Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg begynte i jobben bare få måneder før fødselen, så det føles ikke veldig bra. Har to barn i barnehagealder og en liten baby, så jeg ønsker å ha en ekstra fridag i uka for å ha mer kvalitetstid sammen. Er klar over at det vil redusere pensjonsopptjeningen min, og det gjør meg ikke noe.

Man har jo rett på det når man har små barn, om det ikke fører til særlig ulempe for arbeidsgiver. Er det noen som har eksempler på hva som kan regnes som særlig ulempe?

Dere som har gjort det samme, hvordan tok arbeidsgiver det?

Anonymkode: d0f7a...94e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ytterst få ting som kan gjøre at en arbeidsgiver kan motsi seg dette, og jeg har aldri opplevd at det har skjedd. Jobber riktig nok i kommunal sektor. 
Det er ganske normalt hos oss at småbarnsforeldre søker seg ned i stilling over en periode. Har selv jobbet redusert i 2 år, før jeg økte opp igjen til 100%. 

Det eneste jeg bemerket meg er at noe ansatte som reduserte stilling når de hadde småbarn aldri økte opp igjen stillingen sin. En blir fort vandt til å ha det komfortabelt. 

I forhold til pensjon er det jo «alleårsregel» nå, det vil si at du i mye større grad enn tidligere vil bli rammet av å arbeide redusert enn før. Mange kunne tidligere jobbe den siste delen av arbeidslivet fult og kompensere på den måten, slik blir det ikke lengre. Så at man har et bevisst forhold til hva man taper i pensjon er klokt. 

Kort sagt, aldri opplevd en negativ reaksjon på dette - reagerer leder ville jeg kontaktet min tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Anonymkode: 14414...132

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ytterst få ting som kan gjøre at en arbeidsgiver kan motsi seg dette, og jeg har aldri opplevd at det har skjedd. Jobber riktig nok i kommunal sektor. 
Det er ganske normalt hos oss at småbarnsforeldre søker seg ned i stilling over en periode. Har selv jobbet redusert i 2 år, før jeg økte opp igjen til 100%. 

Det eneste jeg bemerket meg er at noe ansatte som reduserte stilling når de hadde småbarn aldri økte opp igjen stillingen sin. En blir fort vandt til å ha det komfortabelt. 

I forhold til pensjon er det jo «alleårsregel» nå, det vil si at du i mye større grad enn tidligere vil bli rammet av å arbeide redusert enn før. Mange kunne tidligere jobbe den siste delen av arbeidslivet fult og kompensere på den måten, slik blir det ikke lengre. Så at man har et bevisst forhold til hva man taper i pensjon er klokt. 

Kort sagt, aldri opplevd en negativ reaksjon på dette - reagerer leder ville jeg kontaktet min tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Anonymkode: 14414...132

Takk for svar! Alleårsregelen hadde jeg ikke hørt om, så det er mulig jeg spør litt teit: Vil det ikke lønne seg om man har jobbet redusert noen år (si ti år), og begynner å jobbe fullt igjen før man er 40, sånn det evt. ville blitt i mitt tilfelle? 

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare at du skal være oppmerksom på at du forsikrer deg om at stillingen din faktisk reduseres med 20%. Har sett så mange eksempler at de som reduserer stillingen sin gjør like mye arbeid, for mindre lønn og med økt stress fordi de er på jobb i kortere tid. 

Anonymkode: c1a8a...05d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi at du kan redusere stillingen med 20% er det ju ikke sikkert at du får en hel dag fri. Arbeidsgiver har fortsatt styringsrett på dine 80% så kan ju like gjerne føre til kortere dager. 

Anonymkode: d1037...8fd

• Liker 6
Skrevet

Men jeg begynte i jobben bare få måneder før fødselen, så det føles ikke veldig bra. Har to barn i barnehagealder og en liten baby, så jeg ønsker å ha en ekstra fridag i uka for å ha mer kvalitetstid sammen. Er klar over at det vil redusere pensjonsopptjeningen min, og det gjør meg ikke noe.

Man har jo rett på det når man har små barn, om det ikke fører til særlig ulempe for arbeidsgiver. Er det noen som har eksempler på hva som kan regnes som særlig ulempe?

Man har ikke automatisk krav på å velge en fridag i uka. Man må finne en løsning som passer både arbeidsgiver og arbeidstaker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil bare at du skal være oppmerksom på at du forsikrer deg om at stillingen din faktisk reduseres med 20%. Har sett så mange eksempler at de som reduserer stillingen sin gjør like mye arbeid, for mindre lønn og med økt stress fordi de er på jobb i kortere tid. 

Anonymkode: c1a8a...05d

Og så lenge man klarer det, er det ok. Og da får en kanskje flere oppgaver når en er tilbake 100%.

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet 80% det første året etter barn nr to, null innvending fra arbeidsgiver. Jeg ga beskjed i god tid.
Men som andre sier, pass på at du ikke får 100% arbeidsmengde på 80% tid da. Også omfanget må reduseres.
og - ikke gitt at det blir en dag fri. Men, dette ville jeg jo bare snakket med sjefen og/eller HR om og sjekket ut hvordan ting ligger an, så vet du hva du kan forvente. De fleste får jo som de ønsker om det er mulig å gjennomføre.

Anonymkode: 0e889...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for svar! Alleårsregelen hadde jeg ikke hørt om, så det er mulig jeg spør litt teit: Vil det ikke lønne seg om man har jobbet redusert noen år (si ti år), og begynner å jobbe fullt igjen før man er 40, sånn det evt. ville blitt i mitt tilfelle? 

Det vil lønne seg å begynne å jobbe 100% igjen så fort som mulig. For eller etter 40 er ikke det viktige her.

Før kunne man se bort fra dårlige opptjeningsår, hvis man hadde mange gode. Men nå teller alle år. Slik at man blir rammet av hvert eneste år man jobber deltid. 

Anonymkode: c94a6...a50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 80% fram til barnet ble 7 år. Jeg gjorde det for min del for å unngå å bli utbrent og for å få hverdagen å gå rundt. 

Anonymkode: c7d53...4d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Man har ikke automatisk krav på å velge en fridag i uka. Man må finne en løsning som passer både arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Neida, men målet er å få en hel dag. Så får jeg vurdere hva jeg gjør hvis det absolutt ikke lar seg gjøre. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobbet 80% fram til barnet ble 7 år. Jeg gjorde det for min del for å unngå å bli utbrent og for å få hverdagen å gå rundt. 

Anonymkode: c7d53...4d6

Ja, det er jo absolutt en investering i egen helse.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil lønne seg å begynne å jobbe 100% igjen så fort som mulig. For eller etter 40 er ikke det viktige her.

Før kunne man se bort fra dårlige opptjeningsår, hvis man hadde mange gode. Men nå teller alle år. Slik at man blir rammet av hvert eneste år man jobber deltid. 

Nei, men om jeg begynner i 100% stilling igjen når jeg er 40 har jeg jo potensielt 30 år til med 100% opptjening. Bare lurer på hvor merkbare de årene med deltidsarbeid blir da? Ikke at det er så veldig viktig for meg, men det er jo greit å bli litt opplyst. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke vet så mye om pensjonsreglene.

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet 80% i perioder og har hatt en arbeidsgiver som har latt meg få tilpasse det slik det passet meg. Mens ungene gikk i bhg hadde jeg en dag fri i uken. Da eldste begynte på skolen passet det best for familien at jeg hadde kortere dager. 

Mye vanskeligere å holde arbeidsmengden på 80% når en jobber hver dag. Etter et par år gikk jeg tilbake til 100%. Da hadde avspaseringspotten min vokst seg stor så jeg kunne være fleksibel lår jeg hadde behov.

Pensjonsbetingelsene hos arbeidsgiver har alltid vært dårlige, så jeg har tatt et valg om å spare ekstra selv. 

Anonymkode: 576e1...350

AnonymBruker
Skrevet

Så fornuftig av deg! Gjorde akkurat det samme, og har aldri angret på det.

Anonymkode: 69616...468

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i jobben min som gravid (opplyste om det i søknaden).  Ble sykemeldt etter én mnd, og ba om 20% ulønnet permisjon med en gang permisjonen var over.

Har en veldig forståelsesfull arbeidsgiver (og jobber i det offentlige), så det var aldri noe problem ☺️

Anonymkode: e07d0...bc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Neida, men målet er å få en hel dag. Så får jeg vurdere hva jeg gjør hvis det absolutt ikke lar seg gjøre. 

Ja, det er jo absolutt en investering i egen helse.

Nei, men om jeg begynner i 100% stilling igjen når jeg er 40 har jeg jo potensielt 30 år til med 100% opptjening. Bare lurer på hvor merkbare de årene med deltidsarbeid blir da? Ikke at det er så veldig viktig for meg, men det er jo greit å bli litt opplyst. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke vet så mye om pensjonsreglene.

Det kan du evt regne ut. 
Men den virkelige kostnaden kommer hvis du blir syk, og deretter ufør, før du kommer deg tilbake i 100% jobb. Da vil du ha lavere grunnlag for uføretrygd, og det vil følge deg resten av livet. 
Jeg jobbet selv 80% da de to eldste var små, det var nødvendig for at jeg skulle holde meg på beina. Jeg var på det nærmeste alene med dem (mannen min var nesten aldri hjemme pga jobb). Jeg angrer ikke på det. Men kom meg heldigvis opp i 100% stilling igjen, og jeg ble ikke syk. Jeg ser jo at det har betydning for pensjonsopptjeningen min, men jeg har ikke regnet ut hva det betyr i kroner og øre. Men jo lengre du jobber redusert, jo verre blir det. Så fem år har mye mindre å si enn 15 år. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det og har to tips til deg:

• Krev at mannen din kompenserer halvparten av det du taper i pensjon, slik at dere i realiteten taper 10 % hver, i stedet for at han taper 0 % og du 20 %.
  • Sørg for å være ekstremt streng på at du skal ha 80 % arbeidsmengde på 80 % tid.

Anonymkode: 9ba83...456

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har gjort det og har to tips til deg:

• Krev at mannen din kompenserer halvparten av det du taper i pensjon, slik at dere i realiteten taper 10 % hver, i stedet for at han taper 0 % og du 20 %.
  • Sørg for å være ekstremt streng på at du skal ha 80 % arbeidsmengde på 80 % tid.

Anonymkode: 9ba83...456

Om det er ts som velger å gjøre dette, fordi HUN vil ha mer fritid, skal ikke mannen kompensere henne for det. Om det er fordi det er nødvendig at en forelder er mer hjemme, og de begge er enige om at hun skal bli hjemme, så er det rettferdig at han kompenserer. Men han skal ikke drive å "kompensere" fordi hun helt selv har lyst til å ha mer fri. 

Anonymkode: f3388...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...