Gå til innhold

Flytting og bestilling av tv/internett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte og det er ikke tv/internett i boligen fra før av.

Det er jo greit at alt er på plass når man flytter inn, men man må kanskje regne med noen dager uten?

Er førstegangskjøper og har alltid leid frem til nå, hvor det meste har vært huseiers ansvar. Så jeg er litt lost på enkelte praktiske ting og hvordan jeg løser dem.

Anonymkode: ad893...f7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må vel først finne ut hvilke leverandører som kan levere dit, og hva du trenger av utstyr og avtale for å sette i gang der? Skal du ha trådløst må du ha en antenne kanskje, kommer an på dekningen i ditt område. Kan du få kablet nett og er det i så fall kabel til huset? Eller i nærheten? Det er ikke nødvendigvis bare å "skru på noe".

Anonymkode: 84b5d...969

Skrevet

sjekk med tidligere eier/eller de du leie hos hva som er brukt der tidligere, da ligger som regel alt klart inn i bolig.
Ellers må du sjekke hvem som levere til den adressen, ofte kan du gå inn på de forskjellige leverandørene og skrive inn adressen for å finne ut om de levere der.

Må du ha folk ut til å installere noe så kan du ved å vær tidlig nok få dato når du flytter inn/eller nærme innflyttings datoen.

Kjenner en som måtte vente 1.5mnd for å få nett da han bestilte et par dager før bare og det var ventetid hos installasjon firmaet, så greit å vær tidlig ute.

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (9 timer siden):

sjekk med tidligere eier/eller de du leie hos hva som er brukt der tidligere, da ligger som regel alt klart inn i bolig.
Ellers må du sjekke hvem som levere til den adressen, ofte kan du gå inn på de forskjellige leverandørene og skrive inn adressen for å finne ut om de levere der.

Må du ha folk ut til å installere noe så kan du ved å vær tidlig nok få dato når du flytter inn/eller nærme innflyttings datoen.

Kjenner en som måtte vente 1.5mnd for å få nett da han bestilte et par dager før bare og det var ventetid hos installasjon firmaet, så greit å vær tidlig ute.

Litt uklart hva ts mener med at det ikke er tv/internett i boligen fra før. Har det aldri vært det i denne boligen? Er det et nybygg?Ligger den så landlig til at noe trådløst for internett og/eller rikstv for tv er eneste løsning? Er det et frittliggende hus eller en leilighet i et større bygg? Hvis det er en leilighet i et etablert borettslag eller sameie (eller nybygd leilighetsbygg for den saks skyld) skulle det være veldig rart om det ikke er kabling for tv/internett fra en eller annen leverandør der allerede. Da må man bare finne ut hvilken og kontakte dem.

Man må som det er sagt finne ut hvem som kan levere på denne adressen. Er det allerede lagt kabel inn til bygget og i bygget, kan det være en enkel sak å tegne abonnement, få tilsendt nødvendig utstyr, og "skru på knappen". Er det ikke det blir det mer komplisert og kan ta lengre tid.

Anonymkode: 4659a...492

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (På 13.8.2025 den 0.33):

Tidligere eiere visste ikke helt, da den har vært utleid. De bare opplyste om hvilken abonnent de hadde hatt, noe som hjelper meg lite.

AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 10.36):

Litt uklart hva ts mener med at det ikke er tv/internett i boligen fra før. Har det aldri vært det i denne boligen? Er det et nybygg?Ligger den så landlig til at noe trådløst for internett og/eller rikstv for tv er eneste løsning? Er det et frittliggende hus eller en leilighet i et større bygg? Hvis det er en leilighet i et etablert borettslag eller sameie (eller nybygd leilighetsbygg for den saks skyld) skulle det være veldig rart om det ikke er kabling for tv/internett fra en eller annen leverandør der allerede. Da må man bare finne ut hvilken og kontakte dem.

Man må som det er sagt finne ut hvem som kan levere på denne adressen. Er det allerede lagt kabel inn til bygget og i bygget, kan det være en enkel sak å tegne abonnement, få tilsendt nødvendig utstyr, og "skru på knappen". Er det ikke det blir det mer komplisert og kan ta lengre tid.

Anonymkode: 4659a...492

Leilighet i sentrale strøk. Litt eldre enebolig som er gjort om til leiligheter.

Mente bare at tv og internett ikke var med i kjøpet, som det er noen steder. De har vel hatt tv og internett før, det henger en parabol i den øverste leiligheten.

Jeg søkte på adressen min og sjekket om jeg kunne få fiber. Det kunne jeg. Det betyr at det allerede er lagt fiber-kabel til leiligheten min?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tidligere eiere visste ikke helt, da den har vært utleid. De bare opplyste om hvilken abonnent de hadde hatt, noe som hjelper meg lite.

Leilighet i sentrale strøk. Litt eldre enebolig som er gjort om til leiligheter.

Mente bare at tv og internett ikke var med i kjøpet, som det er noen steder. De har vel hatt tv og internett før, det henger en parabol i den øverste leiligheten.

Jeg søkte på adressen min og sjekket om jeg kunne få fiber. Det kunne jeg. Det betyr at det allerede er lagt fiber-kabel til leiligheten min?

Ikke nødvendigvis bort til boligen, men at det ligger i gata med muligheter for å legge bort.

Viss det er flere leiligheter så kan du kanskje dinge på hos naboen og høre.
Men nå har vi ikke så forferdelig mange tilbydere i Norge da så ville tatt en ringerunde og hørt

Telenor, Telia, Altibox er vel de største, kan jo begynne med de 3 og høre om de kan levere til din adresse, da kan de nok sjekke om kabel ligger helt frem til din bolig samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite at det er lagt fiber til leiligheten min. Forrige eier hadde hatt Telia, men så leste jeg at de har lukkede fibernettverk. Betyr det at jeg må ha dem som abonnement?

Skjønner ikke en døyt av det her. Alt er så avansert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk vite at det er lagt fiber til leiligheten min. Forrige eier hadde hatt Telia, men så leste jeg at de har lukkede fibernettverk. Betyr det at jeg må ha dem som abonnement?

Skjønner ikke en døyt av det her. Alt er så avansert.

Det er ikke så komplisert.

Fiberkabel eies av et firma, eksempelvis Telia, Telenor, Altibox, Global Connect.

Ønsker du internett det bestilles fra kabel eier. Er det Telia som eier kabelen er det Telia du må bestille fra. Noen steder er det flere tilbydere. Andre steder bare en eller ingen tilbydere av fiber.

Når det gjelder TV kan det leveres direkte fra noen av leverandørene. Det er gjerne en "kanal pakke" som tilbys.

Men, ved å bestille internett kan det også benyttes strømmetjenester via internett linjen. Eksempelvis TV2 Play, Strim, RiksTV tilbyr kanal pakker.

Andre tjenester har strømmetjenester som Netflix, Disney, HBO, Prime med flere.

Oppsummert: Bestill det som passer for deg.

Det er gjerne 12 måneders bindingstid på noen av tjenestene. Noen har prøveperiode på en måned eller to. Da kan du finne det som passer best og har en akseptabel kostnad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...