Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.16):

Hei! Har hatt timer hos DPS noen uker, men da jeg ringte for å avbestille en time for få uker siden fordi jeg ikke hadde anledning til å møte opp, oppsto en misforståelse. Da dama i den andre enden spurte om jeg ønsket å sette opp ny timeavtale, svarte jeg kort og greit «nei». Ønsker å understreke at svaret mitt IKKE reflekterte et ønske om å avslutte behandling, men en kombinasjon av at jeg har sterk sosialangst (som jo er mye av grunnen til at jeg har gått til DPS) og ble så stresset at jeg presterte å svare feil 🤦‍♀️ Men tenkte det gikk greit å ringe tilbake litt senere og sette opp ny time.

Da jeg tok kontakt for å be om ny time ei uke senere, ble jeg fortalt at terapien var avslutta på grunnlag av mitt tidligere svar («avsluttet etter pasientens eget ønske, uten oppgitt grunn»), og at jeg har mista plassen 🙁 Denne infoen traff meg hardt og jeg ble trist, da det jo ikke var intensjonen å avslutte så tidlig, når vi knapt var kommet i gang og jeg var motivert for å gi det en sjanse. Men da jeg ikke mestret å prate med hun som tok tlf fordi angsten kicka inn og jeg ble overveldet av innsikten i hvor dum jeg hadde vært og hvilke konsekvenser det medførte, takka jeg for hjelpen og la på 😕

Det har gått rundt ei uke og jeg har ikke nok mot eller fått psyket meg opp til å ringe tilbake og ta opp saken.

Håper derfor jeg kan få et råd eller to… Har noen tro på at det har noen hensikt å ringe DPS og prøve å rette opp feilen, i håp om å få beholde plassen uten å måtte gjennom ny henvisnings-prosess og alt det innebærer? 😮‍💨 Eller er det sannsynlig at jeg må akseptere utfallet og evt. starte helt på ny - eller bare gi opp? 😅

Erkjenner så klart at jeg har gjort en kjempefeil og tar fullt ansvar for den, men hadde vært til hjelp om hun var tydelig på hva et «nei» til ny time faktisk betyr og spurte om bekreftelse på at jeg ønsket dette.

Synd en så alvorlig konsekvens skal oppstå grunnet kommunikasjonssvikt. Ganske utrolig at det går an å rote det så til for seg selv! Føler meg dum!

Sikkert dumt å spørre om noen har opplevd lignende, for går utifra at ikke mange kan ha vært så dumme som meg🙈 Hva bør jeg gjøre? Alle råd tas imot med takk, uansett! På forhånd takk🙏

Anonymkode: 71260...9c0

Ville sendt en e-melding til fastlegen, og forklart slik du gjør her, 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 10.24):

Jeg skjønner at man ikke blir skrevet ut av fastlegen. Ordene var uansett de samme. 

visste ts på tidspunktet hun snakket i tlf når hun kunne møte på neste time? Hvis ikke, hva skulle hun sagt egentlig? Jo, jeg kjenner til dps desverre. De har dårlig kapasitet og det er dumt, men jeg tror ikke køene blir kortere av måten de gjør ting på. Folk med angst som ikke klarer og møte på timen blir skrevet ut , og må begynne på nytt? Jeg hadde gått privat om det finnes rom for det i økonomien, privat kan faktisk folk med angst ha angst. Hjelp får man og. Mulighet til og bli frisk og ikke stå i evig kø på dps. Systemet funker ikke, men vi vet jo heller ikke hvor ts bor og hvordan ventelistene er der, så om dps er ts sitt eneste håp bør hun skrive til dps eller be fastlegen om ny henvisning. 

Anonymkode: 32090...c56

Hun takket nei til ny time. DPS er ikke tankelesere og kan vite at hun ikke mente det. DPS er et samlebånd, men de har de rammene de har og vurderer ut ifra det, de som ikke klarer å ta i mot behandling, kan få hjelp fra lavterskeltilbud i kommunen eller andre tjenester.

Anonymkode: 427df...72d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun takket nei til ny time. DPS er ikke tankelesere og kan vite at hun ikke mente det. DPS er et samlebånd, men de har de rammene de har og vurderer ut ifra det, de som ikke klarer å ta i mot behandling, kan få hjelp fra lavterskeltilbud i kommunen eller andre tjenester.

Ja, DPS er et samlebånd med x antall kokker som skal håndtere behandling av ett menneske over en periode på ca 10 timer, som har stått i helsekø i kanskje 6-7 måneder. Her må pasienten ringe inn framfor en enkel melding på Helsenorge, så hadde det i det minste vært skriftlig og gått rett til behandler, OG lagt seg i journalen. Ved å avbestille en time kunne det for eksempel enkelt poppet opp "ved å avbestille denne timen og ikke bestille ny, kan du miste retten til helsehjelp". Informasjonsflyten og informasjonsdelingen er mindre god. Systemet er ikke optimalt og det samme sier fastlegene. Veldig mange som ikke er fornøyd med DPS altså... "klarer å ta i mot behandling?". Hva om behandleren eller behandlingen er mindre god? Hvorfor er det så mange svingdørspasienter? Hvorfor er det så mye feildiagnotisering? Pasienten skal forholde seg til DPS, fastlege, NAV og arbeidsgiver / ikke arbeidsgiver eller tiltaksarrangør  - alt på en gang. Det er en fulltidsjobb å gå på DPS altså.... holde styr på alle kokkene der.

Anonymkode: 67443...374

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.20):

Om du vil fortsette i terapi så må du jo rydde opp i dette med en gang. Helst i brevs form. Om du lar det gå mer tid så er i alle fall løpet kjørt.

Anonymkode: 0b982...1f9

Enig! Enklere å forklare på en ryddig måte i brev, særlig i tilfelle sosiale angsten kicker inn igjen og gjør det vanskelig å forklare gjennom telefon. Dette ordner seg nok ts😊

Anonymkode: b62b4...43b

Skrevet

Men altså. Jeg forstår faktisk DPS litt her. Skal de sitte og vente på telefon fra deg om når du vil ha ny time (det kunne gått uker, måneder), mens det er fulle ventelister?

Anonymkode: 5a183...6bb

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men altså. Jeg forstår faktisk DPS litt her. Skal de sitte og vente på telefon fra deg om når du vil ha ny time (det kunne gått uker, måneder), mens det er fulle ventelister?

Ut fra systemet de jobber i som er fra oldtiden og byråkratisk og et enormt pengesluk, så forstår jeg også de som jobber på DPS. Men de er så vant til å jobbe sånn at de går på autopilot. Hvis målsetningen er å tilpasse brukerne til å bli mer integrert i samfunnet slik det er i dag, så hadde det vært fordelaktig med litt modernisering.
Bare man går inn døra må man jo oppgi navnet sitt høyt i venterommet så alle de andre hører det, selv om de egentlig er pålagt å ha lukket resepsjon slik at personvern ivaretas. En i pad i resepsjonen for å registrere egen adkomst, sånn det er ellers i samfunnet, f eks... De har enormt mange henvendelser og tidsbruk på hvorfor det er så mange som ser i journalen i løpet av et forløp, framfor å bare informere om dette før man starter... Kommer man fra det private og går inn døra på dette, så får man sjokk..... 

• Nyttig 1
Skrevet

Løpet er ikke kjørt, men du må regne med å havne bakerst i køen igjen.

Skrevet

Dette er svakt fra sekretær. Hun burde helt klart spurt «ønsker du at jeg setter opp ny time nå, eller tar du kontakt når du har oversikt?» Alternativt: «ønsker du å sette opp ny time?» Du svarer nei. Hun burde fulgt opp med «mener du nei som i at du tar kontakt innen kort tid for å sette opp ny time eller nei som i at du ønsker å avslutte behandlingen?» 

