Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får dere det til? Vær så snill og del tips og triks. Jeg og mannen får det ikke til. Vi er dævslitne etter jobb, da middagen er spist og rydda og unga lagt orker vi ikke annet enn å ligge å råtne på sofaen. Jeg er til og med så sliten at jeg ikke orker å se på serier eller filmer. Jeg bare skroller på mobilen og det gjør mannen også. 🙈 Help us out! 

Anonymkode: a6f5f...520

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta annenhver kveld ute av huset for å trene. Tungt i starten men etterhvert gir det energi!

Anonymkode: 1970d...28f

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan får dere det til? Vær så snill og del tips og triks. Jeg og mannen får det ikke til. Vi er dævslitne etter jobb, da middagen er spist og rydda og unga lagt orker vi ikke annet enn å ligge å råtne på sofaen. Jeg er til og med så sliten at jeg ikke orker å se på serier eller filmer. Jeg bare skroller på mobilen og det gjør mannen også. 🙈 Help us out! 

Vi har  en "fast"  greie med at vi lager pizza i pizzaovn, spiser sammen og tar ett glass vin til maten på lørdagskvelden etter ungene er lagt. Jeg dekker bord, tenner lys etc. Og tidvis kommer mannen med blomster for anledningen. Ingen telefon, tv etc. Gir oss god mulighet til å prate sammen skikkelig. Går å gleder meg helel uken til dette, så det er faktisk ganske enkelt å prioritere tid og energi til det. 

Ellers er vi flinke til å finne på ting en og en. Den ene er hjemme med barna, og den andre kan gå ut å spise med venner, ha noen på besøk for ost og vin etc. Vi prioriterer dette for hverandre. Jeg har kansje et større behov for å komme meg ut, enn det min mann har. Noe han tilrettelegger godt for. Vi er også flinke til å invitere venner på middag i helgene etter barna er lagt. 

Men det skal sier at dette ble i hovedsak først noe vi fikk til når minstemann passerte 3-3,5 år. Vi har tre tette barn, hvorav en av de har større spesielle behov. Ikke alltid vi føler vi har overskudd til det, men det ender som oftes med å gi nødvendig påfyll av energi og sosialisering😅

Anonymkode: 458cf...9de

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter på å trene på kvelden. Gir mer energi 😊 minste er 2. 

Anonymkode: 1fe71...556

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Telefonen bør begge legge bort. Scrolling er ikke bra for hodet. Trening er min go to for å få alenetid og overskudd. Drar ut etter leggetid eller før frokost i helgene. Fire barn.

Anonymkode: ce527...f62

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Scroller ikke. Ligger ikke på sofaen. Jeg går en kveldstur mens mannen er hjemme, og motsatt, han løper en tur mens jeg er hjemme. Frisk luft og bevegelse gir energi. Jeg slapper av i eget selskap med lettere husarbeid, som rydding etter middag, vaske tøy og bake/lage mat. Det gir rom for å stå i egne tanker og samtidig tømme hodet for jobb og annet som fyller opp i løpet av dagen.

Anonymkode: d939f...8ce

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Må bare opp av sofaen :) Her har vi ikke noe fast opplegg, men tar oss en tur ut hver for oss etter leggetid. Gå seg en tur, besøke noen, whatever. Mannen er den mest sosiale av oss så han er kanskje den som går mest ut av huset, men da får jo jeg også alenetid hjemme til å pleie meg selv litt eller gjøre ting jeg liker hjemme. 

Kjærestetid har vi fast på lørdagene, da får ungene noe de liker (typ taco, pizza) til middag og så lager vi oss noe godt (biff, gryter, tapas etc) etter de er lagt sammen med et glass vin og skjermfri tid. Synes det er skikkelig koselig :)

Det hender jo selvsagt at vi er for slitne til å gjøre noen ting vi og, men vi prøver hardt å prioritere både egentid og kjærestetid selv om vi er trøtte fordi det gir overskudd på lang sikt.

Anonymkode: d565e...d7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Scrolling er som sukker for hjernen. Gjør noe som gir deg input eller energi. Lese bøker, håndarbeid, lage noe, trening. Eller bare å prate sammen. Da får du noe ut av kvelden. 

Anonymkode: 57a8b...abc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Scrolle på telefon tar veldig mye energi - det er IKKE avslappende, selv om det kan virke sånn. Legg fra deg telefonen, se heller på tv sammen, hør på musikk, eller legg deg tidlig om det er det som trengs.

Prioriter å trene eller møte folk. Er det vanskelig etter middag, gjør det etter jobb isteden. Det er slitsomt i starten, men etter hvert blir det en vane.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alenetid med en 1-åring vil si en halvtime her og der. Men vi bytter på, så godt det lar seg gjøre lager den ene middag og har 1-åring i tripp-trapp stol.  Da ligger den andre og slapper av, også spiser vi sammen.

