Gå til innhold

Ingen frontend-utvikler-jobber for nyutdannede lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre istedenfor? Er tiden over for hjemmeskolede utviklere? Er det bedre å lære seg noe innen AI?

Anonymkode: fa00a...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som arbeidsgiver synes vi i alle fall at det er en ulempe med rene frontendutviklere. Vi har plass til/behov for noen få av dem, men det gir oss lite fleksibilitet. Så det beste er om du kan lære deg litt mer av stacken og gå mot fullstackutvikler.

Selvlærte utviklere har jeg ikke noe erfaring med, vi ansetter omtrent bare utviklere med master fra NTNU, for å sette det litt på spissen. Jeg ville vært svært skeptisk til en selvlært utvikler, med mindre vi snakker en senior med tung erfaring, som allerede har bevist hva hun kan.

AI er en teknologi på lik linje med alt annet, og noe det er forventet at man kan benytte og følge med på utviklingen av.

Anonymkode: ea01a...6af

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva kan man gjøre istedenfor? Er tiden over for hjemmeskolede utviklere? Er det bedre å lære seg noe innen AI?

Hvordan er dette "nyutdannet" ?

Dette er jo ikke utdannet i det hele tatt. 

Merkelig tittel på tråden.

Nei, vi ansetter ikke med mindre du har en bachelor.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

vi ansetter omtrent bare utviklere med master fra NTNU, for å sette det litt på spissen.

Og i alle fall ikke master fra NTNU som er blant de verste tittlene du kan få innen IT. Enten så er NTNUler kravstore med lønn eller så leverer de svært dårlig. Da ønsker vi heller at vedkommende kan vise til arbeidserfaring i tillegg i minst 3 år eller noko. 

Om du er interessert i faget, så kan jeg anbefale UIO i Oslo eller HVL i Bergen. Felles master i programvareutvikling som er delt mellom UIB og HVL er dritsterk. Med rett prosjekt lærer du ikke bare en fullstack java / .NET, React stack, men også moderne devops tools samt cloud ferdigheter. Med disse kandidater har vi nesten null ombording de siste årene. 

Anonymkode: 0a4e5...653

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enkelte steder er litt vranglært, utdanner ting som om det var 90-tallet; beste er å ta seg en utdannelse der en har fokus på app opp mot react, for å få et mer helhetssyn opp mot hva react og frontend programmering egentlig er. Frontend er mer en webside, egentlig er det en sub-utgave av app utvikling - de som kan app utvikling er bedre i frontend, men ikke motsatt.

Når det gjelder app utvikling, så er det viktig å kunne referere og finne frem dokumentasjon - at en ikke bare finne noe tilfeldig kode, for å meshe sammen noe design (en finner noen inkompetente forelesere, med html kompetanse fra 90-tallet som egentlig ikke kan web,app eller noe... fortsatt underviser og vurderer de, og fagene er som regel kaotisk og avvikende fra undervisning andre steder). 

NTNU er det beste en kan studere, hvis en skal i retning frontend - da får en utdannelsen en trenger.

Anonymkode: dd31b...1a2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og i alle fall ikke master fra NTNU som er blant de verste tittlene du kan få innen IT. Enten så er NTNUler kravstore med lønn eller så leverer de svært dårlig. Da ønsker vi heller at vedkommende kan vise til arbeidserfaring i tillegg i minst 3 år eller noko.

Anonymkode: 0a4e5...653

AnonymBruker skrev (1 time siden):

NTNU er det beste en kan studere, hvis en skal i retning frontend - da får en utdannelsen en trenger.

Anonymkode: dd31b...1a2

Så interessant at vi har så forskjellig syn på dette! Jeg er mye mer på linje med anonym 1a2 - vi har utelukkende god erfaring med utviklere fra NTNU. De har lært håndverket godt og vi er imponert over hva de kan.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så interessant at vi har så forskjellig syn på dette! Jeg er mye mer på linje med anonym 1a2 - vi har utelukkende god erfaring med utviklere fra NTNU. De har lært håndverket godt og vi er imponert over hva de kan.

Enig med deg! (Foretrekker UiO og NTNU folk)

Skrevet

Hvilken utdannelse?

Vi hadde en frontend-utvikler inne en stund, men for vår del så blir det for snevert felt ift. behovet. Så når vi trenger det, leier vi inn fra Atea eller lignende. 

Anonymkode: 83fbc...eb7

• Liker 1
Skrevet

Kan alltids studere frontend så legge man lærer backend, produkt eller design i tillegg. Men lite jobb er nå generelt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 18.56):

Selvlærte utviklere har jeg ikke noe erfaring med, vi ansetter omtrent bare utviklere med master fra NTNU, for å sette det litt på spissen.

Håper virkelig dette er satt skikkelig på spissen, da NTNU ikke er i nærheten å være det høyest rangerte universitet i Norge innen "computer science".

Anonymkode: dc5b7...557

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Håper virkelig dette er satt skikkelig på spissen, da NTNU ikke er i nærheten å være det høyest rangerte universitet i Norge innen "computer science".

Anonymkode: dc5b7...557

Hvilket universitet har du god erfaring med å ansette fra? Tar gjerne imot tips! Vi er ikke opptatt av ranking som et kriterium isolert sett, det viktigste for oss er at utviklerne kommer kjapt opp i fart og leverer verdi.

Skrevet

Arbeidsgivere: - vi ansetter bare phd med minimum 55 års erfaring innen alt og nobelpris på cv-en. 

Arbeidsgivere: - vi sliter med å finne kvalifiserte ansatte. Regjeringen må gjøre noe. 

