Gå til innhold

Høyt blodsukker hos barn som ikke har diabetes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt kastet opp og hadde dårlig allmenntilstand for noen dager siden. Jeg la merke til at det var acetonlukt i rommet til barnet og målte derfor blodsukker for sikkerhets skyld. (Har måler pga tidligere svangerskapsdiabetes). Blodsukkeret viste seg å være 12,9 og barnet ble lagt inn på sykehus med mistanke om diabetes. 

Blodsukkeret sank imidlertid til 10 på legevakten og så til 3,9 på sykehuset og langtidsbs var normalt, så vi fikk beskjed om at barnet ikke hadde diabetes, men at blodsukkeret kunne være høyt pga infeksjonen eller der kunne være et forstadium til diabetes. Lurer på om noen har opplevd at barn har så høyt blodsukker pga infeksjon uten at barnet fikk diabetes etter hvert? På sykehuset virket de litt overrasket over at langtidsbs var normalt og at blodsukkeret gikk ned.

Anonymkode: d90b0...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei

Mål igjen, gi ungen noe spise, banan, brødskive, par marshmallows, glass juice, eller et glass cola. (En banan alene holder ikke) Men du må ikke overdrive helt heller.

(Hvis bls er over 8 fastende ville jeg ventet med det nedenfor og heller sett om det går ned først)

Vent 30-40 min kanskje litt mer, bls vil da være over normalen uansett og er det ikke høyt har du hvertfall ikke noe frykte, ikke la ungen spise før etter 2 timer pluss, mål igjen, da skal bls være tilbake (ca) ved normalen

Eksempel: du måler 6.4 først så gjør du testen med mat og venter

Til slutt ved siste måling er du innfor normalen om det er eks 8 og lavere (høyere hvis han/hun spiser mye sukker) viktigste er at det går nedover

Jeg har dia selv og hatt i mange år.

Ville ikke latt meg skremme for mye av leger, det er generelt mye dårlig kunnskap om det.De ser noen tall og følger de helt bastant slavisk.Opplevd det mange ganger.

Normal bls 4.0-6.5 

Endret av Sølvulven
Skrevet

Høres ut som diabetes type 1, og at gutten nå er i honeymoon period, dvs kroppen produserer lite, men nok insulin til daglig liv, men ikke til stressperioder.
Forhåpentligvis ble det tatt diabetes-antistoffer på sykehuset , som vil være positive om gutten har diabetes type 1  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sølvulven skrev (13 timer siden):

Hei

Mål igjen, gi ungen noe spise, banan, brødskive, par marshmallows, glass juice, eller et glass cola. (En banan alene holder ikke) Men du må ikke overdrive helt heller.

(Hvis bls er over 8 fastende ville jeg ventet med det nedenfor og heller sett om det går ned først)

Vent 30-40 min kanskje litt mer, bls vil da være over normalen uansett og er det ikke høyt har du hvertfall ikke noe frykte, ikke la ungen spise før etter 2 timer pluss, mål igjen, da skal bls være tilbake (ca) ved normalen

Eksempel: du måler 6.4 først så gjør du testen med mat og venter

Til slutt ved siste måling er du innfor normalen om det er eks 8 og lavere (høyere hvis han/hun spiser mye sukker) viktigste er at det går nedover

Jeg har dia selv og hatt i mange år.

Ville ikke latt meg skremme for mye av leger, det er generelt mye dårlig kunnskap om det.De ser noen tall og følger de helt bastant slavisk.Opplevd det mange ganger.

Normal bls 4.0-6.5 

Marshmallows liker han ikke, men en grov brødskive med honning, en banan og et glass juice, høres det ut som en passe mengde sukker? Måle fastende blodsukker først og så spise og deretter måle to timer etter han begynte å spise?  

Skulle gjerne fått tatt glukosebelastning for å se hvordan blodsukkeret er i forhold til normalverdien etter en standardisert sukkermengde, men det virket ikke som om de tenkte å gjøre det, selv om legen sa at de skulle ta en ny kontroll etter ferien.

AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (39 minutter siden):

Høres ut som diabetes type 1, og at gutten nå er i honeymoon period, dvs kroppen produserer lite, men nok insulin til daglig liv, men ikke til stressperioder.
Forhåpentligvis ble det tatt diabetes-antistoffer på sykehuset , som vil være positive om gutten har diabetes type 1  

Takk for tips om diabetes-antistoffer, det skal jeg spørre om. Heter prøven det? Viser den sikkert om barnet har diabetes eller holder på å utvikle det?

Ja, jeg frykter at det er slik at kroppen hans akkurat produserer nok insulin til hverdagen, men så gav kombinasjonen av infeksjon, ligge helt stille i sengen + noen saftis på tom mage høyere blodsukker enn han hadde insulinproduksjon til. Hvor lenge kan en slik honeymoon-periode vare? 

Er diabetes i nær familie på begge sider, så han er nok også litt utsatt pga det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg la merke til at det var acetonlukt i rommet til barnet

Beklager at jeg kupper tråden, men bet meg merke i denne. Kan slik lukt henge igjen i rommet i lang tid etter at barnet har sovet der?

Anonymkode: 49e15...a0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager at jeg kupper tråden, men bet meg merke i denne. Kan slik lukt henge igjen i rommet i lang tid etter at barnet har sovet der?

Anonymkode: 49e15...a0b

Jeg vet ikke, men barnet var syk og hadde ligget (og lå fortsatt) på rommet med lukket dør og sovet mesteparten av formiddagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips om diabetes-antistoffer, det skal jeg spørre om. Heter prøven det? Viser den sikkert om barnet har diabetes eller holder på å utvikle det?

Ja, jeg frykter at det er slik at kroppen hans akkurat produserer nok insulin til hverdagen, men så gav kombinasjonen av infeksjon, ligge helt stille i sengen + noen saftis på tom mage høyere blodsukker enn han hadde insulinproduksjon til. Hvor lenge kan en slik honeymoon-periode vare? 

Er diabetes i nær familie på begge sider, så han er nok også litt utsatt pga det.

Dersom han har diabetes og antistoffene er positive, er det diabetes type 1. Antistoffene (jeg kjenner til ) er anti-gad og anti-ia2. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 21.57):

Barnet mitt kastet opp og hadde dårlig allmenntilstand for noen dager siden. Jeg la merke til at det var acetonlukt i rommet til barnet og målte derfor blodsukker for sikkerhets skyld. (Har måler pga tidligere svangerskapsdiabetes). Blodsukkeret viste seg å være 12,9 og barnet ble lagt inn på sykehus med mistanke om diabetes. 

Blodsukkeret sank imidlertid til 10 på legevakten og så til 3,9 på sykehuset og langtidsbs var normalt, så vi fikk beskjed om at barnet ikke hadde diabetes, men at blodsukkeret kunne være høyt pga infeksjonen eller der kunne være et forstadium til diabetes. Lurer på om noen har opplevd at barn har så høyt blodsukker pga infeksjon uten at barnet fikk diabetes etter hvert? På sykehuset virket de litt overrasket over at langtidsbs var normalt og at blodsukkeret gikk ned.

En infeksjon er ofte utløsende for diabetes. Insulinbehovet øker ved infeksjon, og når insulinproduksjonen er svekket, som hos en person med diabetes, blir blodsukkeret unormalt  høyt hvis en ikke får tilført insulin. For folk med normal insulinproduksjon regulerer dette seg selv. Det høres ut som sønnen din er i en pre-diabetes-fase hvor han vil utvikle diabetes. Den aceton-lukten er også karakteristisk for syreforgiftning. Høres ut som dere fikk veldig mangelfull informasjon på sykehuset. Men vær obs framover på symptomer som tørste/hyppig vannlating, slapphet, svimmelhet, kvalme, acetonlukt, vekttap. 

Endret av Grüner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...