AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Er det noen kvinner her inne som har suksesshistorier med å bli gravid etter 40 år? Hører gjerne fra dere. Er selv i en situasjon hvor jeg har to barn fra tidligere forhold og er nå i nytt forhold med yngre mann uten barn, men som ønsker seg barn etter hvert. Vurderer selv en fertilitetssjekk for å se hvordan forholdene ligger an her. Hører gjerne om erfaringer fra det også. Takk. Anonymkode: a5625...4ce
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Ikke kast bort tiden hvertfall. Etter 40 så endres situasjonen mye bare på et år. Noen blir gravide og det går fint, andre blir gravide, men mister pga eggkvalitet, andre sliter med å bli gravide. Jeg ble gravid, men mistet pga eggkvalitet (har veldig gode eggreserver - mye egg - men det hjelper ikke når kvaliteten er dårlig). Etter 2 spontanaborter selv, 3 mislykkede IVF-forsøk, gikk vi for eggdonasjon og lyktes på første innsett. Har verdens nydeligste jente nå. Prosessen kostet 250000, tok to år fra vi startet til fødsel, og kostet ufattelig mye psykisk. Men angrer jo ikke når det endte med barn 😊 Anonymkode: 8059d...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Anbefaler absolutt en fertilitetssjekk, men husk at det ikke er en absolutt fasit. Det er ingenting innen fertilitet som kommer med noen garanti - det er viktig å huske på. Anonymkode: 8059d...c5a
HeleneHS Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Det kan både gå veldig bra å bli gravid på egenhånd, men kan også være umulig. Har en gammel tante som fikk barna sine med 40, 42 og 46, før det fantes fertilitetsbehandlinger. Men samtidig kom bestemoren i overgangsalderen før hun fylte 40 (har nok selv arvet eggreservene etter bestemor, går mot tidlig overgangsalder og jeg måtte ha hjelp til å bli gravid tidlig i 30 årene). 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august At det går an å være så egoistisk 😩. Å få unger så seint Anonymkode: da58f...dd1 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august Jeg personlig ville ikke kastet bort penger på "fertilitetssjekk". Hva skal den si deg? De kan sjekke nivåer av fsh og amh, men nivåene av dette kan jo endre seg fra syklus til syklus. Anonymkode: a571f...766 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Jeg tok en fertilitetsssjekk da jeg var 38, den var helt normal ift alder. Da ks begynte å prøve å bli gravid, 1,5 år seinere, så gikk det ikke. Måtte ha 7 forsøk på nummer 1, og så var vi heldige å få til nr 2 på bare 3 forsøk. Mens søstera mi ble gravid for første gang, uten egentlig å prøve, da hun var 41. Så det er veldig ulikt. Anonymkode: e8c51...b84 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Øh, hvis du allerede er 40 tror jeg ikke han skal ønske seg barn "etterhvert". Da er det noe ingen har lært ham tror jeg. Da blir det barn nå eller aldri typ. Om det i det hele tatt går. Jeg er 43, barna mine er 7 og 9, og jeg synes det er mer enn tøft nok å henge på deres energinivå, om ikke jeg skulle hatt en 2-4 åring å ta meg av i denne alderen. Jeg hadde strøket med. For selv om han vil ha barnet, vil barnet ofte ha mamma... Men fordelen er at du blir kjørt så hardt i 40-årene, og at det jo lønner seg for helsa senere. Sene barn gir lange liv. Og det er fordi man ikke får sittet stille i det hele tatt før man er i 50-60 årene. Og bra er forsåvidt det. Men kom i gang mens du enda orker! Lover deg at du ila få år etter 40 merker at energien faktisk ikke er helt som før... Anonymkode: 912f4...042 2 1
monican94 Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august må vel bli nå og ikke etterhvert, utover det, flere som får barn 40-42, kan jo være værre å bli gravid, og større sjanse for flerlinger ellers bør det jo være uproblematisk 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Ta en fertilitetsjekk, anbefales på det sterkeste. Ikke bare sjekker de hvor mange egg du har igjen, som kan si litt om mulighetene for ivf, men også om det er "ulumskheter" i livmoren som kan gjøre det vanskelig for deg å bli gravid. Slik som arr, polypper og muskelknuter - som dessverre blir vanligere jo eldre man blir. De sjekker tykkelsen på slimhinnen og kan eventuelt bistå med hormoner om det trengs. De kan også sjekke mannens sædkvalitet og foreslå livstilsendringer for å forbedre den. Slik slipper man å kaste bort dyrebar tid. Jeg kjenner mange kvinner som har små barn over 40. Både min fastlege, gynekolog og fysioterapeut fikk barn etter de var 40. Det er ikke unormalt, men det betyr ikke at det er lett. Det er ingen garanti. Så her er det bare å hoppe i det med en gang. Anonymkode: 95dbb...c9a
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august Enkleste er vel å bare droppe prevensjon med det samme og se hva som skjer..noen kvinner kan få barn etter 40 år, de aller fleste kan ikke det og selv for de som kan er abortrisko forhøyet og det tar gjerne lang tid å bli gravid. Så god tid har dere neppe. Anonymkode: 48a71...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Du bør heller stille deg spørsmålet om du har lyst til å være 50-60 år og fremdeles ha barn i hus, eller om du føler deg ferdig med den delen av livet. Husk at livet går over i en ny fase med alt det innebærer når man kommer opp i 40-50-årsalderen. Har en venninne på ca 45 år som har fått to barn siste par årene, rett i overgangsalder og hun er kjempesliten og gikk rett i veggen... Anonymkode: ffe3f...c62 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen kvinner her inne som har suksesshistorier med å bli gravid etter 40 år? Hører gjerne fra dere. Er selv i en situasjon hvor jeg har to barn fra tidligere forhold og er nå i nytt forhold med yngre mann uten barn, men som ønsker seg barn etter hvert. Vurderer selv en fertilitetssjekk for å se hvordan forholdene ligger an her. Hører gjerne om erfaringer fra det også. Takk. Anonymkode: a5625...4ce Ville tatt en kritisk vurdering av denne mannens modenhetsnivå om jeg var deg. Han finner ei på 40, og ønsker seg barn «etter hvert» … ? 🫢🫢🫢 Det er ikke noe som heter «etter hvert» om dama er 40+ Da er det «Nå» som gjelder. Husk at sjansen for å få barn med downs eller andre misdannelser er høy. Dumt å måtte bruke TT-kortet når du er 90 på oppfølging av ditt 50 år gamle «barn» som aldri ble selvstendig. Anonymkode: 9a83e...047 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen kvinner her inne som har suksesshistorier med å bli gravid etter 40 år? Hører gjerne fra dere. Er selv i en situasjon hvor jeg har to barn fra tidligere forhold og er nå i nytt forhold med yngre mann uten barn, men som ønsker seg barn etter hvert. Vurderer selv en fertilitetssjekk for å se hvordan forholdene ligger an her. Hører gjerne om erfaringer fra det også. Takk. Anonymkode: a5625...4ce Jeg er enig med henne som sier at "etterhvert" ikke er et alternativ. Han må nesten forholde seg til alderen din, noe menn generelt ser ut til å ha et problem med. Man vil ha etterhvert i første del av 30 årene og slutten av 20 årene. Er du sammen med en dame som har blitt 40, så må det skje NÅ. Hvis det i det hele tatt går. Når det er sagt så fikk min farmor barn som 42 åring, og jeg kjenner en kollegaer som har fått i 40 årene. Du har jo barn, så for deg er ikke dette et problem. Det er jo han som kanskje må realitetsorienteres. Anonymkode: 6351f...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august Tror jeg knapt kjenner noen som ikke fikk siste da de var ca 40 - har gått helt fint for alle Noen også første, da de ikke fant kjærligheten før. Og som alltid i denne typen tråder ser jeg det står mye dårligere til med helse og overskudd på bygda enn i byen 😂 Anonymkode: 3c50c...488 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en venninne på ca 45 år som har fått to barn siste par årene, rett i overgangsalder og hun er kjempesliten og gikk rett i veggen... Anonymkode: ffe3f...c62 For å sitere min mor; hun hadde nok heller hatt ti småbarn, enn to tenåringsdøtre, da hun var i overgangsalderen 🤪😂 Anonymkode: 3c50c...488 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør heller stille deg spørsmålet om du har lyst til å være 50-60 år og fremdeles ha barn i hus, eller om du føler deg ferdig med den delen av livet. Husk at livet går over i en ny fase med alt det innebærer når man kommer opp i 40-50-årsalderen. Har en venninne på ca 45 år som har fått to barn siste par årene, rett i overgangsalder og hun er kjempesliten og gikk rett i veggen... Anonymkode: ffe3f...c62 Altså. En voksen kvinne på 40 år, som allerede vet hvordan det er å ha små barn, har nok allerede tenkt igjennom dette scenarioet, tror du ikke det? Jeg skjønner ikke greia med kvinner her inne som bare ikke klarer å holde seg, og som bare mååå komme med de samme "rådene" om og om igjen bare de ser 4-tallet. Ro dere ned. Dere kjenner ikke TS og vet ingenting om hverken forholdet deres eller TS sitt energinivå hverken nå eller om 10 år. Det er slitsomt å få barn uansett alder. Hvordan man takler det handler ikke om alder. Men individuelle og personlige egenskaper og livssituasjon. Dessuten ER DET IKKE DET TS SPØR OM. Hold dere til temaet og ikke ødelegge tråden. Anonymkode: 95dbb...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #18 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å sitere min mor; hun hadde nok heller hatt ti småbarn, enn to tenåringsdøtre, da hun var i overgangsalderen 🤪😂 Anonymkode: 3c50c...488 Litt sant. Men vil man ha tenåringer når man er 60? Kanskje ikke det er så dumt? Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på hvordan det er. For all del ; jeg og mannen har hatt fire jenter, og alle har vært ulike, men får du rette tenåringsstyret, så kan det være tøft selv om det gjelder 1 av 4. Litt på siden av tråden da. Anonymkode: 6351f...f1b
AnonymBruker Skrevet 12. august #19 Skrevet 12. august Det er i så fall bare å sette i gang og prøve. Ingen fertilitetssjekk kan fortelle at en 40-åring har tid til å vente. Anonymkode: 69a77...3b3
AnonymBruker Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august "etterhvert", slik som i at du nå er midlertidig selskap til ei yngre dukker opp, eller er han ikke klar over at det må gjøres NÅ ? Anonymkode: 9ab02...ec4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå