Gå til innhold

Hadde du kjøpt en leilighet med TG3 på bad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på boligjakt og har funnet en kjempefin leilighet med veldig god beliggenhet. Det står at badet er TG3, fra slutten av 90-tallet. Ingen fuktskader eller noe, og det er dusjkabinett i følge tilstandsrapporten. Står bare at badet bør byttes ut om kort tid pga alder, men at det fungerer helt fint. 

Nytt bad vil vel koste meg rundt 500.000 kr, det er MYE penger. Prisen på leiligheten er ikke sånn kjempehøy, men usikker på om flere er interessert da. 

Noen som har kjøpt et lignende objekt og blitt fornøyd? 

Anonymkode: ef049...72a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er dusjkabinett og ikke kjent fukt, ville jeg ikke vært så veldig engstelig. Da er vannet bare i et beskyttet område, uavhengig av arbeidet ellers. 

Anonymkode: 84b80...d44

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært skeptisk til TG2 

Anonymkode: 2ada6...93f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet med gammelt bad, det fine med det var at når det ble pusset opp så kunne jeg velge det sånn som jeg ville ha det. Og siden jeg er redd for lekkasjer, så satt jeg bort jobben til fagfolk så får jeg sovet godt om natta mtp lekkasjer. Badet ble totalrenovert, fjernet tak, vegger, gulv, rør i rør, byttet sluk etc, fliser på gulv og vegg etterpå. Pris 330 000kr for 2 år siden. Jeg er veldig fornøyd.

Anonymkode: d820c...041

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke bekymret meg så mye for det, så lenge det ikke er registrert fukt. Jeg kjøpte leilighet med gammelt bad selv, og det har gått helt fint. Pusset det opp etter å ha bodd der i 5 år, og fortsatt ikke fult da. 

Liker du leiligheten ellers, så kan du gjøre et godt kjøp. :) 

Anonymkode: 172b7...6ce

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er alderen som gir TG3 hadde jeg ikke vært bekymret. 

Jeg kjøpte leilighet med bad TG3, pussa opp av noen tidligere eiere (ikke faglærte) og var noen feil. Ingen fuktskader, funka som det skulle og fikk solgt leiligheten igjen noen år etterpå uten problem 👌🏼

Anonymkode: ea882...098

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kvalifiserer alder på badet som TG3? 

Anonymkode: cf0a9...585

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt meg Tg3, var dusjkabinett og gammel innredning som vi byttet ut. Vi byttet også ut vifta på badet. Ikke merket noe fukt, mugg eller lukt. 

Anonymkode: 8b46d...e69

• Liker 5
Skrevet

Alder som gir tg3 er vanligvis uproblematisk. Ikke fukt og at det står dusjkabinett der kan fint bety badet kan stå i mange år enda. 

Min mor sitt bad er fra 1978. Med dagens kravspesifikasjon for tilstandsgrad så hadde hennes bad vært TG3 i 30 år nå. Det er ingen fukt eller relevante avvik der. 
Så alt handler om hvorfor det er TG3. Alder uten fukt hadde jeg ignorert glatt

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har droppet flere boliger pga. det, men det er i kombinasjon med at området er dyrt, og at de aktuelle boligene er på tilnærmet maksbudsjett, slik at det da ville vært vanskelig å fikset badet fort om det skulle bli nødvendig. 

Anonymkode: 22a30...892

AnonymBruker
Skrevet

Alder gir TG3 automatisk selv uten påviste mangler. Rett og slett fordi et bad har en hvis levetid, og når alderen kryper mot den så nærmer man seg behov for oppgradering. Men mye kan løses med å sette inn et dusjkabinett. Det vil hindre ytterligere spredning av fukt. 

Anonymkode: e974a...56c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tg3 skal indikere store avvik utover alder så det er rart om alder er oppgitt som eneste grunnlag.

Anonymkode: fa313...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alder gir TG3 automatisk selv uten påviste mangler. Rett og slett fordi et bad har en hvis levetid, og når alderen kryper mot den så nærmer man seg behov for oppgradering. Men mye kan løses med å sette inn et dusjkabinett. Det vil hindre ytterligere spredning av fukt. 

Anonymkode: e974a...56c

Dette stemmer ikke. Ved tg3 skal det begrunnes hvorfor tiltaksgraden er satt. Kun alder er ikke tilstrekkelig.

Anonymkode: fa313...f2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer helt an på prisen jeg fikk det for. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja hadde kjøpt og har kjøpt det, pusset opp badet 

Anonymkode: 5360c...b35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart norske boliger blir for dyre. Og nyboligsalget går rett i dass. 
Alle kravspesifikasjoner til et perfekt bad og bolig begynner å komme til et nivå som er latterlig. 
TG3 for et bad skal liksom være så store alvorlige avvik at det er i en ødelagt tilstand og ikke fungerer lenger som tiltenkt. 
Et bad uten fuktskader og hvor det er brukt dusjkabinett gjennom hele badets levetid siden slutten av 90-tallet… Kan fortsett brukes. Du kan nesten dusje med dusjkabinett i stua. 
Er i tillegg badet bygget av fagfolk og oppført etter 1997 så er det med stor sannsynlighet lagt våtromsmembran. Krav om vanntett membran i våtrom ble innført i 1997. TEK97. 

Anonymkode: dd5cc...d85

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke noe annet enn alder på badet? 

Ikke noe om membran, fall mot sluk, sprukken flis, ventilasjon, eller slikt? 

Anonymkode: 45f1f...cc1

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte bolig med 25 år gammelt bad ja. Dusjet rett på gulvet hele veien antar jeg. 

Men visste vi kunne spare summen innen OK tid til å renovere innen da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er på boligjakt og har funnet en kjempefin leilighet med veldig god beliggenhet. Det står at badet er TG3, fra slutten av 90-tallet. Ingen fuktskader eller noe, og det er dusjkabinett i følge tilstandsrapporten. Står bare at badet bør byttes ut om kort tid pga alder, men at det fungerer helt fint. 

Nytt bad vil vel koste meg rundt 500.000 kr, det er MYE penger. Prisen på leiligheten er ikke sånn kjempehøy, men usikker på om flere er interessert da. 

Noen som har kjøpt et lignende objekt og blitt fornøyd? 

Anonymkode: ef049...72a

Jeg tenker at hvis badet bare er gammelt og umoderne, men ellers helt i orden uten lekkasjer, råte og sopproblemer, da er det helt OK. Da kunne jeg kjøpt det, i hvert fall. Jeg er ikke avhengig av at alt er top moderne så lenge det er funksjonelt. Moderne farger og design er fint, det, men det er ikke verd en halv million.

Anonymkode: 85413...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Kjøpte bolig med 25 år gammelt bad ja. Dusjet rett på gulvet hele veien antar jeg. 

Men visste vi kunne spare summen innen OK tid til å renovere innen da. 

Det er jo helt vanlig 

Anonymkode: 2ada6...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...