Helsevesenet skal ikke bare anta, det er sårbare mennesker i andre enden, uansett hvor hektisk det er så har de et ansvar. Og ironien er jo at det er dps/psykiatrien som omtrent er verst på forståelse og manglende tilrettelegging. Jeg måtte utsette en time i somatikken da jeg fikk time midt i ferieavviklingen, var ingen som da avslutta meg, jeg fikk ny time «etter hvert». De kunne sette opp ny time rett etter den jeg fikk, da jeg ringte, men det ble for raskt for meg (jeg sa da i praksis nei til å sette opp ny time DA), da får jeg ny time når de har sett på listene etter ferien. På dps hadde jeg fort fått beskjed om at «passer det ikke så avslutter vi, så må du henvises på nytt». Det er helt vilt. 
Be eventuelt om hjelp fra fastlege også.

Anonymkode: 1f224...3a9

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette her er jo håpløst. Her er det dps/ansatt som har valgt å bruke nei til ny time som et svar på at du ikke ønsker videre behandling. Her skulle den ansatte sjekket opp i svaret ditt for å unngå misforståelser. Den ansatte skulle sagt «hvis du ikke ønsker ny time vil det føre til at behandlingen avsluttes» eller spørre direkte «ønsker du å avslutte behandlingen hos oss?» enn å spørre om du ønsker ny time eller ikke.

Jeg ville sendt en melding til fastlegen om hva som hendte der. Så kan fastlegen ta kontakt med dem. Mulig det trengs ny henvisning dessverre, men kanskje ved at fastlegen kontakter dps så blir den behandlet fort siden du egentlig har vært inne i en plan her.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet er at TS, på samme måte som DPS, antok hva konsekvensene av et 'nei' til et slikt spørsmål ville innebære. DPS har en intern oppfatning av hva spørsmålet betyr, og for den ansatte virker det unødvendig å forklare dette tydelig. Jeg mener dette er feil, fordi pasientene ofte ikke kjenner systemet og må få klarhet i hva de faktisk sier nei til.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
megda skrev (24 minutter siden):

Problemet er at TS, på samme måte som DPS, antok hva konsekvensene av et 'nei' til et slikt spørsmål ville innebære. DPS har en intern oppfatning av hva spørsmålet betyr, og for den ansatte virker det unødvendig å forklare dette tydelig. Jeg mener dette er feil, fordi pasientene ofte ikke kjenner systemet og må få klarhet i hva de faktisk sier nei til.

Spiller faktisk ingen rolle her at TS antok. Hun er pasient. Det er enormt mange pasientgrupper på dps. Som sekretær skal man vite dette og da skal man også ta hensyn til at pasienten som ringer inn forstår. Sekretæren skal sikre seg at pasienten har fått nok informasjon og forstått informasjonen. Enkelt og greit. Her manglet vesentlig informasjon fra sekretæren. Informasjonen om at nei til ny time er ensbetydende med nei til ønske om å følge behandlingsløpet videre. 

Tviler forresten på at en sekretær ved kreftavdelingen hadde ført pasient med «ønsker å avslutte behandling» når en kreftpasient ringer og sier nei til ny time. Da hadde pasienten fått informasjon om at det anbefales time for å avklare forløpet ved ønske om stopp av behandling. 

Endret av Luckiness
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, DPS er et samlebånd med x antall kokker som skal håndtere behandling av ett menneske over en periode på ca 10 timer, som har stått i helsekø i kanskje 6-7 måneder. Her må pasienten ringe inn framfor en enkel melding på Helsenorge, så hadde det i det minste vært skriftlig og gått rett til behandler, OG lagt seg i journalen. Ved å avbestille en time kunne det for eksempel enkelt poppet opp "ved å avbestille denne timen og ikke bestille ny, kan du miste retten til helsehjelp". Informasjonsflyten og informasjonsdelingen er mindre god. Systemet er ikke optimalt og det samme sier fastlegene. Veldig mange som ikke er fornøyd med DPS altså... "klarer å ta i mot behandling?". Hva om behandleren eller behandlingen er mindre god? Hvorfor er det så mange svingdørspasienter? Hvorfor er det så mye feildiagnotisering? Pasienten skal forholde seg til DPS, fastlege, NAV og arbeidsgiver / ikke arbeidsgiver eller tiltaksarrangør  - alt på en gang. Det er en fulltidsjobb å gå på DPS altså.... holde styr på alle kokkene der.

