Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vært av typen som heller vil bo litt usentralt, men med stor og fin leilighet. Nå har jeg arvet noe penger, og gått mye opp i lønn siste årene, så tenkte å kjøpe noe dyrere i løpet av året siden prisene stort sett går oppover og det ikke lønner seg å vente. Jeg kan kjøpe en bolig til ca. det dobbelte av den jeg eier nå. En viktig ting for meg er å kjøpe en bolig som greit holder følge med prisstigningen som ellers skjer på boliger.

Så jeg lurer på, hvilke faktorer påvirker prisstigning mest? Absolutt verdi på boligen er ikke så relevant. Jeg kan kjøpe en bolig til ca. 8 millioner, og kjøper heller en leilighet som er _litt_ mindre etter mine ønsker om det betyr at den stiger litt mer i verdi og blir mer attraktiv for andre den gang jeg får meg dame og jeg skal selge for å kjøpe noe sammen.

- Har nybygg vs brukt mye å si? 
- Solforhold?
- Nærhet til sentrum?
- Nærhet til kollektivforbindelser?
- Butikker i nærheten?
- Barnehage/skole i nærheten?

En av de aktuelle leilighetene jeg ser på er en nesten helt ny toppleilighet, men i et litt mindre sentralt strøk enn andre boliger (fremdeles bare 5-10 min å sykle til bykjernen) og på skyggesiden av byen. Lurer da veldig på om den kanskje er priset for høyt eller vil stige mindre enn boliger i mer attraktive områder. Vet at ingen kan svare med fasit på dette, men ja... Har ingen andre å drøfte med. 

Takker for alle svar

Anonymkode: 6817e...e9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja.

Folk verdsetter ulike faktorer. Her er min liste men om det skulle hjelpe?

- Parkering til 2 biler med elbil lader i garasjen
- Enebolig i utkanten av by, rolig strøk
- God og kjapp bussforbindelse til byen, ikke mer enn 30 min til bykjernen og nattbuss.
- Plass til tantamiområde i kjelleren med ekstra høy takhøyde
- Balansert ventilasjon, vannbåren varme og paneler på taket
- Mulighet for badestue
- Boblebasseng på terrassen med utsikt, gjerne over byen
- Liten men fin hage, godt skjermet fra naboer
- Fiber
- Ingen rare smarthus drit dingser
- Hobbyområder for møbelsnekring og annen prosjekt som lager støy og slikt, dog ikke garasjen hvor bilene står
- Romslig kjøkken med steinovn opp mot 600 grader på strøm selvsagt
- Fin vinterhage med autovannsystem
- minst to bad
- walk inn garderobe fra ett av soverommene

Sånn ...

😅

Anonymkode: 856a7...4fc

AnonymBruker
Skrevet

Toppleilighet. Ingen naboer over og utsikt betyr mye for mange mennesker. 

Anonymkode: 96018...d02

AnonymBruker
Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet.

Anonymkode: 814fa...e6b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lenge vært av typen som heller vil bo litt usentralt, men med stor og fin leilighet. Nå har jeg arvet noe penger, og gått mye opp i lønn siste årene, så tenkte å kjøpe noe dyrere i løpet av året siden prisene stort sett går oppover og det ikke lønner seg å vente. Jeg kan kjøpe en bolig til ca. det dobbelte av den jeg eier nå. En viktig ting for meg er å kjøpe en bolig som greit holder følge med prisstigningen som ellers skjer på boliger.

Så jeg lurer på, hvilke faktorer påvirker prisstigning mest? Absolutt verdi på boligen er ikke så relevant. Jeg kan kjøpe en bolig til ca. 8 millioner, og kjøper heller en leilighet som er _litt_ mindre etter mine ønsker om det betyr at den stiger litt mer i verdi og blir mer attraktiv for andre den gang jeg får meg dame og jeg skal selge for å kjøpe noe sammen.

- Har nybygg vs brukt mye å si? 
- Solforhold?
- Nærhet til sentrum?
- Nærhet til kollektivforbindelser?
- Butikker i nærheten?
- Barnehage/skole i nærheten?

En av de aktuelle leilighetene jeg ser på er en nesten helt ny toppleilighet, men i et litt mindre sentralt strøk enn andre boliger (fremdeles bare 5-10 min å sykle til bykjernen) og på skyggesiden av byen. Lurer da veldig på om den kanskje er priset for høyt eller vil stige mindre enn boliger i mer attraktive områder. Vet at ingen kan svare med fasit på dette, men ja... Har ingen andre å drøfte med. 

Takker for alle svar

Anonymkode: 6817e...e9f

Vi vant i Lotto når det kommer til beliggenhet. Det er egentlig litt utenfor byen (ca 10-15 min med buss), så det var mye billigere enn om vi bodde mer sentralt.  Men etter at vi flyttet inn startet to byggeprosjekt i nærheten. Ene et stort kjøpesenter 800 m fra oss og andre nye blokker med diverse butikker, legekontor o.l i samme grend. Parallelt med dette er det satt av flere tomter til å bygge ut enda mer. Uten at det blir rett oppi oss. Huset vårt ligger fortsatt avsides med gårder rundt selv om det er relativt sentralt.

Alt i alt har dette rett og slett gjort området 10 ganger (minst) mer attraktivt og kjent. Og  verdiøkningen på boligen steg flere millioner bare på 4-5 år. Set blir nok ikke lavere etter at alt er ferdig utbygget!

Anonymkode: 64ed7...a53

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr avstand til sentrum, kollektivtilbud, sol og utsikt, nærområdets tilbud, trygghet og fremtidig utvikling. Jo mer attraktivt området oppleves av flest mulig kjøpere, jo bedre følger boligen prisstigningen.

Når det gjelder nytt vs brukt: Nybygg kan være lettsolgt i starten pga. “flytt rett inn”-faktoren, men mister ofte nybyggpristillegget etter kort tid. Bruktboliger ligger ofte i bedre, mer etablerte områder der det ikke bygges nytt lenger – og det kan gi en mer stabil og sterk prisutvikling over tid.

Anonymkode: e8dc0...772

Skrevet

For oss var det 

- beliggenhet! 
med mange barn, nødvendig med gåavstand til bhg, og skoler helt opp t.o.m vgs og tog og treningssenter/mange  treningstilbud til barn og ungdom.

Så var det å finne et stort nok hus, med mange store soverom, minst to bad og stort vaskerom,

stor plass i stue/ spisestue når man  veldig ofte har 14 til bords. 

dobbelgarasje og gode

Parkeringsmuligheter på egen tomt.

etter det kom ønsker for at hagen skulle være stor nok til det vi ønsker oss, privat, med lekeapparater sandkasse trampoline og basseng og drivhus. 

Alt annet kan pusses opp og fikses lett. 

Har tatt mye tid og penger, men har drømmehuset nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Anonymkode: 814fa...e6b

Nja…For noen betyr det sentrum, for noen betyr det skogen. 

Anonymkode: 96018...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å kjøpe et hus langt over takst er det værste du kan gjøre. Kjøper du rundt takst eller under takst har du allerede «vunnet»

sjekke ring som:

bad

kjøkken 

tak

drenering 

sikringsskap 

vannledninger/kloakkledninger 

resten er litt sånn opp og ned, trenger dere 2-3 soverom? Kontor, walking? Osv. 

Anonymkode: 5e6d9...308

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...