Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har hatt timer hos DPS noen uker, men da jeg ringte for å avbestille en time for få uker siden fordi jeg ikke hadde anledning til å møte opp, oppsto en misforståelse. Da dama i den andre enden spurte om jeg ønsket å sette opp ny timeavtale, svarte jeg kort og greit «nei». Ønsker å understreke at svaret mitt IKKE reflekterte et ønske om å avslutte behandling, men en kombinasjon av at jeg har sterk sosialangst (som jo er mye av grunnen til at jeg har gått til DPS) og ble så stresset at jeg presterte å svare feil 🤦‍♀️ Men tenkte det gikk greit å ringe tilbake litt senere og sette opp ny time.

Da jeg tok kontakt for å be om ny time ei uke senere, ble jeg fortalt at terapien var avslutta på grunnlag av mitt tidligere svar («avsluttet etter pasientens eget ønske, uten oppgitt grunn»), og at jeg har mista plassen 🙁 Denne infoen traff meg hardt og jeg ble trist, da det jo ikke var intensjonen å avslutte så tidlig, når vi knapt var kommet i gang og jeg var motivert for å gi det en sjanse. Men da jeg ikke mestret å prate med hun som tok tlf fordi angsten kicka inn og jeg ble overveldet av innsikten i hvor dum jeg hadde vært og hvilke konsekvenser det medførte, takka jeg for hjelpen og la på 😕

Det har gått rundt ei uke og jeg har ikke nok mot eller fått psyket meg opp til å ringe tilbake og ta opp saken.

Håper derfor jeg kan få et råd eller to… Har noen tro på at det har noen hensikt å ringe DPS og prøve å rette opp feilen, i håp om å få beholde plassen uten å måtte gjennom ny henvisnings-prosess og alt det innebærer? 😮‍💨 Eller er det sannsynlig at jeg må akseptere utfallet og evt. starte helt på ny - eller bare gi opp? 😅

Erkjenner så klart at jeg har gjort en kjempefeil og tar fullt ansvar for den, men hadde vært til hjelp om hun var tydelig på hva et «nei» til ny time faktisk betyr og spurte om bekreftelse på at jeg ønsket dette.

Synd en så alvorlig konsekvens skal oppstå grunnet kommunikasjonssvikt. Ganske utrolig at det går an å rote det så til for seg selv! Føler meg dum!

Sikkert dumt å spørre om noen har opplevd lignende, for går utifra at ikke mange kan ha vært så dumme som meg🙈 Hva bør jeg gjøre? Alle råd tas imot med takk, uansett! På forhånd takk🙏

Anonymkode: 71260...9c0

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil fortsette i terapi så må du jo rydde opp i dette med en gang. Helst i brevs form. Om du lar det gå mer tid så er i alle fall løpet kjørt.

Anonymkode: 0b982...1f9

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ringe igjen må du i alle fall gjøre det så fort som mulig. Jo lenger tid det går jo verre blir det å ev. kunne rette opp i det.

Anonymkode: 3ee12...065

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring nå i dag og forklar dem hva som skjedde.

Anonymkode: 06600...3d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon  svikt har det ikke vært. Et nei er  lite å misforstå.

Du kan jo prøve å sende de en mail, disen du sliter med å være verbal,  og be om råd  iht hvordan løse dette.

Evnt så må du ta dette opp med fastlegen din, og begynne på nytt.uansett om det er lang vei og lang ventetid, så gjør du uansett noe aktivt

Anonymkode: 4b689...861

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd lignende, jeg tenker du skal være ganske frisk og fri for sosial angst for og gå på dps. De har jo null forståelse, jeg ble skrevet ut fordi jeg avlyste en time fordi jeg ikke taklet og ta buss den dagen grunnet angst. Var jo derfor jeg gikk dit? 

uansett, ring eller skriv , hvis du er motivert for og fortsette har du jo ingenting og tape. Hvis du sliter med og ordlegge på telefon, skriv. Lykke til 

Anonymkode: 32090...c56

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei! Har hatt timer hos DPS noen uker, men da jeg ringte for å avbestille en time for få uker siden fordi jeg ikke hadde anledning til å møte opp, oppsto en misforståelse. Da dama i den andre enden spurte om jeg ønsket å sette opp ny timeavtale, svarte jeg kort og greit «nei». Ønsker å understreke at svaret mitt IKKE reflekterte et ønske om å avslutte behandling, men en kombinasjon av at jeg har sterk sosialangst (som jo er mye av grunnen til at jeg har gått til DPS) og ble så stresset at jeg presterte å svare feil 🤦‍♀️ Men tenkte det gikk greit å ringe tilbake litt senere og sette opp ny time.

Da jeg tok kontakt for å be om ny time ei uke senere

Du takket nei til å avtale ny time, innså at det var feil svar men lar det gå en hel uke for å forsøke å rette opp i dette? Tror du at det er mye ledig kapasitet de sliter mest med på DPS?

Hvor lenge siden er det siden siste samtale?

Anonymkode: 3056a...a32

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe så fort som mulig! Epikrise skal sendes innen en uke...

Anonymkode: 5c5d5...a91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du takket nei til å avtale ny time, innså at det var feil svar men lar det gå en hel uke for å forsøke å rette opp i dette? Tror du at det er mye ledig kapasitet de sliter mest med på DPS?

Det er lite kapasitet på dps, det vet vi. 
jeg tror ikke helt du skjønner hva angst er? Er friskt menneske uten angst og overtenking hadde sikkert ringt tilbake og rettet opp feilen umiddelbart. De hadde jo uansett ikke hatt behov for terapi. 

jeg synes også at nei på og sette opp ny time ikke nødvendigvis er det samme som og ville ble skrevet ut. Når jeg avlyste time hos fastlegen sa jeg nei til og bli satt opp på ny time , fordi jeg sto i en situasjon jeg ikke visste når jeg kunne møte opp. Så ringte jeg og ba om ny time når jeg hadde ting under kontroll , det var ingen som forsto det som at jeg ville skrives ut av legekontoret. Dps er firkanta. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke klage, på at de tolket rett feil?

Anonymkode: ab052...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lite kapasitet på dps, det vet vi. 
jeg tror ikke helt du skjønner hva angst er? Er friskt menneske uten angst og overtenking hadde sikkert ringt tilbake og rettet opp feilen umiddelbart. De hadde jo uansett ikke hatt behov for terapi. 

jeg synes også at nei på og sette opp ny time ikke nødvendigvis er det samme som og ville ble skrevet ut. Når jeg avlyste time hos fastlegen sa jeg nei til og bli satt opp på ny time , fordi jeg sto i en situasjon jeg ikke visste når jeg kunne møte opp. Så ringte jeg og ba om ny time når jeg hadde ting under kontroll , det var ingen som forsto det som at jeg ville skrives ut av legekontoret. Dps er firkanta. 

Nå blir man aldri skrevet ut av fastlegen. DPS er annerledes siden de driver aktive behandlingsløp. De har lange ventelister, så da TS sa nei til spørsmålet fikk noen andre hennes plass. Surt, men sånn skjer. Min erfaring er at dette bør gå gjennom fastlegen. TS bør bestille time og få hjelp til å sende ny henvisning. Er hun skrevet ut av systemet må det ny henvisning til før hun kan få time igjen.

Anonymkode: 427df...72d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ts er jo en av disse da. Du ser jo hvor sterkt hun klandrer seg selv, og at hun pga hennes symptomer, ikke manglende vilje, lot det gå så lang tid.

Anonymkode: 4a2e1...011

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

ring å forklar, så får du et svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da jeg tok kontakt for å be om ny time ei uke senere, ble jeg fortalt at terapien var avslutta på grunnlag av mitt tidligere svar («avsluttet etter pasientens eget ønske, uten oppgitt grunn»), og at jeg har mista plassen 🙁 Denne infoen traff meg hardt og jeg ble trist, da det jo ikke var intensjonen å avslutte så tidlig, når vi knapt var kommet i gang og jeg var motivert for å gi det en sjanse. Men da jeg ikke mestret å prate med hun som tok tlf fordi angsten kicka inn og jeg ble overveldet av innsikten i hvor dum jeg hadde vært og hvilke konsekvenser det medførte, takka jeg for hjelpen og la på 😕

Det har gått rundt ei uke og jeg har ikke nok mot eller fått psyket meg opp til å ringe tilbake og ta opp saken.

Håper derfor jeg kan få et råd eller to… Har noen tro på at det har noen hensikt å ringe DPS og prøve å rette opp feilen, i håp om å få beholde plassen uten å måtte gjennom ny henvisnings-prosess og alt det innebærer? 😮‍💨 Eller er det sannsynlig at jeg må akseptere utfallet og evt. starte helt på ny - eller bare gi opp? 😅

Erkjenner så klart at jeg har gjort en kjempefeil og tar fullt ansvar for den, men hadde vært til hjelp om hun var tydelig på hva et «nei» til ny time faktisk betyr og spurte om bekreftelse på at jeg ønsket dette.

Synd en så alvorlig konsekvens skal oppstå grunnet kommunikasjonssvikt. Ganske utrolig at det går an å rote det så til for seg selv! Føler meg dum!