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men i dette tilfellet gjorde ts en feil som gjør at hun mest sannsynlig må få ny henvisning for å få behandling igjen. Når behandlingen på dps er noe mange angstpasienter ikke klarer å følge opp, tyder mye på at det bør utvikles alternative opplegg fra denne gruppen, og at dps bør fristilles til andre type behandlinger. 

likevel ingenting av det du skriver er relevant for denne saken, da TS faktisk takket NEI til time. Slik systemet er nå ble hun da skrevet ut. TS får ikke endret systemet, hun må forholde seg til det. Da er fastlegen hennes hjelper i dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ut fra systemet de jobber i som er fra oldtiden og byråkratisk og et enormt pengesluk, så forstår jeg også de som jobber på DPS. Men de er så vant til å jobbe sånn at de går på autopilot. Hvis målsetningen er å tilpasse brukerne til å bli mer integrert i samfunnet slik det er i dag, så hadde det vært fordelaktig med litt modernisering.
Bare man går inn døra må man jo oppgi navnet sitt høyt i venterommet så alle de andre hører det, selv om de egentlig er pålagt å ha lukket resepsjon slik at personvern ivaretas. En i pad i resepsjonen for å registrere egen adkomst, sånn det er ellers i samfunnet, f eks... De har enormt mange henvendelser og tidsbruk på hvorfor det er så mange som ser i journalen i løpet av et forløp, framfor å bare informere om dette før man starter... Kommer man fra det private og går inn døra på dette, så får man sjokk..... 

Mye av dette stemmer jo ikke helt. Her jeg bor har de feks skjermer man registrerer egen ankomst på, og resepsjonen er i et eget rom så det er ingen som hører hva som blir sagt der. 

Anonymkode: 3ee12...065

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye av dette stemmer jo ikke helt. Her jeg bor har de feks skjermer man registrerer egen ankomst på, og resepsjonen er i et eget rom så det er ingen som hører hva som blir sagt der. 

Anonymkode: 3ee12...065

Mye ulik praksis, dessverre. Jeg har sett eget avluke for å melde adkomst, som er riktig personvernmessig. Har også sett åpne lokaler. Men godt å lese at det er på stell på ett sted. Også ulik praksis på innsyn i journal. Hvem som helst kan i prinsippet gå inn i journalen, har opplevd noen jeg kjenner meldte avvik på noen oppslag til ledelsen, og det ble faktisk gjort. Men skaden er jo skjedd. Vedkommende burde jo ikke hatt lesetilgang i utgangspunktet, og tilgangsstyringen er varierende. Noen steder er det psykologer som vurderer henvisninger, andre steder sosionomer eller sykepleiere. Oppsummert så er praksisen ulik, og det som kanskje hadde fungert var entydig informasjon før forløpet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

eg er ikke uenig i det du skriver, men i dette tilfellet gjorde ts en feil som gjør at hun mest sannsynlig må få ny henvisning for å få behandling igjen. Når behandlingen på dps er noe mange angstpasienter ikke klarer å følge opp, tyder mye på at det bør utvikles alternative opplegg fra denne gruppen, og at dps bør fristilles til andre type behandlinger. 

likevel ingenting av det du skriver er relevant for denne saken, da TS faktisk takket NEI til time. Slik systemet er nå ble hun da skrevet ut. TS får ikke endret systemet, hun må forholde seg til det. Da er fastlegen hennes hjelper i dette.

Hva koster dette samfunnet:
Ny henvisning + administrasjon: kr 1 000–1 300

Ekstra 6 mnd AAP: kr 120 000–150 000

Mulige ekstra konsultasjoner i primærhelsetjenesten: kr 1 000–3 000

→ Totalt: minst 122 000–154 000 kr i ekstra samfunnskostnad – for én pasient.

Her ser du hvordan prosessen egentlig skal gå:

Helsesekretæren tar imot beskjeden og noterer ordrett.

Meldingen registreres i journalen (sporbar).

Videreformidles til behandler samme dag.

Behandler kontakter pasienten for å bekrefte og avklare.

Først da kan formell avslutning journalføres

Hadde det vært i det private hadde sekretæren fått advarsel og mulig sparken.

Nå har vi ikke medregnet forverring av helsetilstand for pasienten. Er ikke helsetilstanden for pasienten det viktigste eller er det helt underordnet?? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå har vi ikke medregnet forverring av helsetilstand for pasienten. Er ikke helsetilstanden for pasienten det viktigste eller er det helt underordnet?? 

Amen!

Anonymkode: 1f224...3a9

• Liker 1
Skrevet
Luckiness skrev (5 timer siden):

Spiller faktisk ingen rolle her at TS antok. Hun er pasient. Det er enormt mange pasientgrupper på dps. Som sekretær skal man vite dette og da skal man også ta hensyn til at pasienten som ringer inn forstår. Sekretæren skal sikre seg at pasienten har fått nok informasjon og forstått informasjonen. Enkelt og greit. Her manglet vesentlig informasjon fra sekretæren. Informasjonen om at nei til ny time er ensbetydende med nei til ønske om å følge behandlingsløpet videre. 

Tviler forresten på at en sekretær ved kreftavdelingen hadde ført pasient med «ønsker å avslutte behandling» når en kreftpasient ringer og sier nei til ny time. Da hadde pasienten fått informasjon om at det anbefales time for å avklare forløpet ved ønske om stopp av behandling. 

ja, du sier det samme som meg med andre ord. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 9.26):

Jeg ser hvorfor de kan ha tolket det sånn, men samtidig er det veldig rart at ikke behandleren har tatt en oppfølgingstelefon for å forsikre seg om at det var en avslutning du mente eller ikke. Det er jo tross alt pasienter som strever de behandler og da burde det være høyde for slikt.

Jeg råder deg til å ta kontakt med de skriftlig for å forklare og be om gjenopptagelse. Stil det til behandler om du kan.

Anonymkode: f88ca...bf3

Helt enig, og jeg synes det er helt vilt at de avskrev ts så kjapt. Er jo ikke friske personer de har med å gjøre (ikke stygt ment mot noen her). Håper det ordner seg for deg på noe vis, ts. 

Anonymkode: 63703...fff

• Liker 2
Skrevet

Hvis timen ikke passet burde ts sagt hun ville utsatt, endret eller ombooket time, ikke avbestille og så svare nei på ny time. Her må hun ta ansvar selv. Hadde hun tatt kontakt samme dag eller dagen etterpå hadde det sikkert latt seg ordne, etter en uke tipper jeg de må ha ny henvisning, eller i alle fall en setning eller to fra fastlege som forklarer det inntrufne. 

Og til deg som kommer med regnestykket over, ts er neppe i jobb, og neppe en av dem som tenker å komme i jobb heller. «Sosial angst» er den moderne versjonen av gidder ikke og har ikke lyst. 

Anonymkode: 3f247...040

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå er det ikke slik systemet fungerer i praksis og da må pasienter forholde seg til det. Ikke ditt ønske om hvordan systemet skal fungere. TS dreit seg ut ved å takke nei til time. Da må hun ta konsekvensen av det og velge om hun rydder opp eller ikke. Det virker på det hun skriver som om hun ikke er istand til å følge et behandlingsløp på DPS. Da kan man diskutere om DPS er rett instans for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...