Etter middag tar den andre med seg ungen ut i 30-40 min. Når de kommer inn tar den andre over med kveldsstell og bok. Også er vi alle sammen de siste 20 minuttene før leggetid. 😛

Men når det gjelder mobilbruk så handler det veldig mye om vaner. Du må endre mønsteret ditt, så vil det bli lettere. Hvis du er så sliten så ville jeg forsøkt å starte med en rolig gåtur rett etter middag, jeg klarer det i alle fall ikke sent på kvelden. Om det bare er 15-20 min så tror jeg du får stor effekt.

Legg mobilen i en egen skål i gangen eller et sted den ikke er så tilgjengelig. 

Anonymkode: d20e4...d17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også jeg slappet av om jeg lå og scrollet på mobilen på sofaen, og så viser det seg at et er alt annet! Det er utmattende for hodet og gir falsk dopamin-følelse, vil virkelig anbefale å gjøre alt annet. Selvfølgelig kan man scrolle litt nå og da, men det er mentalt utmattende og sikkert en årsak til at du ikke orker noe annet. Bare start med et blad eller en bok i stedet og merk forskjellen og ta det derfra.

Anonymkode: 10118...064

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi prioriterer trening som egentid. Var tungt i starten, men nå gir det mye overskudd.

Anonymkode: d01b6...7ec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trening. Trener 3-4 dager i uken hver. Bytter på. 

Anonymkode: 76cd2...d86

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har også trening som egentid. Mannen er flink til å møte kompiser iblant, se fotballkamp e.l. Jeg er for dårlig der..

2 og 5år. Jeg er også dau om jeg legger meg på sofaen 😴

AnonymBruker
Skrevet

I ukedagene; trener/går tur hver kveld.

I helgene; bytter på å få gå seg en fjelltur/trene. Og lav takhøyde for å treffe venner om en invitasjon dukker opp 😊

Hver fredag er fredet da, da har vi date-kveld etter barna er lagt med snacks og kanskje en øl/glass vin. Ofte sitter vi med spisebordet uten mobiler og prater sammen eller spiller spill, noen ganger ser vi film 😊

Anonymkode: 95071...147

AnonymBruker
Skrevet

Jobber deltid. Klarer ikke fullt. 

Anonymkode: bacc1...a45

AnonymBruker
Skrevet

Her er det legging som gjør at vi går i dørken, blir så innmari sigen når ungene omsider har sovnet mellom 19:30-21:00. Noen dager legger én av oss begge barna slik at den andre får bruke tiden fra 18:00 (når vi begynner å roe ned for kvelden ) på noe annet. Da er det lettere å ha energi til trening, sosialt eller det man trenger.

Neste gang er det den andres tur :) 

Anonymkode: e2e4d...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg slappet av da jeg scrollet på telefonen, men forstår jo nå (måtte faktisk en psykolog til 🤪), at det ikke er tilfelle. Den bare overøser hjernen med inntrykk og man blir enda mer sliten/inne i zombiemood.

Vi har hund. Denne MÅ ut, og selv om man tror man ikke lekker, så merker man på både hodet og kropp at man føler seg bedre etterpå, og faktisk har mer energi etter turen.

Jeg står tidlig opp de dagene mannen leverer, og tvinger meg da til å trene 1-2 ganger i uken direkte etter jobb. Må oppriktig tvinge meg selv en del ganger, men har ALDRI angret etterpå.

Drar også ut på hobby 1-2 ganger i uken. Merker at det er terapi for sjelen. Kan være sliten når jeg drar, men føler meg alltid glad etterpå! Mannen bruker gjerne sin kveld på å være sosial med venner isteden.

Poenget mitt er, jeg «orker» egentlig aldri. Men tvinger meg, og føler meg alltid bedre, har fått litt påfyll av energi. Med scrolling er det motsatt, legger meg mer sliten enn noen gang, og føler meg helt død i både hode og kropp. Skummelt at så mange av oss tror at det er avslapping…

Anonymkode: 96f07...73b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier et par dager i uka og bare sitte sammen og snakke etter at ungene er lagt, har som regel 3-4 timer med barnefri tid på kvelden. Ellers så leser jeg bøker, tegner, maler eller skriver. Prøver å scrolle så lite som mulig, og føler jeg bare kaster bort tiden hvis jeg ser på tv. 

Anonymkode: 0ae98...96f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alene med to små, minste 1 år og en 4 åring. Pga alder har jeg minste 90%. Eldste er 50% 

Jeg har løst det med å legge meg kl 22 fast hver dag, det jeg ikke har fått gjort til da, må bare ligge til neste dag. Har 1t til huslige sysler og 2t egentid hver dag. Noen ganger legger jeg meg likt som barna likevel. 

Har hjulpet veldig masse å følge fast rutine. Så tar man seg tid til det man liker, det er en boost i hverdagen. 

Anonymkode: 3f24d...656

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...