Gå til innhold

178cm høy - hvilken vekt skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du burde ha en vekt der du føler deg frisk, kan kan gjøre det du vil - uten at du må bruke altfor mye tid og krefter på mat og trening. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 22.25):

Hei! Noen der ute som er ca 178cm høy og har en bmi/vekt de er fornøyde med? Jeg har jobbet med å gå ned i vekt de siste to årene, og er litt usikker på når jeg skal stoppe. Mange av endringene i kosthold er varige selvsagt, men jeg har ikke peiling på hva som er en bra vekt for meg? 75kg? 70kg? Mindre? Veldig få kjendiser, idrettsutøvere etc som er godt over 170, så har ikke så mye inspo der. Er du fornøyd? Fortell! 

Anonymkode: e89f1...c84

Jeg trives mellom 69 og 72- ish. Det passer min kropp. 

Anonymkode: 97452...952

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 66-68 er perfekt vekt for din høyde, gjerne trent så fettprosent maks 25%

Anonymkode: 441ad...eea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 22.33):

I "gamle dager", før BMI-begrepet ble brukt, var vel tommelfingerregelen for damer høyde-110. Det gir 68kg.

Anonymkode: 4329a...b94

Det er nesten riktig.

Også den gangen opererte de med høyeste og laveste anbefalte vekt, og tommelfingerregelen  var høyde i cm minus 100-110.

I dette tilfellet ville høyeste anbefalte vekt vært 178 cm - 100 =78 kg, og laveste anbefalte vekt ville vært 178 cm -110 =68 kg.

(Omregnet til BMI: 21,5-24,6)

Anonymkode: 1daab...845

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nesten riktig.

Også den gangen opererte de med høyeste og laveste anbefalte vekt, og tommelfingerregelen  var høyde i cm minus 100-110.

I dette tilfellet ville høyeste anbefalte vekt vært 178 cm - 100 =78 kg, og laveste anbefalte vekt ville vært 178 cm -110 =68 kg.

(Omregnet til BMI: 21,5-24,6)

Anonymkode: 1daab...845

Har aldri hørt/lest om høyeste og laveste vekt. Kvinners anbefalte vekt i kg  var høyde i cm minus 110. Menn høyde i cm minus 100.

Anonymkode: f3c29...4b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bmi på 19.6 er nedre del av normalvekt.. 

Anonymkode: de09a...647

Du skjønner at når du snakker sånn her, så er det det samme som å si at en som har bmi på 23,6 er litt for lubben?

Normal bmi går hele veien fra 18 til 25. Det er helt normalt fra start til slutt, dvs helsemessig er ikke vekten din en risiko. Man er objektivt hverken for tynn eller for tykk innenfor dette. Også øker risiko jo lengre ut forbi normal bmi man kommer, i begge retninger.

Ts må jo kjenne selv når hun er fornøyd, men det beste er å holde seg innenfor normal bmi. Noen trives i øvre grense, personlig føler jeg meg mest vel rundt 20-21. Det må jo også være slik at man på det nivået har et matinntak man kan leve greit med. Er ikke vits i å presse seg så langt ned man klarer, da fyker man raskt opp igjen når man ikke klarer å spise restriktivt nok lenger.

Anonymkode: 93649...198

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 22.49):

Nei men det er det etter alle standarder. Du er veldig tynn da. 

Anonymkode: b7fcd...155

Jeg er 1.78 og 61 kg. Ser helt normal ut, er ikke tynn. 

Anonymkode: 7e445...be2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er 180, har veid mellom 70 og 85 uten å føle meg tynn eller tjukk.

Mye spiller inn - jeg har født 3 barn, før barnefødsler var jeg tynn, fikk former etter barn. Har trent mye vekter i perioder. Gått opp og ned, høyden gjør at det ikke syns så mye. Er på mitt «tjukkeste» nå som 50 åring men er happy med det, har timeglass figur nok til at jeg føler meg vel😊 

Kunne sikkert gått ned til 78 uten å se for tynn ut og uten å ofre noe, bare trene mer. Akkurat nå trener jeg ikke og har hatt en sløv periode det siste året.

Kan tvinge meg ned på 75 med å spise lite. Men da føler jeg meg tynn. 70 er tilbakelagt kapittel og noe jeg ikke ville prøvd på.

Anonymkode: 2cae1...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...