Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som kom tidlig i overgangsalderen, hvor lenge gikk/skal dere gå på hormoner?

Og til dere som har gått på hormoner og sluttet, hvordan var det?

Anonymkode: 48b58...489

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som kom tidlig i overgangsalderen, hvor lenge gikk/skal dere gå på hormoner?

Og til dere som har gått på hormoner og sluttet, hvordan var det?

Hei! Jeg kom i overgangsalder da jeg var 36, og jeg er 55 nå. Legen sier jeg kan gå på de så lenge jeg ønsker, og det er bra. Føler meg så mye mer vital med hormoner (prøvde å gå uten i to måneder, men fikk tørre slimhinner, følte meg sliten og tom) Brukte NovoFem de første 10 år, men har nå Estrogel, Utrogestan og lavdose med testosteron. 

Anonymkode: 312e2...37c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger.

Anonymkode: ff554...331

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel strengt talt tidlig i overgangsalderen følge legen, men bare med et år. Jeg er 46 og det er vanlige er å starte fra 47 års alderen. Jeg har begynt på Novofem og skal gå på det i ett år, så skal jeg over på andre hormoner når året er omme. Hormoner har reddet livet mitt, null hetetokter, sinne, hjertebank og søvnløshet. 

Anonymkode: f647a...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man at man kommer i overgangsalderen hvis man er yngre enn normalt? Er jo ikke noe man forventer, så tar man blodprøver?

Anonymkode: 49ad5...bbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 8.54):

Jeg er vel strengt talt tidlig i overgangsalderen følge legen, men bare med et år. Jeg er 46 og det er vanlige er å starte fra 47 års alderen. Jeg har begynt på Novofem og skal gå på det i ett år, så skal jeg over på andre hormoner når året er omme. Hormoner har reddet livet mitt, null hetetokter, sinne, hjertebank og søvnløshet. 

Anonymkode: f647a...db7

Jeg sliter også med sinne. Og jeg føler meg stygg og oppblåst og blæ hele tiden. Er 51 år og har ikke vært til fastlegen pga dette ennå 

Anonymkode: 0ecd9...227

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 19.38):

Hei! Jeg kom i overgangsalder da jeg var 36, og jeg er 55 nå. Legen sier jeg kan gå på de så lenge jeg ønsker, og det er bra. Føler meg så mye mer vital med hormoner (prøvde å gå uten i to måneder, men fikk tørre slimhinner, følte meg sliten og tom) Brukte NovoFem de første 10 år, men har nå Estrogel, Utrogestan og lavdose med testosteron. 

Hvilke symptomer hadde du og hvordan fikk du det bekreftet? Lurer veldig på om jeg kan være i perimenopausen, er også 36 år :( 

Anonymkode: 40cf6...7fc

AnonymBruker
Skrevet

46 er ikke tidlig. Pre menopause kan starte fra 35. 

Jeg er snart 50 og er begynt med hetetokter og søvnproblemer. Endrer kosten og trener. Har ikke tentk å ta hormoner. Dette får gå naturlig.

Anonymkode: f38d9...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilke symptomer hadde du og hvordan fikk du det bekreftet? Lurer veldig på om jeg kan være i perimenopausen, er også 36 år :( 

Anonymkode: 40cf6...7fc

Min mor kom i overgangsalder da hun var 39 år, og dette går i arv. Jeg merket det på endringer i blødninger og smerter. Blødde voldsomt og hadde store smerter ved mens. Mens kunne komme to ganger pr måned, og jeg kunne ha opphold på to måneder. Humørsvingninger og depresjon. Dette foregikk i to-tre år før jeg mistet mens og lege tok blodprøver. Jeg var såpass preget av depresjon den siste tiden at jeg ble suicidal, innlagt og medisinert. 

Mye av de samme plagene og symptomer hadde min mor også, så jeg var godt forberedt, men et lite helvete var det. Om ikke fastlegen din er videre oppdatert, så anbefaler jeg deg å gå til en gynekolog privat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

46 er ikke tidlig. Pre menopause kan starte fra 35. 

Jeg er snart 50 og er begynt med hetetokter og søvnproblemer. Endrer kosten og trener. Har ikke tentk å ta hormoner. Dette får gå naturlig.

