Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...som det så populært kalles.

Det har vært så utrygt , ustabilt og vondt. 

Erfaringer?

Anonymkode: 5deb9...4ba

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og aldri igjen. De kan avoide seg selv. 

Anonymkode: ee5d7...2d8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, og aldri igjen. De kan avoide seg selv. 

Hvordan var det?

Anonymkode: 5deb9...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har!! De siste 3 årene har han brukt "push and pull", dvs interessert og investerer i meg kun når han vil. Han har gitt meg forhåpninger om at det skulle bli oss to. Jeg var betatt og strakk strikken veldig langt. Dvs jeg skulle ha avsluttet for 2,5 år siden, og ikke gitt han flere sjanser. 

Aldri mer skal noen andre få meg til å føle meg utrygg, usett og uelsket. De som har "avvisende tilknytningsstil" fikk meg som har "utrygg tilknytningsstil"  til å føle meg dårlig og ikke god nok. 

Jeg får indre fred ved å heller være singel. Så får bare han avoidenten fortsette å avoidentere. Han forblir alene.

Anonymkode: 4ae54...137

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har!! De siste 3 årene har han brukt "push and pull", dvs interessert og investerer i meg kun når han vil. Han har gitt meg forhåpninger om at det skulle bli oss to. Jeg var betatt og strakk strikken veldig langt. Dvs jeg skulle ha avsluttet for 2,5 år siden, og ikke gitt han flere sjanser. 

Aldri mer skal noen andre få meg til å føle meg utrygg, usett og uelsket. De som har "avvisende tilknytningsstil" fikk meg som har "utrygg tilknytningsstil"  til å føle meg dårlig og ikke god nok. 

Jeg får indre fred ved å heller være singel. Så får bare han avoidenten fortsette å avoidentere. Han forblir alene.

Akkurat dette. Og man tenker hele tiden «Er det meg? Kunne jeg gjort noe?». 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et såkalt «situationship» med en avoidant. Aldri igjen!

De gjør gjerne alt som føles som kjæresteting, men nekter å gjøre forholdet offisielt. Og hvis det oppstår en konflikt, vil de ikke snakke sammen – de forsvinner bare i flere dager, mens du blir sittende igjen med uro og bekymringer.

Anonymkode: 30fe7...47b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette. Og man tenker hele tiden «Er det meg? Kunne jeg gjort noe?». 

Ja. Jeg grublet og spekulerte på hvorfor han oppførte seg sånn. Han var jo interessert, bare ikke interessert nok. Han hadde dessuten tinder. I tillegg til å være i et "situasjonsforhold" med meg.   -vi var ikke gode på å kommunisere om de viktige spørsmålene vedr forpliktelser, grenser osv. Jeg var betatt av den illusjonen av det som kunne ha vært et fint forhold. Jeg håpte at han kom til å bli bedre.

AnonymBruker
Skrevet

De gjør gjerne alt som føles som kjæresteting, men nekter å gjøre forholdet offisielt. Og hvis det oppstår en konflikt, vil de ikke snakke sammen – de forsvinner bare i flere dager, mens du blir sittende igjen med uro og bekymringer.

…som gjør at du til slutt ringer han, selv om det var han som stakk, og mister mer og mer av selvrespekt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herremin, jeg kunne skrevet prikk likt som deg. Du forklarer det godt. Wow. 

Det er håpløst. Jeg har kjøpt ri bok om tilknytningsstiler og hvorfor det blir sånn. Gleder meg til å lese. Og kanskje forstå mer. Men aldri mer at en avoident type skal inn i mitt igjen. Kastet bort 3 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er håpløst. Jeg har kjøpt ri bok om tilknytningsstiler og hvorfor det blir sånn. Gleder meg til å lese. Og kanskje forstå mer. Men aldri mer at en avoident type skal inn i mitt igjen. Kastet bort 3 år.

*inn i mitt liv igjen. 

Og ja de kan plutselig bli stille også får de det til at det egentlig er min skyld. Jeg fikk høre at jeg var så treg å svare på feks snap. Da var jeg på jobb og har ikke lov å ha mobil på meg. Så han fikk meg til å føle at alt var galt med meg. Skjønner ikke hvorfor jeg godtok så mye. Og vi begge to er voksne folk. Helt bak mål.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette avoidant det nye, nå når vi har stemplet de fleste som narsissister?

Anonymkode: 60115...c90

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Yeap, det forkludret sinnet mitt til det ugjenkjennelige, er flere år siden. Likevel henger det godt i enda, så jeg har ikke taklet treffe noen flere nå. På 5år.

Det var lenge tenker sikkert flere nå..

desverre ble tankesettet & hvem jeg var så herpet innvendig at det har tatt så lang tid før hodet sakte bikket over vannkanten igjen..

Anonymkode: bd449...fff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De har misforstått. De bruker «avoidant», dvs unnvikende tilknytningsstil for å beskrive/bortforklare alle som player dem, når i realiteten en avoidant ikke vil dumpe dem, bare rømmer litt (eller helt) når det blir for mye følelser. 

