Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I både kontrakt og ellers i firmaet er det utydelig hvor tilgjengelig man skal måtte være. Å få totalt unødvendige henvendelser til alle døgnets tider sliter meg ut. Vi bruker privat telefon i jobbsammenheng (forøvrig uten å få noe dekket), og jeg føler jeg alltid er på jobb. 

Ved krisetilfeller vil jeg selvsagt svare med en gang, men det har skjedd 1-2 ganger på de årene jeg har jobbet der. Likevel får jeg SMSer hver bidige dag, om ting som absolutt kan vente til neste dag, eventuelt etter helga.

Er dette vanlig?

Anonymkode: e466e...b20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i alle fall ikke. Med overordnet ansvar for 50 og personalansvar for 20 hadde det rablet for meg. Men: 

- Jeg er nøye med å jobbe med at de finner løsninger selv og får tilliten til det. Da får de lyst til å prøve løse det selv, de færreste elsker vel å ringe sjefen i fritida (håper jeg) 

- De har telefonnummeret mitt og kan ringe om det er viktig at jeg mener noe med en gang, vi har andre internkanaler for kommunikasjon under daglige. Jeg hadde 4 uker ferie i sommer og fikk vel to SMSer, begge fornuftige SMSer der det var fint de sjekket. 

Jeg har vært tydelig med mine ledere på at jeg ikke er tilgjengelig døgnet rundt og at jeg blir en bedre leder av å koble av også, og det er de helt enige i. 

Men det kan jo være litt forskjell på bransje. Ååå

Anonymkode: 51993...0ee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I både kontrakt og ellers i firmaet er det utydelig hvor tilgjengelig man skal måtte være. Å få totalt unødvendige henvendelser til alle døgnets tider sliter meg ut. Vi bruker privat telefon i jobbsammenheng (forøvrig uten å få noe dekket), og jeg føler jeg alltid er på jobb. 

Ved krisetilfeller vil jeg selvsagt svare med en gang, men det har skjedd 1-2 ganger på de årene jeg har jobbet der. Likevel får jeg SMSer hver bidige dag, om ting som absolutt kan vente til neste dag, eventuelt etter helga.

Er dette vanlig?

Er du lærer? Sånn er det i alle fall å være det. 🤪

Men nei, det er ikke normalt hvis man er leder. Hvis du bruker privat telefon i jobbsammenheng, har du krav på godtgjøring. Lærere på min arbeidsplass får 100 kr. i måneden.  

La være å svare på sms som ikke haster og vent med dem til neste morgen. Sil telefonene du tar. Det kan være at du selv er litt skyld i dette hvis det er slik at du var veldig på tilbudssiden til å begynne med. Etter hvert vil det nok roe seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Mine ansatte kan ta kontakt i en krisesituasjon, men det har hendt en gang på 10 år. Videre kan de sende en melding, og jeg vurderer om jeg ringer tilbake. Det skjer kanskje en gang i måneden. 

Anonymkode: a1139...200

AnonymBruker
Skrevet

Mine medarbeidere vet at jeg ikke syncer telefonen verken mot teams eller jobb-e-post. Når jeg har fri har jeg fri, og hvis det «brenner» et sted kan de sende meg en SMS eller ringe, men det skjer heldigvis nesten aldri.

Lærte meg ikke å skru av varslinger på telefonen før under pandemien, da jeg ble sittende å jobbe av og på omtrent døgnet rundt, pga. ting som strengt tatt kunne vente til neste dag.

Så dette er egentlig temmelig enkelt: Skru av jobb-relaterte varsler på telefonen, og gi medarbeiderne beskjed om at beskjeder som ikke haster skal sendes på jobb-epost/Teams.

Når jeg har fri har jeg fri, og jeg har full tillit til at mine medarbeidere kan løse og vurdere saker på egen hånd. Hvis ikke kan de ta en telefon/sende en SMS. Alt annet tar jeg stilling til når jeg er tilbake på jobb.

