Gå til innhold

Ingen frontend-utvikler-jobber for nyutdannede lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (31 minutter siden):

Bransjen er rar. Du skriver at du har tatt flere utdanninger og jobbet. Det vitner jo om evne til å tilegne seg kunnskap osv. Men i IT bransjen ønsker de helst folk som har svettet på gutterommet, og har ingen forståelse for at folk jobber ved siden av utdanningen sin istedenfor å bruke all fritid på portefølje 

Nei. Jeg er så heldig at jeg har hatt ansvaret for sommerprogrammet til et stort inhouse it miljø og ansatte 12 studenter hver vinter. Vi plukket heller de med B i snitt som hadde verv og engasjement på utsiden av skolen enn de som gikk to grader og kun svettet på gutterommet. Mange skoleoppgaver kan legges åpent på gitgub, så det er helt normalt å ha en portefølje basert på det når man er nyutdannet. Vi rekrutterer ikke åpent juniorer, men jeg hadde fripass til å ansette så mange jeg ville av sommerstudentene våre. Veien inn er ofte via internship og sommerjobber.

Anonymkode: 5f7e1...845

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er anonym over; ikke skrivefeil at jeg ansatte på vintern. Vi fulgte dem opp gjennom vinteren og våren med tips til litteratur og mulighet til å få sparring med våre ansatte på løsninger når de skulle løse oppgaver på universitetet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (10 timer siden):

Bransjen er rar. Du skriver at du har tatt flere utdanninger og jobbet. Det vitner jo om evne til å tilegne seg kunnskap osv. Men i IT bransjen ønsker de helst folk som har svettet på gutterommet, og har ingen forståelse for at folk jobber ved siden av utdanningen sin istedenfor å bruke all fritid på portefølje 

Dette stemmer ikke for min arbeidsgiver, i alle fall. Vi ønsker ansatte som har hatt sommerjobb, internships, deltidsjobb og verv ved siden av studiene. Og vi blir vel så imponert av skoleoppgaver, prosjekter fra sommerjobb osv. i GitHub som vi blir av hobbyprosjekter. Det høres ikke ut som du egentlig jobber i bransjen? I alle fall ikke med leder/rekrutteringsansvar?

Anonymkode: ea01a...6af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei. Jeg er så heldig at jeg har hatt ansvaret for sommerprogrammet til et stort inhouse it miljø og ansatte 12 studenter hver vinter. Vi plukket heller de med B i snitt som hadde verv og engasjement på utsiden av skolen enn de som gikk to grader og kun svettet på gutterommet. Mange skoleoppgaver kan legges åpent på gitgub, så det er helt normalt å ha en portefølje basert på det når man er nyutdannet. Vi rekrutterer ikke åpent juniorer, men jeg hadde fripass til å ansette så mange jeg ville av sommerstudentene våre. Veien inn er ofte via internship og sommerjobber.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke for min arbeidsgiver, i alle fall. Vi ønsker ansatte som har hatt sommerjobb, internships, deltidsjobb og verv ved siden av studiene. Og vi blir vel så imponert av skoleoppgaver, prosjekter fra sommerjobb osv. i GitHub som vi blir av hobbyprosjekter. Det høres ikke ut som du egentlig jobber i bransjen? I alle fall ikke med leder/rekrutteringsansvar?

Anonymkode: ea01a...6af

Jeg er leder, men sitter ikke med personalansvar, og har vært med på relativt få rekrutteringer 

Men det dere skriver stemmer jo litt med det jeg skrev. Altså at man foretrekker en som kommer fra gutterommet og begynner å studere, og har fritid til å holde på med ting ved siden av. Men man prioriterer ned folk som har fulltidsjobb innen et annet fagfelt mens de studerer og derfor ikke har tid til verv osv

Skrevet (endret)
Majer skrev (14 minutter siden):

Jeg er leder, men sitter ikke med personalansvar, og har vært med på relativt få rekrutteringer 

Men det dere skriver stemmer jo litt med det jeg skrev. Altså at man foretrekker en som kommer fra gutterommet og begynner å studere, og har fritid til å holde på med ting ved siden av. Men man prioriterer ned folk som har fulltidsjobb innen et annet fagfelt mens de studerer og derfor ikke har tid til verv osv

De skriver at de helst ansetter de som har skaffet seg lønnet arbeid innen IT mens de studerte. For internships og sommerjobb og trainee stillinger skal være lønnet i Norge. De har skaffet seg arbeidserfaring, ikke bare "kodet på gutterommet". (Som er utrolig negativt ladet sånn du skriver det. Jeg har en helt annen studiebakgrunn men jobber som teknolog fordi jeg var codekid og kombinerer humaniora og tek i jobben min. Codekids er utrolig viktig å heie frem)

Har man jobbet fulltid med noe annet mens man studerer og verken hatt noe sosialt engasjement eller faglig å vise til på fem år, så ligger du nederst i søknadsbunken. 

Endret av Summeer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

De skriver at de helst ansetter de som har skaffet seg lønnet arbeid innen IT mens de studerte. For internships og sommerjobb og trainee stillinger skal være lønnet i Norge. De har skaffet seg arbeidserfaring, ikke bare "kodet på gutterommet". (Som er utrolig negativt ladet sånn du skriver det. Jeg har en helt annen studiebakgrunn men jobber som teknolog fordi jeg var codekid og kombinerer humaniora og tek i jobben min. Codekids er utrolig viktig å heie frem)

Har man jobbet fulltid med noe annet mens man studerer og verken hatt noe sosialt engasjement eller faglig å vise til på fem år, så ligger du nederst i søknadsbunken. 

Ja, og det er synd. Mange som velger IT som ny retning i livet har ikke tid eller økonomi til sommerjobber innen IT. Mange av trainee-stillingene ønsker folk med 0-2 års arbeidserfaring 

En som jobber fulltid ved siden av IT studiene viser jo egentlig at han både er lettlært, evner å motivere seg selv, og har stor interesse for fagfeltet han skal inn i, men det ser ikke mange som rekrutterer 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet med en bachelorgrad nå før sommeren (hverken fra UIO eller NTNU) og sendte masse søknader før sommeren, uten noe napp. Så jeg tenkte «okei hvordan kan jeg skille meg ut»

Jeg hadde sommerjobb nå denne sommeren som Frontend utvikler i et stort selskap. I tillegg lagde jeg en portefølje + et hobbyprosjekt i sommer som nå er live. Sist uke har jeg sendt 10 søknader ca som har resultert i et intervju, en case, et varmt avslag (ikke nå, men la oss holde kontakt) og et andre gangs intervju der jeg hadde sommerjobb. Fullstack der jeg hadde sommerjobb, de to andre prosessene er frontend stillinger. Dette er i Oslo.

Anonymkode: 71d79...bff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi må innse at det ikke er så stort behov for rene frontendutviklere. Spesielt ikke i Norge der prosjektene ofte er for små for så spesialiserte stillinger. Er det 2 utviklere på et prosjekt er det ikke gunstig om den ene kun jobber med frontend.

Anonymkode: a7b5a...553

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det mange nyutdannede misforstår er at det handler ikke om at vi som arbeidsgivere har for høye krav, men mer at folk ikke klarer å skille seg ut i mengden. Vi la ut 8 helt vanlig juniorstillinger for nyutdannede, uten noe som jeg vil si er urimelig krav i jobbannonsen. Vi fikk 700 søkere.

Det var dusenvis av nyutdannede med mastergrad, 1-3 internships, relevante deltidsjobber, verv, egne prosjekter osv. 

Når vi sitter der med en liste på 40 søkere av slike nyutdannede, så sier det jo seg selv at en med kun 2 års fagskolegrad ikke en gang blir vurdert.

Anonymkode: 80fac...702

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, enten så kan du programmere eller ikke. Hjelper en mastergrad mye? Det kommer nye rammeverk for frontend veldig ofte og da er det å lære seg noe nytt. Jobber med feks sql og det har vært mer eller mindre samme syntax siden 1986.

Anonymkode: 50ab0...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...