Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært noe kjoledame, men i sommer har jeg fått mer og mer sansen for å gå i kjole og har til og med dristet meg til å bruke kjole på jobb. Det har gått fint så lenge det har vært varmt, slik at jeg har brukt sandaler til, men nå som det er så pass kaldt blir sandalene litt vel kjølige. Jeg trenger tips til fine sko jeg kan bruke til kjole utover høsten. Jeg vil gjerne ha litt høyde og syns ikke sneakers til kjole er noe pent. Har ganske korte ben og med for klumpete sko blir jeg enda buttere....
Går en del på jobb, så kan ikke ha høyhælte pumps, for eksempel. 

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er glad i pene espradillos så lenge været tillater det, eller andre lave/elegante sko. Skoletter utover høsten. Om jeg skal være en del på beina så trumfer komfort eleganse - det finnes pene sneakers, jeg synes helt ensfargede hvit-beige er penest. 

Anonymkode: de199...f73

• Liker 1
Skrevet
Undredamen skrev (3 minutter siden):

Disse har jeg faktisk prøvd. Syns de ble litt for klumpete for meg. Tenker nok litt mer hæl, ikke så flate. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er glad i pene espradillos så lenge været tillater det, eller andre lave/elegante sko. Skoletter utover høsten. Om jeg skal være en del på beina så trumfer komfort eleganse - det finnes pene sneakers, jeg synes helt ensfargede hvit-beige er penest. 

Ja, espadrillos er pent! Men må ha de med hæl og de er som regel veldig åpne i siden = kaldt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt pumps eller noen lette boots. 
Du trenger jo ikke gå etter de med høyest hæl. 

Som disse med semsket skinn
Roos | Pumps | Sort | Clou Comfort - DinSko

Eller disse som er glatt. 

Anna Field by Zalando Klassiske pumps - black/svart - Zalando.no

Med lette boots, så tenker jeg slike ankelstøveletter
Anna Field by Zalando Støvletter - black/svart - Zalando.no

Anonymkode: 6302c...861

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk. 
Ser at jeg nok ikke kommer helt unna pumpsene, dessverre... Syns de aller fleste skriker kjærring..🙄
Ankelstøveletter funker veldig greit om vinteren, men syns det blir litt mye nå på sensommer/høst. 

Dere skjønner jo at jeg er litt sær....så det er jo derfor jeg aldri finner noe. Skoproblem er egentlig hovedgrunnen til at jeg ikke liker å gå i kjole, faktisk 🫣

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis TS er minst 65 eller går for full kjærring stil er dette supert, hvis ikke er dette fryktelig sammen med skjørt/kjole.

TS jeg bruker lette tøysko eller skinnsko når jeg bruker kjole og skjørt på kjøligere dager.

Noe ala dette:

https://www.dinsko.no/clou-indie-tekstilsko-hvit-340226?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMax%3A Shopping | All categories | Dam&utm_id=21060715622&gad_source=1&gad_campaignid=21053920686&gbraid=0AAAAADL81ClN1JUrXlOLxhcXDm2lBjwdo&gclid=EAIaIQobChMIvLzyjeqEjwMV3mqRBR3DODwAEAQYBCABEgItq_D_BwE

https://www.getinspired.no/sko/sneakers/klassiske-sneakers/roberto-rosso-gorbio-low-rb-gorbiol-white?gad_source=1&gad_campaignid=17348063984&gbraid=0AAAAAD1Qv3hZ2wVFEQDjE-TS0FjywbpxS&gclid=EAIaIQobChMIvLzyjeqEjwMV3mqRBR3DODwAEAQYGCABEgKR6vD_BwE&ssr=on&loadfailure=1

Anonymkode: 12087...0f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (1 time siden):

Tusen takk. 
Ser at jeg nok ikke kommer helt unna pumpsene, dessverre... Syns de aller fleste skriker kjærring..🙄
Ankelstøveletter funker veldig greit om vinteren, men syns det blir litt mye nå på sensommer/høst. 