Ja, noen har ikke videre plager og du virker å være en av de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på hormoner i 5 år. Noen ganger vurderer jeg å slutte fordi jeg trenger strengt tatt ikke pms og mensen lengre. Men jeg har ikke lyst til å eldes raskere, som man jo gjør uten østrogen… det har jo mye å si for bl.a hud, hår, muskler og generelt vitalitet. Jeg er bare 45…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått på hormoner i 5 år. Noen ganger vurderer jeg å slutte fordi jeg trenger strengt tatt ikke pms og mensen lengre. Men jeg har ikke lyst til å eldes raskere, som man jo gjør uten østrogen… det har jo mye å si for bl.a hud, hår, muskler og generelt vitalitet. Jeg er bare 45…

Med rett kosthold, lite brus, sukker, junk food og trening så blir man ikke fortere gammel. Mat er 'medisin". Urter og naturlige produkter. Kjenner mange uten hrt som ser yngre ut for alderen. Velger man å trene, spise sunn og næringsrik mat, frisk luft hver dag, påfyll av vitaminer og en positiv innstilling så kommer man langt med det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med rett kosthold, lite brus, sukker, junk food og trening så blir man ikke fortere gammel. Mat er 'medisin". Urter og naturlige produkter. Kjenner mange uten hrt som ser yngre ut for alderen. Velger man å trene, spise sunn og næringsrik mat, frisk luft hver dag, påfyll av vitaminer og en positiv innstilling så kommer man langt med det. 

Sunt? Hvordan skal man spise sunt når maten ikke er sunn, både mat og luft er blitt giftig.

Anonymkode: 1a032...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sunt? Hvordan skal man spise sunt når maten ikke er sunn, både mat og luft er blitt giftig.

Lage maten selv da. Må ikke kjøpe alt ferdiglaget. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hrt endrer ikke tidspunkt for overgangsalder, verken forkorter eller forlenger den. Det bare demper symptomer 

Anonymkode: 4a1f7...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 22.49):

Jeg sliter også med sinne. Og jeg føler meg stygg og oppblåst og blæ hele tiden. Er 51 år og har ikke vært til fastlegen pga dette ennå 

Anonymkode: 0ecd9...227

Jeg kom tidlig i overgangsalderen, da jeg røyker. Startet med hormoner i fjor da jeg var 48. En ting jeg syns var plagsomt var at jeg våknet hver eneste morgen sur og sint og ofte rett og slett forbannet. Var en slitsom og deprimerende følelse. Jeg bor alene, så ingen å være sur på heller. Den følelsen ble borte med hormoner og Magnesium Glysinatmagnesium.

Anonymkode: 5d516...0f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 22.20):

Hvordan vet man at man kommer i overgangsalderen hvis man er yngre enn normalt? Er jo ikke noe man forventer, så tar man blodprøver?

Det er vanskelig å vite og min erfaring er at legene heller ikke kan tro det. De første symptomene fikk jeg som 35. Muskel og leddsmerter og disse støtene i hendene enkelte opplever. Det kom flere symptomer snikende, trøtt og sliten, økt pms, hjertebank, søvnløs. Fem år senere også kraftig utmattelse og hetetokter. Heller ikke da kunne leger forstå, de mente jeg var for ung. Så det gikk ti år for meg før jeg fikk begynne på hormonbehandling. Er ute av arbeidslivet på grunn av de sterke plantene. Hormonbehandlingen har hjulpet på de fleste av symtomene. 

Anonymkode: ec303...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vanskelig å vite og min erfaring er at legene heller ikke kan tro det. De første symptomene fikk jeg som 35. Muskel og leddsmerter og disse støtene i hendene enkelte opplever. Det kom flere symptomer snikende, trøtt og sliten, økt pms, hjertebank, søvnløs. Fem år senere også kraftig utmattelse og hetetokter. Heller ikke da kunne leger forstå, de mente jeg var for ung. Så det gikk ti år for meg før jeg fikk begynne på hormonbehandling. Er ute av arbeidslivet på grunn av de sterke plantene. Hormonbehandlingen har hjulpet på de fleste av symtomene. 

Anonymkode: ec303...adc

Ok, for jeg var hos legen før sommeren med mange av de symptomene du beskriver her. Jeg er 37 og legen mente at det måtte være noe annet, for jeg er jo så ung. Tok blodprøver og sånn, og de kom tilbake normale. Men skal til legen igjen snart, for det blir ikke bedre akkurat. Skal pushe på litt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lage maten selv da. Må ikke kjøpe alt ferdiglaget. 

Hvor har jeg skrevet at jeg kjøper ferdiglaget?🤔 Alt du kjøper er ikke bra, fra tomat til kjøtt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...