AnonymBruker Skrevet 12. august #61 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er faktisk ikke boller og sjokolade her i gården, det er hva som helst. Jeg har forspist meg på sylteagurk og rå potet når det har vært det eneste i hus. Det er fint at du tror alle med andre problemstillinger enn deg er idioter som ikke skjønner at det går an å ikke ha boller og sjokolade i hus, men så finnes altså slike som meg som da fortsatt ikke får ro fra sulten og spiser hva som helst. Man kan spise stangselleri til man spyr også. Anonymkode: 91dd6...634 Ja denne tråden beviser hvor tungt enkelte har for å forstå hvordan dette er. Anonymkode: a2ab4...341 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #62 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er faktisk ikke boller og sjokolade her i gården, det er hva som helst. Jeg har forspist meg på sylteagurk og rå potet når det har vært det eneste i hus. Det er fint at du tror alle med andre problemstillinger enn deg er idioter som ikke skjønner at det går an å ikke ha boller og sjokolade i hus, men så finnes altså slike som meg som da fortsatt ikke får ro fra sulten og spiser hva som helst. Man kan spise stangselleri til man spyr også. Anonymkode: 91dd6...634 Nettopp. Da jeg hadde ekstremt matstøy kunne jeg spist tapeten av veggene hvis jeg ikke hadde noe annet. Anonymkode: cc02c...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #63 Skrevet 12. august Jeg syns matstøy er et veldig godt ord. Alt ga mening når jeg hørte det ordet første gangen, og forsto at sultfølelsen faktisk er individuell. Tror ikke det er mulig å forstå hva matstøy egentlig er uten å ha opplevd det selv. Jeg gikk opp i vekt etter svangerskap. Klarte å gå ned igjen noen år etterpå med kosthold og trening. Så gikk jeg opp igjen etter nytt svangerskap + medisiner under alvorlig sykdom. De kiloene gikk ikke ned selv om jeg gjorde tiltak (sannsynligvis pga hormonmangel etter sykdommen). Måtte under 1000 kcal per dag (+ trening) for å få kiloene av. Har gått på sprøyte i noen måneder nå, og har gått ned 22 kg (12-15 kg igjen før jeg er fornøyd). Den roen/stillheten jeg opplevde etter å ha begynt på sprøyta og matstøyen forsvant var rett og slett en åpenbaring. Fikk en annen forståelse for hva matstøy egentlig er, og at det faktisk ikke er alle som har denne følelsen 😅 Anonymkode: 4d0a6...420 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #64 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns matstøy er et veldig godt ord. Alt ga mening når jeg hørte det ordet første gangen, og forsto at sultfølelsen faktisk er individuell. Tror ikke det er mulig å forstå hva matstøy egentlig er uten å ha opplevd det selv. Jeg gikk opp i vekt etter svangerskap. Klarte å gå ned igjen noen år etterpå med kosthold og trening. Så gikk jeg opp igjen etter nytt svangerskap + medisiner under alvorlig sykdom. De kiloene gikk ikke ned selv om jeg gjorde tiltak (sannsynligvis pga hormonmangel etter sykdommen). Måtte under 1000 kcal per dag (+ trening) for å få kiloene av. Har gått på sprøyte i noen måneder nå, og har gått ned 22 kg (12-15 kg igjen før jeg er fornøyd). Den roen/stillheten jeg opplevde etter å ha begynt på sprøyta og matstøyen forsvant var rett og slett en åpenbaring. Fikk en annen forståelse for hva matstøy egentlig er, og at det faktisk ikke er alle som har denne følelsen 😅 Anonymkode: 4d0a6...420 Samme her ang matstøyen. Gikk på medisiner som ga meg enorm matstøy. Aldri hatt det før eller siden, kun da jeg gikk på medisin. Lyser igjennom tråden her at folk tror matstøy og ulvehunger er en helt vanlig sultfølelse. Det er det selvsagt ikke. Synes også at matstøy er et godt ord. Anonymkode: 4d20b...a4d 5