Er det ingen som ser problemet? Og hvorfor det er så vanskelig å finne kvalifiserte ansatte?

Anonymkode: aa025...048

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Arbeidsgivere: - vi ansetter bare phd med minimum 55 års erfaring innen alt og nobelpris på cv-en. 

Arbeidsgivere: - vi sliter med å finne kvalifiserte ansatte. Regjeringen må gjøre noe. 

Er det ingen som ser problemet? Og hvorfor det er så vanskelig å finne kvalifiserte ansatte?

Det er virkelig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Man må bare ha en utdanning og kompetanse som er brukbar. Det er MANGE jobber der ute, hvor man kommer langt med en bachelor.

Arbeidstakere: Jeg vil ha meg jobb uansett hva jeg har studert, selv om det er innen et designfag som "ingen" har behov for.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke si at du er utdannet som det om du har rundet FreeCodeCamp.

Anonymkode: 81fdc...66f

Skrevet

Konsulentbransjen har lenge ansatt mange av de nyutdannede. Det har det vært rom for rene front-end-utviklere. 
Men konsulentbransjen sliter med å få leid ut juniorer nå. Det er mulig det er lettere å få seg jobb in-house for tiden. 

For ca 5 år siden var etterspørselen etter folk som kunne utvikling så stor at mange ansatte folk som ikke kunne programvare så lenge de hadde noe teknisk kompetanse.

Om du er selv-lært må du virkelig stå på og ha en fornuftig portefølje å vise til. Jeg ville vært veldig skeptisk til å ansette noen uten formell utdanning. Det er det nok mange fordommer som må motbevises, selv om det selvsagt finnes eksempler på utrolig dyktige selvlærte. 

( Får masse spørsmål i hodet mitt: hvorfor klarer ikke personen komme inn på en utdanning? Er det for krevende å være tilstede i arbeidstid? Har personen problemer med sosiale forhold/samarbeid? Har personen noe narsissistiske trekk som gjør at de ser seg selv som bedre enn studieprogram?)

Anonymkode: 41121...9a1

• Liker 1
Skrevet

Jobber i et stort konsulentfirma og vi har sparket folk i 7 runder nå. Umulig å få jobb der dessverre.

Anonymkode: 50ab0...fd1

Skrevet

Jeg ble tilbud jobb hos sopra steria for et par mnd. siden, "headhuntet". Takket nei.

Og mitt relativt "store nettverk" på LinkedIn viser også at folk bytter jobber i hopetall, men det er kanskje verre å være fersk på markedet. For øvrig ikke bare på LinkedIn det synes, jobber mot mange ulike leverandører og konsulenthus, og får stadig høre at nn har byttet jobb til firma xx.

Skrevet

TS her, jeg har egentlig en høyere fagskolegrad i frontend-utvikling, men jeg er like nysgjerrig på om man som selvlært har noen som helst mulighet siden jeg vurderer å kurse meg selv i backend blant annet. Har ikke fått inntrykk av at man kommer spesielt langt med en fagskolegrad lengre? To år. Mangler tre år til for å i det hele tatt bli vurdert hvis det er master som er minstekravet i IT-bransjen. Har dessverre brukt opp alle mine studielånsår, studert tidligere / gjennomført andre grader. Jobbet i en god del år også, så er jo ikke helt fersk i arbeidslivet heller. Men siden det virker som en fullstendig umulig oppgave å få seg jobb som frontend-utvikler nå, lurer jeg på om det er noe annet jeg burde fokusere på for å level up in life.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er virkelig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Man må bare ha en utdanning og kompetanse som er brukbar. Det er MANGE jobber der ute, hvor man kommer langt med en bachelor.

Arbeidstakere: Jeg vil ha meg jobb uansett hva jeg har studert, selv om det er innen et designfag som "ingen" har behov for.

Det er tydeligvis vanskelig siden enkelte arbeidsgivere kun vil ha folk fra NTNU...

Anonymkode: 6c729...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor har du dette fra? Vi ansetter alt fra sommerstudenter og helt nyutdannede til tunge seniorer. Men man må være en dyktig utvikler, og klare å levere verdi. Hos oss betyr det at man må fungere i tverrfaglige team, ha et snev av forretningsforståelse, og interesse for domenet. Og nesten aller viktigst: Være villig til å lære nye ting, kontinuerlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS her, jeg har egentlig en høyere fagskolegrad i frontend-utvikling, men jeg er like nysgjerrig på om man som selvlært har noen som helst mulighet siden jeg vurderer å kurse meg selv i backend blant annet. Har ikke fått inntrykk av at man kommer spesielt langt med en fagskolegrad lengre? To år. Mangler tre år til for å i det hele tatt bli vurdert hvis det er master som er minstekravet i IT-bransjen. Har dessverre brukt opp alle mine studielånsår, studert tidligere / gjennomført andre grader. Jobbet i en god del år også, så er jo ikke helt fersk i arbeidslivet heller. Men siden det virker som en fullstendig umulig oppgave å få seg jobb som frontend-utvikler nå, lurer jeg på om det er noe annet jeg burde fokusere på for å level up in life.

Så lenge du ikke er nyutdannet/junior, ser vi ikke så nøye på utdannelsen lengre når man er blitt senior. Mange seniorer hos oss som har litt ymse utdanning back in the day (typ 20 år siden).

Det du kan vurdere er å ta anerkjente MOOCs o.l., men da fra type Harvard. Med praktiske kodeoppgaver som bygger GitHub-en din. Det er bedre enn å starte på en full master.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...