AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Jeg og samboer er veldig uenige her, så lurer på hva som faktisk er normen? Anonymkode: bb6a8...5ca
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Jeg har enda bare små barn (3 år), men tannlegen sa til oss at det var anbefalt å pusse for de til godt opp i skolealder, typ 10-12 år. Særlig på kvelden, siden det er den viktigste pussinga. Så kan de etterhvert øve selv på morgenen. Vet ikke hva som er vanlig da, men det var rådet vi fikk. Anonymkode: 588fa...cb7 6
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Når de er klare for det. Går over tennene hver kveld til langt inn i barneskolen. Morgen tar de hånd om selv, uten sjekk. Men kveld skal en av oss foreldre se over at det er gjort ordentlig, om ikke blir de sent inn på badet igjen for en. Y runde☺️ Anonymkode: 7eca8...bcf
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Tannlegene anbefaler 10-12 år. Her pusser vi 6-åringen ennå hvertfall Anonymkode: 9f7c4...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Med eldste fikk beskjed om 6 år. Han er 25 år nå. Med mellomste fikk beskjed om 10 år. Han er 19 nå. Med yngste fikk beskjed om 12 år. Han er 11 år nå. Yngste har noen fire tenner med dårlig emalje. Anonymkode: 113d9...68a
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august Kommer helt an på barnet tenker jeg. Min eldste pusset helt fint selv fra han var rundt ni år. Noen er klar før noen senere. Anonymkode: 72a78...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Jeg har hørt at anbefaling er å hjelpe til de er rundt 10? Om dere er uenige kanskje bare spør tannlegen på neste kontroll og få ekspertens mening og la det bestemme. Selv kan jeg ikke huske at foreldrene hjalp meg med tannpuss på barneskolen. Jeg hadde masse hull tidlig i 20-årene selv om jeg mener jeg tok vare på tennene da og drakk lite brus. Så basert på egen erfaring vil jeg hjelpe mitt barn lenger så hun får det beste utgangspunktet. Anonymkode: cd76c...160 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august De har pusset selv om morgenen fra skolestart, mens kveldspussen har vi bidratt til fram til 10-12 år. Anonymkode: 43d87...336 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Tenker minst til 10 år, og helst litt lenger. Anonymkode: f2d73...78e
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har hørt at anbefaling er å hjelpe til de er rundt 10? Om dere er uenige kanskje bare spør tannlegen på neste kontroll og få ekspertens mening og la det bestemme. Selv kan jeg ikke huske at foreldrene hjalp meg med tannpuss på barneskolen. Jeg hadde masse hull tidlig i 20-årene selv om jeg mener jeg tok vare på tennene da og drakk lite brus. Så basert på egen erfaring vil jeg hjelpe mitt barn lenger så hun får det beste utgangspunktet. Anonymkode: cd76c...160 Tannlege/helsesøster har sagt til oss at det anbefales å pusse tenna på barna til de er 12 år. Samboer mener dette høres helt latterlig ut, og lar barnet pusse selv når han har ansvaret. Barnet er 7 år og tygger mer på tannbørsten enn h*n pusser. Jeg er nøye med å pusse ordentlig både morgen og kveld, men er flere ganger i uka jeg ikke er der og kan gjøre det. Føler det handler mest om latskap fra fars side, noe jeg synes er dumt, da det går utover barnet om det blir hull. Anonymkode: bb6a8...5ca 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Har derfor altså lurt på om jeg er for streng, og om dette er en «regel» som anbefales, men aldri følges. Anonymkode: bb6a8...5ca
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Pusset om kvelden til eldste var 12, yngste 11. Kanskje litt lenger, frem til ungdomsskolen, eller kanskje leirskolen. Husker ikke helt. De er nå unge voksne og har ikke hull i tennene. Anonymkode: d00f9...c02
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august Ser for meg å pusse tennene på ungene som er høyere enn mine halvannen meter når de er tolv. Morgen og kveld 😂 Datteren min er åtte og jeg pusser tennene hennes på kvelden og noen ganger pusser hun de selv på morgenen om jeg ikke gjør det og. Hun er ganske flink Anonymkode: deb44...640
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august Hadde synes det var veldig rart å følge en 12-åring på badet for å pusse tennene. Her har vi latt de pusse selv om morgenen og så har vi pusset over eller sett på at de pusser skikkelig om kvelden frem til 8-9 år. Anonymkode: 64db5...8b5
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Våre pusser selv. 10 og 11 år Anonymkode: 86537...b8e
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): De har pusset selv om morgenen fra skolestart, mens kveldspussen har vi bidratt til fram til 10-12 år. Anonymkode: 43d87...336 Samme her. God øvelse å få starte relativt tidlig med tannpussen selv, slik at når de skal ta hele selv har de masse erfaring. Tannlegen synes også det var fornuftig å gjøre. Her bruker vi elektrisk tannbørste. Anonymkode: 1e482...f30
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kommer helt an på barnet tenker jeg. Min eldste pusset helt fint selv fra han var rundt ni år. Noen er klar før noen senere. Anonymkode: 72a78...e2b Hvorfor ikke høre på anbefalinger fra fagfolk?? Anonymkode: 523d0...522 4 1
Million Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august 12 år. Det er også anbefalt. Jeg pusset tennene til min sønn så lenge for å forebygge hull i tennene hans, da det er vanlig at barn slurver med tannpussen og kan lyve om at de har gjort det osv. Så jeg pusset dem i mange år og han fikk aldri et eneste hull i tennene. Han lærte også god tannpuss, så i dag er han godt ut i tjueårene og har aldri hatt et eneste hull i tennene. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå