Gå til innhold

Feil å invitere bare halve laget på telttur?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et lag på 10 gutter. Sønnen min (11 år) bruker nesten all fritid på idretten og lagkameratene. 5 av guttene er like engasjerte, mens 5 sjelden deltar – og vennskapene er derfor tettere blant de som faktisk er til stede.

To av de mindre aktive guttene har foreldre jeg opplever som energityver: veldig strenge, legger seg opp i alt og finner feil hos trenere, lagledere og andre – men aldri hos seg selv. Det skaper dårlig stemning og tapper energi.

Det er ofte sånn at ikke alle foreldre kan eller trenger å bli med. Jeg er ofte den voksne som stiller som «oppsynsmannen». Men når det er snakk om bading på stranda, telttur osv., kan jo de som vil, bli med. Problemet er at disse to mammaene nesten alltid dukker opp – og uten flere voksne å spille på, blir jeg helt drenert.

For å unngå å stå alene med ansvar for 10 gutter, har jeg derfor pleid å ta med 3–4 av gangen. Før, da vi var 20 på laget, var det ikke så big deal. Nå som vi bare er 10, føles det mer som å velge bort.

Denne gangen vurderer jeg å ta med halve laget – altså 5 av 10 – på telttur. De 5 jeg tenker å invitere, er gode venner og gjør mye sammen fra før. De andre har i praksis meldt seg ut selv, og tidligere forsøk på å inkludere dem har endt med mye styr.

Hva tenker dere rundt dette? Setter stor pris på alle innspill!

Anonymkode: 6ef3d...941

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan invitere fem venner, vel og merke som venner, ikke er halvt lag.

Anonymkode: bd4c3...07a

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt Ok. 

Anonymkode: 7c025...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over, inviter de fire vennene.  Gjør det utenfor arenaer og kanaler for laget. Hvorfor knytter du aktiviteter som bading og telttur til laget?

Anonymkode: 3bd96...387

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli styr ja, hold det utenfor laget

Anonymkode: 488c5...58d

Skrevet

Artig at alle disse provoserende trådene er skrevet med stor font..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Hva var provoserende her?

Anonymkode: bd4c3...07a

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 89b00...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som nevnt over, inviter de fire vennene.  Gjør det utenfor arenaer og kanaler for laget. Hvorfor knytter du aktiviteter som bading og telttur til laget?

Anonymkode: 3bd96...387

De har gått på samme lag siden 1. klasse, så selv om ikke alle er like engasjerte i idretten eller har like god kjemi, vet jeg av erfaring at selv om vi holder aktiviteter utenfor laget, så «kommer det ut» til de andre – og det kan fort skape dårlig stemning.

Forutenom de fire guttene sønnen min er nærmest, har jeg tidligere invitert alle – både med hjem etter academy og skole – men det er sjelden vi får invitasjoner tilbake. Nå er barna blitt så store at jeg ikke kan «tvinge» dem til å være sammen som da de var små. Når idretten/laget er den viktigste sosiale arenaen, og de nærmeste vennskapene bygges der, blir det naturlig at det oppstår små klikker. Man kan jo ikke være bestevenn med alle.

I tillegg påvirker miljøet blant enkelte foreldre mye. Barna kommer fra forskjellige hjem med ulike regler, verdier, rutiner og grensesetting. Når det blir dårlig stemning fordi barna hører «feil» musikk, spiller «feil» spill eller tåler lite før det blir tårer – og så lyver til foreldrene som blindt tror på det – blir det vanskelig. Spesielt når det også sendes klager til styret, skapes drama, svertekampanjer og ubehagelige situasjoner.

Barna merker dette selv og tar hensyn. På rene lagaktiviteter inkluderers alltid alle, men når jeg på fritiden arrangerer turer, bading eller andre sporty ting, kan jeg ikke være «aktivist» for hele laget. Jeg forstår at alle vil være med, men noen ganger må jeg begrense antallet både for at det skal bli hyggelig og for å ta vare på min egen energi.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (29 minutter siden):

Tror de er kopiert inn fra chatGPT. Er det virkelig noen som «blir helt drenert»? Aldri hørt før. Men «drained » er vanlig på engelsk. 

Anonymkode: 3b282...eed

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er et lag på 10 gutter. Sønnen min (11 år) bruker nesten all fritid på idretten og lagkameratene. 5 av guttene er like engasjerte, mens 5 sjelden deltar – og vennskapene er derfor tettere blant de som faktisk er til stede.

To av de mindre aktive guttene har foreldre jeg opplever som energityver: veldig strenge, legger seg opp i alt og finner feil hos trenere, lagledere og andre – men aldri hos seg selv. Det skaper dårlig stemning og tapper energi.

Det er ofte sånn at ikke alle foreldre kan eller trenger å bli med. Jeg er ofte den voksne som stiller som «oppsynsmannen». Men når det er snakk om bading på stranda, telttur osv., kan jo de som vil, bli med. Problemet er at disse to mammaene nesten alltid dukker opp – og uten flere voksne å spille på, blir jeg helt drenert.

For å unngå å stå alene med ansvar for 10 gutter, har jeg derfor pleid å ta med 3–4 av gangen. Før, da vi var 20 på laget, var det ikke så big deal. Nå som vi bare er 10, føles det mer som å velge bort.

Denne gangen vurderer jeg å ta med halve laget – altså 5 av 10 – på telttur. De 5 jeg tenker å invitere, er gode venner og gjør mye sammen fra før. De andre har i praksis meldt seg ut selv, og tidligere forsøk på å inkludere dem har endt med mye styr.

Hva tenker dere rundt dette? Setter stor pris på alle innspill!

Dette er din versjon. Tipper de foreldrene er til stede eller sender barna mindre på trening pga din holdning. De liker rett og slett ikke hvordan du fordeler lagene, peker ut en gjeng med ditt barns gode venner som skal spesialbehandles, og klager samtidig på at de tapper deg. Har sett slik atferd mange ganger hos «foreldretrenere» i barneidretten. De er egentlig ikke der for andre formål enn å fremme eget barns interesser. Nei, ja takk til trenere som ikke er foreldre. Og takk for at du med innlegget ditt viser hvor ille og selektiv barneidretten kan være. og klart skal du ikke ta med halve laget på tur. Du er ikke foreldre i denne settingen, men en betalt trener. Skjerp deg eller la en annen ta over.

Anonymkode: 2e0fc...601

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Lager du ikke et problem utav ingenting nå?

du vil invitere med deg noen gutter, 

(Til hva som helst egentlig) det er bare gutter som tilfeldigvis også går på samme lag… ?! 

eller hva er det jeg ikke skjønner?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Academy?

Anonymkode: a94d1...c36

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig gjenkjennelig. Foreldretrener for 11 åringer, særbehandling, tilgang til strand og academi (ikke y). Det peker vestover i Oslo, men skal ikke skrive hvilken lag ts. Du vet selv hvem du er, og nå vet vi det også. 

• Nyttig 6
Skrevet

Å invitere halve laget er ekskluderende. Å invitere fire venner er ikke det.

Og det vet du.

• Liker 1
Skrevet

Inviterer du til lagaktivitet skal hele laget med. Ferdig snakket. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De som er lite engasjerte blir ikke mer engasjerte av at du stenger de ute hvertfall. Pass på at du ikke står tilbake med såpass få at dere ikke kan stille lag i det hele tatt.

Regner for øvrig med at «engasjerte» = flinke og «mindre engasjerte» = ganske dårlige inni hodet ditt. Kan det hende du favoriserer og de egentlig er engasjerte, men du vil ikke ha innspill og da blir de oppgitt og må mase? Mammaer som blir med på ting og sier ifra når ting er urettferdig er ikke uengasjerte, uansett om du liker dem eller ikke.

Anonymkode: 2a163...1ed

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva har telttur med idretten å gjøre? 

Anonymkode: 8ce60...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er veldig gjenkjennelig. Foreldretrener for 11 åringer, særbehandling, tilgang til strand og academi (ikke y). Det peker vestover i Oslo, men skal ikke skrive hvilken lag ts. Du vet selv hvem du er, og nå vet vi det også. 

Vi har 11-åringer, fotballakademi og strand her i Lørenskog, også, så så gjenkjennelig er det ikke. 

Anonymkode: b47f9...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har 11-åringer, fotballakademi og strand her i Lørenskog, også, så så gjenkjennelig er det ikke. 

Anonymkode: b47f9...7b4

Jo, det er det, pga det som skrives. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...