis jeg skal ha råd til mat, take away og kanskje litt sminke og klær i måneden (er kvinne)..

Jeg ville sagt ja. Jeg har bare 19.000 utbetalt som ufør. 

Anonymkode: 87435...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Maten er jo blitt sinnsyk dyr, aner ikke om 12 000 kr holder for kun meg. Noen flere som har cirka samme utbetaling og klarer å leve fint på det?

Ts

Jeg synes du har romslig økonomi og er veldig heldig!

Anonymkode: 87435...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør klare å spare halvparten.

Anonymkode: 2993d...7c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Er det første gang du bor for deg selv?

Anonymkode: c08e3...333

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan fint få det romslig om du er smart med pengene. 

Jeg ville sett på utgiftene, og sett om du kan kutte ned noe der. Mulig å få billigere forsikring/mobil etc? 

Så ville jeg satt opp ett ordentlig budsjett der du også setter av til sparing/buffer. Budsjettet må være levelig, og økonomisk. 

Så ville jeg satt opp ett eget budsjett på mat. Sjekk tilbud og handle inn på tilbud/ukeshandel. 

Anonymkode: 32cce...620

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Det er litt rart at du ikke vet om 12000 holder, da du sannsynligvis har handlet både denne og de forutgående månedene og vil derfor ha en viss formening.

Anonymkode: c9a50...1c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så høy utbetaling du har. Jeg bor alene og har ung ufør, men mindre utbetalt . Har ca 10. 000 etter faste utgifter. Sparer 2000 på buffer og klarer meg greit på 8000. Følger med på tilbud når det gjelder absolutt alt, kjøper ingenting til full pris. Utskeielser som take away og byturer legger jeg til siste del av perioden før neste utbetaling. Har også råd til og reise til det populære landet syden utenfor fellesferien med juni utbetalingen. Tror du vil klare deg godt, men bli prisbevisst sånn at du får mest mulig for pengene dine. 

Anonymkode: 737a5...6a4

Skrevet

Vi bruker mellom 6000 og 8000 kr i måneden. Dette inkluderer alle husholdningsartikler og matvarer. 

Vi er 3 voksne i husholdningen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Jeg har under halvparten etter å ha betalt faste utgifter.

Det du har er sats for en voksen og ett barn, alene. 

Take away er for rikfolk, verken uføre eller lavtlønna folk.

Sminke har jeg sluttet med for lengst, hvem har vel råd til det?

Anonymkode: 7ea57...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...