AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Har flyttet fra Trondheim med familien min til Østlandet for noen år siden. Det kostet omlag 18 000. Gir forsåvidt mening, lange avstander. Men skal sjekke prisen for flyttebyrå en time unna og koster 15 000? Hvordan gir det mening? Har også pga er jobbtilbud sjekket kostanden for å flytte fra Østlandet til langt oppi Nord Norge, 25 000. Hvorfor er en times flytting så helsikkes dyrt? Like dyrt som å flytte fra midt til Sør? Langt pokkers oppi Nord Norge hadde jeg forventet meg mye dyrere pris for men per km eller hva man skal si er det jo sinnsykt mye dyrere å flytte en time. Kan noen forklare meg logikken. Anonymkode: 2bedf...9ad
Hedda-78 Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Det kan jo tyde på at det ikke er selve kjøringen som koster (altså drivstoff og timelønn til sjåfør), men at det er pakkingen og bæringen inn og ut av bilen som koster. Dette vil jo ta like lang tid uansett hvor langt du skal reise. Og så kommer det jo an på hvor mange kubikk som skal pakkes og bæres. 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Det kan jo tyde på at det ikke er selve kjøringen som koster (altså drivstoff og timelønn til sjåfør), men at det er pakkingen og bæringen inn og ut av bilen som koster. Dette vil jo ta like lang tid uansett hvor langt du skal reise. Og så kommer det jo an på hvor mange kubikk som skal pakkes og bæres. Men helt til Tromsø? Må jo være enorme drivstoffkostnader. Det er det heller ikke tog (som jeg mistenker ble brukt mellom Trondheim og Østlandet og som sådan ble billig). Anonymkode: 2bedf...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Det kan jo tyde på at det ikke er selve kjøringen som koster (altså drivstoff og timelønn til sjåfør), men at det er pakkingen og bæringen inn og ut av bilen som koster. Dette vil jo ta like lang tid uansett hvor langt du skal reise. Og så kommer det jo an på hvor mange kubikk som skal pakkes og bæres. Forsåvidt samme antall kubikk på alle flyttinger Anonymkode: 2bedf...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Fordi det er bæringen inn og ut av bilen som er den største og tyngste delen av jobben. Når lasset først er på bil så er det kun litt ekstra tid og drivstoff som skiller. Det er ikke kjøringen du betaler for, men å få jobben gjort med å bære ting fra et stad til et annet. Anonymkode: b6cfc...ff7 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men helt til Tromsø? Må jo være enorme drivstoffkostnader. Det er det heller ikke tog (som jeg mistenker ble brukt mellom Trondheim og Østlandet og som sådan ble billig). Anonymkode: 2bedf...9ad Det kommer an på hvilket selskap man bruker, men mange bruker tog, båt eller fly på hele eller deler av strekningen. På lengre strekninger er det også ofte samkjøring med flere flyttelass der det er mulig. Lønnskostnader og drivstoff har også økt betraktelig, så det å sammenligne med priser for noen år siden er vanskelig. Det dyreste med selve flytteprosessen er bæring inn og ut, da det krever flere personer, og er tidkrevende. Selve kjøringen gjøres fint med en sjåfør. Anonymkode: 5ecb7...b20 2
Snublefot62 Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Uten å se oppgitt tilbud er det vanskelig å vite sikkert hva forskjellen går ut på. Men prisøkning er jo et moment her.
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Uten å se oppgitt tilbud er det vanskelig å vite sikkert hva forskjellen går ut på. Men prisøkning er jo et moment her. Tilbudet til Nord Norge og en time her på østlandet er samme tidsrom. Sjekker priser pga flytting og jobb men ikke bestemt oss for hvor vi flytter enda. Bare sjokkert over at det vi trodde skulle være så dyrt (Tromsø) var så billig. Og det vi trodde skulle være billigere (en time unna) var så dyrt. Anonymkode: 2bedf...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kommer an på hvilket selskap man bruker, men mange bruker tog, båt eller fly på hele eller deler av strekningen. På lengre strekninger er det også ofte samkjøring med flere flyttelass der det er mulig. Lønnskostnader og drivstoff har også økt betraktelig, så det å sammenligne med priser for noen år siden er vanskelig. Det dyreste med selve flytteprosessen er bæring inn og ut, da det krever flere personer, og er tidkrevende. Selve kjøringen gjøres fint med en sjåfør. Anonymkode: 5ecb7...b20 Ja det kan forklare saken, det byrået jeg kontaktet må bruke fly eller båt eller lignende da tror jeg. Tenkte ikke på det (ville trodd fly var ganske dyrt feks). Må være forklaringen rett og slett Anonymkode: 2bedf...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Hvem sjekket du med? Og hva var differansen mellom de ulike tilbudene? Lokalt (som 1 time jo er) ville jeg ha kontaktet et lokalt lite firma. Av den typen som har gode omtaler men essensielt er to kompiser med en varebil som tar på seg strøjobber. Landsdekkende behøver du et helt annet type firma, med infrastruktur i begge ender. Slike firma tar selvsagt på seg oppdrag lokalt, men siden det ikke egentlig er deres kjernevirksomhet så priser de seg opp, og tjener godt. Anonymkode: 6cbee...a32 1
newman01 Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvem sjekket du med? Og hva var differansen mellom de ulike tilbudene? Lokalt (som 1 time jo er) ville jeg ha kontaktet et lokalt lite firma. Av den typen som har gode omtaler men essensielt er to kompiser med en varebil som tar på seg strøjobber. Landsdekkende behøver du et helt annet type firma, med infrastruktur i begge ender. Slike firma tar selvsagt på seg oppdrag lokalt, men siden det ikke egentlig er deres kjernevirksomhet så priser de seg opp, og tjener godt. Anonymkode: 6cbee...a32 Med flyttelass på tur kan det være lurt å vurdere et selskap med forsikringer i orden. En liten ulykke eller uhell og alt man eier og har er verdiløst. Man har også utfordringer med å ansette svart arbeidskraft og ulemper ved uhell. Om man f.eks skal male huset og ansetter noen svart og de faller ned fra taket og skader seg kan det være at huseier blir erstatningsansvarlig for fremtidig tapt arbeidskraft siden man anses som arbeidsgiver. Usikker på om slikt også gjelder for varelevering, men det ville vært skikkelig kjipt. Endret 12. august av newman01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå