Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal overta ei 4 år gammel alaska husky tispe. Hu er rolig og lydig, men drar veldig på tur. Skulle gjerne ha lært hu å gå bak meg i nedoverbakker, ved siden av meg over gangfelt og generelt dra/trekke mindre på vanlig hverdagstur. Noen som har tips til hvordan trene med hun?

(og ja. Jeg vet det er en trekk hund. At hu er aktiv. Er derfor jeg var valgt denne rasen. Men konstant trekk i 10km er ikke bra for noen av oss)

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se på noen youtube videoer om hvordan du kan trene på å minske dette. Men husk at det kan være vanskelig for en allerede voksen hund å lære forskjell på når det er lov å dra og ikke, spesielt når den sikkert har gjort det hele livet. Og spesielt med en husky som kan være en ganske så sta rase, så om du vil få til dette må du sette på tolmodighetshatten din når dere trener.

Anonymkode: 9ad3e...4da

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det å gå fint i bånd kan ta lang tid å trene, og noen ganger kan det føles ut som om man står stille i treningen. Det jeg gjorde var at hver gang hunden trakk, så måtte han komme helt tilbake til meg. Altså, hunden ble ikke belønnet for å dra i båndet. Han fikk ikke gå fremover når han dro. Har sett folk løse det på forskjellige måter, noen stopper opp hver gang hunden drar og noen bytter retning når hunden drar. (Min ble bare forvirret og frustrert av sistnevnte). Jeg ga masse ros og godbit for blikk kontakt, og generelt roste når båndet var slakt. Tok flere måneder med konsekvent trening hver dag, før det satt skikkelig. 

Anonymkode: b186e...7c5

Skrevet
Diana skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg skal overta ei 4 år gammel alaska husky tispe. Hu er rolig og lydig, men drar veldig på tur. Skulle gjerne ha lært hu å gå bak meg i nedoverbakker, ved siden av meg over gangfelt og generelt dra/trekke mindre på vanlig hverdagstur. Noen som har tips til hvordan trene med hun?

(og ja. Jeg vet det er en trekk hund. At hu er aktiv. Er derfor jeg var valgt denne rasen. Men konstant trekk i 10km er ikke bra for noen av oss)

Få deg et godt hoftebelte, strikkbånd og trekksele til hunden.  Så lar du henne trekke. Det den er skapt for å gjøre.

10 km er dessuten ikke mye for en husky. 

Skrevet
StormogFrost skrev (5 timer siden):

Få deg et godt hoftebelte, strikkbånd og trekksele til hunden.  Så lar du henne trekke. Det den er skapt for å gjøre.

Dette har jeg. Og jeg vet at antall km ikke er noe stress for henne. Men jeg tviler på at å trekke konstant er særlig behagelig 

Skrevet (endret)

Så gøy at du får deg en Alaska husky, det er fantastiske hunder og turkompiser! 😃 Ja, det er veldig tungt å gå å bremse en husky i mil etter mil.. du blir sterk i beina etterhvert😅

Men som regel går trekkingen ned når hundens stressnivå går ned. Med mine lar jeg dem bare trekke, men jeg passer på å ikke gå fortere, heller litt saktere. Med én gang båndet slakker litt går jeg fortere dit de vil. De lærer at de kommer seg raskest dit de vil ved å ikke trekke for mye.  (metoden med å stoppe opp øker frustrasjonsnivået etter min erfaring, så det prøver jeg å unngå). Man må være like tålmodig som hunden trekker.. spesielt hvis den har gått i spann. 

Du kan også legge inn noen pauser med godbitsøk under turen. Da går gjerne stresset ned og du kan benytte anledningen til å trene litt.

Jeg har brukt denne metoden for å lære hunden å gå ved siden av meg: Få hundens interesse og få den i posisjon. Gå sakte ett skritt om gangen. Belønne hunden for hvert skritt hun er på siden av deg. (du kan gi fra hånda eller legge godbiten ved foten din) Bare et par tre skritt i første omgang. Når hunden har skjønt poenget, kan du belønne annethvert skritt, så hvert tredje osv, og til slutt kanskje bare det første og det siste steget. Når det sitter kan du legge på et signal, feks "gå fot". og et signal for når den er ferdig å gå fot, feks "ok". 

Alt dette fordrer at hunden har fått utløp for mye energi før du starter treningen, så sykle/jogge el en økt først. Du kan også la hunden bære kløv for å få brukt opp litt energi, så trene litt på slutten av turen.

Gå bak:  https://www.paastreif.no/Friluftsliv-med-hund/Hvordan-l-re-hunden-g-bak 

edit for å legge til: sørg for at du har minst 3 meter langt bånd, så hunden har litt spillerom før båndet strammes. Du kan igså prøve med langline, mange "glemmer" litt å trekke når de plutselig har 10-15 meter spillerom.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
StormogFrost skrev (6 timer siden):

Den er ikke skapt for å trekke, men for å ha enorm kapasitet og behov for å bevege seg, at den trekker er en konsekvens av at den sitter fast i noe, denne konsekvensen er det vi utnytter når vi bruker dem som trekkhunder. 

Hunden trenger å kunne bevege seg uten å trekke også, ellers kan både den og mennesket pådra seg belastningsskader.. det blir også direkte farlig i krevende terreng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sele med antitrekkfunksjon.

Det er slitsomt når hunden hele tiden trekker, så skjønner deg godt ts.

Anonymkode: 42c00...b5b

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (4 timer siden):

Den er ikke skapt for å trekke, men for å ha enorm kapasitet og behov for å bevege seg, at den trekker er en konsekvens av at den sitter fast i noe, denne konsekvensen er det vi utnytter når vi bruker dem som trekkhunder. 

Hunden trenger å kunne bevege seg uten å trekke også, ellers kan både den og mennesket pådra seg belastningsskader.. det blir også direkte farlig i krevende terreng.

Det er et utrykk!   Screenshot_20250812_123431_SamsungInternet.thumb.jpg.4cbd1b3b5f1f2a3d0191e2f2c04da32f.jpg

Skrevet

Skapt for å løpe, brukt til å trekke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte ikke huskyen å gå pent i bånd, men jeg lærte inn en "gå bak" kommando som var veldig nyttig i nedoverbakker og på ulendte steder. 

Startet på trange stier eller andre steder hvor det var lettere å holde hunden bak meg, og belønnet for å gå bak. Stoppet den fysisk om den forsøkte å gå forbi, ved å strekke ut et bein eller en hånd og fysisk sperre veien, ikke ved å holde den igjen i båndet. Gåstaver var veldig nyttige for å hjelpe til å sperre veien forbi. Gikk ikke videre før den gikk bak meg igjen.  

Viktig å ikke holde hunden bak seg ved hjelp av båndet eller geleide den på plass bak med båndet - da gjør den ikke oppgaven selv, og det trigger bare trekking. 

Anonymkode: bb791...59b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...