mjauritz Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Skal overnatte 1 natt i jobbsammenheng. Reiser alene, og skal på et Scandic hotel. Jeg har alltid pleid å ha med førerkort og ID kort, men jeg giftet meg i sommer og endret etternavn. Det vil si at jeg måtte få nytt pass og nytt førerkort med gyldig navn. Ved timen for både pass og førerkort inndro de det gamle, og jeg har ikke fått nytt i posten enda. Jeg har gyldig digitalt førerkort for dette oppdaterte seg med en gang, men da står jeg jo uten fysisk legitimasjon. Hadde ingen planer om å bo på hotell eller reise de neste ukene, så tenkte det kom til å gå fint. jeg har aldri måtte vist legitimasjon som jeg kan huske på norske hoteller, men leste nå at det var kommet nye regler. Dette er en akutt jobbtur, så ikke noe jeg visste om før i går, og da tenkte jeg rett og slett ikke over dette. Jeg skal være på andre siden av landet, og flyr ikke tilbake før i morgen. Nå er jeg svært stresset, for alternativet er jo å sitte ute hele natten om jeg ikke får sjekket inn?? Hva kan jeg gjøre? Holder det med digitalt førerkort? Superstresset! 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Jeg har nettopp hatt en norgesferie hvor jeg bodde på sikkert 10 hoteller og sånt, scandic, thon, quality og annet jeg fant der og da, aldri noe sted måtte jeg vise legitimasjon Anonymkode: 11547...83e 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Hvis du er så stresset så ring hotellet du skal bo på og snakk med de, jeg er sikker på at dette ordner seg helt fint Anonymkode: 11547...83e 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Når kom disse nye reglene? Sist jeg bodde på hotell var jeg ikke i fysisk kontakt med et menneske engang, alt foregikk i app. Anonymkode: 11442...1b4 1
Amys Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Digitalt sertifikat er gyldig legitimasjon i norge, så det burde gå bra. (men jeg kan ikke huske at noen har spurt meg om legitimasjon på hotell i norge før) 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august Jeg har måttet vise legitimasjon på samtlige hotell i norge jeg har sovet på i år. (vært på norgesferie, inkl. festival) Det er nok ulik praksis, det går sikkert bra. Anonymkode: 59e9e...9bc
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når kom disse nye reglene? Sist jeg bodde på hotell var jeg ikke i fysisk kontakt med et menneske engang, alt foregikk i app. Anonymkode: 11442...1b4 dem kom i år. så er ikke alle som er i gang ennå. Men som stamkunde i kjede spør dem ikke meg om ID. Men broren min som ikke er ble spurt. Regelen er at dem skal være helt sikre på at du er den du sier du er. Amys skrev (34 minutter siden): Digitalt sertifikat er gyldig legitimasjon i norge tror du må lese Term Of Service på appen igjen. Den er bare gyldig legg på dem plassene som ønsker å bruke den. Dem kan fint nekte å godta den om dem ikke har verifiseringsprogramvaren som vektere bruker på byen. Ikke en gang BankID sin ID er tvungen fysisk ID i Norge. Eneste tvungen ID i Norge er Pass/National ID, Førerkort, og Bank-kort med ID. Anonymkode: 1e5f0...a3e
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august mjauritz skrev (1 time siden): Skal overnatte 1 natt i jobbsammenheng. Reiser alene, og skal på et Scandic hotel. Jeg har alltid pleid å ha med førerkort og ID kort, men jeg giftet meg i sommer og endret etternavn. Det vil si at jeg måtte få nytt pass og nytt førerkort med gyldig navn. Ved timen for både pass og førerkort inndro de det gamle, og jeg har ikke fått nytt i posten enda. Jeg har gyldig digitalt førerkort for dette oppdaterte seg med en gang, men da står jeg jo uten fysisk legitimasjon. Hadde ingen planer om å bo på hotell eller reise de neste ukene, så tenkte det kom til å gå fint. jeg har aldri måtte vist legitimasjon som jeg kan huske på norske hoteller, men leste nå at det var kommet nye regler. Dette er en akutt jobbtur, så ikke noe jeg visste om før i går, og da tenkte jeg rett og slett ikke over dette. Jeg skal være på andre siden av landet, og flyr ikke tilbake før i morgen. Nå er jeg svært stresset, for alternativet er jo å sitte ute hele natten om jeg ikke får sjekket inn?? Hva kan jeg gjøre? Holder det med digitalt førerkort? Superstresset! Ville vært mer bekymret for om du kom med flyet. Digitalt førerkort holder sikkert. Du er jammen effektiv som ordner både pass og førerkort samme uka, ingen av de bruker mer enn noen dager i posten. Anonymkode: d32d2...44a
AnonymBruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville vært mer bekymret for om du kom med flyet. Digitalt førerkort holder sikkert. Du er jammen effektiv som ordner både pass og førerkort samme uka, ingen av de bruker mer enn noen dager i posten. Anonymkode: d32d2...44a Har ikke vist legitimasjon på fly på lenge heller, hverken i skranke eller automat, i allefall ikke innlands Anonymkode: 11547...83e
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Min erfaring den siste måneden (Thon og Strawberry hoteller): hvis rommet er forhåndsbetalt holder det med reservasjonsnummer eller navn, og det kortet som ble brukt. Anonymkode: 865fa...3f9
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Når kom disse nye reglene? Sist jeg bodde på hotell var jeg ikke i fysisk kontakt med et menneske engang, alt foregikk i app. Anonymkode: 11442...1b4 Jeg reiser mye i jobb og privat. Fra juni har jeg stort sett blitt spurt om legitimasjon hver gang. Jeg har alltid på meg passet, så har ikke prøvd ut hva som skjer om man ikke viser. Men vet at det er en del surrehuer på jobb som nok ikke reiser med legitimasjon... og har ikke hørt noe klaging over at noen har blitt nektet noe. Anonymkode: 9f4fc...ec6
Amys Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): dem kom i år. så er ikke alle som er i gang ennå. Men som stamkunde i kjede spør dem ikke meg om ID. Men broren min som ikke er ble spurt. Regelen er at dem skal være helt sikre på at du er den du sier du er. tror du må lese Term Of Service på appen igjen. Den er bare gyldig legg på dem plassene som ønsker å bruke den. Dem kan fint nekte å godta den om dem ikke har verifiseringsprogramvaren som vektere bruker på byen. Ikke en gang BankID sin ID er tvungen fysisk ID i Norge. Eneste tvungen ID i Norge er Pass/National ID, Førerkort, og Bank-kort med ID. Anonymkode: 1e5f0...a3e Min feil!
