late_argument Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august (endret) Jeg vurderer å videreutdanne meg til å bli lærer i voksen alder (37 år) og det kan se ut som det vil ta 2, kanskje 3 år. I så fall vil det ta tid og bli lite penger de neste årene. Samtidig vil jeg ikke bare tenke at det er noe jeg skal få overstått. Jeg er rett og slett nysgjerrig på om det fortsatt er gøy og interessant å studere? Møter man noen spennende mennesker? Er det et miljø? Er det bedre å være på forelesning enn da man var i 20-årene? Takk for eventuelle svar ! Endret 12. august av late_argument
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Lurer litt på hvordan du greier å ta 5 år på 2-3? Anonymkode: c93c9...e26
late_argument Skrevet 12. august Forfatter #3 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lurer litt på hvordan du greier å ta 5 år på 2-3? Anonymkode: c93c9...e26 Har studert tidligere så har noe å bygge på 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Jeg tok mastergrad nummer to da jeg var litt eldre, riktignok bare 28. Men det var en annen opplevelse enn første runde. Første gang var det kollektiv, studentforening, mange sosiale pauser fra lesesal, treningsgrupper, festing.. lite penger Andre gang var jeg etablert med mann, dyr og hus. Grei råd. Var lite interessert i studentforening. Ville være effektiv når det gjaldt studier og lesing, så komme meg hjem og leve mitt vanlige liv. Leste mye hjemmefra. Var lei av festing. De som tok graden var enten eldre, som meg, og hadde sine venner og sin omgangskrets. Eller tok den rett fra bachelor, og var allerede en del av et studentmiljø. Når det gjelder studiene i seg selv fant jeg det mer givende andre gang. Jeg visste hva som fungerte for meg, droppet det som ikke ga verdi, lærte raskt. Forstod sammenhenger, kunne relatere kunnskap til praktisk erfaring. Så fikk en faktisk forståelse for faget, enn å kun lære en mengde teori. Anonymkode: 6a577...946 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Jeg synes det er interessant og ser jo at livserfaring har mye å si, spesielt når det gjelder pedagogikk og didaktikk og i praksis. Så at jeg nok hadde stor fordel av å hatt barn selv og jobbet i skolen når det gjaldt praksis i forhold til de som var veldig unge i praksispartiet. Det er veldig annerledes enn å studere som ung voksen, jeg har jo partner, barn og et sosialt nettverk utenom studiene, men jeg syns egentlig det er helt greit og jeg er nok flinkere til å prioritere enn det jeg var som ung. Og jeg føler meg godt inkludert i klassen, selv om jeg er gammel nok til å være moren til de yngste. Vi har enkelte emner sammen med lærere som tar videreutdanning og det er flere i klassen som er 30+, så det er heller ikke sånn at jeg kun har 19 åringer rundt meg. Anonymkode: d039e...12f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august Mannen min har ingeniør Master og tar nå ppu Master slik at han blir omskolert til lærer. Opplegget der er for folk i jobb og undervisningen er på ettermiddagen eller kveld og endel er online. Eneste som krasjer med jobb der er 6 x 2 praksis periodene. Men han har trivdes veldig godt. Dette er på uis Anonymkode: 89491...600
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Jeg startet nettopp på en bachelor som godt voksen. Føler meg ekstremt underrepresentert som en voksen mann og jeg ser egentlig nå hva en del menn er bekymret for når det gjelder høyere utdanning, det at kvinner har tatt for mye plass opp gjennom årene og ikke minst, at menn reagerer politisk sett med å ta stadig mer avstand fra likestilling for de anser ikke dagens situasjon som likestilling, men en situasjon som egentlig har bekjempet menn i en årrekke. I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 1 2
Gaia Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Jeg har studert mer etter jeg var ferdig med universitetsgraden min enn det den inneholder. Har tatt PPU, to undervisningsfag i skolen og en master. Alt dette ved siden av full jobb. Det er kjempegøy å studere i voksen alder. Spesielt lærerfag. Når man er voksen og har egne barn, blir det veldig mye enklere å forstå pensum. Hiv deg på, tenker jeg. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 Dette er grunnen til at menn begynner å bli samfunnets tapere. Mye bitterhet. Anonymkode: 6a577...946 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg startet nettopp på en bachelor som godt voksen. Føler meg ekstremt underrepresentert som en voksen mann og jeg ser egentlig nå hva en del menn er bekymret for når det gjelder høyere utdanning, det at kvinner har tatt for mye plass opp gjennom årene og ikke minst, at menn reagerer politisk sett med å ta stadig mer avstand fra likestilling for de anser ikke dagens situasjon som likestilling, men en situasjon som egentlig har bekjempet menn i en årrekke. I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 Sykepleie eller barnehagelærer? Omsorgsyrker tiltrekker seg først og fremst unge kvinner med dårlige karakterer. At du har valgt yrket fordi det trengs flere menn er vel heller tvilsomt… Jeg jobber selv i et mannsdominert yrke som har klart seg i hundrevis av år uten kvinner. Vi trenger ikke kvinner, men kvinner oppfordres til å søke av hensyn til politisk korrekthet. Anonymkode: c0023...152
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august late_argument skrev (2 timer siden): Jeg vurderer å videreutdanne meg til å bli lærer i voksen alder (37 år) og det kan se ut som det vil ta 2, kanskje 3 år. I så fall vil det ta tid og bli lite penger de neste årene. Samtidig vil jeg ikke bare tenke at det er noe jeg skal få overstått. Jeg er rett og slett nysgjerrig på om det fortsatt er gøy og interessant å studere? Møter man noen spennende mennesker? Er det et miljø? Er det bedre å være på forelesning enn da man var i 20-årene? Takk for eventuelle svar ! Elsket det. Begynte da jeg var 38, tok bachelor og master. Noe helt annet enn da man var i 20 årene. Elsket hvert sekund, beste valget jeg har tatt var å gå tilbake til skolebenken Livserfaringen var kun en fordel. Halve klassen var 35+ så det hjalp veldig det og. Anonymkode: e5af3...146 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Jeg har vært voksen student. Anbefaler det! Anonymkode: f90be...c38
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Jeg elsker å studere som voksen. Å studere noe man liker, kanskje jobber med, man skjønner.. det er noe heeeelt annet enn rett fra vgs for min del. Digger det og gjør det gjerne mer! Anonymkode: f590b...bed
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg startet nettopp på en bachelor som godt voksen. Føler meg ekstremt underrepresentert som en voksen mann og jeg ser egentlig nå hva en del menn er bekymret for når det gjelder høyere utdanning, det at kvinner har tatt for mye plass opp gjennom årene og ikke minst, at menn reagerer politisk sett med å ta stadig mer avstand fra likestilling for de anser ikke dagens situasjon som likestilling, men en situasjon som egentlig har bekjempet menn i en årrekke. I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 Du høres bitter ut og sytete ut. Jeg lover deg at alle mennesker må tilpasse sin oppførsel i ulike sosiale situasjoner, det er ikke bare deg. Hvis det er et stort problem for deg å anstrenge deg for å ikke bli oppfattet som en gris, tyder jo det på at du har oppført deg litt uheldig før? Da synes jeg du skal gripe sjansen til å forbedre deg! Anonymkode: 2690f...c7c 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august Jeg er voksen student, og trives med det. Klassen er delt ca 60/40, der 60% er voksne med familie, jobb og forpliktelser. Resten er unge, rett fra vgs. Jeg har mange knagger jeg kan henge teorien på, og jeg har ofte opplevd noe lignende på jobb og kan relatere til det. Studerer nok mer effektivt nå enn tidligere. Jeg setter av tid og nå holde tiden feks. Anonymkode: 3678d...b90
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg startet nettopp på en bachelor som godt voksen. Føler meg ekstremt underrepresentert som en voksen mann og jeg ser egentlig nå hva en del menn er bekymret for når det gjelder høyere utdanning, det at kvinner har tatt for mye plass opp gjennom årene og ikke minst, at menn reagerer politisk sett med å ta stadig mer avstand fra likestilling for de anser ikke dagens situasjon som likestilling, men en situasjon som egentlig har bekjempet menn i en årrekke. I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 Spiller det noen rolle for deg om de er på Tinder eller ikke? Kanskje du skal se på de og behandle de som mennesker og fremtidige kolleger og legge fordommene dine til side. Så går det nok bra. Anonymkode: f978e...650 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spiller det noen rolle for deg om de er på Tinder eller ikke? Kanskje du skal se på de og behandle de som mennesker og fremtidige kolleger og legge fordommene dine til side. Så går det nok bra. Anonymkode: f978e...650 Sa jeg til en kompis som fikk en aldeles nydelig ny kollega også Lat som om det er din mor, datter eller søster du snakker til, så slipper en unna forhåpentligvis glipper med hentydninger. Anonymkode: 0665c...dd8 1
katties Skrevet 12. august #18 Skrevet 12. august (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg startet nettopp på en bachelor som godt voksen. Føler meg ekstremt underrepresentert som en voksen mann og jeg ser egentlig nå hva en del menn er bekymret for når det gjelder høyere utdanning, det at kvinner har tatt for mye plass opp gjennom årene og ikke minst, at menn reagerer politisk sett med å ta stadig mer avstand fra likestilling for de anser ikke dagens situasjon som likestilling, men en situasjon som egentlig har bekjempet menn i en årrekke. I går var vi vel 70 - 80 stykker, og vi er ikke mer enn 8 eller 9 menn. Dette er egentlig et yrke som det offentlige autoriserer. Resten av gjengen som møtte opp var alle damer i tidlig 20-årene, sikkert på Tinder hele gjengen. Det er sånn de ser ut i alle fall. Det kan bli interessant når vi skal til å "øve sammen" ulike scenarioer og gruppesamarbeid etter hvert. Vi har ennå ikke begynt ordentlig. Men jeg skjønner jeg må scanne alt jeg tenker å si i hodet mitt på forhånd, for de kan finne på å syte hardt om jeg sier noe som eventuelt måtte trigge dem. Jeg må også passe på at jeg eventuelt ikke blir oppfattet å "stirre" et sekund ekstra på dem, ellers kan jeg bli kalt for "gris", så jeg må bare holde blikket nedover til og med når jeg snakker. Men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe særlig gøy å studere med en slik dominans av damer tidlig i 20-årene, nei. Eneste grunnen til at jeg er der er fordi det er et yrke som virkelig skulle trengt flere menn, men politikere så langt driter i å gjøre noe med å få flere menn i dette viktige yrket. Anonymkode: 4a2ce...391 Jeg var sminket, pent kledd, med fin hårfrisyre da jeg studerte. Jeg drakk omtrent aldri, lå ikke rundt, og inkluderte også eldre folk i studiegruppene - null problem. Ikke start studiet med å anta at hele gjengen med medstudenter er slik. Sikkert godt å ikke tulle med at du er omringet av ungjenter, men ellers bare oppfør deg normalt høflig så går det nok bra. Endret 12. august av katties
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå