Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (7 minutter siden):

Barn har ikke lyst å skille seg ut og ha uvanlige navn.

Føler mange foreldre er egoistiske når de navngir barna sine.

Helt enig. Jeg har to i slekta mi som er 14 og 16 og heter Borghild og Gudrun pga oppkalt etter oldeforeldre! De virkelig hater navnene sine! Og gleder seg til de blir 18 og kan skifte. Jeg skjønner dem godt. 

Anonymkode: 6ba1c...dc2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg har to i slekta mi som er 14 og 16 og heter Borghild og Gudrun pga oppkalt etter oldeforeldre! De virkelig hater navnene sine! Og gleder seg til de blir 18 og kan skifte. Jeg skjønner dem godt. 

Anonymkode: 6ba1c...dc2

Tror de hadde hatet Britney og Cindy like mye.

• Liker 11
Skrevet

Dere må jo snakke sammen.

Men.... synes det er litt tror av det at du vil gå fra ditt barn mot og "ditt" barn for at bokstaver ikke kommer med. Altså om din mor heter Grete og dere ikke kommer til enighet om å ta med dette navnet...så vil du gå...for ditt mors navn betyr mer en ditt barn 

Tenk deg sånn...din kjæreste stor på sitt og du får ikke der navnet du vil ..du vil forsatt være far og skrive og kalle barnet det navnet som blir valgt...om du bor sammen er ikke.

Vil du da at barnet skal ha "skilte" foreldre for se du ikke fikk navn du ville? Betyr ikke hun noe for deg?

• Liker 4
Skrevet

Du får skifte ditt navn da, ja høres fornuftig ut å bryte opp et forhold pga dette, kanskje like greit

Skrevet

Jeg tror ikke moren din ville vært så stolt av deg vis det er sånn du håndterer krangler gitt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer var som deg, ville ha barnet oppkalt etter faren sin. Jeg hadde ingenting å si mente han, for han ønsket å oppkalle etter faren som er hans bestevenn. Faren lever enda da. Uansett, jeg hater både navnet og faren hans. Faren hans er en stor dritt mott alt og alle rundt seg, bortsett fra sin aller aller nærmeste familie. Jeg ga opp til slutt fordi samboer laget så mye kvalm rundt det, og jeg fikk til slutt bestemme et mellomnavn. Men jeg har enda den dag i dag etter flere år bismak i munnen når jeg sier navnet til barnet våres, pga at faren til min samboer aldri har vært snill med meg. Jeg er alltid litt flau over å si navnet også, fordi det er så utrolig gammeldags og et så lite givende navn. Folk stusser litt på navnet ser jeg. Jeg fant heldigvis et annet gammel og pent navn som mellomnavn, sånn at det passer sammen med fornavnet. Så ting er helt ok. 

Men jeg angrer så sinnsykt mye på at jeg lot meg bestemme over på den måten. For det var det han gjorde, jeg hadde ingenting å si. Derfor sier jeg nå- ikke gjør dette mot dama di. Dere skal trives begge to med navnet, ikke bare du. 

Anonymkode: 16276...cfb

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen grunn til å forlate henne pga. et navn det er vanskelig å bli enige om! Hun må da bety mer for deg enn det!

Jeg skjønner du savner mamma'n din, - kondolerer så mye! ❤️ Vondt å ikke ha henne i livet når hun skulle ha blitt farmor.

Og jeg kan ikke skjønne at samboeren din vil ha et navn ala de du nevner!

Likevel må dere bli enige, og et dobbeltnavn er en mulighet, men det bør jeg være to navn som passer sammen. Kanskje dere kan bli enige om at navnet skal ha forbokstaven i navnet til mamma'n din eller noe som ligner litt? 

Anonymkode: 941ba...fdb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg blir rett og slett skremt og sjokkert over at det har blitt sånn at et barns liv, et barn som har det best med å vokse opp i en stabil familie med både mor og far, er så lite verd at man kan finne på å vurdere samlivsbrudd bare på grunn at det er vanskelig å å bli enige om barnets navn. Hvis det er så lite som skal til for å vurdere samlivsbrudd, da er det ikke rart at så mange barn opplever havarerte familier og rotete familieforhold.

Til TS:
Hva blir bedre om du forlater samboeren? Det løser vel ingenting? Du har fortsatt et barn med henne som du har ansvaret for, og det er sannsynligvis lettest å samarbeide om oppvekten til dette barnet om dere bor sammen. Dette barnet trenger et navn, og det må dere bli enige om på et vis. Greit at din partner er vrang og lite villig til å gi etter, men hvis du vurderer å forlate forholdet om du ikke får din vilje gjennom, da er jo du like steil og vrang som partneren din.

Det er flott at du vil hedre din mor ved å oppkalle din datter etter henne, men er det så viktig at det er verd å vurdere samlivsbrudd for? Hva tror du din datter vil sette mest pris på når hun vokser opp? Er det å være oppkalt etter farmor, eller er det å vokse opp i en stabil og trygg familie med begge foreldre som holder sammen og elsker både hverandre og datteren?

Endret av aksase
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det er følelser for deg. Men føler du deg moden til å bli pappa egentlig ?. Tror dere begge burde sette dere sammen å starte på nytt. Se i navn bøker. Kanskje finner dere et navn dere begge liker. Gled dere heller til ungen kommer . 

Anonymkode: 11bd4...ca0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette betyr mye for deg, men dette med navn er veldig spesielt. Det er vanskelig for henne å skulle gi barnet et navn hun ikke liker. Da blir hun å ha negative assosiasjoner hver gang hun bruker navnet til barnet. Det betyr ikke at hun nødvendigvis skal få sin vilje gjennom, men at dere må finne noe middelvei på et navn dere begge syns er ok. Også hvis det betyr at det ikke blir å oppkalle datteren etter moren din.

Anonymkode: 9194d...72c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan ikke tvinge igjennom et navn.

Anonymkode: 39d04...2d2

Men har mor lov til det`?

Anonymkode: e6898...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men har mor lov til det`?

Anonymkode: e6898...8e8

Nei. Begge må samtykke til navnet 

Anonymkode: 9194d...72c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nekter å samarbeide? Nekter deg å diktere er vel riktigere å si. Og du får ikke diktert noe mer ved å gå fra henne.

Anonymkode: 447f0...846

• Liker 4
Skrevet

Barnet får jo ikke noen mer connection til farmor, bare pga navnet. Hun kommer jo aldri til å møte henne. Fortell heller barnet om farmor,  men gi barnet et eget navn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke greia med oppkalling. Greit om det er er fint navn, men er det ikke det kan man vel like gjøre noe annet for å hedre/minnes den avdøde?  Jeg hadde verdens beste besteforeldre, men navnene deres er jo ikke fine. Samme med mine og min manns foreldre, veldig kjedelige navn. Hadde ikke falt meg inn å bruke de. 

Anonymkode: 57b4a...9af

• Liker 4
Skrevet

Madde er ikke verst som kallenavn. Fra Madeleine eller Madelen. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Tror de hadde hatet Britney og Cindy like mye.

Kjenner en Cindy. Hun liker i alle fall navnet sitt veldig godt😊 jeg het et kjerringnavn + vanlig navn, f.eks Kari Emilie. Fjerna Kari med én gang jeg ble 18. Venninnen min het Sofie Inger. Fjerna Inger med en gang hun kunne. 

Anonymkode: 3e061...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et barn med et "vanlig" navn og Kåre til navn nr 2. Oppkalling, så klart.

Det høres rart ut i begynnelsen, men det er utrolig hva man blir vant til (og til daglig brukes bare det mer moderne navnet, uten at det er et av disse nymotens oppkonstruerte navnene).

Det må da gå an å komme til enighet - og å avslutte forholdet pga navn er jo bare tull. Barnet er ditt uansett, og må få navn uansett. Og det kommer garantert større konflikter enn dette de nærmeste årene, så her er det bare å være den voksne, sette seg ned og kanskje starte helt på nytt i navneprosessen.

Anonymkode: 14610...91d

• Liker 2
Skrevet

Idiotisk grunn til å gjøre det slutt ja. 

Du klager på at din far dro da du var 15 og du vil dra før barnet er født pga et navn. 

Når vi diskuterer navn så kommer det ofte opp en dårlig assosiasjon med navn som i utgangspunktet er fine. Hadde min mann prøvd å tvinge meg til å velge et navn jeg assosierer med noe negativt så hadde jeg nok stått på bakbena selv. 

Vent med å bestemme navn til barnet er født. Det er ikke sikkert navnet passer den personen som kommer ut uansett. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis ikke begge skriver under vil barnet automatisk få tildelt det navnet som er mest populært for tiden.

Det der er bare en myte. Barnet tildeles ikke noe fornavn. Det blir stående i Folkeregisteret uten fornavn, men med mors etternavn, hvis det ikke meldes inn noe navn: "Kari Nordmanns pike" (eventuelt "gutt").

Anonymkode: bd287...1b0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...