Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. 

Anonymkode: b8154...744

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Måtte google det

Synes det er et dårlig ord som plasserer problemet utenfor oss selv. Støy er noe vi utsettes for, mens overdrevne tanker om mat er noe vi tenker og føler på. 

Anonymkode: 86204...cda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må vi kalle en spade for en spade. De har aldri lært seg selvdisiplin, og legger skylden på alt annet enn seg selv.

Anonymkode: 8d987...497

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må vi kalle en spade for en spade. De har aldri lært seg selvdisiplin, og legger skylden på alt annet enn seg selv.

Sier du det om folk med depresjon og andre psykiske utfordringer også? 

Anonymkode: a2ab4...341

• Liker 14
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier du det om folk med depresjon og andre psykiske utfordringer også? 

Nei, og en slik sammenligning er et hån mot depresjon og andre psykiske utfordringer.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, og en slik sammenligning er et hån mot depresjon og andre psykiske utfordringer.

Lol. Jeg har selv hatt kraftig depresjon, har også bipolar type 2. Og et avhengighetsforhold til mat er noe man kan styre like lett som depresjon, altså det er vanskelig å styre hodet. Jeg får medisin mot bipolaren, og medisin mot overvekten som kom som følge av depresjonen. Tror det heller er du som skal passe deg litt med å snakke ned mennesker som måtte slite med mat. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. 

Blir jo litt som å spørre seg om hvorfor kokainavhengige må ha kokain når de bare kan sniffe mel. Matstøy handler om at mat (junk) har blitt tuklet med såpass mye at det stimulerer kroppen på en slik måte at en blir avhengig. Brokkoli vil ikke hjelpe her.

Matstøy er det mye av. Tenk på en eneste sammenkomst som ikke involverer mat. Og mellomspising, og feiringer. Vi spiser jo hele tiden.

• Liker 11
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Måtte google det

Synes det er et dårlig ord som plasserer problemet utenfor oss selv. Støy er noe vi utsettes for, mens overdrevne tanker om mat er noe vi tenker og føler på. 

Anonymkode: 86204...cda

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

sier dere det om de som har diabetes og trenger insulin også? Jeg går på slankesprøyter og var ikke klar over hvor ekstremt mye plass i hodet mitt matstøyen tok før jeg fikk en slik sprøyte og det ble stille. Nå har jeg mulighenten til "å bare skjerpe meg" eller å "utøve selvdisiplin". Nå er det faktisk mulig. 

GLP-1 hormonet sørger for at en person føler seg mett, sånne som meg har mye mindre av dette enn andre og det betyr at du vil aldri føle deg ordentlig mett, selvom magen er sprekkfull og du er kvalm. Du vil aldri miste lysten på noe mer, den går aldri bort og blir retrigget hvert enest måltid.

Jeg synes matstøy er et godt ord, men det kan være vanskelig for de om aldri har opplevd det å skjønne hva det er.

Anonymkode: 83235...218

• Liker 5
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en kamp mot biologien å skulle stoppe seg selv fra å overspise. Evolusjonen har gjort at de som er altetende og stor appetitt har en stor fordel. Tror du man kan stoppe en sterk biologisk kraft som har utviklet seg gjennom tusenvis av år ved å bare tenke seg til det? 🤣

Anonymkode: 4fb33...eaf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

sier dere det om de som har diabetes og trenger insulin også? Jeg går på slankesprøyter og var ikke klar over hvor ekstremt mye plass i hodet mitt matstøyen tok før jeg fikk en slik sprøyte og det ble stille. Nå har jeg mulighenten til "å bare skjerpe meg" eller å "utøve selvdisiplin". Nå er det faktisk mulig. 

GLP-1 hormonet sørger for at en person føler seg mett, sånne som meg har mye mindre av dette enn andre og det betyr at du vil aldri føle deg ordentlig mett, selvom magen er sprekkfull og du er kvalm. Du vil aldri miste lysten på noe mer, den går aldri bort og blir retrigget hvert enest måltid.

Jeg synes matstøy er et godt ord, men det kan være vanskelig for de om aldri har opplevd det å skjønne hva det er.

Anonymkode: 83235...218

Jeg føler meg aldri mett, men jeg skjønner jo at jeg ikke kan spiser hele tiden bare fordi jeg føler sult. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg føler meg aldri mett, men jeg skjønner jo at jeg ikke kan spiser hele tiden bare fordi jeg føler sult. 

Men for noen tar det fullstendig kontroll, litt som andre avhengigheter. Man vet da godt at dop ikke er bra, man vet godt hva slags skader man kan få, men man gjør det allikevel. Er det så vanskelig å forstå hvor stor påvirkning mat kan ha på psyken? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen som sier at mennesker som opplever matstøy spiser hele tiden? I følge alle her som mener at alt handler om kcal inn og ut så skal det ikke mye ekstra til før kiloene siger på. 

Anonymkode: 69d2b...a61

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen som sier at mennesker som opplever matstøy spiser hele tiden? I følge alle her som mener at alt handler om kcal inn og ut så skal det ikke mye ekstra til før kiloene siger på. 

De spiser i alle fall mer enn de forbrenner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulvehunger må ikke ha usunn mat slik jeg kjenner det, hver måned så lenge jeg har hatt mensen har jeg hatt et par dager med ulvehunger. Har lest mye om det og snakket med andre som har, ofte linket til ekstrem pms eller pmdd. Jeg spiser ikke alt usunt jeg finner, jeg spiser alt jeg finner. Middagsrester, knekkebrød med eller uten pålegg, pålegg ut av boksen osv. Det er ikke cravings for søtt, det er dødssult på en måte. Jævlig irriterende. 

Anonymkode: ba501...a75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De spiser i alle fall mer enn de forbrenner.

Ja, og da er det kanskje andre ting som spiller inn, men skal ikke ta den diskusjonen her. Enkelte er ikke åpne for at ting ikke er så sort hvitt som kcal inn og ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet?

Jeg hadde blitt flau om jeg var så glupsk og grådig.

Anonymkode: 86569...622

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og da er det kanskje andre ting som spiller inn, men skal ikke ta den diskusjonen her. Enkelte er ikke åpne for at ting ikke er så sort hvitt som kcal inn og ut. 

Tjukke er ikke engang villige til å innse at det det finnes andre årsaker enn ekstrem psykisk sykdom som grunn til at man er overvektig. Det er ikke noe sjakktrekk.

I stedet for å google unnskyldende forklaringer i én time kunne man ha gått tur én time. I stedet for stappa noe i seg kan man sysselsette hendene med strikking feks. Men nei, har skal det spises of forsvares...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet?

Ja, for skam er som kjent en god måte å forandre folk på :ironi:

Jeg vil heller ha en stygg kropp enn en stygg personlighet, slik du viser her.

(nei, jeg er ikke overvektig)

Anonymkode: b2deb...dd9

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så svart/hvitt du tenker. Og så fatphobisk du tenker, ikke minst...

Anonymkode: 4d20b...a4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leter etter aksept for at man trenger medisin pga. denne type lidelse også. Men selv da blir man beskyldt for å jukse. For stakkars de slanke som ikke har matstøy, men må moderere seg selv for å holde vekta. 

Jeg går en time tur hver dag, ikke anta hvordan folk lever livene sine ut fra dine fordommer. Gjetter at når du ser et menneske med overvekt så tenker du automatisk at de bare sitter i sofaen og gomler potetgull. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...