Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nora/Norah/Noora
2. Emma
3. Olivia/Oliwia
4. Sofie/Sophie
5. Ella
6. Maja/Maya/Maia
7. Sofia/Sophia
8. Leah/Lea
9. Selma
10. Ellinor

Velg ett av disse. Eller Julie, Ida, Mia, Thea, Linnea, Andrea. Emilie.
Hvis din mor het Oddveig , foreslår du Oda, Olivia, Othilie. Er det Kjellfrid, foreslår du Kaja, Kaisa, Karina, Kordelia osv.  Gro? = Gabrielle. Valgjerd=Victoria, Vanessa, Vivi osv. 

Anonymkode: d594d...af9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kan ikke tvinge igjennom et navn.

Anonymkode: 39d04...2d2

Men kan hun da? De får velge ett navn hver. Man må møtes på halvveien.

Anonymkode: c802c...a11

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kall opp noen med et gammeldags navn!! Jeg har et gammel kjerringnavn, men er oppkalt etter bestemor, så det er helligbrøde å bytte navn! Jeg har heldigvis laget meg et kallenavn som brukes av alle på jobb og i vennekretsen. Men et stygt navn man får etter døde slektninger kan være en stor belastning! 

Anonymkode: 6ba1c...dc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Tror de hadde hatet Britney og Cindy like mye.

Ikke nødvendigvis. Jeg kjenner ei Cindy. Hun er i 40 åra og elsker navnet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Der må finne et navn begge liker. Du kan ikke stikke fra noen over et navn hvis dette virkelig er første uenighet/dumme ting som skjer. 

Du kan jo kalle barnet for lille Berit hvis du vil innimellom her og der. Så kjenner hun til navnet fordi du bruker det som kjælenavn. Men din datter er sin egen person og viktigst er det at du og mor blir enige om et navn dere begge liker.

Anonymkode: c802c...a11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min samboer var som deg, ville ha barnet oppkalt etter faren sin. Jeg hadde ingenting å si mente han, for han ønsket å oppkalle etter faren som er hans bestevenn. Faren lever enda da. Uansett, jeg hater både navnet og faren hans. Faren hans er en stor dritt mott alt og alle rundt seg, bortsett fra sin aller aller nærmeste familie. Jeg ga opp til slutt fordi samboer laget så mye kvalm rundt det, og jeg fikk til slutt bestemme et mellomnavn. Men jeg har enda den dag i dag etter flere år bismak i munnen når jeg sier navnet til barnet våres, pga at faren til min samboer aldri har vært snill med meg. Jeg er alltid litt flau over å si navnet også, fordi det er så utrolig gammeldags og et så lite givende navn. Folk stusser litt på navnet ser jeg. Jeg fant heldigvis et annet gammel og pent navn som mellomnavn, sånn at det passer sammen med fornavnet. Så ting er helt ok. 

Men jeg angrer så sinnsykt mye på at jeg lot meg bestemme over på den måten. For det var det han gjorde, jeg hadde ingenting å si. Derfor sier jeg nå- ikke gjør dette mot dama di. Dere skal trives begge to med navnet, ikke bare du. 

Anonymkode: 16276...cfb

Dette er enda en historie om at alle er et produkt av sine foreldre... 

Hvis du ikke liker faren. IKKE gift deg med sønnen. For det er den han blir til etterhvert. 

Anonymkode: 6878b...281

• Liker 1
Skrevet

Å finne navn kan være en hodepine. 

Her er hva vi gjorde. (Vi var enige om dobbelnavn) Tidkrevende, men det var faktisk en veldig koselig kveld vi satt å gjorde dette.

vi lagde hver vår liste med 10 navn.
vi byttet liste, så strøk vi halvparten av listen. 
da satt vi igjen med en liste på 10 navn som vi var sånn delvis enige om.

av de 10 navnene lagde vi hver vår liste med dobbelnavn.

jeg husker ikke helt hvor mange, men vi endte opp med hver vår topp 3 liste. Også strøk vi ett og ett navn til vi satt igjen med ett navn.

Vi endte opp med et dobbelt navn som ingen av hadde tenkt på fra før, men som vi begge var fornøyd med.

sannsynligvis vil både dine mors navn og henne favorittmavn strykes, men det må dere nesten bare være inneforstått med. Kompromiss er ikke alltid lett.

Også kjenner jeg også folk som har vært 100% sikker på navn, men så blir ungen født også er bare navnet feil liksom.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Oh lord !!

Håper egentlig at dette er et tulleinnlegg. 

Du sier faren din forlot deg når du var 15( fylikk) , da hadde han jo en sykdom som han ikke fikk kontroll på.

Du truer med å forlate samboeren din som er 32 uker på vei, pga et navnevalg. I så fall vinner du den drittsekk konkurransen lett. 

Diskutere med en høygravid dame i uke 32, dropp det. Noen er så hormonelle at det koker over hver halvtime. Vent til barnet er født.

Din mors navn på din datter gjør henne ikke mer kjent med sin farmor, den jobben må du ta med bilder og historier senere uansett. 

Pass på at barnet ikke får et navn som er så håpløst at det ender opp som mobbeoffer i barnehage/skole. Barn er nådeløse der. Og det finnes dessverre mange såkalte voksne som heller ikke klarer å si noe pent. 

Mine fikk navn som funker både på engelsk og norsk. Det ene er en omskriving av et litt gammeldags navn min farfar hadde. Alle er fornøyd. Ungene er happy. Og de heter verken Bjørg, Målfrid, Rannveig, Cindy, Mindy, Barbie eller Hannah Montana. 🙂

Det lar seg altså gjøre å navngi barn, mange før deg har gjort det med stort hell. Konsentrer deg heller om å passe på barnet ditt, det finnes mange ting der ute som er mye mer kritisk å verne de fra enn et navn eller 2. That`s your job dude, take it seriously. 

Lykke til! 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere har beggo to veto mot de som er på bordet og må finne noen.

For deg som er mann vil brudd nå innebære veldig lite kontakt med datteren din i starten av livet hennes. Samvær er virkelig ikke det samme som å bo i samme hus

Anonymkode: 4e39c...2a3

• Liker 5
Skrevet

Det kommer jo litt an på navnet da. Jeg har full forståelse at ikke dama vil at barnet skal hete Bjørg, Grete, Berit, Bente osv. 

Ikke mine favoritt navn, men hadde kalt ungen min alle disse før Britney og Cindy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skrevet en liste hver, og se om dere kan finne ett felles navn som begge liker. Det er mange grunner til at en ikke ønsker navn. Kan hende navnet til din mor gir dårlige assosiasjoner, eller at hun synes begge navnene er stygge. 

Jeg er selv oppkalt etter mormor som døde når jeg var 1 mnd, og har overhode ikke noe forhold til henne. Sett noen bilder, ingenting arvet etter henne og aldri noen som snakket om henne. Jeg vil si disse tingene er langt viktigere en navn. 

Anonymkode: b4dfe...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mammaen min for to år siden, og hun rakk aldri oppleve at jeg skulle bli pappa. Jeg har hatt et nært forhold til henne hele livet, etter at pappaen min dro da jeg var 15. (Jævla fyllik). Anyway, mamma hadde to fornavn, og jeg har veldig lyst til at jenta mi skal få ett av dem. 

Men dama er ikke keen på disse navnene, hun vil ha et moderne navn, ikke noe som låter for gammeldags eller typisk Norsk. 

Nå er det ikke snakk om veldig spesielle fornavn, og jeg har også vært villig til å kun bruke ett av dem i kombinasjon med noe mer moderne, som Britney, Cindy, Maddie og andre navn hun av uforståelige grunner liker, hun vil heller at navnet skal være knyttet til vår generasjon og gode minner fra ungdomstiden. 

Dette er riktignok vår første store krangel, og jeg har vært utrolig fornøyd sammen med henne i snart fem år, men nå kjenner jeg bare at jeg er forbanna, og vil ikke engang ha sex med henne. Jeg syns det er så utrolig ego at hun kun tenker på sine egne lyster/preferanser, og ikke ser verdien av at lillejenta kan få en connection til farmora si som hun aldri fikk se. 

Lurer på å gjøre det slutt, samtidig har vi nettopp solgt leiligheten hennes, og hun bor hos meg. Er det da mulig for meg å forsvare ovenfor vår kommende datter og familie at jeg gjør det slutt og at vi flytter fra hverandre når hun er 32 uker på vei?