AnonymBruker Skrevet 12. august #65 Skrevet 12. august Her var det mange som har helt utomjordiske krefter i seg. Jeg lurer på om det smitter eller hvorfor så mange opplever dette? Er dette noe nytt? For 100 år siden fantes det jo knapt overvektige mennesker. Hvordan gjorde de med sin matstøy og ulvehunger den gang da om det nå er en sykdom som mange her skal ha det til Anonymkode: b8154...744 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #66 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei dere får sprøte dere da. Er kun det som er ok nok virker det som. Godt de fleste må dekke det selv. Anonymkode: 86569...622 «Dere»? Jeg er overvektig, men har da ingen planer om å ta slankesprøyter. Absurd å måtte forklare, men overvektige er ikke en homogen gruppe (og det er ikke dere normalvektige heller, heldigvis). Mange overvektige trener, går tur, overspiser og skammer seg over fedmen sin, uten å ville begynne på sprøyter, vel vitende om at akkurat vår overvekt ikke skyldes sykdom. Haha, mindblowing for deg dette her? Anonymkode: b5243...9b7
AnonymBruker Skrevet 12. august #67 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her var det mange som har helt utomjordiske krefter i seg. Jeg lurer på om det smitter eller hvorfor så mange opplever dette? Er dette noe nytt? For 100 år siden fantes det jo knapt overvektige mennesker. Hvordan gjorde de med sin matstøy og ulvehunger den gang da om det nå er en sykdom som mange her skal ha det til Anonymkode: b8154...744 De færreste var overvektige fordi de aller fleste var fattige sammenlignet med i dag. De fleste hadde hardt kroppsarbeid og dårlig kost. Rike mennesker ble tjukke og fete, men der var få av dem. Anonymkode: b5243...9b7 3
BobbySocks Skrevet 12. august #68 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet? Jeg hadde blitt flau om jeg var så glupsk og grådig. Anonymkode: 86569...622 Litt som røykere, folk som drikker alkohol, de som tar narkotika, de som sliter med spilleavhengighet, alle kan bare være flaue! Glupske grådige folk! 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #69 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Her var det mange som har helt utomjordiske krefter i seg. Jeg lurer på om det smitter eller hvorfor så mange opplever dette? Er dette noe nytt? For 100 år siden fantes det jo knapt overvektige mennesker. Hvordan gjorde de med sin matstøy og ulvehunger den gang da om det nå er en sykdom som mange her skal ha det til Anonymkode: b8154...744 Det stemmer bare ikke. Vi vet at det fantes massevis av overvektige mennesker for 100 år siden. Lenger tilbake også. Færre enn i dag når halve befolkningen er overvektige ja, men de var virkelig overvektige før også. Det er åpenbart at ting har utvikla seg, arv og miljø spiller store roller, man ser jo at det er mer av mye nå enn før, allergier, syn som trenger korrigering, tenner som trenger behandling, en hel bråte sykdommer og syndromer folk døde av før lever man godt med nå og hva skjer da når barn og folk flest lever lenger? Flere vil automatisk også ha utfordringer som knapt nok eksisterte før. Anonymkode: 91dd6...634 3
Strigiformes Skrevet 12. august #70 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. Anonymkode: b8154...744 Matstøy er en form for angst mot mat. Er det alvorlig så er hjernen undervektig og da trenger man sukker. Det har ingenting med vekt å gjøre. Er støyen altså angsten høy nok, så mister man kontroll over impulsene sine...Dette har jeg sett og erfart gjelder angst på generell basis. Den eneste forskjellen jeg har registrert er i forhold til hva man har angst mot... For mange mennesker er dette en daglig kamp. For noen handler det om å få i seg nok næring, mens for andre så handler det om å begrense seg. Begge deler er helt forferdelig for den det gjelder. Mennesker som ikke har opplevd eller sett dette på nært hold, kan umulig sette seg inn i det. Det er hjerteskjærende...
AnonymBruker Skrevet 12. august #71 Skrevet 12. august Her er forresten en kilde, bilder av tjukkaser opp igjennom historien, fotografiene er begrenset tilbake til fotoapparatets opprinnelse selvsagt men det finnes skrevne beretninger og dokumenter, malerier og skulpturer av tjukke mennesker i massevis. Eksisterer dette fordi feite folk ikke eksisterte? https://www.instagram.com/historicalfatpeople?igsh=MTduZDgxcmlzNzI3Nw== Anonymkode: 91dd6...634
AnonymBruker Skrevet 12. august #72 Skrevet 12. august Det er interessant at flere mener overvektige bør skamme seg og ikke få noe hjelpemidler, mens synes fryktelig synd på de som sliter med spisevegring. Overvekt har mange følgesykdommer som koster samfunnet enorme summer og da tenker jeg det er bare fint at flere nå får hjelp. Selv har jeg slitt med matstøy hele livet og for meg oppleves det som at jeg tenker på mat konstant. Jeg både jogger flere ganger i uken (klarer fint å løpe 10km), går minimum 10 000 skritt hver dag og trener styrke i tillegg. Så aktiv har jeg vært hele voksenlivet. Jeg spiser for det meste sunn mat fra bunnen, men for mye. Selv om jeg er mett har jeg trangen til å spise til jeg er stapp mett og jeg innbiller meg at jeg er sulten når jeg ikke er det. Det er utrolig slitsomt å leve på denne måten og jeg bruker MYE energi på ikke spise mer enn jeg gjør. Derfor er jeg kun "lett" overvektig og 5 kg unna sunn BMI. Å påstå at de som sliter med matstøy bare er late er helt sinnsykt. Endelig har vi funnet et ord på hvorfor så mange sliter med vektnedgang. Vi vet jo alle hva som skal til, men det er gjennomføringen som er utfordringen. Anonymkode: 7937b...c4f 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #73 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er interessant at flere mener overvektige bør skamme seg og ikke få noe hjelpemidler, mens synes fryktelig synd på de som sliter med spisevegring. Overvekt har mange følgesykdommer som koster samfunnet enorme summer og da tenker jeg det er bare fint at flere nå får hjelp. Selv har jeg slitt med matstøy hele livet og for meg oppleves det som at jeg tenker på mat konstant. Jeg både jogger flere ganger i uken (klarer fint å løpe 10km), går minimum 10 000 skritt hver dag og trener styrke i tillegg. Så aktiv har jeg vært hele voksenlivet. Jeg spiser for det meste sunn mat fra bunnen, men for mye. Selv om jeg er mett har jeg trangen til å spise til jeg er stapp mett og jeg innbiller meg at jeg er sulten når jeg ikke er det. Det er utrolig slitsomt å leve på denne måten og jeg bruker MYE energi på ikke spise mer enn jeg gjør. Derfor er jeg kun "lett" overvektig og 5 kg unna sunn BMI. Å påstå at de som sliter med matstøy bare er late er helt sinnsykt. Endelig har vi funnet et ord på hvorfor så mange sliter med vektnedgang. Vi vet jo alle hva som skal til, men det er gjennomføringen som er utfordringen. Anonymkode: 7937b...c4f Nei det er det ingen som mener. Alle som sliter, uansett hva de sliter med, bør få hjelp. Problemet er de som ikke er mottakelige for hjelp fordi de mener overvekten skyldes andre faktorer enn overspising. Anonymkode: 8d987...497 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #74 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det er det ingen som mener. Alle som sliter, uansett hva de sliter med, bør få hjelp. Problemet er de som ikke er mottakelige for hjelp fordi de mener overvekten skyldes andre faktorer enn overspising. Anonymkode: 8d987...497 De bør få hjelp, men gud forby medisin da eller? Hvorfor har alle så sykt mye mot at det endelig finnes en medisin som kan hjelpe mot et helserelatert samfunnsproblem vi tidligere aldri har klart å løse? Det overrasker meg hvor sterke følelser og mennesker folk har om dette - og da snakker vi om alle de som selv ikke sliter med dette selv.. men som tydeligvis syns det er helt greit å mene massevis om andre mennesker sine problemer. Helt utrolig! Anonymkode: 4d0a6...420 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #75 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det er det ingen som mener. Alle som sliter, uansett hva de sliter med, bør få hjelp. Problemet er de som ikke er mottakelige for hjelp fordi de mener overvekten skyldes andre faktorer enn overspising. Anonymkode: 8d987...497 Poenget mitt er at det ikke hjelper å fortelle noen at de må spise i et kaloriunderskudd, hvis det er gjennomføringen (matstøy) som er problemet. Matstøy er et reelt problem som gjelder for veldig mange. Jeg er forsåvidt enig i at mange på sosiale medier nekter for at det er kaloriunderskudd som skal til. Man vil alltid gå ned i et kaloriunderskudd, men noen årsaker (f.eks PCOS, eller p-piller) kan gjøre at forbrenningen går noe ned eller at man får økt sultfølelse. Dessverre sier mange da at kaloriunderskudd ikke hjelper. Det er selvsagt feil, men at det kan være mer utfordrende å gå ned i vekt er fortsatt korrekt. Anonymkode: 7937b...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #76 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mange som har helt utomjordiske krefter i seg. Jeg lurer på om det smitter eller hvorfor så mange opplever dette? Er dette noe nytt? For 100 år siden fantes det jo knapt overvektige mennesker. Hvordan gjorde de med sin matstøy og ulvehunger den gang da om det nå er en sykdom som mange her skal ha det til Anonymkode: b8154...744 Les litt om ultraprosessert mat, hvorfor er det så mange som skal mene noe som ikke engang gidder å ha minimum av kunnskap om temaet🙄 Anonymkode: a0599...ec8 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #77 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De bør få hjelp, men gud forby medisin da eller? Hvorfor har alle så sykt mye mot at det endelig finnes en medisin som kan hjelpe mot et helserelatert samfunnsproblem vi tidligere aldri har klart å løse? Det overrasker meg hvor sterke følelser og mennesker folk har om dette - og da snakker vi om alle de som selv ikke sliter med dette selv.. men som tydeligvis syns det er helt greit å mene massevis om andre mennesker sine problemer. Helt utrolig! Anonymkode: 4d0a6...420 I tillegg betaler man jo for denne medisinen selv, så det er ikke sånn at «det er dette skattepenga går til». Anonymkode: a2ab4...341 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #78 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De bør få hjelp, men gud forby medisin da eller? Hvorfor har alle så sykt mye mot at det endelig finnes en medisin som kan hjelpe mot et helserelatert samfunnsproblem vi tidligere aldri har klart å løse? Det overrasker meg hvor sterke følelser og mennesker folk har om dette - og da snakker vi om alle de som selv ikke sliter med dette selv.. men som tydeligvis syns det er helt greit å mene massevis om andre mennesker sine problemer. Helt utrolig! Anonymkode: 4d0a6...420 Er det noen som har sagt det? Anonymkode: 8d987...497 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #79 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har sagt det? Anonymkode: 8d987...497 Nei, men her er et par dømmende kommentarer fra denne tråden, blant flere, som beviser at folk har fordommer fordi den tjukke ikke klarer å gå ned uten. AnonymBruker skrev (5 timer siden): "Matstøy" skyldes i mange tilfeller blodsukkersvingninger som følge av et kosthold med mye raske karbohydrater, men å kutte ut karbo nei det vil de ikke... Anonymkode: 8d987...497 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei dere får sprøte dere da. Er kun det som er ok nok virker det som. Godt de fleste må dekke det selv. Anonymkode: 86569...622 Som om den tjukke ikke har prøvd utallige ganger å gå ned, både ved å kutte ut matgrupper, spise rent eller at de liksom ikke skjønner at overvekten skyldes overspising. Man er ikke dum bare fordi man er tjukk. Man skjønner selvsagt teorien bak overvekt. Og så bare det at man må betale sprøytene sjøl, jubles det nærmest for. Anonymkode: 4d20b...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #80 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her var det mange som har helt utomjordiske krefter i seg. Jeg lurer på om det smitter eller hvorfor så mange opplever dette? Er dette noe nytt? For 100 år siden fantes det jo knapt overvektige mennesker. Hvordan gjorde de med sin matstøy og ulvehunger den gang da om det nå er en sykdom som mange her skal ha det til Anonymkode: b8154...744 Ja, det er relativt nytt. Matstøy trigges ofte av sukker og raske karbohydrater og man blir avhengig av dopaminøkningen man får ved å spise sukker, og cravingene kommer når blodsukkeret svinger så mye. Derfor er det ikke så rart det ikke fantes i samme grad da folk spiste uprossessert mat. Man kan såklart bruke disiplin og ikke spise det hjernen craver, men det gir fysisk og psykisk ubehag, hodepine og kvalme, og er veldig vanskelig å stå i over tid. Jeg skjønner dette er vanskelig å forstå for dem som ikke har vært utsatt for dette... Anonymkode: 66b3b...333 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå