Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser andre kulturer og religioner på sex i ekteskapet. Her i Norge / vesten er det stort fokus på sex, lyst og en forventning om at man skal ha like mye sex etter 20 år i et ekteskap som da man var nygift, og dersom det ikke er slik kan man likesågodt skilles (noe også mange gjør). 

Så lurer på hvordan andre kulturer ser på dette? Alt fra ulike land (Polen , Ukraina, Russland, Kina, afrikanske land bare for å nevne noen..)? Til ulike religioner , islam etc?:)

Anonymkode: da5bd...932

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik jeg oppfatter vår kultur. De fleste bet nok at det er hyppigere sex som nyforelsket enn utover. Oppfatter imidlertid vår kultur som ufattelig dårlig på å gi oss forståelse for hvordan et sexliv skal forvaltes bra. 

Min mann et araber. Hører mye dritt om muslimer, men de har iallefall kultur der det å tilfredsstille kvinnen er svært viktig. Å være en dårlig elsker er skam. Sex hører (helst) ekteskapet til, men skal være en glede for både kvinner og menn. Unge kvinner vet at de skal forvente deilig sex, unge menn vet at kvinnen også må tilfredsstilles, allerede før de opplever sex. At mannen er dårlig elsker er akseptert skilsmissegrunn.

Så skal man ikke kreve sex av en barselskvinne. De er ganske strenge på at renselse må få pågå i fred. Ikke stor utfordring egentlig, for huset er fullt av familie som hjelper til når noen har født. 

De prater også mye mer åpent om sex, spesielt kvinner, mens mens kan man ikke nevne med menn tilstede. Omvendt hos oss nesten. Svigermor holdt på å gå ut av sitt gode skinn da jeg fikk min mann til å kjøpe bind til meg, men hun kunne fint si "Nå passer jeg ungene, og så går dere og lager en til. Jeg regner med at du fungerer godt min sønn." 🤭

Anonymkode: f9ac4...23f

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her i Norge / vesten er det stort fokus på sex, lyst og en forventning om at man skal ha like mye sex etter 20 år i et ekteskap som da man var nygift, og dersom det ikke er slik kan man likesågodt skilles (noe også mange gjør). 

Anonymkode: da5bd...932

Dette gjenspeiler over hode ikke den virkeligheten jeg kjenner.

Tror aldri jeg har hørt noen forvente dette. Tror heller ikke jeg har hørt om at noen av avsluttet et ekteskap bare pga sex.

Anonymkode: e02f3...176

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 17.12):

Det er ikke slik jeg oppfatter vår kultur. De fleste bet nok at det er hyppigere sex som nyforelsket enn utover. Oppfatter imidlertid vår kultur som ufattelig dårlig på å gi oss forståelse for hvordan et sexliv skal forvaltes bra. 

Min mann et araber. Hører mye dritt om muslimer, men de har iallefall kultur der det å tilfredsstille kvinnen er svært viktig. Å være en dårlig elsker er skam. Sex hører (helst) ekteskapet til, men skal være en glede for både kvinner og menn. Unge kvinner vet at de skal forvente deilig sex, unge menn vet at kvinnen også må tilfredsstilles, allerede før de opplever sex. At mannen er dårlig elsker er akseptert skilsmissegrunn.

Så skal man ikke kreve sex av en barselskvinne. De er ganske strenge på at renselse må få pågå i fred. Ikke stor utfordring egentlig, for huset er fullt av familie som hjelper til når noen har født. 

De prater også mye mer åpent om sex, spesielt kvinner, mens mens kan man ikke nevne med menn tilstede. Omvendt hos oss nesten. Svigermor holdt på å gå ut av sitt gode skinn da jeg fikk min mann til å kjøpe bind til meg, men hun kunne fint si "Nå passer jeg ungene, og så går dere og lager en til. Jeg regner med at du fungerer godt min sønn." 🤭

Herregud for en sexfiksering. Glad jeg ikke er gift med en araber.

Anonymkode: b3c8d...ea5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde hun skrevet omvendt,så hadde du sagt det samme. Lenge leve rasismen

Anonymkode: 386d1...863

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde hun skrevet omvendt,så hadde du sagt det samme. Lenge leve rasismen

Anonymkode: 386d1...863

Det finnes kanskje et sted mellom grøftene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sexfiksering å være bevisst på at begge kjønn skal ha nytelse og tilfredsstillelse ved sex, og å kunne omtale det seksuelle som en naturlig del av samlivet... ja ja, nå har jeg hørt det også så rett ut. Du virker absolutt påvirket av norsk kultur rundt dette. Den er sørgelig! 

Arabere er nok også glad for det. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 17.12):

Tviler ikke på at du har en bra mann og at det er flere av de med muslimsk bakgrunn. Men er det ikke rundt 30% av muslimske kvinner på verdensbasis som er kjønnslemlesta? Om det er et fokus generelt i religionen/kulturene at kvinnen skal tilfredsstilles og at seksualiteten hennes er viktig så virker det noe merkelig å kutte i underlivet hennes først.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bimbo skrev (På 15.8.2025 den 7.03):

Tviler ikke på at du har en bra mann og at det er flere av de med muslimsk bakgrunn. Men er det ikke rundt 30% av muslimske kvinner på verdensbasis som er kjønnslemlesta? Om det er et fokus generelt i religionen/kulturene at kvinnen skal tilfredsstilles og at seksualiteten hennes er viktig så virker det noe merkelig å kutte i underlivet hennes først.

Kjønnslemlesting av kvinner har ingenting med religion å gjøre, men er kulturelt betinget, på kryss av religioner. 

En grusom uting er det uansett. 

Både muslimer og jøder fjerner forhud på gutter, og de fleste amerikanere også om jeg har forstått det korrekt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjønnslemlesting av kvinner har ingenting med religion å gjøre, men er kulturelt betinget, på kryss av religioner. 

Både muslimer og jøder fjerner forhud på gutter, og de fleste amerikanere også om jeg har forstått det korrekt. 

Djevelens verk alt sammen. 

Anonymkode: 07dc3...e70

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Amerikanere er påvirket av alle amerikanske jøder og omskjæring på gutter spredde seg derfor i befolkningen ellers. 

Hvis jeg husker riktig er det rundt 75% av amerikanske menn som blir omskåret, mange av de helt uten grunn. De har ikke engang religion å skylde på, mange av dem (de som ikke er jøder av etnisk opprinnelse), de bare gjør det fordi det er blitt en "tradisjon" å skjære i et nyfødt barns penis. Helt galskap, spør du meg.

Anonymkode: 7b900...35a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Amerikanere er påvirket av alle amerikanske jøder og omskjæring på gutter spredde seg derfor i befolkningen ellers. 

Hvis jeg husker riktig er det rundt 75% av amerikanske menn som blir omskåret, mange av de helt uten grunn. De har ikke engang religion å skylde på, mange av dem (de som ikke er jøder av etnisk opprinnelse), de bare gjør det fordi det er blitt en "tradisjon" å skjære i et nyfødt barns penis. Helt galskap, spør du meg.

Anonymkode: 7b900...35a

Kanskje en av de sykeste og mest absurde tradisjonene som fins, mest fordi det foregår i så stor stil i samfunn som burde være langt mer opplyste. Kutte funksjonelle deler av et perfekt lite barn, ditt eget barn, liksom. Helt utrolig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Bimbo skrev (På 16.8.2025 den 21.11):

Kanskje en av de sykeste og mest absurde tradisjonene som fins, mest fordi det foregår i så stor stil i samfunn som burde være langt mer opplyste. Kutte funksjonelle deler av et perfekt lite barn, ditt eget barn, liksom. Helt utrolig. 

Mannen min er amerikaner og utrykte sterk at han ønsket at sønnen vår skulle bli omskjært.

Jeg nektet naturligvis og kort tid etterpå innså han at dette har nærmest blitt indoktrinert som en del av kulturen og er i ettertid svært glad for at jeg ikke gikk med på det.

Ja det er fullstendig absurd å kutte av en en del av kroppen uten grunn.

Har jo i tillegg vært flere dødsfall på små barn.

Anonymkode: 8e13c...909

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...