Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 Er på vei til å kjøpe meg leilighet. Lurer på hva jeg bør regne med i utgifter på husforsikring, og kommunale utgifter. Regner med at størrelsen vil ligge på ca. 120 kvm
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Trodde det bare var ved enebolig og tomannsbolig man måtte tenke på slikt. det er vanligvis bakt inn i husleie ved leiligheter...
Leo Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Stemmer det. I borettslag og sameier er forsikring av selve bygningen og kommunale avgifter en felleskostnad som vanligvis fordeles etter eierbrøk og betales via husleien. Ut over dette trenger du bare en innboforsikring som sannsynligvis vil koste 1000 - 2000 pr. år avhengig av forsikringssum.
Cata Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Ikke alle steder. Jeg har selveierleilighet og jeg må betale kommunale avgifter direkte. Mulig det varierer fra sameie til sameie? Forsikring av bygget inngår derimot i fellesutgiftene og fordeles ut fra eierbrøken.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Forsikring av bygget er som regel innbakt i husleie/fellesutgifter når det er snakk om en leilighet. Du må ha innboforsikring i tillegg. Kommunale utgifter varierer VELDIG fra kommune til kommune. Disse må du som regel betale utenom, i tillegg til vann og strøm. På vår leilighet i Nes kommune i Akershus, 60 kvm, betalte vi ca 2800 kr to ganger i året. På det nye huset vårt i Sørum kommune, 100 kvm (men minstesatsen er 120 kvm ) betaler vi litt over 3000 to ganger i året.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 Er på vei til å kjøpe meg leilighet. Lurer på hva jeg bør regne med i utgifter på husforsikring, og kommunale utgifter. Regner med at størrelsen vil ligge på ca. 120 kvm ← Om det er selveier så opplyser megler om de totale komunale utgifter. Om det ike er borettslag, så må du forsikre den selv+innboforsikring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå