Gå til innhold

Hvor tidlig er det normalt å diskutere hvordan man skal feire jul sammen osv.?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en mann for 3,5 uker siden. Vi har altså DATET i 3,5 uker. Han i 50-årene, jeg i slutten av 40-årene.

I dag spurte han hvordan jeg ser for meg at vi skal feire jul HVIS det blir oss to. 

Jeg fortalte at jeg og x-en alltid pleier å være sammen på julaften, uavhengig av om barna er hos meg eller han. 

Og så brøt det plutselig ut en skikkelig diskusjon mellom meg og han jeg dater. At han ser for seg at vi to skal feire sammen. Annethvert år med barna og annethvert år bare han og meg. 

Altså, jeg har ikke en gang rukket å tenke så langt. Først må vi jo finne ut om vi liker hverandre nok til å bli sammen.

Helt ok å ta opp slike spørsmål, men kjenner at jeg blir litt oppgitt over at det skal eskalere så fælt. Og at han tviler på mine intensjoner og om jeg ikke klarer meg uten x-en. 

Altså, jeg har vært skilt i 7 år nå, og x-en og jeg samarbeider veldig godt. Men det er 0 % sjans for at vi ikke er ferdige med hverandre. 😅 

Blir litt oppgitt, jeg. Hva er normalt? Skal man avklare hvordan man skal tilbringe høytider sammen etter å ha kjent hverandre i bare 3,5 uker? 

Jeg er ikke så godt bevandret i denne dating-verdenen, men jeg kjenner at dette blir for mye for meg. 🙈

Anonymkode: 99c8d...271

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å snakke åpent om slikt tidlig - for å bli kjent med den andre. Verdier, tradisjoner, tanker om fremtiden, og alt det... 

Men - Det er IKKE normalt å blande seg opp i planer, bli sur, og kranglete, så tidlig i en relasjon. Eller ha en så klar formening om hvordan noe skal være. 

Nei... rødt flagg for min del. 

Anonymkode: 78e73...1dc

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Da vet du hvertfall at jula blir et helvette fremover om du går for han. Enkelte endrer ikke helligdagsvanene sine for noe eller noen, og han er en slik.

Jeg mener det er normalt å feire sammen når man bor sammen, men vi begynte før fordi samboer ønsket å være med meg og barnet. Vi tok det opp ganske raskt fordi vi møttes i august.

Anonymkode: 98454...7c0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er like greit avklare tidlig hvilke tradisjoner man har og hvilke man ønsker beholde. 

Se det litt fra hans side, han ønsker høre om det er muligheter for at dere skal feire sammen i fremtiden, og du avviser tvert fordi du alltid feirer med eksen din uansett. 

Hadde jeg datet, eller vurdert date noen, som sa rett ut at de feiret jul med eksen uansett, så ville jeg lurt på om det var plass til meg også i det forholdet. Jeg er veldig for at man skal ha god kontakt med eksen, men samtidig må man også være villig til å bryte noen tradisjoner om man skal ha seg en ny partner. 

Anonymkode: be661...f25

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Rart å hisse seg opp såpass. Får ta ditt ord på det. 

Å feire jul med eksen når man er i et nytt forhold?? Ehh...  🚩

Jeg bryr meg ikke om alle eventyrene om hvor godt man samarbeider med eksen. Hvis man heller vil feire viktige ting med eksen enn med sin nye kjæreste, så er man ikke klar for et seriøst forhold. 

Hvis man "samarbeider" så godt med eksen at man feirer jul og andre ting sammen og oppfører seg som man fortsatt er familien, så er man ikke ferdig med hverandre. Kveruler på det så mye du vil.. Min anbefaling er å droppe kjæresten og rydde opp med eksen og leve lykkelig resten av dine dager. 

Hadde jeg vært typen din hadde jeg gått. Når man tar opp dette temaet såpass tidlig så er det for å sammenligne grunnverdier samt å sørge for at man har kommunisert med hverandre om disse tingene før man står midt oppi det og uheldige planer og avtaler allerede er lagt. 

Anonymkode: f4a11...459

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nytt forhold? De har datet i knapt 1mnd. Man feirer jo ikke jul med eksen, men med sine barn. Og at foreldre samarbeider så godt at de kan feire høytiden sammen er jo ikke annet en flott. 

Hadde hun vært sammen i flere år og fått barn med daten, så hadde det jo vært noe annet. 

Nei, den mannen der høres kontrollerende ut og som om han setter seg selv over barnas beste. 

Anonymkode: 0c851...364

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første : Til jul har de vært sammen i 6 måneder ! 

For det andre: Hvis det skal ta flere år før jeg kan feire jul sammen med kjæresten min, så hadde jeg droppet den dama som en sur klut så fort som mulig. Flere år??? Herrejesus!  

For det tredje : Med fare for å gjenta meg selv Hvis man samarbeider så bra med eksen at man heller feirer jul sammen enn med sine nye partnere, så bør man heller droppe partneren og finne sammen igjen.  Da har man tatt stilling til hvor man egentlig hører hjemme, og nye kjærester vil aldri være noe annet enn annenrangs sideprosjekter. Hvem har lyst å være det. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For det andre: Hvis det skal ta flere år før jeg kan feire jul sammen med kjæresten min, så hadde jeg droppet den dama som en sur klut så fort som mulig. Flere år??? Herrejesus!  

For det tredje : Med fare for å gjenta meg selv Hvis man samarbeider så bra med eksen at man heller feirer jul sammen enn med sine nye partnere, så bør man heller droppe partneren og finne sammen igjen.  Da har man tatt stilling til hvor man egentlig hører hjemme, og nye kjærester vil aldri være noe annet enn annenrangs sideprosjekter. Hvem har lyst å være det. 

De er ikke sammen, de dater. De møttes for 3,5 uker siden. 

Jula er en høytid for barna. Barna og deres ønske for jul er langt viktigere enn en ny date/kjæreste. Julaften er også bare 1 dag. Senere i jula kan man evt møte kjæreste uten barna. 

Hvis det er viktig for deg å bli satt først, framfor barn, så får du deg jo ikke en kjæreste som har barn, eller barn selv. Så enkelt er det faktisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig i denne faktisk.

Anonymkode: eb42d...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rødt flagg å begynne å planlegge slikt i detalj fra hans side. Meeen hvis det hadde vært meg som skulle datet en som prioriterer jula med eksen fremfor ny kjæreste - stort rødt flagg det også. 

Så hvis jeg var han ville jeg bare takket pent nei til videre dating hvis du er bastant på å holde den tradisjonen med eksen på lur. Bra at han tok det opp så tidlig da, så han fikk avklart hvor du står. Men ikke bra reaksjon.

Anonymkode: 58c97...ffa

• Liker 3
Skrevet (endret)

Reagerer veldig på at han lager så stor greie ut av det. Høres også ut som han har snakket litt ufint til deg om at du liksom ikke greier å klare deg uten x-en. 

Julen er jo for barna. Man kan tilbringe deler av jula sammen selvom man er sammen med far til sine barn akkurat på julaften hvor de skal åpne gaver og sånt. 

Edit: vil bare også legge til at når han snakker sånn etter bare noen uker så vil jeg ikke tenke på hvordan han er å ha med å gjøre når han er varm i trøya etter noen måneder eller år. Vær forsiktig her, TS.

Endret av frøkna
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om alle eventyrene om hvor godt man samarbeider med eksen. Hvis man heller vil feire viktige ting med eksen enn med sin nye kjæreste, så er man ikke klar for et seriøst forhold. 

Hvis man "samarbeider" så godt med eksen at man feirer jul og andre ting sammen og oppfører seg som man fortsatt er familien, så er man ikke ferdig med hverandre. Kveruler på det så mye du vil.. Min anbefaling er å droppe kjæresten og rydde opp med eksen og leve lykkelig resten av dine dager. 

Hadde jeg vært typen din hadde jeg gått. Når man tar opp dette temaet såpass tidlig så er det for å sammenligne grunnverdier samt å sørge for at man har kommunisert med hverandre om disse tingene før man står midt oppi det og uheldige planer og avtaler allerede er lagt. 

Feire med eksen?

Nei...  Det er der dere missforstår. 

Det handler om å se barna sine hver jul. Og å gi dem minner. 

For meg ville det vært et grønt flagg at han setter barna så høyt, og klarer å beholde respekt og samarbeid med en eks etter et brudd. 

Og det er grunnen til at mange her inne aldri er i sunne,stabile og gode relasjoner. 

Anonymkode: 78e73...1dc

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De er ikke sammen, de dater. De møttes for 3,5 uker siden. 

Jula er en høytid for barna. Barna og deres ønske for jul er langt viktigere enn en ny date/kjæreste. Julaften er også bare 1 dag. Senere i jula kan man evt møte kjæreste uten barna. 

Hvis det er viktig for deg å bli satt først, framfor barn, så får du deg jo ikke en kjæreste som har barn, eller barn selv. Så enkelt er det faktisk. 

Hersketeknikk : 0/10 

Forrige jul feiret jeg sammen med kjæresten og våre særkullsbarn.  Det var veldig hyggelig. 

Så enkelt er det faktisk. ;)   

• Nyttig 1
Skrevet

Nå vet vi ikke hvordan han eller du ordla dere.. Kanskje han bare la frem et ønske om hvordan det skulle være om det ble dere to. Mens du fortalte hvordan det har vært i flere år og samtidig gir inntrykk av at slik skal det fortsette. Uansett hva eller hvordan han ordla seg.. så kunne du ha sagt noe om hvordan du tenker hvis det skulle bli dere eller deg og en annen for den saks skyld. 

Har selv alltid syntes det er rart at skilte foreldre feirer jul sammen for barnas skyld. Det gjorde ikke mine foreldre. Buhu. Men det er vel greit, fint at man kan samarbeide og være venner. Så er kanskje ikke så rart. Men det ville ihvertfall være rart om en ny partner ikke blir tatt hensyn til.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er kjempeviktig for han er det jo bra han tar det opp. Kanskje han ikke vil ja en kjæreste han ikke kan ferie jul med. Og det kan jeg forsåvidt forstå, jeg hadde absolutt ikke likt å sitte alene julaften mens typen drev med andre ting, uansett hva det var… 

Normal, tja, ikke noe galt i å avklare ting tidlig om det har betydning for veien videre…

Anonymkode: 060d7...4cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg møtte en mann for 3,5 uker siden. Vi har altså DATET i 3,5 uker. Han i 50-årene, jeg i slutten av 40-årene.

I dag spurte han hvordan jeg ser for meg at vi skal feire jul HVIS det blir oss to. 

Jeg fortalte at jeg og x-en alltid pleier å være sammen på julaften, uavhengig av om barna er hos meg eller han. 

Og så brøt det plutselig ut en skikkelig diskusjon mellom meg og han jeg dater. At han ser for seg at vi to skal feire sammen. Annethvert år med barna og annethvert år bare han og meg. 

Altså, jeg har ikke en gang rukket å tenke så langt. Først må vi jo finne ut om vi liker hverandre nok til å bli sammen.

Helt ok å ta opp slike spørsmål, men kjenner at jeg blir litt oppgitt over at det skal eskalere så fælt. Og at han tviler på mine intensjoner og om jeg ikke klarer meg uten x-en. 

Altså, jeg har vært skilt i 7 år nå, og x-en og jeg samarbeider veldig godt. Men det er 0 % sjans for at vi ikke er ferdige med hverandre. 😅 

Blir litt oppgitt, jeg. Hva er normalt? Skal man avklare hvordan man skal tilbringe høytider sammen etter å ha kjent hverandre i bare 3,5 uker? 

Jeg er ikke så godt bevandret i denne dating-verdenen, men jeg kjenner at dette blir for mye for meg. 🙈

Anonymkode: 99c8d...271

Når man begynner å date er dette vanligvis spørsmål man allerede har tatt stilling til i forkant. Om han ikke har barn, tenker du at han skal sitte uten deg på julaften framover fordi du skal feire med eksen? Min venninne var sammen med en sånn fyr, som skal gjøre alt sammen med eksen. Han skjønte til slutt at det ikke kom til å fungere og dumpet henne. Om du ikke er villig til å gi slipp på eksen, er du ikke åpen for et nytt forhold.

Anonymkode: 61946...9d8

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette! Det blir ikke bedre om du kaller det "å se barna", eller er det ikke slik at du er sammen med eksen på juleaften?

Anonymkode: db2dc...9e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært et par andre tråder på varianter av samme tema. Når man ser hvor polarisert diskusjonen er, så bør det være lett å forstå viktigheten av å avklare sånt tidlig. 

Som forrige taler sier;  hva om den ene blir sittende alene på julaften. 

Skaden oppstår faktisk ved at man skaper en tradisjon for å feire sammen med eksen mens man ennå er single. Da blir det normalen. Man flotter seg med at man "samarbeider" så godt. Dermed, når en ny partner kommer inn i mixen så er det plutselig han/hun som er et fælt menneske som rokker ved denne idyllen. Det er dårlig gjort det.

Barn trenger ikke dulles med. Barn forstår ting. De trenger kjærlighet og klarhet. Skilt er skilt. Da feirer man ikke sammen og periodevis later som man ikke er skilt. Man bringer klarhet i hva skilt betyr. Man har ikke sånne tradisjoner for barnas skyld. Man gjør det for sin egen del for å slippe unna egen skyldfølelse. 

Man bør heller ta et oppgjør med seg selv om man egentlig er klar for et ordentlig forhold. Ja man "dater" i starten - men ethvert forhold starter der. Det er da man viser om man er seriøs eller ikke. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er like greit avklare tidlig hvilke tradisjoner man har og hvilke man ønsker beholde. 

Se det litt fra hans side, han ønsker høre om det er muligheter for at dere skal feire sammen i fremtiden, og du avviser tvert fordi du alltid feirer med eksen din uansett. 

Hadde jeg datet, eller vurdert date noen, som sa rett ut at de feiret jul med eksen uansett, så ville jeg lurt på om det var plass til meg også i det forholdet. Jeg er veldig for at man skal ha god kontakt med eksen, men samtidig må man også være villig til å bryte noen tradisjoner om man skal ha seg en ny partner. 

Anonymkode: be661...f25

Men kan ikke ny partner også være med å feire selv om barnets far er sammen med dem? 

Anonymkode: 7bc8c...fd7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo poenget med dating, ts.

Tenk på det hele som … jobbintervju. Poenget med dating er ikke å raskest mulig finne en du kan ta til takke med. Poenget er å ha såpass mange rare tema oppe til diskusjon at du så raskt som tenkelig mulig luker ut de uønskede, de ufine, de atale, de frekke og de direkte farlige. 

Du brukte hele 3,5 uker på å finne ut at han her var i kategorien «må antas være farlig». (Voksne mennesker som ikke har kontroll på egne følelser men velger å bli emosjonelle over at noen feirer jul med ungene sine(!) er så sannsynlig tenderende til kontrollerende og/eller voldelig adferd at du bare rolig bør pakke sammen og pile av sted og så låse døra hjemme veldig godt etter deg.)

3,5 uker er mye for lenge, ts. Du skulle ha luket ut slik adferd senest på første date, fortrinnsvis på prate-stadiet. Hev standarden for hvem du snakker med. Og still mer provoserende spørsmål og introduser flere potensielt kontroversielle tema på første date.

Anonymkode: 0f1de...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...