Sikkert dumt å spørre om noen har opplevd lignende, for går utifra at ikke mange kan ha vært så dumme som meg🙈 Hva bør jeg gjøre? Alle råd tas imot med takk, uansett! På forhånd takk🙏

Sannsynligvis gikk plassen din til noen andre på ventelisten samme dag som avsluttet.

Du kan selvfølgelig sende en henvendelse og spørre om det er mulighet for å fortsette, men trolig må du nok starte på nytt.

Dps er et rullebånd, som vil ha flest mulig inn ila året...

Anonymkode: cb172...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå blir man aldri skrevet ut av fastlegen. DPS er annerledes siden de driver aktive behandlingsløp. De har lange ventelister, så da TS sa nei til spørsmålet fikk noen andre hennes plass. Surt, men sånn skjer. Min erfaring er at dette bør gå gjennom fastlegen. TS bør bestille time og få hjelp til å sende ny henvisning. Er hun skrevet ut av systemet må det ny henvisning til før hun kan få time igjen.

Anonymkode: 427df...72d

Jeg skjønner at man ikke blir skrevet ut av fastlegen. Ordene var uansett de samme. 

visste ts på tidspunktet hun snakket i tlf når hun kunne møte på neste time? Hvis ikke, hva skulle hun sagt egentlig? Jo, jeg kjenner til dps desverre. De har dårlig kapasitet og det er dumt, men jeg tror ikke køene blir kortere av måten de gjør ting på. Folk med angst som ikke klarer og møte på timen blir skrevet ut , og må begynne på nytt? Jeg hadde gått privat om det finnes rom for det i økonomien, privat kan faktisk folk med angst ha angst. Hjelp får man og. Mulighet til og bli frisk og ikke stå i evig kø på dps. Systemet funker ikke, men vi vet jo heller ikke hvor ts bor og hvordan ventelistene er der, så om dps er ts sitt eneste håp bør hun skrive til dps eller be fastlegen om ny henvisning. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen er med i bildet her. Ta kontakt med vedkommende. Bare si at det dessverre ble en misforståelse. Fastlegen kan sende dialogmelding til dps, og forklare situasjonen. Ville gjort dette asap, hvis ikke kan du miste retten til ytterligere sykemelding fordi du har aktivitetsplikt. Du må være frisk for å være syk, også må du sette deg inn i nasjonale retningslinjer for disse forløpene. 
Er de vanskelige så så har du takket nei til helsehjelp. Det er frivillig. 

Anonymkode: 67443...374

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.16):

Jeg ser hvorfor de kan ha tolket det sånn, men samtidig er det veldig rart at ikke behandleren har tatt en oppfølgingstelefon for å forsikre seg om at det var en avslutning du mente eller ikke. Det er jo tross alt pasienter som strever de behandler og da burde det være høyde for slikt.

Jeg råder deg til å ta kontakt med de skriftlig for å forklare og be om gjenopptagelse. Stil det til behandler om du kan.

Anonymkode: f88ca...bf3

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I slike forløp er det 4 instanser å forholde seg til:
Arbeidsgiver
Fastlege
DPS
NAV

Fastlegen er som en slags koordinator, men du må gjøre jobben selv overfor DPS; NAV og arbeidsgiver, og også sette deg inn i retningslinjer og regelverk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt akkurat samme situasjon skje med meg. Syns det er helt på huet at det ikke ble stilt et oppklaringsspørsmål, spesielt når det er snakk om noe så viktig som behandling. Jeg måtte søke på nytt, og fikk avslag to ganger på grunnlag av at jeg hadde ansett meg selv som ferdig behandlet tidligere... Alt på grunn av en misforståelse som lett kunne vært unngått.

Anonymkode: 73ef0...dea

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Og lite tillegg fra meg med all respekt for alle helsesekretærer: en som sitter på et sentralbord har ikke myndighet til å vurdere om du takket ned til helsehjelp. Du takket nei til ny time. Og her burde behandleren kommet på banen for å forsikre seg om at du mente time eller behandling. Men du har også et ansvar. Altså en misforståelse. Her vet vi heller ikke om du tidligere har avlyst flere timer, vist progresjon i behandling eller stå på stedet hvil. Vil du ikke selv, så er det ikke så lett å hjelpe heller. 
Ta altså ikke for gitt at alle du møter på din vei i helsevsenetet kan alle lover og regler eller ivaretar dine rettigheter 100%, det må du gjøre selv. Hun i resepsjonen burde i så fall ha informert deg om at ved å takke nei til denne nye timen, så vil du miste retten din til ytterligere helsehjelp.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...