Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bibel som kan lukkes med glidelås og med navnet mitt i gullskrift på utsiden. Andre ting jeg fortsatt har fra konfirmasjonen i 1985 er koffert, slipsnål og mansjettknapper med initialer som fortsatt er i bruk, gullring med initialer og tollekniv. Fikk også en flott utformet hest i hvitt porselen, ca 20cm høy, som pynter opp i huset fortsatt.

Anonymkode: 4ab33...211

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 7.54):

Opp igjennom har barna (fire av de) fått mye ræl til konfirmasjon og dåp. Gavene er selvfølgelig ment godt, skal liksom være noe annerledes og spennende til forskjell fra bunadsølv og penger. 

Fire barn, alle jenter. Det eneste som jeg vet blir brukt videre i voksenlivet er penger (som ble spart til bil/leilighet/pc til vgs), bunadssølv og smykker. Når jeg sier smykker mener jeg smykker i ekte gull, men ekte edelstener. 

andre ting de fikk i konfirmasjonen som dyrt ullteppe i kvalitet, kunst, telt, hjemmestrikkede selbuvotter/lue, (riktignok i god kvalitet) har blitt liggende urørt og så kastet/gitt bort. 

Jeg holder virkelig en knapp på det klasssike:

penger

bunadsølv

smykker

Anonymkode: 52f55...11f

Var ikke akkurat ræl dette? Så for meg juggel fra Glitter eller noe i den gaten. Høres ut som fine ting. 

Anonymkode: ce48c...c44

• Liker 3
Skrevet

Den konfirmasjonsgaven jeg har hatt mest glede av, og fortsatt bruker 30 år senere, er en skulderveske. Jeg fikk også koffert og kamera som var mye i bruk til de ble innhentet av tid og teknologi. Kofferten ble overlevert med ordene Du synes kanskje ike det er en så spennende gave nå, men du vil ha mye nytte av den - og det stemte...

Skrevet

Jeg fikk flere kofferter da jeg ble konfirmert og ingen av dem ble brukt før de ble levert til en gjenbruksbutikk 20 år senere. Og det er ikke fordi jeg ikke har reist mye, men fordi den ene var for stor og den andre hadde ikke hjul. Jeg kjøpte derfor heller en selv, som jeg har brukt masse. Og aller mest har jeg brukt sekk.

Smykkene jeg fikk har jeg aldri brukt (klumpete snorre-smykker er virkelig ikke min stil).

Kun et unntak: bunadssøljen jeg fikk av mine besteforeldre. 

Så selv gir jeg kun penger. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 7.54):

Opp igjennom har barna (fire av de) fått mye ræl til konfirmasjon og dåp. Gavene er selvfølgelig ment godt, skal liksom være noe annerledes og spennende til forskjell fra bunadsølv og penger. 

Fire barn, alle jenter. Det eneste som jeg vet blir brukt videre i voksenlivet er penger (som ble spart til bil/leilighet/pc til vgs), bunadssølv og smykker. Når jeg sier smykker mener jeg smykker i ekte gull, men ekte edelstener. 

andre ting de fikk i konfirmasjonen som dyrt ullteppe i kvalitet, kunst, telt, hjemmestrikkede selbuvotter/lue, (riktignok i god kvalitet) har blitt liggende urørt og så kastet/gitt bort

Jeg holder virkelig en knapp på det klasssike:

penger

bunadsølv

smykker

Anonymkode: 52f55...11f

Beklager, men det hørtes veldig utakknemlig ut. Ellers enig i at de klassiske gavene er vell så bra som andre ting. Men at dere ikke har klart å ta i bruk ulltepper, hjemmestrikk, telt og kunst, sier vel mer om mottaker enn giver.

Anonymkode: 8dddd...480

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...