Gå til innhold

Sparkesykler forlatt på fortauet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag når jeg kjørte og handlet, så jeg ikke mindre enn fire sparkesykler på forskjellige steder som stod helt alene på fortauet, utenfor sentrum/i utkanten av sentrum, uten at det var noen sti, hus eller noen form for avkjørsel i nærheten som kunne indikere at de var satt der fordi eieren skulle noe akkurat der. Det var på helt tilfeldige steder, som om de bare hadde satt dem fra seg og gått videre. Tre stod oppreist, og en lå slengt i grøfta. 
Hva kommer dette av? Jeg har nok sett det før også, men nå var det så mange at jeg reagerte på det. Noen som har forklaring?

Anonymkode: f17fd...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleie sykler eller private sykler?

Utleie variantene fordeles utover og leies på tid. Det kan være grense for de kan kjøres og parkeres. Grensene vises i appen til selskapet som leier ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på det samme. De står rare steder.

Her om dagen lå jeg bak en elsparkesykkel i sykkelfeltet, og plutselig så bare stoppet hun den, og gikk av. Der. Midt i sykkelveien. Jeg holdt på å sykle rett på den. Enkelte folk som leier elsparkesykler er helt fjerne

Anonymkode: 5978a...139

• Liker 5
Skrevet

Står en sparkesykkel parkert til hinder kan det rapporteres til selskapet som eier den.

Det kan føre til flere ting, men den som parkerer feil kan få advarsel eller bli utestengt fra appen.

Selskapet som eier kan også hente sykkelen.

Har rapportert mange og merker en bedring.

Metoden varierer etter hvilket selskap som eier sykkelen, men de fleste har en løsning på nettsiden.

Det finnes en egen app for å rapportere alle selskaper, men uheldigvis aksepterer ikke alle selskapene meldinger fra denne appen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.nivel.parkingapp

https://apps.apple.com/us/app/poor-parking/id1550568368

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (1 time siden):

Utleie sykler eller private sykler?

Utleie variantene fordeles utover og leies på tid. Det kan være grense for de kan kjøres og parkeres. Grensene vises i appen til selskapet som leier ut.

Så de kan bare kjøre dem et sted og så står de der? Jeg trodde man leverte ting man leide der man leide dem. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her om dagen lå jeg bak en elsparkesykkel i sykkelfeltet, og plutselig så bare stoppet hun den, og gikk av. Der. Midt i sykkelveien. Jeg holdt på å sykle rett på den. Enkelte folk som leier elsparkesykler er helt fjerne

Jøss, utrolig. Merkelig at selskapet aksepterer dette. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så de kan bare kjøre dem et sted og så står de der? Jeg trodde man leverte ting man leide der man leide dem. TS

Det er tanken bak elektriske sparkesykler de skal være tilgjengelig "overalt" og årsaken til de har fått mye oppmerksomhet.

Noen kommuner og byer har gjort begrensninger på hvor de kan parkeres og hvor mange som kan leies ut. I tillegg heter det seg de skal ikke parkeres til hinder for ferdsel.

Nå skjer det også at sparkesykkel blir flyttet av noen andre enn den som leide den. Spesielt der sparkesykkel ligger i vann er gjerne ikke leietaker som har "parkert" i vannet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Batteri...... Har fått det til selv. Og de er så tunge at jeg ikke har sjans til å flytte de. Men klarer som regel å vippe de ut av sykkelveien, akkurat. 

Har også mange ganger opplevd at noen bærer sykkelen fra et sted den er fint parkert, til å sette den i veien for andre et sted. 

Anonymkode: 7a1a6...59d

Skrevet

Men er det ikke bare å stjele dem da? Eller har de innebygd GPS eller noe? Urettferdig at min vanlige sykkel ble stjålet når den var låst, men disse sparkesyklene kan visst stå overalt uten å bli stjelt. TS

Skrevet

Jeg tror utleierne kjører dem ut utenfor sentrum i helgene, for å få kunder i forbindelse med uteliv osv. Jeg har lagt merke til at det plutselig har begynt å stå mange parkerte sykler i mitt nærområde i helgene. Og de står ofte så fint oppstilte på lørdag at det garantert ikke er tilfeldige brukere som har etterlatt dem der.

Anonymkode: 6bb18...ce6

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (2 timer siden):

Står en sparkesykkel parkert til hinder kan det rapporteres til selskapet som eier den.

Det kan føre til flere ting, men den som parkerer feil kan få advarsel eller bli utestengt fra appen.

Selskapet som eier kan også hente sykkelen.

Har rapportert mange og merker en bedring.

Metoden varierer etter hvilket selskap som eier sykkelen, men de fleste har en løsning på nettsiden.

Det finnes en egen app for å rapportere alle selskaper, men uheldigvis aksepterer ikke alle selskapene meldinger fra denne appen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.nivel.parkingapp

https://apps.apple.com/us/app/poor-parking/id1550568368

Kan man rapportere det uten å ha en app? 

Anonymkode: f9a2f...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.10):

hvor gammel var hun da? 

har opplevd når jeg kjører sparkesykkel at veldig unge vil passere på den siden som passer dem best.. følger ingen høyreregel. det burde være like basic som å spise og drikke. eller prompe for den saks skyld. 

Anonymkode: 84ff3...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 22.02):

Men er det ikke bare å stjele dem da? Eller har de innebygd GPS eller noe? Urettferdig at min vanlige sykkel ble stjålet når den var låst, men disse sparkesyklene kan visst stå overalt uten å bli stjelt. TS

GPS og geofencing. 

Anonymkode: 180e2...4dc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 22.02):

Sparkesyklene har som nevnt innebygget sporing via GNSS (satellittbaserte navigasjonssystemer der GPS, Galileo og Glonass er de mest brukte) samtidig som de kan kommunisere via 4G/5G mobilnett. Eier kan spore hvor sykkelen til enhver tid er. I tillegg er syklene sperret fra bruk frem til de mottar signal om bli aktivert via 4G/5G mobilnett. 

Den som stjeler en utleie sparkesykkel må gjøre mye arbeid for å få en fungerende sparkesykkel. Neppe verdt arbeidet, så de blir stående i fred.

En privat tråsykkel, sparkesykkel eller elsykkel har ikke innebygget sporing, er enklere å stjele samt enklere å selge. Dermed er de mer populær å stjele.

Endret av TBL12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...