AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Har søkt en vitenskapelig stilling ved et universitet og det har blitt dannet en liste med rangering av kandidater. Er nr 1 for den første stillingen og nr 3 for den andre. Listen ble sendt ut forrige uke. Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før de begynner å kalle inn til intervju? Er jeg "masete" hvis jeg etterspør intervjutid nå? Er en uke siden de sendte ut at det vil komme tilkalling til intervju. Det tar jo litt lengre tid i slike prosesser enn det private har jeg inntrykk av. Anonymkode: 92a24...4ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Jeg ville ventet til neste uke, men…denne «rangeringen» er så ydmykende, synes jeg…😕Men dessverre vanlig Anonymkode: 5c4f0...112 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville ventet til neste uke, men…denne «rangeringen» er så ydmykende, synes jeg…😕Men dessverre vanlig Anonymkode: 5c4f0...112 Tror ikke rangeringen er ment for å være ydmykende men vise hvem som er best kvalifisert til stillingen, at det på en måte er rettferdig hvem som får den og at alle kan se det. Havnet lengre nede på rangeringen til andre stillinger men denne var vist veldig godt match med min utdanning og arbeidserfaring. Mange høyt kvalifiserte som søkte til denne også så spent på om jeg får den. Litt derfor jeg er ivrig på at prossessen skal komme i gang. Hvis den rangeringen følges ligger jeg jo godt ann, men kanskje andre ting som også spiller inn. Anonymkode: 92a24...4ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har søkt en vitenskapelig stilling ved et universitet og det har blitt dannet en liste med rangering av kandidater. Er nr 1 for den første stillingen og nr 3 for den andre. Listen ble sendt ut forrige uke. Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før de begynner å kalle inn til intervju? Er jeg "masete" hvis jeg etterspør intervjutid nå? Er en uke siden de sendte ut at det vil komme tilkalling til intervju. Det tar jo litt lengre tid i slike prosesser enn det private har jeg inntrykk av. Anonymkode: 92a24...4ad Etter rangeringen må intervjukomite vurdere hvem som skal kalles inn til intervju. Er det for eksempel ti som er rangert, så tar man ofte 5-6 til intervju. Når man har fått gjort det, så er det litt logistikk med å finne datoer, deretter innkaller man. Dersom det var kontaktinfo i utlysningen, så skriv en epost dit Anonymkode: be6aa...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Er du sikker på at det er rangering og ikke en tilfeldig oppramsing av kandidatene? Det kan ta mange uker før de kaller inn til intervju, og ja det er masete å ringe nå. Det skal settes ned sakkyndig komite som gjennomgår søknader og vedlegg, og så må man bli godkjent her før det i det hele tatt er aktuelt å kalle vedkommende inn til intervju. Du får sakkyndig vurderingen, og har du ikke fått denne er det i alle fall ingen rangering av kandidatene. Intervju i akademia på vitenskapelig stilling betyr prøveforelesning, da skal man finne tema, booke rom om det ikke gjøres digital, finne passende tid til alle deltakere ect. Intervju er etter prøveforelesning. Du må smøre deg med tålmodighet. Anonymkode: 17d87...f07 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er du sikker på at det er rangering og ikke en tilfeldig oppramsing av kandidatene? Det kan ta mange uker før de kaller inn til intervju, og ja det er masete å ringe nå. Det skal settes ned sakkyndig komite som gjennomgår søknader og vedlegg, og så må man bli godkjent her før det i det hele tatt er aktuelt å kalle vedkommende inn til intervju. Du får sakkyndig vurderingen, og har du ikke fått denne er det i alle fall ingen rangering av kandidatene. Intervju i akademia på vitenskapelig stilling betyr prøveforelesning, da skal man finne tema, booke rom om det ikke gjøres digital, finne passende tid til alle deltakere ect. Intervju er etter prøveforelesning. Du må smøre deg med tålmodighet. Anonymkode: 17d87...f07 Det var en rangering ja, for var en oppramsing av kandidatene i starten så beskrivelse av alles utdanning bakgrunn / arbeidserfaring og kommentarer/vurderinger på dette. Deretter rangering til hver stilling basert på kvalifikasjoner det jeg var nr 1 til den ene og nr 3 til den andre(basert på arbeidserfaring kombinert med utdanning). Komiteens arbeid med rapporten på kandidatene er (slik jeg forstår det) ferdig. Og nå i neste omgang skulle det innkalles til intervju. Men jeg vil og tro ting tar litt tid og det er "masete" å spørre nå. Men skulle også tro at den mest tidkrevende delen av prosessen er ferdig (rapporten tok noen mnd). Bare veldig spent på om jeg får en av stillingen eller ikke. Men må vel smøre meg med litt tålmodighet. Anonymkode: 92a24...4ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Det kommer litt an på hvilken stilling det er. Postdoc og stipendiater pleier å være raskere enn andre stillinger. Tar fort ett år fra utlysning til innstilling- men står du som nr. 1 er det gode sjanser til at du får den Anonymkode: 8acb6...64e 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august På universitet tar det veldig lang tid, for innstillingen skal innom ansettelsesrådet etter at intervjuerne har sagt sitt. Det betyr at det kan gå mange uker, avhengig av når ansettelseskomiteen møtes, og hvor mye de har å gjøre. Du får derfor tenke at det tar dobbelt så lang tid som ved vanlig søking. Anonymkode: 990da...e2b 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer litt an på hvilken stilling det er. Postdoc og stipendiater pleier å være raskere enn andre stillinger. Tar fort ett år fra utlysning til innstilling- men står du som nr. 1 er det gode sjanser til at du får den Anonymkode: 8acb6...64e Hmm..ett år hørtes veldig lenge ut. Tror et må være unntaket heller enn regelen. 3 måneder for faste stillinger er mer passe. Det tar heller ikke kortere tid for stipendiater, heller lenger, for de må gjennom komitee, doktorgradsutvalg og opptak til til drgradsprogram. Da går det fort 6 mnd. Anonymkode: 990da...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Det kan ta tid, og nå er det i tillegg semesterstart. Folk har det kjempetravelt. IKKE mas. Du er rangert høyt, du vil nok blir kalt inn til intervju. Ansettelser i akademia tar ofte laaaaaang tid. Anonymkode: eb0eb...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hmm..ett år hørtes veldig lenge ut. Tror et må være unntaket heller enn regelen. 3 måneder for faste stillinger er mer passe. Det tar heller ikke kortere tid for stipendiater, heller lenger, for de må gjennom komitee, doktorgradsutvalg og opptak til til drgradsprogram. Da går det fort 6 mnd. Anonymkode: 990da...e2b Jo, vi regner med at det tar ett år fra utlysning til personen faktisk begynner i jobben (i faste vitenskapelige stillinger). Ofte kortere for stipendiater, da. Det er mange hoops å hoppe gjennom: - rapport fra kommisjon (kan fort ta to måneder) - gå gjennom rapporten - finne ut hvem man skal kalle inn til intervju - finne tema til prøveforelesning - finne tidspunkt for intervju - finne tidspunkt for prøveforelesning - rangere igjen - ringe referanser - skrive en rapport. Denne kan være ganske omfattende, særlig hvis det er mange søkere, og særlig hvis man ikke har samme rekkefølge på kandidatene som komiteen - sende innsøknaden til universitetet (frist) - møte i ansettelsesrådet - får svar derfra (kan ta en uke eller to) - sender ut tilbud - forhandler om lønn (kan fort ta ukevis) - oppsigelsestid i jobb (ofte tre mnd) - evt internasjonal flytting, søke visum… Inni her kommer som regel også sommerferien på et eller annet tidspunkt (to måneder uten at noe formelt skjer) og juleferien. Anonymkode: eb0eb...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Er stipendiat, men kjenner litt til prosessen. Det tar lang tid.. rangering tar litt tid, men mitt inntrykk er at det tar ganske lang tid før intervju, prøveforelesning etc. Anonymkode: abf30...566 1
katties Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): På universitet tar det veldig lang tid, for innstillingen skal innom ansettelsesrådet etter at intervjuerne har sagt sitt. Det betyr at det kan gå mange uker, avhengig av når ansettelseskomiteen møtes, og hvor mye de har å gjøre. Du får derfor tenke at det tar dobbelt så lang tid som ved vanlig søking. Anonymkode: 990da...e2b Det KAN gå mange uker, men det MÅ ikke. Søkte ved UiO og fikk innkalling ca en uke etter søknadsfristen.
mmd Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august Rangeringen gjøres av bedømmelseskomitéen. Helt vanligvis helt i tråd med regelverket.
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august mmd skrev (5 timer siden): Rangeringen gjøres av bedømmelseskomitéen. Helt vanligvis helt i tråd med regelverket. Det er jo greit nok, men hvor lang tid etter listene kommer ut kan man forvente før det blir intervju? Intervju skal gjøres digitalt slik jeg forstår det. En del søkere fra andre land. Anonymkode: 92a24...4ad
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august De følger ikke alltid rangeringen. På mindre studiesteder som Høgskolen i Østfold og USN hender det de velger helt andre kandidater enn dem kommisjonen setter først. Gjerne noen som har jobbet der i vikariat eller samarbeidet med en ansatt. De innkaller nok til intervju innen 6 uker. Anonymkode: e31cb...b71 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august Alt på universiteter tar uendelig lang tid. De mister godt kandidater fordi kandidaten får jobb andre steder, og man må jo ha mat og tak over hodet… Anonymkode: ee1ed...493 2
mmd Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo greit nok, men hvor lang tid etter listene kommer ut kan man forvente før det blir intervju? Intervju skal gjøres digitalt slik jeg forstår det. En del søkere fra andre land. Anonymkode: 92a24...4ad Som andre skriver, så kan det ta lang tid, av ulike årsaker. Bl.a. kan dersom noen krever fortrinnsrett. Da må kravet gjennomgås, og før det er klart blir hele prosessen satt i bero. Mange slike saker nå for tiden, pga mange oppsigelsessaker på universitetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå