Gå til innhold

Kan jeg åpne BSU-konto selv om ektemannen min eier boligen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ektemann har kjøpt leiligheten vi bor i, men jeg står ikke som lånetaker eller eier. Vi planlegger å kjøpe et større hus, og jeg er 31 år gammel. Kan jeg åpne en egen BSU-konto selv om jeg bor i leiligheten som mannen min kjøpte med BSU?

O kan vi bruke BSU til å kjøpe det nye huset når både jeg og mannen min står som lånetakere og eiere?

Er det lurt å spare i BSU med 6,25 % rente?

Anonymkode: b5773...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem som helst kan benytte BSU frem til aldersgrensen. Ikke noe krav om å eie bolig. Men, skattefradraget vil bortfalle om pengene ikke benyttes til boligformål.

For å kvalifisere til skattefradrag må en ha skattbar inntekt over frikortgrensen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min ektemann har kjøpt leiligheten vi bor i, men jeg står ikke som lånetaker eller eier. Vi planlegger å kjøpe et større hus, og jeg er 31 år gammel. Kan jeg åpne en egen BSU-konto selv om jeg bor i leiligheten som mannen min kjøpte med BSU?

O kan vi bruke BSU til å kjøpe det nye huset når både jeg og mannen min står som lånetakere og eiere?

Er det lurt å spare i BSU med 6,25 % rente?

Ja du kan det.
Du kan t.o.m opprette bsu om du hadde eid boligen, det har ikke noe å si.

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (12 minutter siden):

Ja du kan det.

Vi har kanskje allerede nok egenkapital (verdien av leiligheten har økt mye i det siste). Jeg har opprettet BSU på grunn av den høye renten på 6,5 %. Kan man bruke BSU-midler til oppgradering av nytt boligprosjekt? Jeg forstår ikke helt hvorfor mange ikke liker BSU – hva er egentlig ulempene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har kanskje allerede nok egenkapital (verdien av leiligheten har økt mye i det siste). Jeg har opprettet BSU på grunn av den høye renten på 6,5 %. Kan man bruke BSU-midler til oppgradering av nytt boligprosjekt? Jeg forstår ikke helt hvorfor mange ikke liker BSU – hva er egentlig ulempene?

jeg har ikke fått med meg at folk ikke like det, de har jo god rente pluss skatte fradrag, så er ganske lønnsomt så fremt det går til bolig. ser ikke noe ulemper, eneste er at pengene blir låst til bolig, dvs du kan ta de ut og bruke på annet, men da må du betale tilbake skattefordelene du har fått.
Men ja, du kan bruke bsu til ny bolig, nedbetaling av gjeld og jeg tror også oppgradering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (10 timer siden):

Ja du kan det.

Jo, det har det, det er bare de som ikke allerede eier bolig som kan spare i bsu.

Ts eier ikke bolig. Felleseie i ekteskap betyr ikke at man eier ting sammen. Så jeg vil tro det er mulig for henne, men hun bør bare ringe enten banken eller skatteetaten og spørre.

Anonymkode: 9a3ac...805

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, det har det, det er bare de som ikke allerede eier bolig som kan spare i bsu.

Ts eier ikke bolig. Felleseie i ekteskap betyr ikke at man eier ting sammen. Så jeg vil tro det er mulig for henne, men hun bør bare ringe enten banken eller skatteetaten og spørre.

Jeg sparte i bsu, mens jeg eide bolig, fikk skattefradrag.
Men den ble riktignok opprettet før jeg kjøpte, så kanskje det har noe å si?

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (Akkurat nå):

Jeg sparte i bsu, mens jeg eide bolig, fikk skattefradrag.
Men den ble riktignok opprettet før jeg kjøpte, så kanskje det har noe å si?

Reglene er endret. Det er bare å sjekke hos skatteetaten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Reglene er endret. Det er bare å sjekke hos skatteetaten.

Ok, da beklager jeg for feil info, Er noen år siden jeg var i "bsu alder"

AnonymBruker
Skrevet

Du rekker ikke å spare mer enn maks 82.500 kr i BSU.

Anonymkode: ef7f4...3ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du rekker ikke å spare mer enn maks 82.500 kr i BSU.

Anonymkode: ef7f4...3ad

Jeg kjønner ikke hva du mener... hvorfor må jeg rekke å spare 82.000 kr i BSU?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kjønner ikke hva du mener... hvorfor må jeg rekke å spare 82.000 kr i BSU?

Når du fyller 34 år faller renten på BSU til sannsynligvis lavere enn du har på vanlig sparekonto. Du får heller ikke spare mer fordi du er for gammel til BSU. Du kan sette inn maks 27500kr på BSU hver år, og du er 31 år nå. Det betyr at du har kun tre år igjen å spare på, som gir deg maks innskudd på BSU kr 82500. 

Du kan etablere BSU hvis du aldri har hatt det før, men du har begrenset mulighet for å fylle den opp fordi du er for gammel rett og slett.

Anonymkode: 20576...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper BSU legges ned snart.

Anonymkode: de42b...280

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å spare i bsu etter jeg hadde kjøpt min første bolig

Anonymkode: 1c5be...f1b

Skrevet

Du kan opprette BSU, ja, men hva som lønner seg er avhengig av flere ting.

Skal dere kjøpe hus i løpet av de neste to årene? 
Hvilke bokostnader har du ellers pr. i dag? 
( Burde du f.eks ha kjøpt deg inn?)

Hvis du sitter med en viss egenkapital uten å skulle kjøpe noe i nærmeste fremtid ville jeg satt pengene inn i flere forskjellige fond, over litt tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håper BSU legges ned snart.

Anonymkode: de42b...280

Hvorfor skal det legges ned? Det er en veldig fin motivator for å få unge til å spare penger og bruke opp alle penga. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 17.15):

Når du fyller 34 år faller renten på BSU til sannsynligvis lavere enn du har på vanlig sparekonto. Du får heller ikke spare mer fordi du er for gammel til BSU. Du kan sette inn maks 27500kr på BSU hver år, og du er 31 år nå. Det betyr at du har kun tre år igjen å spare på, som gir deg maks innskudd på BSU kr 82500. 

Du kan etablere BSU hvis du aldri har hatt det før, men du har begrenset mulighet for å fylle den opp fordi du er for gammel rett og slett.

Anonymkode: 20576...f30

Dette stemmer ikke helt. Skattefradraget i BSU er 10 % av det du sparer, beregnet på inntil 27 500 kroner per år. Totalt kan du spare opptil 300 000 kroner på BSU. Renten er dessuten gjerne høyere enn på en vanlig sparekonto (nå rundt 6,5 %). Jeg er ikke for gammel til BSU. Mannen min og jeg har felles økonomi, og vi har mulighet til å spare 30 000 kroner i måneden.

Skrevet

Hvorfor startet du ikke med BSU da du var rundt 20?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...