Gå til innhold

Bivirkninger av hormonbehandling i overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange her skriver de har fått testosteron for plager i overgangsalder. Er det noen som har fått noen av bivirkningene som gir mannlige trekk, f.eks. økt hårvekst eller dypere stemme? Og hvor lenge har du gått på testosteron? Legen skrev ut til meg, og jeg er skeptisk 

Anonymkode: ce032...9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser at mange her skriver de har fått testosteron for plager i overgangsalder. Er det noen som har fått noen av bivirkningene som gir mannlige trekk, f.eks. økt hårvekst eller dypere stemme? Og hvor lenge har du gått på testosteron? Legen skrev ut til meg, og jeg er skeptisk 

Du må jo tenke hva slags styrke det er på den geleen du har fått. 
Det er ikke sånne mengder at du nesten skifter kjønn . 
Jeg har brukt den i lengre tid sammen med Activelle , men påfør den på armen og ikke i underlivet 
Ingen økt hårvekst eller dyp stemme 🤣 

Anonymkode: b229a...12a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått økt hårvekst på påføringsstedet ja. Jeg alternerer mellom stedene jeg påfører for å unngå dette. Samt prøver å smøre på steder med lite eller ingen hårsekker fra før. For å få dypere stemme skal du gå på veldig høy dose, og det håper jeg ikke legen din har gitt deg...

Jeg fikk imidlertid forhøyet blodtrykk, hemoglobin og hematocrit da jeg ble litt for ivrig med doseringen en periode. Jeg har gått ned på mengden nå, og verdiene er tilbake på normalen.

Anonymkode: 3209b...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må jo tenke hva slags styrke det er på den geleen du har fått. 
Det er ikke sånne mengder at du nesten skifter kjønn . 
Jeg har brukt den i lengre tid sammen med Activelle , men påfør den på armen og ikke i underlivet 
Ingen økt hårvekst eller dyp stemme 🤣 

Anonymkode: b229a...12a

Hva er egentlig forskjellen på testosteron og progesteron...og hvorfor får noen det ene eller det andre? 

Anonymkode: 58358...556

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått økt hårvekst på påføringsstedet ja. Jeg alternerer mellom stedene jeg påfører for å unngå dette. Samt prøver å smøre på steder med lite eller ingen hårsekker fra før. For å få dypere stemme skal du gå på veldig høy dose, og det håper jeg ikke legen din har gitt deg...

Jeg fikk imidlertid forhøyet blodtrykk, hemoglobin og hematocrit da jeg ble litt for ivrig med doseringen en periode. Jeg har gått ned på mengden nå, og verdiene er tilbake på normalen.

Kan jeg spør hvorfor du begynte på testosteron? bruker du østrogen eller progesteron i tillegg?

Skrevet

Jeg, TS, bruker alle tre. Progesteron i spiral som jeg hadde fra før. Man skal visst ha det hvis man får østrogen uten at jeg vet hvorfor. 
østregen hjalp mot søvnløsheten og svettetoktene. Men hjernetåke og energi kom ikke tilbake før jeg fikk testosteron et halvårs tid etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spør hvorfor du begynte på testosteron? bruker du østrogen eller progesteron i tillegg?

Jeg går på østrogen og progesteron i tillegg ja. Jeg fikk testosteron pga lavt energinivå som ikke ble bedre med østrogenbehandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig forskjellen på testosteron og progesteron...og hvorfor får noen det ene eller det andre? 

Progesteron er et kvinnelig kjønnshormon og testosteron et mannlig.

Anonymkode: 1be2f...d8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg, TS, bruker alle tre. Progesteron i spiral som jeg hadde fra før. Man skal visst ha det hvis man får østrogen uten at jeg vet hvorfor. 
østregen hjalp mot søvnløsheten og svettetoktene. Men hjernetåke og energi kom ikke tilbake før jeg fikk testosteron et halvårs tid etterpå. 

Hvis man ikke får progesteron i tillegg til østrogen kan livmorslimhinnen vokse seg så tykk at man utvikler kreft.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Progesteron er et kvinnelig kjønnshormon og testosteron et mannlig.

Feil. Kvinner produserer mer testosteron enn østrogen i fertile år, men testosteronproduksjonen hos kvinner er bare 1/10 av testosteronproduksjonen hos menn. Og det er østrogen som er adferdsdominerende hos kvinner, men testosteron er det hos menn.Testosteronnivået faller gradvis gjennom livet hos kvinner, og det er ikke en markant nedgang ifbm overgangsalderen slik som det er med østrogen. Lavt testosteron kan føre til levere lyst, lav energi, hjernetåke osv.

• Liker 2
Skrevet

Ingen bivirkninger her.

Anonymkode: 120be...c00

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Feil. Kvinner produserer mer testosteron enn østrogen i fertile år, 

Har du noen kilder på dette?

Anonymkode: 3fbad...993

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 20.23):

Jeg går på østrogen og progesteron i tillegg ja. Jeg fikk testosteron pga lavt energinivå som ikke ble bedre med østrogenbehandling. 

Tar du progesteron på kvelden? Skal ta den på tom mage...ikke lett det da :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...