Anonymkode: 44d2d...51f

Skrevet

Jeg er veldig tydelig på å si til alle ansatte, at hvis noe brenner, så tar du kontakt, hvis ikke, så venter dere til kommende arbeidsdag eller sender en mail som jeg kan lese når det passer. Men det forutsetter at man har gitt de ansatte nok verktøy til at de kan løse det meste, uten å kontakte sjefen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gi noen eksempler på ting du får sms om? Jeg er leder for 120 mennesker og har fortsatt aldri fått en eneste sms. Terskelen er skikkelig høy - og det er bra!

Det virker som du ikke har satt sunne grenser for deg selv, eventuelt er du kontrollfrik (det virker ikke som det siste, siden du ikke ønsker å ha det sånn). I så fall må du begynne å gi svært tydelig tilbakemelding, hver eneste gang. "Trude, dette kunne du håndtert selv - ikke send sms om slike ting framover."

Anonymkode: 15141...b8e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt at leder får sms døgnet rundt hver dag. Da bør leder seriøst begynne vurdere om noe ansvar skal delegeres bort, eventuelt gi bedre opplæring og oppfølging til de som har behov for så mye støtte. 

Anonymkode: 8814e...b81

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er tilgjengelig 24/7. Men dem tar ikke kontakt bare fordi. Jeg sier jeg stoler på at dem klarer å løse mye selv. Og det gjør dem. Noen ganger så hører dem bare om jeg er enig i hvordan dem har løst det. Jeg er veldig løsningsorientert. Skal mye til for å sette meg helt fast. Og det har dem funnet ut. Så en periode så var det alt for lett å spørre meg enn å løse det selv. De jeg har rundt meg no er veldig flink til å se løsninger. Hadde ei ansatt. Hun klarte ikke å se noen løsninger. Hun tok nesten nubben av oss alle. Heldigvis så flyttet ut. Men hun var dyktig i jobben. Det bare stokket seg når ting ikke gikk helt etter planen og stresset tok henne. 

Anonymkode: 71fa8...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Løsningen er nok å gi tydelig beskjed om hva som vil bli svart på og ikke utenom arbeidstid. Grunnen til at jeg ikke har gjort det hittil er vel et slags flink pike-syndrom, men nå begynner det å gå på helsa løs.

Meldingene kan være for eksempel spørsmål angående et vaktbytte (fram i tid) en lørdagskveld, søndag formiddag kommer det "???". Klager på kunder og kollegaer kommer også ofte. Jeg er absolutt ikke kontrollfrik, tvert imot oppmuntrer jeg til å finne løsninger på egenhånd. Likevel kommer det også spørsmål om for eksempel en bagatell rundt en utstilling i butikken (møbelbutikk). Det kunne ikke falt meg inn å sende lignende meldinger selv til min leder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Løsningen er nok å gi tydelig beskjed om hva som vil bli svart på og ikke utenom arbeidstid. Grunnen til at jeg ikke har gjort det hittil er vel et slags flink pike-syndrom, men nå begynner det å gå på helsa løs.

Meldingene kan være for eksempel spørsmål angående et vaktbytte (fram i tid) en lørdagskveld, søndag formiddag kommer det "???". Klager på kunder og kollegaer kommer også ofte. Jeg er absolutt ikke kontrollfrik, tvert imot oppmuntrer jeg til å finne løsninger på egenhånd. Likevel kommer det også spørsmål om for eksempel en bagatell rundt en utstilling i butikken (møbelbutikk). Det kunne ikke falt meg inn å sende lignende meldinger selv til min leder.

Jeg hadde også slike ansatte tidligere. Ei presterte å ringe meg midt i ferien min for å spørre om en fridag ca en måned etter vi alle var tilbake i jobb. Jeg la bare på. 

Anonymkode: 9c6d1...43b

AnonymBruker
Skrevet

Første bud er jo å kommunisere med dine ansatte om hva som er greit og ikke, og å ta en prat med dine om forventninger og krav. Du høres jo vanvittig tafatt ut (særlig til å være leder) om dette har vært et daglig problem i flere år uten at du har gjort noe for å avklare og endre det.

Anonymkode: 5dedc...b19

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Første bud er jo å kommunisere med dine ansatte om hva som er greit og ikke, og å ta en prat med dine om forventninger og krav. Du høres jo vanvittig tafatt ut (særlig til å være leder) om dette har vært et daglig problem i flere år uten at du har gjort noe for å avklare og endre det.