Anonymkode: 0fcb4...31b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva heter boken? 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere at disse er "avoidant" og at det ikke er noe annet? Og deg er klassisk sett snakk om 2 forskjellige typer avoidant. Hvem av typene var det? 

Vet dere i det hele tatt hva dette er? - Eller er det et moteord dere har lært å kaste rundt dere når datingen eller forholdet ikke går som dere håpet og dere trenger å gjøre noen andre til syndebukk? 

Anonymkode: 6b5e6...dfd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame og er avoidant selv. Har vært gift i 10 år. Ekteskapet er ikke perfekt, og jeg vet at mannen føler på visse mangler fra meg. Men det er hva det er

Anonymkode: b950e...208

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har lest en del om dette etter mitt siste brudd, det har gitt meg noen aha opplevelser. 

Jeg anser meg som en med sikker tilknytningsstil, men min kjæreste var veldig usikker og i engstelig leiren. Det gjorde nok etter hvert at jeg fikk tendenser mot avoidant og ble mer unnvikende. 

det var ingen mengder med bekreftelser og tilgjengelighet jeg kunne gi, som var nok, hun var evig usikker. Det at jeg ikke var bevisst nok, gjorde at jeg ikke traff godt nok i hvordan jeg håndterte det, trist, men hadde bare de verktøyene jeg hadde akkurat da. 

Var ikke helt klar over denne dynamikken når vi var i forholdet dessverre, og vi fant aldri ut av det sammen. Vi klarte ikke mer og jeg tok initiativ til å avslutte, da vi over en lengre periode levde i svært usunt stress begge to. I ettertid tok jeg kontakt med henne for å klarne opp litt, da jeg hadde blitt mer klar over disse tingene, jeg tror vi kunne jobbet oss igjennom det om vi var villig til det. Den var ikke hun med på da, synd, fordi vi hadde noe veldig ekte og fint. 

Tror ikke jeg skal gå i fellen med å unngå noen med en viss tillnytningsstil, det er bedre å gjøre hverandre bevisst på det, finne ut av det. Først da kan man få et sunt og fint forhold. Jeg er hvertfall glad jeg nå har begynt å dykke inn i dette, kanskje mitt neste forhold kan bli noe skikkelig bra.

Endret av debattanten
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
debattanten skrev (30 minutter siden):

Jeg har lest en del om dette etter mitt siste brudd, det har gitt meg noen aha opplevelser. 

Jeg anser meg som en med sikker tilknytningsstil, men min kjæreste var veldig usikker og i engstelig leiren. Det gjorde nok etter hvert at jeg fikk tendenser mot avoidant og ble mer unnvikende. 

det var ingen mengder med bekreftelser og tilgjengelighet jeg kunne gi, som var nok, hun var evig usikker. Det at jeg ikke var bevisst nok, gjorde at jeg ikke traff godt nok i hvordan jeg håndterte det, trist, men hadde bare de verktøyene jeg hadde akkurat da. 

Var ikke helt klar over denne dynamikken når vi var i forholdet dessverre, og vi fant aldri ut av det sammen. Vi klarte ikke mer og jeg tok initiativ til å avslutte, da vi over en lengre periode levde i svært usunt stress begge to. I ettertid tok jeg kontakt med henne for å klarne opp litt, da jeg hadde blitt mer klar over disse tingene, jeg tror vi kunne jobbet oss igjennom det om vi var villig til det. Den var ikke hun med på da, synd, fordi vi hadde noe veldig ekte og fint. 

Tror ikke jeg skal gå i fellen med å unngå noen med en viss tillnytningsstil, det er bedre å gjøre hverandre bevisst på det, finne ut av det. Først da kan man få et sunt og fint forhold. Jeg er hvertfall glad jeg nå har begynt å dykke inn i dette, kanskje mitt neste forhold kan bli noe skikkelig bra.

Interessant. Men jeg er nysgjerrig:  Hvordan vet du at du har sikker tilknytningsstil? 

Jeg synes det er en del begrepsforvirring. Særlig i de norske kildene. Det er mulig du har rett, altså. Men det er fullt mulig å lese mellom linjene at du har hatt "dismissive avoidant" / "Unnvikende-utrygg" tendenser hele tiden. 

Veldig klokt å sette seg inn i dette. Viktig å vite at man er ikke det ene eller det andre konsekvent, men innslag av allt typer, avh av situasjonen, men som regel en "stil" som preger totalbildet. (med mindre man er såkalt "desorganisert") 

Det finnes en del på nettet som bruker denne teorien feil og kommer med mye feilinformasjon. Men jeg har holdt meg til en amerikansk kilde som holder seg tett innpå det faglige fundamentet innen psykologien. I beskrivelsen til "Tryggere. no", så spriker "desorganisert" mye fra det man kaller "fearful avoidant" - selv om man skulle tro de mener det samme. Men mulig den norske modellen har ulike definisjoner fra den amerikanske og ikke kan sammenlignes 1:1.