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august mjauritz skrev (1 time siden): Hva kan jeg gjøre? Du kan jo forsøke å ringe Scandic-hotellet som du skal bo på? Ikke umulig at de faktisk har vært borti denne problemstillingen før, og kanskje til og med har et svar til deg. Anonymkode: ac5d7...e60 1
mjauritz Skrevet 12. august Forfatter #14 Skrevet 12. august TS her! oppdatering i tilfelle noen andre er i liknande situasjon og kommer innom tråden fikk sjekket inn, ble ikke bedt om legitimasjon. Kan være fordi det ble booket via jobbet, eller bare at jeg hadde flaks AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville vært mer bekymret for om du kom med flyet. Digitalt førerkort holder sikkert. Du er jammen effektiv som ordner både pass og førerkort samme uka, ingen av de bruker mer enn noen dager i posten. Anonymkode: d32d2...44a Man trenger ikke vise legitimasjon på innlandsfly i Norge. Har ikke opplevd det som noen utfordring. ja, brukte siste uken av ferien til å få unnagjort dette da som regel må gjøres på dagtid så jeg slipper å ta fri fra jobb. Syntes ikke det er så veldig effektivt, da man naturligvis prioriterer å få på plass ny legitimasjon når man trenger det. Både førerkort og pass kan bruke opp til noen uker i posten 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august mjauritz skrev (15 timer siden): Skal overnatte 1 natt i jobbsammenheng. Reiser alene, og skal på et Scandic hotel. Jeg har alltid pleid å ha med førerkort og ID kort, men jeg giftet meg i sommer og endret etternavn. Det vil si at jeg måtte få nytt pass og nytt førerkort med gyldig navn. Ved timen for både pass og førerkort inndro de det gamle, og jeg har ikke fått nytt i posten enda. Jeg har gyldig digitalt førerkort for dette oppdaterte seg med en gang, men da står jeg jo uten fysisk legitimasjon. Hadde ingen planer om å bo på hotell eller reise de neste ukene, så tenkte det kom til å gå fint. jeg har aldri måtte vist legitimasjon som jeg kan huske på norske hoteller, men leste nå at det var kommet nye regler. Dette er en akutt jobbtur, så ikke noe jeg visste om før i går, og da tenkte jeg rett og slett ikke over dette. Jeg skal være på andre siden av landet, og flyr ikke tilbake før i morgen. Nå er jeg svært stresset, for alternativet er jo å sitte ute hele natten om jeg ikke får sjekket inn?? Hva kan jeg gjøre? Holder det med digitalt førerkort? Superstresset! Har aldri opplevd å bli spurt om id på et hotell i Norge Anonymkode: 18cf7...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august Jeg ble spurt etter leg i samband med jobbrelatert overnatting. Dette pga at overnattingen skulle betales på faktura regner jeg med. Jeg hadde kun førerkort på mobilappen👍 og der har jeg til og med feil i etternavnet 🤭 Anonymkode: 3279b...599
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Jeg reiser aldri fra hjembyen min uten pass, vet jo aldri om man plutselig hopper på en tur. Men kan ikke huske at jeg har måttet vise legitimasjon, reist mye rundt i landet og. Anonymkode: 3fa35...c5d
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august Sjekket nettopp inn på et Scandic hotell, ble spurt om legitimasjon og det sto oppslag om at krever id. Sånn til info for andre, selv om TS ikke ble spurt. Anonymkode: dff7f...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august Bodd masse på hotell siste året, senest denne uken, og aldri bedt om å vise legitimasjon Anonymkode: c5f4c...d2b
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har aldri opplevd å bli spurt om id på et hotell i Norge Anonymkode: 18cf7...b6c Som andre har nevnt, det er nye regler som gjør at det er et krav om å vise leg. ved hotellopphold. Er nok ikke alle steder som følger loven enda, litt som da GDPR ble innført 😂 Bra det gikk fint for TS, men hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg ringt i forkant. Hadde blitt passe flau ovenfor jobben om jeg kom frem til hotellet og ikke fikk sjekket inn! Anonymkode: 4297d...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå