Gå til innhold

Plages av negativt tanker og følelser som tar overhånd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med at negative tanker og følelser tar overhånd. Dette kan ødelegge fine øyeblikk og gleder jeg har nå. Det preger meg såpass at jeg ofte er i dyster sinnsstemning, uten at det er noe negativt i livet mitt akkurat nå. Jeg har faktisk alt det jeg har drømt om, men greier bare ikke å sette pris på det. Det må jo være den verste forbannelsen noensinne? 

De negative tankene og vonde følelsene kommer av ting jeg tidligere har opplevd, både i jobb og privatliv. Det er over nå, men preger meg negativt fremdeles.

Jeg har prøvd å snakke med fastlegen om det, og hun har sagt at ingenting av dette er alvorlig nok til at DPS vil ta meg seriøst ved en henvisning. Dessuten er jeg veldig «ressurssterk» så det vil i denne sammenhengen være negativt, fordi da vil de i alle fall ikke prioritere meg. Jeg har prøvd å oppsøke kommunens lavterskeltilbud, hatt noen timer hos psykologen der, uten at det har hjulpet. Jeg fant ikke tonen med en psykologen, og kommunen min har bare henne. Har dere råd til meg? Jeg har ikke råd til privat psykolog, dessverre. 

Anonymkode: 851f4...4d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville fortsatt hos kommunen. Den viktigste jobben er det du som gjør mellom timene. Du må gi det tid. For meg tok det 6 måneder før det begynte å løsne og da gikk jeg enda 6 måneder til etter det også. 

Anonymkode: 421ae...681

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville fortsatt hos kommunen. Den viktigste jobben er det du som gjør mellom timene. Du må gi det tid. For meg tok det 6 måneder før det begynte å løsne og da gikk jeg enda 6 måneder til etter det også. 

Utfordringen med det er at i min kommune har du bare 7 timer med psykolog. Det er det lavterskeltilbudet dekker. Jeg får ikke mer hjelp enn dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utfordringen med det er at i min kommune har du bare 7 timer med psykolog. Det er det lavterskeltilbudet dekker. Jeg får ikke mer hjelp enn dette. 

Men syv timer er STOR hjelp så lenge man selv tar tak mellom timene!

Og det er jo jobben som man selv gjør mellom timene som faktisk løser problemene. Psykologer kan ikke fikse noe som helst for oss. Vi gjør jobben selv, de hjelper oss bare finne verktø - men alle diase verktøyene kan man også finne på nett og gjennom selvhjelpsbøker. 

Anonymkode: 44dc4...1ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke fastlegen som samtalepartner? 

Anonymkode: 9cd3b...a97

AnonymBruker
Skrevet

Jobb med å roe ned nervesystemet ditt, er mitt beste tips. Du må få ut alle følelser/traumer fra kroppen. Mye kan sitte i hofter, mage, halsen og kjeve/nakke etc.

Gjør gode øvelser, pusteøvelser. Akseptere følelser og uro som kommer. Skrive ned tankene. Sette av 15 hver morgen eller hver kveld. Hver gang en vanskelig tanke kommer, så sier du til deg selv: denne må vente til avtalen jeg har med å skrive etterpå.

Gå turer. Omgå folk som gir deg påfyll. Ha alenetid. Hør på musikk som gjør deg glad. Gjøre fine ting for deg selv og si fine ting til deg selv 😊

Anonymkode: c445e...6c2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jo ta i mot det du får i det minste? Jeg mener at du (les: alle som går i psykiatrisk behandling) må møte med en innstilling om at du er villig til å ta i mot veiledning og utfordre deg selv. Jobbe mellom timene, gjøre hjemmelekser. "Hadde noen timer, har ikke hjulpet, fant ikke tonen" tyder for meg på at du ikke helt forstår hva psykiatrisk behandling går ut på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...