Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kom i overgangsalder da jeg var 39-40. Skjønte først ingenting av hva som skjedde, jeg hadde ikke trodd at man kom i oa så tidlig, så jeg gikk et år å gjøre noe, jeg trodde det var kroppen som bare brøt sammen og at jeg var alvorlig syk, så jeg tenkte det går vel gå som det går.

Mensen uteble, gikk flere mnd mellom hver gang og plutselig ble jeg allergisk mot alle klærne mine (akryl, ull og viskose). Jeg mistet all huden i ansiktet pga skjerf og gensrene, men skjønte ikke hvorfor. Hetetokter (jeg har kraftig hyperhidrose, så jeg svettet og overopphetet 100 ganger verre enn før.)

Humøret mitt var helt på bånn, ekstreme selvmordstanker og bare gråt og gråt. 

Så googlet jeg alle symptomene, og voila, OA. Nå går jeg på hormoner, har gjort det i ca 1 år. Og måtte kjøpe nye klær, kun bomull eller polyester.

Nå går det mye bedre! Jeg går på Estrogel og Utrogestan

Første blodprøven viste begynnende oa, neste blodprøve var helt fin (hos fastlegen). Så bestilte jeg time hos privat gynekolog, fortalte alle symptomene og fikk resept med en gang

Anonymkode: 2bf4f...880

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom i overgangsalder da jeg var 29 år. På grunn av tidligere helseutfordringer forårsaket av hormoner, fikk jeg ikke gå på hormoner da menopause startet. Måtte bare håndtere det som best jeg kunne uten medisinsk hjelp. Brukte naturmedisin for å håndtere de verste hetetoktene og nattesvetten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom i overgangsalder da jeg var 39-40. Skjønte først ingenting av hva som skjedde, jeg hadde ikke trodd at man kom i oa så tidlig, så jeg gikk et år å gjøre noe, jeg trodde det var kroppen som bare brøt sammen og at jeg var alvorlig syk, så jeg tenkte det går vel gå som det går.

Mensen uteble, gikk flere mnd mellom hver gang og plutselig ble jeg allergisk mot alle klærne mine (akryl, ull og viskose). Jeg mistet all huden i ansiktet pga skjerf og gensrene, men skjønte ikke hvorfor. Hetetokter (jeg har kraftig hyperhidrose, så jeg svettet og overopphetet 100 ganger verre enn før.)

Humøret mitt var helt på bånn, ekstreme selvmordstanker og bare gråt og gråt. 

Så googlet jeg alle symptomene, og voila, OA. Nå går jeg på hormoner, har gjort det i ca 1 år. Og måtte kjøpe nye klær, kun bomull eller polyester.

Nå går det mye bedre! Jeg går på Estrogel og Utrogestan

Første blodprøven viste begynnende oa, neste blodprøve var helt fin (hos fastlegen). Så bestilte jeg time hos privat gynekolog, fortalte alle symptomene og fikk resept med en gang

Anonymkode: 2bf4f...880

Jeg lurer på om dette kan være et symptom på perimenopause hos meg, men det er også det eneste symptomet... Man opplever vel gjerne andre plager også hvis det er hormonelt? Skal sies at jeg opplevde et fullstendig knusende traume i januar, så jeg tenker jo at det mest sannsynlig er derfor jeg sliter, men man vet jo aldri....

Anonymkode: ad8da...ccc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 2.20):

Med rett kosthold, lite brus, sukker, junk food og trening så blir man ikke fortere gammel. Mat er 'medisin". Urter og naturlige produkter. Kjenner mange uten hrt som ser yngre ut for alderen. Velger man å trene, spise sunn og næringsrik mat, frisk luft hver dag, påfyll av vitaminer og en positiv innstilling så kommer man langt med det. 

Anonymkode: f38d9...916

Nei, ikke alt kan "løses" kun med kosthold. Det er mange risikofaktorer forbundet med for tidlig overgangsalder - og det er veldig bra at hormon terapi finnes. Er man derimot i "vanlig" alder for menopause, så har du nok rett at mye kan fikses selv (noen har likevel godt av litt hormonell støtte i overgangsfasen).

Anonymkode: e779a...7fd

• Nyttig 2
Skrevet

Noen fler som opplever å bli deprimert av progesteron? 😞

Anonymkode: 48b58...489

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 8.54):

Jeg er vel strengt talt tidlig i overgangsalderen følge legen, men bare med et år. Jeg er 46 og det er vanlige er å starte fra 47 års alderen. Jeg har begynt på Novofem og skal gå på det i ett år, så skal jeg over på andre hormoner når året er omme. Hormoner har reddet livet mitt, null hetetokter, sinne, hjertebank og søvnløshet. 

Anonymkode: f647a...db7

Det stemmer da ikke, gjennomsnittsalder for start overgangsalder i Norge er 53 år. Så det vanlige er egentlig 53, men så sprer man seg fem år i hver retning i normalområdet.

Anonymkode: 54bb0...c9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 12.20):

Ja, noen har ikke videre plager og du virker å være en av de.

Anonymkode: 312e2...37c

Hun har hetetokter og søvnproblemer…? Jeg har det lettere enn det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun har hetetokter og søvnproblemer…? Jeg har det lettere enn det.

Hun sier hun klarer seg uten hormoner. Det er et valg man tar, og da er nok ikke plagene særlig store, slik at det går utover jobb, hjem, barn og partner.

Anonymkode: 312e2...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...