Anonymkode: bf348...ad2

Dama di kan ikke bestemme navnet alene, ingen av de navnene hun selv forslår er spesielt fine og barnet kommer til å «slite» med at folk sier/skriver navnet feil mest sannsynlig når det blir slike navn. Stå på og forlang at barnet skal ha et av moren din sine to navn som mellomnavn om ikke fornavn. Hvilket av navnene etter moren din ønsker du helst? Trenger ikke opplyse om begge her inne. Men hadde vært fint å forstått hvorfor dama di hater disse navnene. Du må også signere for at barnet skal få navnet sitt, så er bare å ikke godta. Men hold sammen med hun til etter fødsel så ikke hun skriver at hun skal ha 100% foreldreansvar. 
altså hold sammen med hun til etter fødsel, krev at barnet skal være oppkalt etter din mor og at hun burde forstå dette. Du kan jo foreslå at neste barn kan oppkalles på samme måte (mellomnavn hvis det er det som blir ståa) etter noen hun bryr seg om? 

Dere har vært sammen i mange år, dette løser seg uten å måtte gå fra dama tenker jeg. 

Anonymkode: 26137...de3

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er kvinnen som går gravid og føder så synes jeg hun fortjener å bestemme mest på navnevalg. Men hva med å skrive opp de navnene dere synes er fine og som begge to synes er fine- og så «trekke lodd» eller lage et dobbeltnavn av to navn dere liker?

Anonymkode: 5e3a2...939

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om min datter skulle ha vært oppkalt etter svigermor! 

Det bare går ikke! 

Etter oldemor, eller tippoldemor, ja -men ikke etter svigermor! 

(Og jeg kan snu på det, for siste barnet jeg fikk var en gutt, og pappa døde da jeg var liten. Sønnen min er IKKE oppkalt etter han 😂)

Anonymkode: fca6e...3da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er starten og det er slik dere skal starte «voksen» livet så høres tilværelsen tøff ut fremover. 
På ho i midten var vi enige om navn, helt til hun var født. Da endret mannen mening, fordi han fikk det ikke til å passe. Skulle jeg da TS forlate han og familien AS pga det slik du truer med ? 
Vi ble enige.;) og fikk attpåtil en til etterpå:) 

Anonymkode: a1e07...f8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår dama di godt. Min svigermor har et navn som er greit nok, men som jeg personlig misliker. Jeg hadde aldri gitt barnet mitt et navn jeg syntes er mindre pent. 

Men jøss! Bare å dumpe før fødselen, så ender barnet opp med et annet navn og du med lite samvær i starten. 

• Liker 2
Skrevet

100% enig med deg angående navn. Men ikke at du forlater henne pga det. Jeg mener at da burde dere velge vekk begge navn. Min mann og jeg var i en lignende situasjon. Alle hannes navneforslag likte ikke jeg. Og omvendt. Så istedet for at en av oss måtte "gi seg" å den andre skulle vinne. Så tok vi vekk ALLE de navnene fra bordet. Å fant et som begge to elsket like mye. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt forståelig å ikke ville kalle barnet sitt det samme som kjæresten sin mor. Siden du ikke virker å ha noe imot navn som "Britney" foreslår jeg Britney Bjørg Nordmann, hvor Bjørg er mellomnavn. 

Anonymkode: 2abd3...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig tenker jeg det er ekstremt barnslig oppførsel å dumpe noen pga navnet på et barn. Du utviser jo da selv ingen forståelse for henne, men kun dine behov, men selv anklager du henne for å kun være opptatt av egne behov. Hvis dette skal føre til en slik ekstrem konflikt så tenker jeg at det ikke var så smart å bli foreldre sammen i utgangspunktet.

Konflikten må dere løse sammen, og det står på begge parter, men det at du vil tvinge igjennom et navn og bruke som ultimatum at du dumper barnets mor dersom barnet ikke får det navnet…. Ærlig talt, det er helt uhørt. 

Jeg tenker en god løsning her er at dere finner en gylden middelvei, for eksempel ved at barnet får et navn som ligner på, eller begynner på samme bokstav som et av de navnene moren din hadde. 

Anonymkode: 0618a...698

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan ikke tvinge igjennom et navn.

Anonymkode: 39d04...2d2

Men det kan strengt tatt ikke hun heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...