Jeg har måttet innse at jeg lener mot "fearful avoidant" og dette betyr (forenklet sagt) at jeg kan være alle de 3 andre kategoriene om hverandre. Det kommer litt an på partneren. Men det gjør meg også til en potensielt veldig vanskelig person å være sammen med og muligens et mareritt for en med engstelig tilknytningsstil. Men helt ok for en med trygg tilknytningsstil, siden hennes væremåte vil være dempende og speiles tilbake. (dette her kan egentlig ikke forklares enkelt) 

Mye parterapi er unnagjort hvis man forstår denne dynamikken. Da vil man lettere forstå partnerens reaksjoner og ha et forståelsesgrunnlag å snakke utifra. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dette avoidant det nye, nå når vi har stemplet de fleste som narsissister?

Anonymkode: 60115...c90

Folk med narsissistiske trekk har også et tilknytnings mønster, en del narsissistiske trekk kan også ligne avoidant tilknytning, kald og varm oppførsel feks, kan være begge deler. Noen er slik bevisst fordi de vet det hekter folk, eller de bryr seg ikke om den andre uten å kommunisere det. Det er manipulerende og noe folk med narsissistiske trekk kan finne på.

En som har et avoidant tilknytnings mønster vil ikke bruke det til p helte en annen med vilje. Mange av dem  som vet de er avoidant ønsker behandling eller endring. Og veldig mange aner ikke at det er avoidant tilknytning som gjør dem interresert, ille interessert, så interessert igjen osv

Jeg har vært sammen med en avoidant mann med sterke narsissistiske trekk i mange år. Det kan være svært skadelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Interessant. Men jeg er nysgjerrig:  Hvordan vet du at du har sikker tilknytningsstil? 

Jeg synes det er en del begrepsforvirring. Særlig i de norske kildene. Det er mulig du har rett, altså. Men det er fullt mulig å lese mellom linjene at du har hatt "dismissive avoidant" / "Unnvikende-utrygg" tendenser hele tiden. 

Veldig klokt å sette seg inn i dette. Viktig å vite at man er ikke det ene eller det andre konsekvent, men innslag av allt typer, avh av situasjonen, men som regel en "stil" som preger totalbildet. (med mindre man er såkalt "desorganisert") 

Det finnes en del på nettet som bruker denne teorien feil og kommer med mye feilinformasjon. Men jeg har holdt meg til en amerikansk kilde som holder seg tett innpå det faglige fundamentet innen psykologien. I beskrivelsen til "Tryggere. no", så spriker "desorganisert" mye fra det man kaller "fearful avoidant" - selv om man skulle tro de mener det samme. Men mulig den norske modellen har ulike definisjoner fra den amerikanske og ikke kan sammenlignes 1:1.

Jeg har måttet innse at jeg lener mot "fearful avoidant" og dette betyr (forenklet sagt) at jeg kan være alle de 3 andre kategoriene om hverandre. Det kommer litt an på partneren. Men det gjør meg også til en potensielt veldig vanskelig person å være sammen med og muligens et mareritt for en med engstelig tilknytningsstil. Men helt ok for en med trygg tilknytningsstil, siden hennes væremåte vil være dempende og speiles tilbake. (dette her kan egentlig ikke forklares enkelt) 

Mye parterapi er unnagjort hvis man forstår denne dynamikken. Da vil man lettere forstå partnerens reaksjoner og ha et forståelsesgrunnlag å snakke utifra. 

Det er rett og slett at jeg ikke kjenner meg igjen i noen av de beskrivelsene som gjelder for avoidant. Jeg er ikke kald, var det problemer eller jeg merket det var noe med henne så tok jeg det alltid opp. Jeg hadde en veldig stor ro med henne og trygg i forholdet. Jeg er en åpen bok og delte dype og intime ting om egen sårbarhet og traumer, hva som er viktig for meg. Nærhet og intimitet var noe av det jeg elsket mest i vårt forhold, hvordan det føltes godt og riktig. 

Når jeg har lest om de andre formene for tilknytning kjenner jeg meg ikke igjen som sagt, eneste som kunne jeg meg noen trekk i «avoidant» leiren var min tendens til å ikke stå opp for meg selv tidvis. Jeg kan være noe konfliktsky. Jeg tok opp ubehagelige ting, men jeg lot henne være respektløs ovenfor mine grenser i hennes usikkerhet litt for lenge. Her var jeg ikke moden nok i alle tilfeller og møtte henne med det vi gjerne kaller ikke emosjonelt moden respons 😅 Ikke alltid, men jeg reagerte dårligere desto lenger vi kom mot slutten. Min største tabbe i forholdet. 

Som sagt, tror det handlet mer om mine tendenser til konfliktskyhet og mangel på egen respekt for meg selv og egne grenser. Enn at jeg skal puttes i avoidant leiren. Jeg er i utgangspunktet en veldig trygg person. Men hun var utrolig engstelig og mer enn jeg klarte å håndtere på tidspunktet, og jeg var ikke klar over egne begrensninger. 

Men helt klart, jeg skal lese og studere mer om dette. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...