Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, men her er et par dømmende kommentarer fra denne tråden, blant flere, som beviser at folk har fordommer fordi den tjukke ikke klarer å gå ned uten.

Anonymkode: 4d20b...a4d

Men det er da ikke det samme som at noen mener de ikke skal få hjelp. Jeg har nå mine tanker om narkomane også, men det er ikke dermed sagt at jeg mener de ikke skal få hjelp. Tvert imot.

Anonymkode: 8d987...497

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, og en slik sammenligning er et hån mot depresjon og andre psykiske utfordringer.

Så spiseforstyrrelser eksisterer ikke, og bør ikke bli behandlet i psykiatrien? 

Anonymkode: 1336d...03d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men det er da ikke det samme som at noen mener de ikke skal få hjelp. Jeg har nå mine tanker om narkomane også, men det er ikke dermed sagt at jeg mener de ikke skal få hjelp. Tvert imot.

Tja, når det alltid snakkes om viljestyrke, eller mangel på det, at de blir kalt grådige, late og regelrett kunnskapsløse hvis de ikke er enige i at det handler om mer enn kun kalorier inn og ut, og at de nærmest latterliggjøres fordi man nå kan få en sprøyte, leser jeg det som dømmende. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ulvehunger må ikke ha usunn mat slik jeg kjenner det, hver måned så lenge jeg har hatt mensen har jeg hatt et par dager med ulvehunger. Har lest mye om det og snakket med andre som har, ofte linket til ekstrem pms eller pmdd. Jeg spiser ikke alt usunt jeg finner, jeg spiser alt jeg finner. Middagsrester, knekkebrød med eller uten pålegg, pålegg ut av boksen osv. Det er ikke cravings for søtt, det er dødssult på en måte. Jævlig irriterende. 

Anonymkode: ba501...a75

Forbrenningen øker faktisk når vi har mensen. Og feber. Så du trenger egentlig litt mer mat enn vanlig. Mange snakker om sjokolade, men det er jo behov for rask energi da man spiser det samme som ellers på dager man egentlig trenger litt mer. 

Anonymkode: 1336d...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, når det alltid snakkes om viljestyrke, eller mangel på det, at de blir kalt grådige, late og regelrett kunnskapsløse hvis de ikke er enige i at det handler om mer enn kun kalorier inn og ut, og at de nærmest latterliggjøres fordi man nå kan få en sprøyte, leser jeg det som dømmende

Ja? Or hvorfor tenker du at det er synonymt med at de ikke skal få hjelp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? Or hvorfor tenker du at det er synonymt med at de ikke skal få hjelp?

Fordi det latterliggjøres og snakkes nedsettende om i uttalige tråder her inne når man snakker om sprøyte eller operasjon. Folk kaller det for en lettvint løsning, uten å ha i bakhodet at man faktisk har prøvd masse annet uten hell. Og som sagt, når folk nærmest jubler fordi sprøyta må betales for selv, unner de jo ikke folk med en overspisingslidelse at skal få dekt et øre fra staten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det latterliggjøres og snakkes nedsettende om i uttalige tråder her inne når man snakker om sprøyte eller operasjon. Folk kaller det for en lettvint løsning, uten å ha i bakhodet at man faktisk har prøvd masse annet uten hell. Og som sagt, når folk nærmest jubler fordi sprøyta må betales for selv, unner de jo ikke folk med en overspisingslidelse at skal få dekt et øre fra staten.

Det går an å ha to tanker i hodet vet du.

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å ha to tanker i hodet vet du.

Det gjør det sikkert. Men denne diskusjonen står på stedet hvil i hodene til veldig mange. Bare her i tråden flyter det over av fordommer, nedsettende fraser og uvitenhet. Er du tjukk, er du lat og grådig, og det er jo bare å spise mindre. Som om det er et revolusjonerende råd som aldri har blitt testet ut før.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør det sikkert. Men denne diskusjonen står på stedet hvil i hodene til veldig mange. Bare her i tråden flyter det over av fordommer, nedsettende fraser og uvitenhet. Er du tjukk, er du lat og grådig, og det er jo bare å spise mindre. Som om det er et revolusjonerende råd som aldri har blitt testet ut før.

Løsningen er å spise mindre. Akkurat det er ikke noe å diskutere engang. Så kan det så klart være en million grunner til at det er vanskelig å spise mindre, men det endrer ikke fysikkens lover.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er å spise mindre. Akkurat det er ikke noe å diskutere engang. Så kan det så klart være en million grunner til at det er vanskelig å spise mindre, men det endrer ikke fysikkens lover.

Poenget er at det rådet ikke hjelper hvis det er andre årsaker som stagnerer dette. Men folk nekter å innse det, og bare sier at alt man prøver å forklare, er dårlige unnskyldninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit, det "å gå på sprøyta" (finnes det noe mer harry uttrykk!?) er tross alt bedre enn at samfunnet skal betale for slankeoperasjoner, sprøyte betaler jo folk for selv, heldigvis.

Anonymkode: 43ce8...e73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 6.44):

Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. 

Anonymkode: b8154...744

Det er et veldig godt og presist ord. 

Anonymkode: 02cc8...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wegovy gjør mye er enn å dempe appetitten. Medisiner som demper appetitten har eksistert i årevis, men har ikke samme effekt. Wegovy er unikt fordi det justerer insulinbalansen. Den endrer slik at du blir mer insulinfølsom. Det mange beskriver det som matstøy er en symptom på diabetes 3, altså du har alt for høy insulinproduksjon men likevel har normalt blodsukker. I den tilstanden er det vanskelig å forbrenne fett og svingningene i insulinet fører til ulvehunger. Wegovy endrer rett og slett hormonbalansen rundt fettforbrenningen. Jeg trodde ikke på dette selv før jeg testet det ut. Jeg kan faktisk spise akkurat det samme som før på Wegovy og fortsatt gå ned i vekt. Hvordan kropper håndterer insulin er nøkkelen til mye rundt vektnedgang. Det er jo også akkurat samme mekanismen som gjør at lavkarbo og carnivor fungerer. Det demper insulinnivået slik kroppen kommer i fettforbrenningsmodus.

Anonymkode: dd69d...0ee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 6.44):

Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. 

Anonymkode: b8154...744

Hva er egentlig spørsmålet ditt? Overskriften henger ikke sammen med teksten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kilo, og holder vekta, og det er vanskelig. Rett og slett fordi jeg takler alt av følelser med å spise (hvis jeg gjør det jeg føler for intuitivt). Alene hjemme? Kjøpe noe å kose meg med og dytte i trynet. Stressa? Spis litt snop mens man ser en serie. Pappa døde - trøstespising.

Jeg innså jo etter hvert at det ble en ekstremt ond sirkel og tok tak. Men selv nå tre år etter er det ikke "automatikk" i det. Hodet mitt forteller meg at jeg kun slapper av eller stresser ned hvis jeg spiser smågodt, potetgull eller sjokolade, evt mat da. Jeg gjør det jo ikke lenger, men det krever at jeg står imot ja.

Hva man kaller det er vel ikke så viktig. Men jeg har venninner som forteller at de føler det på samme måte som meg (og et par av dem har også jobbet hardt og gått ned en god del), mens andre venninner (normalevektige/slanke) ikke skjønner hva vi snakker om og på ingen måte avreagerer med mat. Aner ikke hvorfor det er sånn...

Anonymkode: 18dda...c3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan faktisk ikke begripe hvorfor det er greit å be en overspiser om å spise mindre, men det er synd på en alkoholiker. 

Begge har samme valget om å spise eller drikke mindre, men kan ikke fordi de er avhengige. Det er bare for en rusmisbruker å ikke ta mer rus. 

Forskjellen er at en overspiser skal skjemmes, mens en rusmisbruker skal det synes synd på. Begge kan få hjelp, men bare en skal føle seg bra med det. 

Anonymkode: 7e4cb...f4f

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært ekstremt overvektig (fedme) og ble vektoperert for åtte og et halvt år siden. Jeg hadde ekstrem matstøy før jeg ble operert. Den var borte da jeg våknet fra narkosen etter operasjonen. Jeg har funnet ut at det er særlig raske karbohydrater som trigger matstøy og ulvehunger hos meg. Jo mer jeg spiser av det, jo mer vil jeg ha. Det beste for meg er å spise max 50 gram karbohydrater per dag, og heller fylle på med fett og protein. Da er blodsukkeret jevnt og jeg slipper å bli fysen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 7.50):

Ulvehunger må ikke ha usunn mat slik jeg kjenner det, hver måned så lenge jeg har hatt mensen har jeg hatt et par dager med ulvehunger. Har lest mye om det og snakket med andre som har, ofte linket til ekstrem pms eller pmdd. Jeg spiser ikke alt usunt jeg finner, jeg spiser alt jeg finner. Middagsrester, knekkebrød med eller uten pålegg, pålegg ut av boksen osv. Det er ikke cravings for søtt, det er dødssult på en måte. Jævlig irriterende. 

Anonymkode: ba501...a75

Jepp! Slik er det for meg også. Ulvehunger er bare ekstremt sulten uten å føle seg mett. Alt jeg spiser er relativt sunt. Men det blir så store mengder i perioder at jeg får i meg 3 ganger så mye av dagsbehovet. Alt går ned i gapet! 

Dette skjer spesielt rundt mensen, men kan komme utenom også. På en slik dag kan jeg sluke nesten 1 kilo kylling, pluss en haug med annen mat, eks flere bokser med skyr naturell (400 grams), store mengder grønnsaker (fordi jeg prøver å ikke få for mange kalorer..men hjelper lite). 6-8 skiver grovbrød til frokost. Etc. 

Det er helt jævlig. Det føles ikke som cravibgs/søtsug. For det kan jeg ha ellers. Det er rett og slett hunger og manglende metthetsfølelse! 

Helt forferdelig når det står på. Blir desperat etter mat. Og etterpå er jeg så oppblåst og forferdelig at jeg blir dårlig og sover dårlig. 

Nå er yngste datteren min kommet i puberteten, og jeg ser samme tendensene hos henne. Hun får en ekstrem uøvehubger rundt mensen. Eldste datter har heldigvis ikke fått det. 

Anonymkode: a678f...b37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp! Slik er det for meg også. Ulvehunger er bare ekstremt sulten uten å føle seg mett. Alt jeg spiser er relativt sunt. Men det blir så store mengder i perioder at jeg får i meg 3 ganger så mye av dagsbehovet. Alt går ned i gapet! 

Dette skjer spesielt rundt mensen, men kan komme utenom også. På en slik dag kan jeg sluke nesten 1 kilo kylling, pluss en haug med annen mat, eks flere bokser med skyr naturell (400 grams), store mengder grønnsaker (fordi jeg prøver å ikke få for mange kalorer..men hjelper lite). 6-8 skiver grovbrød til frokost. Etc. 

Det er helt jævlig. Det føles ikke som cravibgs/søtsug. For det kan jeg ha ellers. Det er rett og slett hunger og manglende metthetsfølelse! 

Helt forferdelig når det står på. Blir desperat etter mat. Og etterpå er jeg så oppblåst og forferdelig at jeg blir dårlig og sover dårlig. 

Nå er yngste datteren min kommet i puberteten, og jeg ser samme tendensene hos henne. Hun får en ekstrem uøvehubger rundt mensen. Eldste datter har heldigvis ikke fått det. 

Meg igjen. 

Sant skal sies at jeg er normalvektig, trener 6 dager i uken og driver konkurranseidrett.  Ulvehunger er ikke noe jeg føler på hele tiden. Det kommer i perioder, da spesielt rundt mens.  Jeg har ellers et svært sunt forhold til mat og er kanskje i overkant opptatt av å få i seg sunne matvarer fra bunnen av som skal dekke alle behovene jeg har som konkurranseutøver. Jeg har ikke matstøy konstant, og har heller ingen psykiske problemer. Jeg kan godt gå å kjenne på at jeg er sulten en helt vanlig dag hvis det er litt for lenge siden jeg har spist og så glemme å spise når anledningen er der. Slik det er for de fleste i travle hverdager.  Jeg er glad og frisk og elsker hver dag! 

Men denne ulvehungeren lever sitt eget liv. Det er som over her sier. Det er en dødssult. Det må være noe fysiologisk i kroppen som skaper denne ubalansen. Og jeg kan derfor forstå de som sliter med slikt støy hver dag. Det er ikke bare-bare å spise mindre, selv om det er det fysikkens lover sier. Det handler ikke om viljestyrke. For vanlig sult kan man klare å tvinge bort. Men denne ulvehungeren, denne støyen, den er fysisk umulig å motstå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes faktisk det er et ganske godt ord jeg. Beskriver godt hva jeg føler utenom. Det å hele tiden tenke på mat og snacks er utrolig slitsomt og altoppslukende… og det opplever jeg i mye mindre grad nå, det gir meg en større ro

Anonymkode: d22c6...8f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...