Gå til innhold

Jeg er i begynnelsen av 40-årene og har fått påvist begynnende aldersrelatert hørselstap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til øre-nese-hals lege om to mnd. og kommer sannsynligvis til å få høreapparat. Noen andre som har opplevd det samme og kan fortelle om sine erfaringer? Hvordan er det å bruke høreapparat? Hvordan har hørselen utviklet seg?

Anonymkode: 16f4a...2bb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre det er mange unge som kommer til å måtte ha behov for det samme fremover... Heldigvis er høreapparatene i dag små og nærmest usynlige, så man trenger ikke nødvendigvis bekymre seg for at de vises. Bra det finnes hjelp!

Anonymkode: f6dbe...8b9

AnonymBruker
Skrevet

vet om noen på 45 som nettopp har fått høreapparat, det går fint virker det som. Synes knapt i det hele tatt, og hun opplever det som nyttig og bra. 

Anonymkode: f1e10...a36

AnonymBruker
Skrevet

Fikk høreapparat på et øre når jeg var 20, andre når jeg var 30. Egentlig tror jeg bare det er en fordel å være ung når en starter. Ser mange eldre som ikke klarer å venne seg til å bruke det og derfor går uten og dessverre da faller veldig utenfor sosialt.

Anonymkode: c2cce...cee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gleder meg til å få det jeg. Vi har arvelig hørselstap i familien, og det fremheves stadig at vi som er rammet av dette bør begynne med høreapparat såpass tidlig at man venner seg godt til det før hørsel blir veldig dårlig. Jeg har over år merket at min hørsel blir stadig dårligere, ved at jeg har store problemer med å skille lyder når det er flere lyder/flere folk som snakker samtidig, men jeg gjør det ennå for bra på lydtester. Ikke noe problem når det er bare en lyd jeg skal konsentrere meg om. Så nesten så jeg har lyst til å feile med vilje etterhvert. Iallefall ikke konsentrere meg så inderlig. 

Min mor fikk det for sent, og slet med å tilpasse seg ganske lenge. Nå går det bedre, og jeg lengter etter å få det. Synes det er fryktelig plagsomt å slite slik med å klare å høre en stemne fra andre, eller å ikke høre hva noen sier når det for eksempel går en bil i nærheten. Apparater er så små og snedige nå at jeg tenker du ikke skal grue deg for dem. Bedre å faktisk kunne høre! 

Anonymkode: caaf5...a38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 1.10):

Fikk høreapparat på et øre når jeg var 20, andre når jeg var 30. Egentlig tror jeg bare det er en fordel å være ung når en starter. Ser mange eldre som ikke klarer å venne seg til å bruke det og derfor går uten og dessverre da faller veldig utenfor sosialt.

Anonymkode: c2cce...cee

Men hvordan hører du med høreapparatet? Blir det mye støy som den naturlige hørselen hadde klart å sortere bort? 

Føles kjipt å få høreapparat, det er liksom noe gamle mennesker har. Samtidig vil jeg ha det for å kommunisere godt med menneskene rundt meg. 

Ingen i familien min har hatt høreapparat før de har vært over 80 år.... Ser heller ingen spesiell grunn til at jeg skal få det. Jeg har alltid vært forsiktig med høye lyder nettopp for å beskytte hørselen. Bruker head set (ikke ørepropper) til å høre på podcaster.

Ta.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett årsak til hørseltap så er det veldig smart med apparat 🤗 

Jeg har medfødt nedsatt hørsel som ble oppdaget ved 4 årskontrollen. Fikk høreapparat rundt skolestart som 7 åring, men det pep og var bare så ekkelt og jeg nektet å bruke det. Det førte til at jeg vokste opp uten apparat som hjelpemiddel og jeg har gått glipp av såå mye! Klarte meg greit faglig på skolen fordi jeg er god på å lese for meg selv, men sosialt har jeg alltid falt utenfor. 

Først da jeg ble ung voksen og begynte å jobbe skjønte jeg at nå måtte jeg oppsøke hjelp. Tok hørseltest og fikk apparat på det øret jeg hørte dårligst på. En ny verden åpenbarte seg for meg, hørte liksom alt nå, til og med mine egne skritt og tikkingen av vegguret 😅 Men lydene var skarpe ja, og jeg slet fortsatt med å tyde ord. Dette er nå snart 30 år siden og hvert sjette år har jeg fått nytt og bedre utstyr, fikk heldigvis et for det andre øret også. Teknologien har vært bedre for hvert bytte, og nå er de helt eksepskjonelle. De er oppladbare og jeg styrer de via en app, jeg har mobil og tvlyd rett inn i apparatene og kan ikke forstå at noen ikke ønsker denne type hjelpemiddel. 

Ja, noen lyder er fortsatt skarpe, og jeg blir sliten ila en dag, men sover godt om natten da 😁 

Ps, nedsatt hørsel kan gi økt risiko for demens, derfor er det veldig smart å få opp hørselen ved apparater så tidlig som mulig 🤗

Anonymkode: f5a8c...07b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. det er ikke bare eldre folk som bruker høreapparat, hvis det er noe du tenker på, at det vil få deg til å se gammel ut. Også barn og ungdommer bruker høreapparater.

Jeg bruker selv høreapparat og startet med det i 40-åra. Dagens høreapparater er bittesmå, og lett å skjule under hår hvis du ønsker å skjule dem. Selv flasher jeg mine ved å gå med hestehale 😃 De synes bare bakfra hvis jeg har håret opp. Vanskelig å se forfra. Mange har kommentert at de ikke visste at jeg bruker høreappareter, så veldig synlig er de altså ikke. De kan fås i mange ulike farger, så du kan velge mellom en knæsj farge eller mer dempet som passer til hårfargen din f eks. Noen pynter høreapparatene sine med smykker, bling og dilldall. Selv har jeg flere superfine høreapparatsmykker (sjekk ut “Deaf Metal”).

Du har rett til å prøve ut tre ulike apparater (merker) før du bestemmer deg. Så ikke signer på noe papir før du er fornøyd. Om du ikke er helt fornøyd med lydinnstillingene, så er det viktig at du går tilbake og får lyden justert. Dagens høreapparater fungerer ganske likt som AirPods, du kan streame lyd, snakke i mobilen via dem og mye mer. Om du ikke vil ha “klassiske” høreapparater, så finne det også modeller som er så like AirPods av utseende at det er nesten umulig å se forskjell. En del tenåringer velger slike.

Det tar litt tid å venne seg til lyd gjennom høreapparat. Altfor mange (særlig eldre) gir opp for fort og lar apparatet bli liggende i en skuff. Få lyden stilt opp litt gradvis, så venner hjernen seg til det etter hvert. Noen sa til meg at det ville ta ett år å venne seg til høreapparatene, men for meg tok det et par uker bare. Men så brukte jeg dem 24/7 fra start, da. Jeg er nesten døv og MÅ bruke høreapparat for å kunne kommunisere med andre og fungere i arbeidslivet. Jeg elsker apparatene mine!

Lykke til med høreapparatene 🤗

Anonymkode: e4b95...3c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gå rundt med øreklokker fulle av dunkende decibel som ødelegger hørsla, det er kult. Høreapparat med blåtann, all verdens apper, omfattende justeringsmuligheter og fantastisk lydgjengivelse til titusenvis av kroner, det er nedtur.

Merkelige greier.

Anonymkode: 452ed...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 23.14):

Uansett årsak til hørseltap så er det veldig smart med apparat 🤗 

Jeg har medfødt nedsatt hørsel som ble oppdaget ved 4 årskontrollen. Fikk høreapparat rundt skolestart som 7 åring, men det pep og var bare så ekkelt og jeg nektet å bruke det. Det førte til at jeg vokste opp uten apparat som hjelpemiddel og jeg har gått glipp av såå mye! Klarte meg greit faglig på skolen fordi jeg er god på å lese for meg selv, men sosialt har jeg alltid falt utenfor. 

Først da jeg ble ung voksen og begynte å jobbe skjønte jeg at nå måtte jeg oppsøke hjelp. Tok hørseltest og fikk apparat på det øret jeg hørte dårligst på. En ny verden åpenbarte seg for meg, hørte liksom alt nå, til og med mine egne skritt og tikkingen av vegguret 😅 Men lydene var skarpe ja, og jeg slet fortsatt med å tyde ord. Dette er nå snart 30 år siden og hvert sjette år har jeg fått nytt og bedre utstyr, fikk heldigvis et for det andre øret også. Teknologien har vært bedre for hvert bytte, og nå er de helt eksepskjonelle. De er oppladbare og jeg styrer de via en app, jeg har mobil og tvlyd rett inn i apparatene og kan ikke forstå at noen ikke ønsker denne type hjelpemiddel. 

Ja, noen lyder er fortsatt skarpe, og jeg blir sliten ila en dag, men sover godt om natten da 😁 

Ps, nedsatt hørsel kan gi økt risiko for demens, derfor er det veldig smart å få opp hørselen ved apparater så tidlig som mulig 🤗

Anonymkode: f5a8c...07b

Tusen takk for informativt og fint svar.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Altså.. det er ikke bare eldre folk som bruker høreapparat, hvis det er noe du tenker på, at det vil få deg til å se gammel ut. Også barn og ungdommer bruker høreapparater.

Jeg bruker selv høreapparat og startet med det i 40-åra. Dagens høreapparater er bittesmå, og lett å skjule under hår hvis du ønsker å skjule dem. Selv flasher jeg mine ved å gå med hestehale 😃 De synes bare bakfra hvis jeg har håret opp. Vanskelig å se forfra. Mange har kommentert at de ikke visste at jeg bruker høreappareter, så veldig synlig er de altså ikke. De kan fås i mange ulike farger, så du kan velge mellom en knæsj farge eller mer dempet som passer til hårfargen din f eks. Noen pynter høreapparatene sine med smykker, bling og dilldall. Selv har jeg flere superfine høreapparatsmykker (sjekk ut “Deaf Metal”).

Du har rett til å prøve ut tre ulike apparater (merker) før du bestemmer deg. Så ikke signer på noe papir før du er fornøyd. Om du ikke er helt fornøyd med lydinnstillingene, så er det viktig at du går tilbake og får lyden justert. Dagens høreapparater fungerer ganske likt som AirPods, du kan streame lyd, snakke i mobilen via dem og mye mer. Om du ikke vil ha “klassiske” høreapparater, så finne det også modeller som er så like AirPods av utseende at det er nesten umulig å se forskjell. En del tenåringer velger slike.

Det tar litt tid å venne seg til lyd gjennom høreapparat. Altfor mange (særlig eldre) gir opp for fort og lar apparatet bli liggende i en skuff. Få lyden stilt opp litt gradvis, så venner hjernen seg til det etter hvert. Noen sa til meg at det ville ta ett år å venne seg til høreapparatene, men for meg tok det et par uker bare. Men så brukte jeg dem 24/7 fra start, da. Jeg er nesten døv og MÅ bruke høreapparat for å kunne kommunisere med andre og fungere i arbeidslivet. Jeg elsker apparatene mine!

Lykke til med høreapparatene 🤗

Anonymkode: e4b95...3c9

Tusen takk for et veldig fint svar med gode tips.

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 15.12):

Skal til øre-nese-hals lege om to mnd. og kommer sannsynligvis til å få høreapparat. Noen andre som har opplevd det samme og kan fortelle om sine erfaringer? Hvordan er det å bruke høreapparat? Hvordan har hørselen utviklet seg?

Jeg er 41 og brukt hørsel apparat siden jeg var 30. Ikke noe problem. Kuleste er å høre på musikk i øret og ta telefonen handsfree he he.

Hørsel ikke noe bedre..lik

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig hørsel og tinnitus pga mye og høy lyd på øret blir den nye folkesykdommen

Anonymkode: c9f84...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...