Gå til innhold

Ingen frontend-utvikler-jobber for nyutdannede lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er tydeligvis vanskelig siden enkelte arbeidsgivere kun vil ha folk fra NTNU...

Anonymkode: 6c729...86b

Traff jeg en nerve? Det var virkelig ikke meningen - vi vurderer selvsagt kandidater fra andre studiesteder, også. Men vi har spesielt god erfaring med kandidater fra NTNU.

Anonymkode: ea01a...6af

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så lenge du ikke er nyutdannet/junior, ser vi ikke så nøye på utdannelsen lengre når man er blitt senior. Mange seniorer hos oss som har litt ymse utdanning back in the day (typ 20 år siden).

Det du kan vurdere er å ta anerkjente MOOCs o.l., men da fra type Harvard. Med praktiske kodeoppgaver som bygger GitHub-en din. Det er bedre enn å starte på en full master.

Jeg er dessverre nyutdannet, men kjenner flere seniorer som har lært seg alt på egenhånd da det var mulig.

Anonymkode: fa00a...34f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, jeg har egentlig en høyere fagskolegrad i frontend-utvikling, men jeg er like nysgjerrig på om man som selvlært har noen som helst mulighet siden jeg vurderer å kurse meg selv i backend blant annet. Har ikke fått inntrykk av at man kommer spesielt langt med en fagskolegrad lengre? To år. Mangler tre år til for å i det hele tatt bli vurdert hvis det er master som er minstekravet i IT-bransjen. Har dessverre brukt opp alle mine studielånsår, studert tidligere / gjennomført andre grader. Jobbet i en god del år også, så er jo ikke helt fersk i arbeidslivet heller. Men siden det virker som en fullstendig umulig oppgave å få seg jobb som frontend-utvikler nå, lurer jeg på om det er noe annet jeg burde fokusere på for å level up in life.

Arbeidsmarkedet er litt tilbake om dagen og det er lettere å finne kandidater nå enn det var tidligere. 

Master er på ingen måte minstekravet i IT-bransjen, men min erfaring er at man ikke noen gang har kommet spesielt langt med en fagskolegrad om det er det eneste man har å vise til. Vi driter egentlig i hva slags utdanning du har eller ikke har, så lenge du er rett mann/kvinne for jobben.

Vi ansetter helst full stack-utviklere og helst folk med erfaring. Det behøver ikke være profesjonell erfaring heller, men du må i alle fall kunne vise til at du har programmeringserfaring. Mange av de du konkurrerer med er folk som lever og ånder for utvikling, og som enten har utviklet apper på hobbybasis eller bidratt i open source-prosjekter.

For ordens skyld har jeg ingen fullført IT-utdanning selv, men har programmert siden barneskolealder.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er dessverre nyutdannet, men kjenner flere seniorer som har lært seg alt på egenhånd da det var mulig.

Det er fortsatt mulig, men den gang som nå er det ingen snarvei til jobb i IT-bransjen. Heller en omvei.

Endret av Jdz
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 21.46):

Hvilket universitet har du god erfaring med å ansette fra? Tar gjerne imot tips! Vi er ikke opptatt av ranking som et kriterium isolert sett, det viktigste for oss er at utviklerne kommer kjapt opp i fart og leverer verdi.

Universiteter hvor man må gjøre et skikkelig arbeid med masteroppgaven. Om man studerer et sivilingeniørstudium ved NTNU trenger man ikke å ha muntlig eksamen/forsvar av masteroppgaven en gang - > noe som er helt vanvittig slapt.

Anonymkode: dc5b7...557

AnonymBruker
Skrevet

Universiteter hvor man må gjøre et skikkelig arbeid med masteroppgaven. Om man studerer et sivilingeniørstudium ved NTNU trenger man ikke å ha muntlig eksamen/forsvar av masteroppgaven en gang - > noe som er helt vanvittig slapt.

Avsporing men, Dette må variere fra de ulike lokasjonene til NTNU. Kjenner flere med bachelor og master derifra som alle har hatt muntlig forsvar av master og bacheloroppgaver.

Anonymkode: 2fcf8...73b

Skrevet

Dette:

1_8xk03SFJNFs-r9IDtm6SvA.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Avsporing men, Dette må variere fra de ulike lokasjonene til NTNU. Kjenner flere med bachelor og master derifra som alle har hatt muntlig forsvar av master og bacheloroppgaver.

Anonymkode: 2fcf8...73b

Legg merke til at det ble spesifisert "sivilingeniør". 

AnonymBruker
Skrevet

Hva f.. skal en med en "master" for å lage websider? Gått helt inflasjon i utdanning.

Anonymkode: 50ab0...fd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva f.. skal en med en "master" for å lage websider? Gått helt inflasjon i utdanning.

En stilling.

200+ søkere uten utdanning

100+ søkere med bachelor

10+ søkere med master

1+ tulling som ikke er kvalifisert

Hvordan sikrer du en rettferdig prosess? Du kan ikke invitere 300+ søkere på intervju selv om alle er kvalifisert. Å invitere bare noen hadde vært diskriminerende så da må vi kommunisere kriterier som luker ut de fleste.

Vi krever master i annonsen. Enkelt og greit. Men i det siste har vi hatt mer enn 50 søkere med master også.

Da krever vi 3 års erfaring, enkelt og greit.

De 5+ søkere får da intervju.

Problemet er at det er for mange.

Anonymkode: 0a4e5...653

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skrev masteroppgave ved et særdeles velrenommert universitet i Storbritannia og hadde ikke viva. Fikk karakter tilsvarende A. Ikke én eneste gang har en eneste arbeidsgiver siden spurt om karakterutskriften min, om masteroppgaven, om manglende viva. Jeg kom rett inn på et trainee-program og ingen har brydd seg om studiene mine siden. (Egentlig litt dumt, jeg jobbet hardt og hadde toppkarakterer.)

Vi spør heller ikke kandidatene om de har forsvart masteroppgaven sin muntlig. Har ikke merket at det påvirker kvaliteten på kandidatene vi velger.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 timer siden):

Dette:

1_8xk03SFJNFs-r9IDtm6SvA.jpg

Som arbeidsgiver hadde det ikke vært så dumt hvis dette var sant. Men dessverre er det å skrive god kode bare en liten del av jobben - og KI klarer fortsatt ikke skrive god kode. Å forstå problemet, destillere det, forenkle det, arbeide etter vitenskapelig metode, egentlig alt som står i Modern Software Engineering av Dave Farley - ingenting av dette klarer KI enda.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En stilling.

200+ søkere uten utdanning

100+ søkere med bachelor

10+ søkere med master

1+ tulling som ikke er kvalifisert

Hvordan sikrer du en rettferdig prosess? Du kan ikke invitere 300+ søkere på intervju selv om alle er kvalifisert. Å invitere bare noen hadde vært diskriminerende så da må vi kommunisere kriterier som luker ut de fleste.

Vi krever master i annonsen. Enkelt og greit. Men i det siste har vi hatt mer enn 50 søkere med master også.

Da krever vi 3 års erfaring, enkelt og greit.

De 5+ søkere får da intervju.

Problemet er at det er for mange.

Anonymkode: 0a4e5...653

Samme opplevelse her. Kun bachelor vurderer vi ikke engang. Og så er det jo nå en gang slik at de studentene som har gått to år ekstra, HAR lært mye og HAR modnes på de to årene. Så kvaliteten og verdiskapningen er på et annet nivå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort tilbud av folk som vil jobbe med frontend og design, og ikke så stor etterspørsel etter det. Det må man nesten ta innover seg.

En veldig teknisk anlagt backend + fullstack utvikler er jo ofte det som gjerne trengs og ønskes. Har du ikke talent og anlegg for dette så må man kanskje vurdere andre karriereveier?

Anonymkode: a7b5a...553

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som it-konsulent i over 40 år - og ja, det er ikke nødvendig med noen "master" i Norge.

Vi lager ikke akkurat spiss-tekno her. Ikke Excel, ikke Sql server eller noen kjente programmer som brukes over hele verden (Opera var kanskje unntaket - hvor er de nå?)

Ganske enkle jobber som en kunne klare med litt intern opplæring om man har anlegg for det. Og mye konfig + tilpasning. Mye av utvikling gjøres i lavkostland som lager mye spaghetti som er nesten umulig å debugge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skrev masteroppgave ved et særdeles velrenommert universitet i Storbritannia og hadde ikke viva. Fikk karakter tilsvarende A. Ikke én eneste gang har en eneste arbeidsgiver siden spurt om karakterutskriften min, om masteroppgaven, om manglende viva. Jeg kom rett inn på et trainee-program og ingen har brydd seg om studiene mine siden. (Egentlig litt dumt, jeg jobbet hardt og hadde toppkarakterer.)

Vi spør heller ikke kandidatene om de har forsvart masteroppgaven sin muntlig. Har ikke merket at det påvirker kvaliteten på kandidatene vi velger.

Problemet er at kandidater - spesielt fra NTNU (eller andre som ikke har muntlig forsvar/eksamen av masteroppgaven), kan enkelt jukse (AI, eller evt få noen andre til å skrive oppgaven). Dette har blitt et velkjent problem ved NTNU for de som faktisk følger med, og dette har nå blitt en snakkis for forelesere/professorer ved NTNU. 

Ved andre universiteter, som f eks UiO eller UiB, så må man forsvare oppgaven muntlig, som minsker muligheten betraktelig for fusk - da kandidaten faktisk må kunne stoffet han/hun har levert i oppgaven. Om man studerer til sivilingeniør ved NTNU kan man i praksis bare betale noen andre for å skrive oppgaven, eller som det blir nå - bruke AI. Igjen presiserer jeg at dette gjelder sivilingeniør-linjene, men det er jo ironisk nok de linjene som er "prestisje" ved NTNU.

https://www.universitetsavisa.no/institutt-for-teknisk-kybernetikk-ki-verktoy-kurs-og-konferanser/vi-uteksaminerer-studenter-fra-ntnu-med-a-eller-b-som-ikke-har-fortjent-disse-karakterene/435087

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 19.12):

Traff jeg en nerve? Det var virkelig ikke meningen - vi vurderer selvsagt kandidater fra andre studiesteder, også. Men vi har spesielt god erfaring med kandidater fra NTNU.

Nei jeg er ikke utdannet innen dette i det hele tatt. Bare lei norske arbeidsgivere som er så sinnsykt selektive og kresne. Umulig å være nyutdannet i it for tiden hører jeg. Og flere og flere utenfor arbeidslivet. Men arbeidsgiverne klager over "mangel på kvalifisert arbeidskraft" men gidder ikke gjøre noe for å lære opp folk. De skal ha folk med master og 5 års erfaring . Og da tydeligvis også fra helt spesifikke skoler? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er stort tilbud av folk som vil jobbe med frontend og design, og ikke så stor etterspørsel etter det. Det må man nesten ta innover seg.

En veldig teknisk anlagt backend + fullstack utvikler er jo ofte det som gjerne trengs og ønskes. Har du ikke talent og anlegg for dette så må man kanskje vurdere andre karriereveier?

Anonymkode: a7b5a...553

Men nå man ta tak spesifikt utdanning/kurs innen dette eller ville dere godtatt noen som i tillegg til frontend hadde lært seg backend selv?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg er ikke utdannet innen dette i det hele tatt. Bare lei norske arbeidsgivere som er så sinnsykt selektive og kresne. Umulig å være nyutdannet i it for tiden hører jeg. Og flere og flere utenfor arbeidslivet. Men arbeidsgiverne klager over "mangel på kvalifisert arbeidskraft" men gidder ikke gjøre noe for å lære opp folk. De skal ha folk med master og 5 års erfaring . Og da tydeligvis også fra helt spesifikke skoler? 

Dette går bare en vei, og det er mot opprør og borgerkrig. Vi "slemme" humanister som har lest en del bøker vet veldig godt fra det historiske perspektivet hva som skjer når det blir ekstrem kamp om (eller mangel på stillinger) samtidig som det er altfor mange mennesker. Ikke greier menneskeheten å begrense seg selv når det gjelder å poppe ut unger, og nå spiser man sin egen hale med AI-utviklingen som er naturligvis tilrettelagt fra politikere juridisk sett. AI er ikke noe som skjer av seg selv. Det er noe diverse land, politikere og milliardærer som har kjøpt disse politikere som peiser på med AI-vennlige, juridiske regler for det er åpenbart at AI-utviklingen er på kapitalistene sin side og de er de eneste som jubler og smiler over denne utviklingen. Alle andre har søvnløse netter, stresser seg selv om de er "gode nok" og ser verdien av sin egen utdanning forvitre raskere enn en fisk som står i sola altfor lenge. 

Færre stillinger, altfor mange mennesker kombinert med svært vennlig pro-AI, juridiske regler fra det offentlige (politikere) vil til slutt føre til totalt Death Spiral som vil føre til brutale løsninger. Tror vi faktisk vil etter hvert komme til det punktet at AI-utviklere vil bli jaktet ned akkurat som "Pedofil Hunters" driver med for man vil forbinde alt som er vondt med disse jævlene som ble digitale fotsoldater for de topp 1% i samfunnet. 

Anonymkode: 6ad24...74b

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette gir jo ingen mening? Når jeg skal ansette noen, velger jeg selvfølgelig den aller beste kandidaten i bunken. Hvorfor skulle jeg ikke, på vegne av arbeidsgiver, være selektiv og kresen? Alle arbeidsgivere ønsker den beste kandidaten de har råd til.

Og vi klager overhodet ikke på "mangel på kvalifisert arbeidskraft"! Vi har mange hundre søkere til enhver stilling, det hadde vært raskere og enklere om det hadde vært færre - så lenge det er noen gode kandidater i bunken.

Vi gjør også alt vi kan for å gi folk muligheter internt. Bare de siste par årene har flere ansatte blitt utviklere selv om de hadde en annen bakgrunn opprinnelig.

At det er krevende å være nyutdannet innenfor IT akkurat nå, det stemmer. Men hvorfor skulle vi velge en kandidat fra bunnen av bunken av den grunn? Det ødelegger på sikt for alle de andre arbeidsplassene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bransjen er rar. Du skriver at du har tatt flere utdanninger og jobbet. Det vitner jo om evne til å tilegne seg kunnskap osv. Men i IT bransjen ønsker de helst folk som har svettet på gutterommet, og har ingen forståelse for at folk jobber ved siden av utdanningen sin istedenfor å bruke all fritid på portefølje 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...