Anonymkode: 5dedc...b19

Du vet da ingenting om hva jeg har gjort eller ikke for å avklare eller endre det. Når det er så utydelig fra ledelsen over meg igjen hva som er forventet å gjøre prøver jeg å finne det ut selv, fordi det har gått for langt.
Denne situasjonen har gradvis oppstått på grunn av mitt ønske om å være en god leder, som i mine øyne blant annet er å være til stede for de ansatte og lett å prate med. Over tid har det endt med å viske ut alle grenser, som om vi alle er en vennegjeng som sender meldinger akkurat når man føler for det.

Skrevet

I teorien kanskje, jeg vet ikke. Men tenker arbeidstakere bør tenke på at leder også er et menneske og de kan drite i å ta kontakt om natta med mindre det er noe veldig prekært.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet da ingenting om hva jeg har gjort eller ikke for å avklare eller endre det. Når det er så utydelig fra ledelsen over meg igjen hva som er forventet å gjøre prøver jeg å finne det ut selv, fordi det har gått for langt.
Denne situasjonen har gradvis oppstått på grunn av mitt ønske om å være en god leder, som i mine øyne blant annet er å være til stede for de ansatte og lett å prate med. Over tid har det endt med å viske ut alle grenser, som om vi alle er en vennegjeng som sender meldinger akkurat når man føler for det.

Du, TS, jeg er på samme måte…Men etter hvert begynner man å hate seg selv for å ikke sette noen grenser. Folk blir vant til at du alltid er der for dem, de tar det som en selvfølge, setter ikke pris på det lenger, og du blir frustrert og utbrent. 

Anonymkode: 5d2ad...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Eg er utilgjengelig frå kl 20:00. Om nokon er syk etter det må dei ringe meg kl 06:00 eller sjølv bytte tidligvakta med nokon andre i teamet. 

Ved hastesaker ønskjer eg å bli ringt uansett tidspunkt (skjer lite). 

Når eg har ferie har eg delegert bort turnusen. 

Du må setta grenser for deg sjølv. Tonen i denna setninga er rolig og velmeinande. 

Anonymkode: 44282...517

AnonymBruker
Skrevet

Leder er tilgjengelig i den forstand at jeg har privatnummeret hennes og hun har teams på telefonen. Det siste må hun ta ansvar for selv, tenker jeg. Det vil si at jeg kan finne på å sende en teamsmeldimg selv om jeg vet hun ikke er på jobb, men jeg forventer ikke at det blir lest før neste arbeidsdag og hun må gjerne fjerne teams fra telefonen for min del. 

Om det ikke kan vente hadde jeg ringt, men det så sjeldent at vi ikke kan løse problemet selv eller at det ikke kan vente til neste dag, så det er ikke en reell problemstilling. Har skjedd en gang så vidt jeg vet, og da var noen død (skjedde ikke på jobb). 

Anonymkode: 5f796...076

AnonymBruker
Skrevet

Mellomledere bør være tilgjengelig så lenge det foregår arbeid.

Ledelse jobber selvsagt vanlig kontortid.

Anonymkode: b8319...18d

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva lederen selv ønsker og hva de selv legger opp til.

Det lureste er nok å være tydelig på hvordan du vil ha det.

F.eks at ting som kan vente, aldri blir besvart før normal arbeidstid, men at du gjerne vil ha beskjed om sykdom snarest mulig hvis det innebærer å måtte finne en annen person til å steppe inn på kort tid. 

Det er jo du som bestemmer hvordan du trenger å jobbe, så om du forteller alle hvordan det skal være og begynner å gjøre det på den måten, så vet alle hva de har å forholde seg til.

Om de over deg i systemet vil ha det på en annen måte må de si det tydeligere og da har du anledning til å være uenig. For så lenge du får jobben gjort i normal arbeidstid og ikke er det minste kompensert for å være tilgjengelig hele døgnet, så kan jeg ikke skjønte at de kan kreve det heller. Det verste er jo om dette bare er en uuttalt forventning som ingen har, men som du stresser med å leve opp til.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...