Dere skjønner jo at jeg er litt sær....så det er jo derfor jeg aldri finner noe. Skoproblem er egentlig hovedgrunnen til at jeg ikke liker å gå i kjole, faktisk 🫣

Har du sett på alternativer med kilehæl?  Må si det har reddet meg nå i sommer- og selskapssesongen i og med at jeg ikke takler stilletthæler lenger. 

Når jeg har lyst på noe begynner jeg med søkefunksjon og filtre på zalando. Her kan du legge inn budsjett, størrelse, hælhøyde... finne noe du liker, bla deg videre til lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for loafers. Det er klassikere som går både til bukser og kjoler, men framstår som mer tidsriktige enn pumps. De fleste er ganske flate, men noen har litt hæl også. Unngå de som er mest chunky; av egen erfaring er jeg helt enig med deg i at korte bein ofte ser enda kortere ut i klumpete sko. 

Denne har en blokkhæl på 4 cm. Nok til at man kommer seg litt opp, men ikke så høyt at man tenker på det som en høyhælt sko. Blokkhæler blir man ikke så fort sliten i beina med, for de er så stødige. 

Denne har en litt høyere blokkhæl, men den ser veldig stødig ut. 

Denne er lav, men er en norsk klassiker. Den blir aldri feil :) 

Anonymkode: 0dc0f...624

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kjole like ofte som jeg bruker bukse, og det varierer litt hva slags sko jeg bruker til.

Om sommeren går jeg som oftest i Converse-sko til alt, og om høsten kombinerer jeg gjerne kjole med sort strømpebukse og semskede, sorte snøresko i samme stil som disse:

IMG_2842.webp.dd2011ad7c1cfccd46f498b63c2ceb54.webp

Jeg bruker også mye sorte Chelsea-boots til kjole i løpet av vinterhalvåret. Er det kaldt synes jeg Uggs kan være fint til kjole, og jeg har også et par sorte skoletter fra Panama Jack med varmt for som er fine til kjole. De ligner på disse, men er sorte:

IMG_2843.thumb.webp.87b74c5fdd50b58545ba8b8cc7c8c93f.webp

Anonymkode: e1c2a...da7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville gått for loafers. Det er klassikere som går både til bukser og kjoler, men framstår som mer tidsriktige enn pumps. De fleste er ganske flate, men noen har litt hæl også. Unngå de som er mest chunky; av egen erfaring er jeg helt enig med deg i at korte bein ofte ser enda kortere ut i klumpete sko. 

Denne har en blokkhæl på 4 cm. Nok til at man kommer seg litt opp, men ikke så høyt at man tenker på det som en høyhælt sko. Blokkhæler blir man ikke så fort sliten i beina med, for de er så stødige. 

Denne har en litt høyere blokkhæl, men den ser veldig stødig ut. 

Denne er lav, men er en norsk klassiker. Den blir aldri feil :) 

Anonymkode: 0dc0f...624

Takk for tips, jeg setter pris på all hjelp, men disse syns jeg faktisk var helt forferdelig stygge.... 🫣
Det er nok derfor jeg sliter, for jeg syns det meste av det folk går med i dag rett og slett er stygt (sier mer om meg enn andre, jeg vet det), for både loafers, pumps og de snøreskoene som det er lagt bilde av litt opp her er jo veldig populære, men jeg klarer de rett og slett ikke. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du sett på alternativer med kilehæl?  Må si det har reddet meg nå i sommer- og selskapssesongen i og med at jeg ikke takler stilletthæler lenger. 

Når jeg har lyst på noe begynner jeg med søkefunksjon og filtre på zalando. Her kan du legge inn budsjett, størrelse, hælhøyde... finne noe du liker, bla deg videre til lignende. 

Kilehæl, yes! Der er vi inne på noe!
Fant disse, som jeg likte veldig godt, faktisk: https://www.eurosko.com/no/brands/tamaris/tamaris-3615_438458-36153402

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at det er vanskelig med sko til «hverdagskjoler», og særlig når du synes alt er stygt da, da er det ikke lett å komme med tips. Men et tips er likevel ballerinasko med nett blokkhæl. Ikke kjøp billige. Men synes du vel også er stygt, kjerring (kan vi ikke unngå å bruke dette begrepet som er nedsettende for eget kjønn), osv. 

Anonymkode: 73388...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste denne tråden tidligere på dagen i dag, og har gått rundt og tenkt på om det er noe jeg kan foreslå for deg. 

Og så slo det meg plutselig at kanskje grunnen til at mange går med joggesko til kjole /skjørt (eller loafers, som jo har vært populære en stund), kanskje ikke er fordi "alle" liker å gå i det. Kanskje grunnen er at det er vanskelig å finne fine sko, rett og slett 😄

Særlig, som du nevner, nå som det er litt kjøligere i luften på morgenen - slik at sandaler blir for kaldt. Og det er også et problem det at skoene må være ok å gå i en lang arbeidsdag. Du nevnte jo også dette i innlegget ditt, Ts.

Kanskje noen må finne opp en ny sko-modell, som passer alle(s) krav ☺️ 👍 

(Selv bruker jeg en nett seilersko eller tøysko)

Anonymkode: 888a1...716

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (1 time siden):

Kilehæl, yes! Der er vi inne på noe!
Fant disse, som jeg likte veldig godt, faktisk: https://www.eurosko.com/no/brands/tamaris/tamaris-3615_438458-36153402

Haha... elsker at du er like kresen som meg på sko, og tør å stå for det 😜  Da gir jeg meg ikke. 

Et tips gitt det du skriver om bein å høyde, er tan sko. Jeg synes ikke nude, som i matching av hudfarge, er så pent. Men tan er elegant, og forlenger leggen. De sorte du linker til vil virke forkortende på deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt samme problem, fordi jeg syns sandaler blir for kaldt på jobb (også er jeg ikke så glad i bare tær, har tåfobi 😅) Jeg liker ikke joggesko/sneakers til kjole. Mulig jeg kunne vurdert disse, men de har en stiv pris da https://lillevinkelsko.no/casual/lille-vinkel-sko/loafer-mol004-beige

Anonymkode: 0110a...938

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mary Janes, eventuelt med hæl.

Anonymkode: 46e8a...567

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mary Janes er snasne

Anonymkode: 7ce3f...af4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 10.21):

Artig så forskjellige vi er, jeg syns det du postet var 10 ganger mer kjerring-stil enn den du siterer. 

Jeg bruker loafers til kjole når sandaler (med blokkhæl) blir for kaldt. Har svarte Sezane Albane.

Anonymkode: a794d...424

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (På 12.8.2025 den 7.01):

Jeg har aldri vært noe kjoledame, men i sommer har jeg fått mer og mer sansen for å gå i kjole og har til og med dristet meg til å bruke kjole på jobb. Det har gått fint så lenge det har vært varmt, slik at jeg har brukt sandaler til, men nå som det er så pass kaldt blir sandalene litt vel kjølige. Jeg trenger tips til fine sko jeg kan bruke til kjole utover høsten. Jeg vil gjerne ha litt høyde og syns ikke sneakers til kjole er noe pent. Har ganske korte ben og med for klumpete sko blir jeg enda buttere....
Går en del på jobb, så kan ikke ha høyhælte pumps, for eksempel. 

Noen tips?

Kommer an på kjole og jobben.  Men jobber i kles butikk, så vi må ha gode sko og bruker bla,  hvite sneakers i skinn, jogge sko i skinn, som ser litt mindre joggesko ut. Og slip on. Siste jeg kjøpte ligner disse

https://www.sportmann.no/jean-paul-lourdes-slipstep-dame-491760?gad_source=1&gad_campaignid=22806514258&gclid=CjwKCAjwkvbEBhApEiwAKUz6-7uRHkW3K7WbXBzbGRznI40LOm_i5oikwqJvizYpDYvVJOz1SbDQUxoCl_cQAvD_BwE

Anonymkode: 4287c...a78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...