Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forventer definitivt ikke at leder er tilgjengelig døgnet rundt, henvender meg til dem som til andre kolleger. Innenfor kontortid. Krisetilfeller er unntaket, men det skjer ikke så ofte. 

Jeg har opplevd ledere som sender møteinnkallelser på natta, ringer på kveldstid og i helg. Da har jeg vært tydelig på at det ikke er akseptabelt. Den respekten må gå begge veier. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke jobben betaler for telefon + abb får de vente til neste dag kl. 08!

Anonymkode: 34711...79b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan du gi noen eksempler på ting du får sms om? Jeg er leder for 120 mennesker og har fortsatt aldri fått en eneste sms. Terskelen er skikkelig høy - og det er bra!

Det virker som du ikke har satt sunne grenser for deg selv, eventuelt er du kontrollfrik (det virker ikke som det siste, siden du ikke ønsker å ha det sånn). I så fall må du begynne å gi svært tydelig tilbakemelding, hver eneste gang. "Trude, dette kunne du håndtert selv - ikke send sms om slike ting framover."

Anonymkode: 15141...b8e

Du er leder med personalansvar for 120 personer? :klo: Hva slags type bedrift er dette? Det vanlige ville jo ha vært å være leder for et fåtall avdelingsledere, som igjen delte personalansvar for de øvrige medarbeiderne mellom seg. 
Hvordan får du gjort noe annet enn å ha medarbeidersamtaler og personaloppgølging? :klo: 

Dette ble en digresjon, beklager. :ler: 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for tips. Løsningen er nok å gi tydelig beskjed om hva som vil bli svart på og ikke utenom arbeidstid. Grunnen til at jeg ikke har gjort det hittil er vel et slags flink pike-syndrom, men nå begynner det å gå på helsa løs.

Meldingene kan være for eksempel spørsmål angående et vaktbytte (fram i tid) en lørdagskveld, søndag formiddag kommer det "???". Klager på kunder og kollegaer kommer også ofte. Jeg er absolutt ikke kontrollfrik, tvert imot oppmuntrer jeg til å finne løsninger på egenhånd. Likevel kommer det også spørsmål om for eksempel en bagatell rundt en utstilling i butikken (møbelbutikk). Det kunne ikke falt meg inn å sende lignende meldinger selv til min leder.

Anonymkode: e466e...b20

Da tar du opp på neste personalmøte hvilke kanaler som skal benyttes til hvilke typer meldinger/spørsmål. Alt du nevner hører hjemme i en e-post, som besvares i arbeidstiden. Dersom noen glemmer seg bort og sender SMS/ringer svarer du enkelt: «Send meg en e-post så ser jeg på det når jeg er tilbake på kontoret/arbeidsplassen». Gjør du dette konsekvent så lærer de nok.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt vanlig at arbeidsplassen dekker både telefon og abonnement. Det betyr ikke at vedkommende er på jobb 24/7 av den grunn. Jobbrelaterte spørsmål, som ikke haster, sendes på e-post og besvares i arbeidstiden. 

Anonymkode: 44d2d...51f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger naturligvis ikke være tilgjengelig 24/7 bare fordi jobben betaler abonnementet, det er jo helt sprøtt. Arbeidsgiver betaler for arbeidstimene til lederen og de er normalt helt vanlig arbeidstid, 40t/uke (inkl pause) om ikke annet er avtalt - men med noe innbakt overtid.

Anonymkode: 51993...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilgjengelig - kvelder, helger, ferie. Har betalt telefon, med telefon, chat og mail. Og lønna og fleksibilitet reflekterer dette.

Men har ikke-forstyrr om natt, også i andre tidssoner. Og den ligger i veska under middager og slik.

Siler hva jeg svarer på. Som regel sender de en chat eller mail om jeg ikke tar telefonen. Så da ignorerer jeg, eller svarer «snakkes mandag». Har nå og da en prat om å gjøre egne undersøkelser først, ringe sidelengs ikke oppover, og å samle opp spørsmål. 

Anonymkode: c8a37...d5d

Skrevet

Nei jeg er ikke tilgjengelig utover 7-17. Kan nås på sms, men jeg unngår så langt det er mulig å svare utenfor det tidsrommet. Vi er en "kontorbedrift" der det er lite sannsynlig at prekære ting oppstår kveld og helg, så jeg setter litt eksempel på at jeg ikke ønsker at folka mine heller lever og ånder kun for jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helse, og jeg prøver å unngå å kontakte leder etter hun har gått hjem. Men ved sykdom så må jeg relativt ofte konferere med henne for å løse bemanninga, da det stort sett alltid må løses ved utføre brudd på aml, generere overtid, må hente inn folk fra andre avdelinger (som jeg verken har kontaktinformasjon til eller oversikt over), få lærlinger til å gå vanlige vakter eller unge arbeidstakere må jobbe aften/dag (noe de ikke skal i følge tillitsvalgt). Eventuelt kontakter jeg henne fordi jeg ikke får til å få inn noen til å ta vakta i det hele tatt. Derfor snakker jeg med leder nesten ved hvert eneste fravær utenom hennes arbeidstid. Skulle aller helst unngått å forstyrre henne på fritiden, men hun må godkjenne løsninger som ikke er helt innafor.

Anonymkode: 04511...e2e

Skrevet

Det er nok ganske vanlig. Mine ansatte kan kontakte meg hele tiden. Det er ikke veldig ofte, og i det lange løp gir det mindre merarbeid. 

Er viktig å utvikle medarbeiderne sine til at de ikke trenger så mye støtte. La de få ansvar for beslutninger de kan oppleve å stå i alene mens du er til stede, så bli belastningen utenfor arbeidstid mindre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for tips. Løsningen er nok å gi tydelig beskjed om hva som vil bli svart på og ikke utenom arbeidstid. Grunnen til at jeg ikke har gjort det hittil er vel et slags flink pike-syndrom, men nå begynner det å gå på helsa løs.

Meldingene kan være for eksempel spørsmål angående et vaktbytte (fram i tid) en lørdagskveld, søndag formiddag kommer det "???". Klager på kunder og kollegaer kommer også ofte. Jeg er absolutt ikke kontrollfrik, tvert imot oppmuntrer jeg til å finne løsninger på egenhånd. Likevel kommer det også spørsmål om for eksempel en bagatell rundt en utstilling i butikken (møbelbutikk). Det kunne ikke falt meg inn å sende lignende meldinger selv til min leder.

Anonymkode: e466e...b20

Er det snakk om unge folk? Tror de rett og slett bare må læres opp og få beskjed om hva som er greit å ringe om.

Anonymkode: f301a...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min leder må nesten være tilgjengelig døgnet rundt. Vi har et 24/7 vaktlag som håndterer sikkerhetshendelser, og ved en krise så må leder kunne kontaktes. Alternativet er at vi eskalerer selv så det blir satt krisestab, som blir veldig mye greier. Det er leder som skal ta den avgjørelsen.

Meen, leder har helt klart betalt for det. Tjener vesentlig mer enn hva jeg gjør, som er på vaktlaget samt "respons team" (IRT) og har selv et press til å være tilgjengelig store deler av døgnet (samt 27/7 i vaktukene).

Anonymkode: 5657b...bd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er leder med personalansvar for 120 personer? :klo: Hva slags type bedrift er dette? Det vanlige ville jo ha vært å være leder for et fåtall avdelingsledere, som igjen delte personalansvar for de øvrige medarbeiderne mellom seg. 
Hvordan får du gjort noe annet enn å ha medarbeidersamtaler og personaloppgølging? :klo: 

Anonymkode: 44d2d...51f

Det var nok litt unøyaktig av meg, beklager! Jeg har to lag med mellomledere under meg, takk og lov. Har bare fem som rapporterer direkte til meg. Poenget jeg forsøkte å få frem var at selv med 120 ansatte som har meg som øverste leder så har jeg knapt fått en sms eller telefon utenfor arbeidstid - noensinne. De få gangene det har skjedd har de kommet fra ledere på mitt nivå og det har vært genuine hastesaker/kriser.

Anonymkode: 15141...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Leder for matbutikk. Frys/kjøl-alarm kan gå. Eller alarm i butikken generelt. 

Anonymkode: 3a76c...706

Skrevet

Det er vel sjarmen med å være mellomleder i botiltak og lignende i det offentlige.  Du vet aldri om det er en bruker som har havnet på akutten, nattevakt ikke kan komme på jobb og ingen andre kan (krise og krever strakstiltak/beordring)

Eller leder får tlf kl 22.00:

Jeg mener at vaskemaskinen ikke skal stå på etter 21.00 siden det er forstyrrende for bruker/pasient. Hva mener du som leder?

Synes du det er greit om jeg gir bruker A en ekstra brødskive nå på kvelden selv om han har diabetes? Jeg trenger en avklaring fra deg som sjef 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Avhenger av type virksomhet.

Vi har drift 24/7 - 365. Så ja, jeg må være tilgjengelig hele døgnet.

Anonymkode: c4452...d58

AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (11 timer siden):

Det er vel sjarmen med å være mellomleder i botiltak og lignende i det offentlige.  Du vet aldri om det er en bruker som har havnet på akutten, nattevakt ikke kan komme på jobb og ingen andre kan (krise og krever strakstiltak/beordring)

Jeg mener at vaskemaskinen ikke skal stå på etter 21.00 siden det er forstyrrende for bruker/pasient. Hva mener du som leder?

Synes du det er greit om jeg gir bruker A en ekstra brødskive nå på kvelden selv om han har diabetes? Jeg trenger en avklaring fra deg som sjef 

Som er en av grunnene til at jeg har sagt opp 😊

Anonymkode: c4452...d58

• Nyttig 1
Skrevet

Så rart at nesten ingen vil vil mellomledere :)

AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (14 timer siden):

Det er jo det som er lederstilling i de fleste virksomheter, man får ekstra betalt for tilgjengeligheten og man har gjerne ikke normalarbeidstid / unntak fra vanlig arbeidstid. 

Anonymkode: 7c1c6...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...