Gå til innhold

Noen som har eller har hatt leopard gekko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å få et helt ærlig bilde, av hvordan det er å ha det. Hva må du gjøre hver dag, hver uke? Er det mer jobb enn man tror? (lurer ikke på hvor dyrt det er med tanke på utstyr). Kan gi et eksempel på undulater som jeg har hatt:

Positive: Gøy å fikse buret, uteplasser. De spiste ofte men lite så kjøpte man en stor sekk hadde man det lenge, drakk veldig lite vann. Søte, morsomme og man kan få kontakt med dem. 

Negative: Fjær og dritt overalt, må støvsuge flere ganger om dagen, bråker noe veldig jeg som reagerer litt på lyd/bråk ble nesten gal  til tider haha. Om man så på film med høye lyder ble det helt kaos, nye mennesker ble de ofte skremt og da igjen litt kaos i buret/ute i stua. Måtte dekke til vinduene, kan ikke lufte så mye som man kanskje ønsker, de ble veldig redde i mørket om man lagde lyd. 

Gjerne skriv alt du kommer på av hvordan det er å ha leopard gekko 🤍🦎

Anonymkode: 8318b...a68

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En gekko har vel ikke fjør?

Vi hadde gekko på arbeidsplassen min (jobbet på en barneinstitusjon) og de spiste pinnedyr og biller.

De bodde i et stort glassbur og ble ikke stresset av lyder og høye stemmer.

Kanskje leopard gekko er mer sensitive?

Anonymkode: db765...74e

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke et dyr du håndterer slik som med fugl. Du må ofte innom dyrebutikker for å kjøpe levendefór som feks sirisser, dubia og melormer. Noen ganger må du innom et par butikker for å få fatt på slik da ikke alle har inn til enhver tid. Evt du må ordne avtale om bestilling fra butikk, så må du oppbevare 250-1000 sirisser/melormer hjemme. Blir som å ha ekstra dyr å stelle med da de også trenger stell. Noen ganger klarer sirissene rømme.. 

2 ganger daglig sjekker man at temp og luftfuktighet er som det skal, og vann byttet man daglig. Fjerner avføring tvert jeg ser det for å forhindre mer lukt enn det allerede kommer fra terrariet med fórdyr.

Egentlig et kjedelig dyr med lite/av og til interaksjon. Lever lenge om man steller godt med de. 

Anonymkode: f4bf2...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke et dyr du håndterer slik som med fugl. Du må ofte innom dyrebutikker for å kjøpe levendefór som feks sirisser, dubia og melormer. Noen ganger må du innom et par butikker for å få fatt på slik da ikke alle har inn til enhver tid. Evt du må ordne avtale om bestilling fra butikk, så må du oppbevare 250-1000 sirisser/melormer hjemme. Blir som å ha ekstra dyr å stelle med da de også trenger stell. Noen ganger klarer sirissene rømme.. 

2 ganger daglig sjekker man at temp og luftfuktighet er som det skal, og vann byttet man daglig. Fjerner avføring tvert jeg ser det for å forhindre mer lukt enn det allerede kommer fra terrariet med fórdyr.

Egentlig et kjedelig dyr med lite/av og til interaksjon. Lever lenge om man steller godt med de. 

Takk for svar :) Nei det vet jeg, var bare for å gi et eksempel på hvordan svar jeg ønsket/tips positive og negative. Hvordan fikk du luftfuktigheten til å være der den skal? Skal sette inn fukt boks, også spraye litt vann i terrariet men vet ikke om det holder. Leopard gekkoer skal ha mindre fukt enn for eks. kranset gekko så husker å ha lest at det ikke skal være behov for fuktmaskin.

Hvor mye lukter det? Litt vanskelig å svare på kanskje, men om man har hatt kanin så vet man at det lukter en del  om man skal sammenligne på en måte. Forstår at det vil være noe lukt, kommer nok an på hvor flink man er til å fjerne avføringen men om det er en intens lukt i hele rommet den står i

Skrevet

Vi hadde en slik, lettstelt, trenger bare fjerne bæsj/tiss som er i samme klump. Hadde henne ute med jevne mellomrom, men de MÅ ikke ut heller og har det fint i terrariet. For lite kos etter min smak med leopardgekko, men det var ungene som hadde den.

Utfordringen ble levende fôr, hadde kakerlakker og melormer, og de blir jo som "sekundærkjæledyr" og krevde i grunn mer "stell" enn gekkoen😬 Ugreit med levendefôr på vinteren da en ikke kan få det tilsendt i posten, så ble litt stress med å passe på å ha nok mat over vintermånedene og hva om kolonien daua? Om en derimot bor nært dyrebutikk slik at det er enkelt å kjøpe det levendefôr så er det ikke noe pes🙂

De må også ha tilstrekkelig fukt i terrariet for å kunne skifte ham, og de må også ha det varmt. Løste dette med å ha en varmematte under terrariet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar :) Nei det vet jeg, var bare for å gi et eksempel på hvordan svar jeg ønsket/tips positive og negative. Hvordan fikk du luftfuktigheten til å være der den skal? Skal sette inn fukt boks, også spraye litt vann i terrariet men vet ikke om det holder. Leopard gekkoer skal ha mindre fukt enn for eks. kranset gekko så husker å ha lest at det ikke skal være behov for fuktmaskin.

Hvor mye lukter det? Litt vanskelig å svare på kanskje, men om man har hatt kanin så vet man at det lukter en del  om man skal sammenligne på en måte. Forstår at det vil være noe lukt, kommer nok an på hvor flink man er til å fjerne avføringen men om det er en intens lukt i hele rommet den står i

Terrariet var såpass stort at det hadde forskjellige soner, hvor ene sonen hadde mer varmekabel enn den andre siden, så slik fikk jeg tilpasset. Hadde målere rundtom i terrariet. Leopardgekko har ikke behov for fuktmaskin nei. Brukte sprayflaske med vann, og den ene hula fikk fuktet mose ved hamskifte. Gekkoen kunne velge selv hva som var best for den når terrariet var stort nok til forskjellige soner. 

Tja. Nå hadde jeg ikke bare 1stk leopardgekko, og ganske mange forskjellige reptiler på det rommet, men det luktet litt fjøs om det ble liggende for lenge. 

Ved perioder hvor det er vanskelig å få tak i levende insekter, så er det mulig å få tak i tørkede. Repashy grub pie er en veldig bra erstatning i periodene hvor det er vanskelig å få fatt på levende insekter. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...