Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er midt i samlivsbrudd. Eksen bestemte at han ikke skal betale en eneste krone på felles utgiftene vi har bla huslån, fellesavgifter, billån, refinansering ogv. Jeg har flyttet ut av fellesbolig og han har besøksforbud. Jeg har sendt også krav på halvparten av markedsleie til han siden han nekter å godkjenne frivillig salg av boligen, han også nekter å kjøpe meg inn eller flytte ut. Jeg har de siste 2 månedene valgt å betale ned på alt som står på meg (ja, mange av lånene står på meg da han var arbeidsledig i mange år 🙄) så det som ikke er betalt er 2 måned på huslånet og fellesavgiftene. 

Jeg har flyttet ut og leid bolig hvor jeg bor med begge ungene våre og klarer ikke å betale for alt, samtidig å forsorge de og meg selv.

Det jeg trenger råd til er hva som er mest fonuftig å gjøre nå? Jeg var i kontakt med advokat som sa at han kan kjøre på med tvangsoppløsning av sameiet men krever forskudd for å begynne å jobbe og er ganske dyr. Jeg har rett og slett ikke råd til advokat. Jeg skrev også til kommunen (har startslån) og forklart situasjonen og bad om avdragsfri i en periode, men har ikke fått noe svar ennå. 

Det jeg lurer på nå er skal jeg la kommunen kjøre på med tvangsalg av boligen eller ta opp lån til advokatutgiftene og kjører med tvangsopplåsning av sameiet? Jeg er rett og slett rådvill...

Anonymkode: 3caf9...d4d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke råd til advokat? Da eliminerer jo det alternativet seg selv.

Anonymkode: cce68...d3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har hus- eller innboforsikring. Advokathjelp skal være inkludert der. Du betaler egenandel og rundt 20% av advokatutgiftene inntil et visst antall timer. Snakk med forsikringsselskapet ditt, eller be din advokat om å kontakte forsikringsselskapet for å starte prosessen. 

Anonymkode: a100d...00c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begjære tvangsoppløsning selv, må ikke ha advokat. Nå kan ikke jeg hele prosessen der, men vil anta du kan få råd hos namsmannen, eventuelt tingretten eller så kan også rettshjelpsorganisasjoner kunne hjelpe, som jussbuss eller jurk i Oslo, de kan også gi hjelp selv om du ikke bor i Oslo.

Anonymkode: 59174...fc1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du har noen rettshjelpsforsikring- i boligforsikring eller via fagforening el.

hør med advokaten om du det kan være aktuelt å søke fri rettshjelp for deg 

Anonymkode: 0cdf1...4b0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har rett og slett ikke råd til advokat. Jeg skrev også til kommunen (har startslån) og forklart situasjonen og bad om avdragsfri i en periode, men har ikke fått noe svar ennå. 

Avdragsfrihet utsetter bare problemet ditt. 

Det raskeste og billigste er at du setter fram en begjæring om tvangsoppløsning selv. Tingretten har plikt til å hjelpe deg med å sette opp begjæringen. Slik hjelp koster ingenting, men først må du sende eksen din et skriftlig varsel om at du vil kreve sameiet tvangsoppløst hvis dere ikke blir enige om en frivillig løsning innen en rimelig frist, minst en måned. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle svar!

Jeg kvalifiserer ikke til rettshjelp dessverre og har det heller ikke dekket i innboforsikringen. Jeg kan prøve tvangsoppløsning selv. Jeg tipper at det kommer til å ta så lang tid at kommunen tvangselger boligen uansett. Eksen har besøksforbud pga vold og trusler og politiet har informert meg at jeg heller ikke har lov å kontakte ham. Hvordan skal jeg da sende skriftlig varsel til ham? 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan prøve tvangsoppløsning selv. Jeg tipper at det kommer til å ta så lang tid at kommunen tvangselger boligen uansett. Eksen har besøksforbud pga vold og trusler og politiet har informert meg at jeg heller ikke har lov å kontakte ham. Hvordan skal jeg da sende skriftlig varsel til ham? 

Du kan kontakte kommunen og opplyse om at du selv vil kreve tvangsoppløsning og be om at kommunen derfor ikke setter fram en begjæring om tvangssalg med de økte omkostningene det medfører.

Du kan kontakte tingretten og spørre hvordan du skal forholde deg til besøksforbudet samtidig som du må varsle ham om tvangsoppløsning 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

politiet har informert meg at jeg heller ikke har lov å kontakte ham.

Gå til Tingretten.
Dem kan kontakte han for deg.
Bare kjør på med tvangsoppløsning.
Trenger ikke gi han mulighet til løsning.
Han nekter å betale, og motarbeider.
Så lenge du har dokumentasjon på dette kjør på.

Tingretten kan hjelpe med det meste.

Sjekk også med Fagforeningen din.
Har du Advokat forsikring?
(tror faktisk alle LO sine har det nå)

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svarene. 

Jeg snakket nettopp med tingretten. De kan ikke hjelpe. Jeg må ta kontakt med politiet og sammen med dem finne løsning på hvordan jeg kan sende varsel til ham. Han må også få tilstrekkelig tig for å tenke seg om. Uten dokumentert varsel, kan jeg ikke legge frem begjæringen. 

Jeg er ikke medlem i noen forering så advokat forsikring frafaller. Hun fra tingretten sa at jeg kan prøve med å søke fri rettshjelp hos statsforvalteren og at det ikke alltid er inntekten som har noe å si, så skal jeg prøve det også. Tenker at først må jeg da kontakte politiet. Det dummeste er at jeg har ikke fått kopi av besøksforbudsbrevet og er ikke kjent med mine rettigherer og plikter. Dette har jeg informert politiet om, men har ikke fått tilbakemelding fra de.... 

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv å kontakte JURK (Juridisk rådgivning for kvinner). 

De kan forhåpentligvis enten hjelpe deg, eller hjelpe deg i gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke medlem i noen forering

Off topic, men hvorfor er det så mange som ikke er med i fagforeninger?
Så mange arbeidssaker her inne hvor fagforeningen hadde løst problemet med noen telefoner.
Eller folk som kunne fått gratis advokat via forsikringen til LO.

Samlivsbrudd er en av spesialfeltene til HELP som forsikrer LO-medlemmer, sammen med barnefordeling.

Anonymkode: e5778...53f

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom det han driver med kan kalles fortsettelsesvold, kan du be om juridisk hjelp fra noen av de som jobber med vold i nære relasjoner. Sjekk dinutvei.no og/eller ring nærmeste krisesenter for råd og veiledning.

Sjekk forresten også ut JURK, hvor studenter bistår med rettshjelp for kvinner.

Anonymkode: 9d395...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det kanskje litt for sent råd... men det er egentlig du og barna som skulle blitt boende, og han ut. Om han opptrer voldelig ville politiet hjulpet han ut av felles bolig. Og gitt HAM en midlertidig bolig. Da kunne han sittet der og nekte å betale. 

Det føles som det haster mer endel.. er iallefall ikke jeg som hadde klart måneder med å betale alt alene PLUSS leie annen leiilighet i tillegg. 

Anonymkode: c91c5...d86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun fra tingretten sa at jeg kan prøve med å søke fri rettshjelp hos statsforvalteren og at det ikke alltid er inntekten som har noe å si,

Det stemmer. Man kan få fri rettshjelp selv om man er over grensen som er satt, den er mest veiledende. Jeg fikk fri rettshjelp og hadde en inntekt godt over grensen (så pass mye over at advokaten var meget overrasket). 

Anonymkode: f309b...5a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...