Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det medarbeiderne selv som velger å ikke bruke normal tegnsetting men i stedet pøse på med smileys, eller er dette bedriftens policy? I mine øyne fremstår bedriften som useriøs når de ansatte velger å svare på kundeservice-chat med en serie smileys fremfor å svare med ord. De legger opp til at jeg må prøve å gjette meg til svaret, når de enkelt kunne skrevet svaret med ord. 

Anonymkode: 28445...3b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du komme med eksempler på «smileys som kunne vært ord?» 

Uansett: vi er en generasjon nå som er oppunder 50 og har brukt tegn og figurer som kommunikasjon siden vi var i grunnskolen. 

Dersom det er noen igjen over 50 som ikke har valgt å følge språkutvikling eller samfunnsutvikling de siste ca 40 årene? Vel, da venter det dem samme skjebne som min bestemor fikk de siste 40(!) årene av sitt liv. Det å leve i en verden like fremmed for deg som var du på planet alfa-beta er slitsomt. Men det er også et valg voksne står fritt til å ta (og som ingen skal ta fra dem konsekvensene av, fordi det ville være infantiliserende).

Uansett: emojis er språk. Du trenger ikke like språk, men du bør være høflig nok til å ikke late som om norsk anno 1950 er «riktig» språk og alt etter er feil språk. Riktig språkbruk er til enhver tid det folk gjør her og nå. 

Jeg jobber i en kommune - verdens minst fremoverlente sted. Emojis er i daglig bruk.

Anonymkode: 288b7...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Emojis i stedet for ord eller i tillegg til ord? 

Anonymkode: 8c276...abf

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt mer vanlig ser jeg, overalt. Til og med opplevd advokater jeg kommuniserer med i jobbsammenheng bruker det. Selv gjør jeg det ikke, får meg ikke til det. Føler det ser uprofesjonelt ut. 

Anonymkode: 22ba5...16f

• Liker 1
Skrevet

Mer vanlig ser jeg, merka det senest i dag da jeg chattet med PostNord, men aldri opplevd at de bruke det å kommunisere med, er mer et tilegg , f.eks et smilefjes etter en setning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Emojis i stedet for ord eller i tillegg til ord? 

Anonymkode: 8c276...abf

I stedet for.
 Jeg synes i og for seg at en bør begrense bruken av smileys i profesjonell sammenheng, men jeg er ikke fullstendig i mot å bruke det. Det jeg ikke forstår er når ansatte som kommuniserer på vegne av en bedrift, og kommuniserer med folk i alle aldre, velger å kommunisere så sært. Alle vet at folk forstår smileys ulikt, og at en smiley kan bety noe annet for f.eks. ungdomsskoleelever enn hva den betyr for majoriteten av voksne.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at kundeservice-medarbeidere har en overdreven bruk av smileys, men som regel brukes de sammen med ord slik at man får et svar på spørsmålene man stiller. 

Da jeg i dag stilte et spørsmål til kundeservicen til en av Norges største bedrifter fikk jeg kun dette til svar:  😄😭 

Jeg ventet en stund på at vedkommende skulle skrive mer men det kom ingenting. Da jeg igjen stilte det samme spørsmålet fikk jeg dette til svar:  🧊  

Så stilte jeg et annet spørsmål og fikk dette svaret:  😎

Nå har jeg ventet i over en time, men vedkommende har ikke skrevet noe mer siden det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken serie med smiley har de brukt, fremfor å bruke ord, som i tillegg er så uklare at du ikke forstår meningen?

Jeg er enig i at man ikke bør bruke smiley der det kan misforstås. Men alle skjønner at en tommel opp betyr ok/ja, eller tommel ned betyr nei. 

Men klart, skriver de 🐢🚌🚦🚧🤷🏼‍♂️🏦 så skjønner jeg at det kan være forstå... 

Anonymkode: 77bd7...705

AnonymBruker
Skrevet

I den type kundeservice har de sannsynligvis en kommunikasjonsstrategi som skal sikre at alle kommuniserer på samme måte til kunden. Det er nok ikke deres feil. I ditt tilfelle høres det nesten mer ut som du har snakket med en bot. 

Anonymkode: 488ab...4e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I stedet for.
 Jeg synes i og for seg at en bør begrense bruken av smileys i profesjonell sammenheng, men jeg er ikke fullstendig i mot å bruke det. Det jeg ikke forstår er når ansatte som kommuniserer på vegne av en bedrift, og kommuniserer med folk i alle aldre, velger å kommunisere så sært. Alle vet at folk forstår smileys ulikt, og at en smiley kan bety noe annet for f.eks. ungdomsskoleelever enn hva den betyr for majoriteten av voksne.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at kundeservice-medarbeidere har en overdreven bruk av smileys, men som regel brukes de sammen med ord slik at man får et svar på spørsmålene man stiller. 

Da jeg i dag stilte et spørsmål til kundeservicen til en av Norges største bedrifter fikk jeg kun dette til svar:  😄😭 

Jeg ventet en stund på at vedkommende skulle skrive mer men det kom ingenting. Da jeg igjen stilte det samme spørsmålet fikk jeg dette til svar:  🧊  

Nå har jeg ventet i over en time, men vedkommende har ikke skrevet noe mer siden det.

Dette er jo veldig rart, og noe jeg ville vurdert å klage om. Eller gå til avisen. God respektfull kommunikasjon er en nødvendighet for bedrifter, og dette kan da ikke være godtatt etter deres egne retningslinjer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I stedet for.

Kan du legge inn meldingen du skrev., så kan vi vurdere om svaret du fikk var dekkende. Dersom du til stadighet chater med kundeservice og bare får slike svar kan det være din kommunikasjon det er noe med også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Kan du legge inn meldingen du skrev., så kan vi vurdere om svaret du fikk var dekkende. Dersom du til stadighet chater med kundeservice og bare får slike svar kan det være din kommunikasjon det er noe med også.

Jeg kommer ikke til å kopiere inn meldingen her, for den inneholdt både ordrenummer og sporingsnummer. Saken gjelder en mottatt ordre med skadet vare.  
Min kommunikasjonsstil kan dere dømme utifra hvordan jeg skriver i denne tråden. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (25 minutter siden):

Dette er jo veldig rart, og noe jeg ville vurdert å klage om. Eller gå til avisen. God respektfull kommunikasjon er en nødvendighet for bedrifter, og dette kan da ikke være godtatt etter deres egne retningslinjer.

Ærlig talt. Gå til avisene?

Endret av Brunello
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Ærlig talt. Gå til svisen?

Om vedkommende ikke får svar fra kundeservice på det han/hun lurer på, og en klage ikke bringer fram, så er avisen et greit alternativ.

Det handler om respektfull kommunikasjon, og selv om at dette som enkeltsak ikke nødvendigvis er så ille, så kan det fint gjøres en sak på hvordan skriftlig kommunikasjon utvikler seg. Eksempelvis har det jo vært saker om "ok", og "tommel-opp" etc. Så denne 'saken' passer sånn sett inn.

Merk, jeg anser dette mer som en sak for underholdning/underfundighet enn en sak hvor avisene skal gå etter bedriften og lynsje de ansatte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å kopiere inn meldingen her, for den inneholdt både ordrenummer og sporingsnummer. Saken gjelder en mottatt ordre med skadet vare.  
Min kommunikasjonsstil kan dere dømme utifra hvordan jeg skriver i denne tråden. 

:roll:

Anonymkode: 89272...c21

• Nyttig 1
Skrevet

Dybvad sendt klage på en ødelagt vare og fått det der til svar? Ja, da hadde jeg faktisk gått til avisen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender sjelden emoji først, men om kunden bruker det gjør jeg det samme. Bruker uansett bare 😊, så hender jeg slenger det på uansett. om jeg takker for raskt svar el.

Anonymkode: abf59...1bf

Skrevet

TV2 hjelper deg, kanskje? 

Har også opplevd provoserende bruk av smileys i kontakt med Telia. Ble så sur at jeg sa opp hele avtalen, selv om jeg til slutt fikk tak i et voksent menneske som ga meg medhold i den opprinnelige klagen. 🙈 Har ikke tålmodighet til sånt ass. 🫩

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit med smileys, men ikke istedenfor ord, selvsagt. Og man bør være litt forsiktig med kombinasjoner av smileyer og negative tilbakemeldinger, da virker det bare spydig. 

"Det er synd at du oppfatter det sånn 😊"
"Dette får vi dessverre ikke gjort noe med 😊"

Anonymkode: 94914...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...