Gå til innhold

Hudlege eller gynekolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er plaget med økende smerter og rødhet i ytre deler av underlivet. Gynekolog mente det var eksem, og jeg har fått stadig sterkere kortisonkremer. Siste krem ble jeg fullstendig rød og sår av, og så tegn på skader man kan få fra kortisonkrem, så da stoppet jeg tvert (midt i ferien, så var på egenhånd). Gynekologen har ikke mulighet til å følge meg opp mer (offentlig, har ikke time på lang tid), så jeg vurderer å bestille privat for å få fortgang. Jeg tåler 0 aktivitet før det blir verre selv med kremer og uten undertøy på, så jeg må bare ligge i sofaen... Dere som har hatt lignende problemer, har dere fått god hjelp av gynekolog eller er det hudlege som gjelder? Hudleger er litt vanskeligere å komme til hos, men hvis de vil kunne gi bedre hjelp kan det være verdt det.

Anonymkode: 06892...0fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd hudlege. 
Langvarig bruk av kortison er ikke bra. 
Tynner ut huden , og plagene kan blir kronisk bare av den grunn 

Anonymkode: b73ad...68f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er lichen schlerosis så er kortisonsalve (dermovat) eneste behandling og det er gynekologen som er dyktige på den sykdommen. Er det noe annet så er det ofte hudlege som er best. Feks hidradenitis så er det hudlege som behandler i underlivet men gynekologisk avd opererer. 

Dog. Litt hjelp med du venter på å komme inn til ny lege. Aurax er smertestillende krem som du kan smøre i underlivet, jeg bruker det av og til. Sprekker i huden kan du fikse med å smøre Benpathen på før leggetid og som oftest er rifter helt dine neste morgen. Bruk olje nedentil når du vasker deg, det hjelper mot tørrhet spesielt når du smører med dermovat.

Anonymkode: 0c2ca...a1a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For problemer med hud i underlivet så er hudlege rette sted.

Anonymkode: bf565...d8c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp hos fastlegen, hadde mye liknende symptomer. Hun konstaterte lichen i løpet av 10 sekunder, fikk kortison og ble raskt mye bedre. 

Anonymkode: 938e5...8cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skikkelige problemer i over 1 år, så har det minket med behandling men jeg føler fortsatt at det er noe der under huden.

Jeg gikk til vikar for fastlegen, fikk en salve som ikke virket i det hele tatt. Gikk til en gynekolog, fikk dactacort,  som jeg mest sannsynlig ikke tålte og fikk enda mer problemer og spredning av utslett, fikk antibiotika av fastlegen når det spredde seg ut på kroppen, hjalp ikke, gikk til en annen gynekolog og fikk Elocon og fremforalt tips om hvilke kremer og oljer jeg skulle bruke i underlivet. Fuktighetskrem feks, aldri tenkt på å bruke det. Så jeg begynte å bruke elocon når kløen var som verst og så smurte jevnlig med ACO canoderm. "Vasket" med jordnøttolje kjøpt på apotek. reduserte elocon ettersom det ble bedre. Må fortsatt bruke den nå 1 år senere for å holde det borte. Har ikke fått en diagnose. Det blev tatt biopsi og alle prøver man kan tenke seg. Hos meg var kløen verst og når eksemet spredde seg ut på kroppen, da så jeg skikkelig ækkel ut. Jeg ble henvist til hudlege av siste gynekologen, men det var 6 måneder ventetid og under den tiden hadde jeg blitt mye bedre, så valgte å ikke gå på timen. 

Anonymkode: bba3a...34d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...