Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plutselig fått mange vonde kviser i pannen og på hake. Har ikke hatt så mye problemer med kviser før. Noen tips til hudpleie jeg kan prøve for å dempe det? 42 år gammel kvinne så dette var liksom ikke helt ventet nå.

Anonymkode: 4e8d2...74a

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Haldrup
Skrevet

Jeg har selv hatt massevis av kviser opp gjennom årene, men livsstilen min har også til tider vært ganske urealistisk, dermed sagt.... veldig glad i sukker.... 😆

For ett års tid siden skiftet jeg til Carnivor dieten, der man bare spiser kjøtt og animalske produkter.... Og Alle kvisene ble borte i løpet av noen måneder.... 

Så kanskje det er dieten din som har endret seg... Kanskje du spiser litt mye sukker.... Slik jeg selv gjorde før i tiden...😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 22.34):

Jeg har plutselig fått mange vonde kviser i pannen og på hake. Har ikke hatt så mye problemer med kviser før. Noen tips til hudpleie jeg kan prøve for å dempe det? 42 år gammel kvinne så dette var liksom ikke helt ventet nå.

Anonymkode: 4e8d2...74a

Som AB over her er inne på, så kan kostholdet ha betydning. Med tanke på alderen din kan det muligens også være hormonelt. Du sier ingen ting om hudtypen din ellers eller hva du evt. bruker av hudpleie - har du innført et nytt produkt som du reagerer på?

Det som kan hjelpe for kvisene, er et serum med niacinamide, f.eks. The Inkey List Niacinamide Serum. Niacinamide er en form av vitamin B3, som bl.a. er betennelsesdempende og bidrar til å balansere talgproduksjonen. Niacinamide kan du i utgangspunktet bruke hver dag, men som alle aktive ingredienser er det greit å starte gradvis, f.eks. annen hver dag. 

Et par kvelder i uken kan du eksfoliere med BHA (salicylsyre) f.eks. The Ordinary Salicylic Acid 2% Solution. BHA er også betennelsesdempende, bidrar til å balansere talgproduksjonen og løser opp talg i porene, noe som bidrar til å forebygge at nye kviser oppstår. 

Ettersom både niacinamide og BHA er såkalte aktive ingredienser, bør du ta en såkalt patch test før du begynner å bruke dem, for å unngå evt. allergiske reaksjoner. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, og vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen form for rødhet eller irritasjon, kan du bruke produktet. 

Niacinamide bruker du om morgenen før fukt og solkrem, BHA bruker du på nyrenset hud om kvelden, og ikke to påfølgende kvelder. La produktet trekke godt inn før du påfører fukt. Det er som regel tilstrekkelig å eksfoliere et par ganger i uka. Både The Ordinary og The Inkey List får du hos de fleste apotek, dersom du ikke vil handle online :) 

AnonymBruker
Skrevet

Basiron 10%. Fra apoteket. Skulle ønske jeg prøvde det før jeg svidde av flere tusen kroner på ulike syrer og serumer. 

Kan også være hormonelt, da du er i en alder der hormonene kan begynne å slå seg vrang (perimenopausen). Da ville jeg prøvd en tur til legen.

Anonymkode: b6acf...ebf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...