Gå til innhold

Er det virkelig innafor at voksne mennesker blir langtidssykemeldt på grunn av samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk blir jo sykmeldt for at de er feite….

Eller vond rygg, knær osv fordi de ikke trener…..

Er det innafor da?

Hvor setter man grensa? 
Slik jeg ser det så er den vel egentlig ikke satt…..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et fenomen som har oppstått de senere årene. Før tålte merkelig nok folk dette fint.

Anonymkode: 31ca6...ddd

Tull og tøys. Før håndterte folk like dårlig/godt som nå, og det gikk folk til grunne. 

Anonymkode: 21c8c...5e7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ludovica- skrev (På 11.8.2025 den 23.51):

Man trenger ikke ha hatt et enkelt liv for å oppleve at samlivsbrudd/relasjonsbrudd blir en livskrise. 

Veldig fint fordi som klarer seg kjempe bra etter brudd og mestrer å håndtere hverdagen helt problemfritt etterpå, men sånn er det ikke for alle. 

Jeg har ei venninne som reiser mye til utlandet alene, tjener mye, eier egen bolig, har opplevd nok vondt til at hun skal ha erfaring med det meste. Hun forventet likevel ikke at kjæresten som hun hadde vært sammen med i flere år, som ville ha barn med henne plutselig skulle si at han ikke elsket henne lengre. Hun er i den alderen der hun begynner å få dårlig tid før hun evt. får barn, og det tok tid for henne å stole på denne fyren fordi hun av en eller annen grunn alltid blir dumpet (har kjent henne godt i over 30 år, og hun er en greit person). Folk har så mangel på empati...

Skrevet
Disni skrev (26 minutter siden):

Folk blir jo sykmeldt for at de er feite….

Eller vond rygg, knær osv fordi de ikke trener…..

Er det innafor da?

Hvor setter man grensa? 
Slik jeg ser det så er den vel egentlig ikke satt…..

Utfordringen i Norge er at kostnaden for fravær er delt mellom arbeidsgiver og staten, så det er kritisk å ha en ryddig grenseoppgang mellom bedriftens kostnad og statens ansvar.  Hvilket gjør at sykemelding som begrep har en større fokus i Norge enn i de fleste andre steder. Spesielt fordi vi har et offentlig helsevesen : det er en kalkulert vurdering om vi som samfunn skal ta kostnaden med å behandle folk til funksjonelt frisk, i forhold til å kompensere lønn til de blir frisk av seg selv. Og vi har en helsepolitisk strategi knyttet til at så mange som mulig skal bli frisk av seg selv.

Det gjør at vi bruker begrepet  "sykemelding" i mange settinger det ikke har noen som helst betydning. Stortingsrepresentanter går aldri til legen og får sykemelding: en "sykemeldt" stortingsrepresentant er bare en person som ikke tar telefonen og ikke møter i Stortinget : han har ikke lønn, og har derfor ikke sykelønn, og det finnes ikke grunnlag for trekk. Men vi bruker begrepet, fordi det har vi et forhold til.

I land der arbeidsgiver , eller forsikring i større grad dekker lønn under sykdom har man mye mindre samfunnsdiskusjon rundt årsaker til fravær : det blir i en større grad en del av personlig kompensasjonspakke. Dette er litt av grunnen til at jeg er skeptisk til det store fokuset om å kutte sykelønn : det MÅ kompenseres, og det vi legger opp til at dette skal kompenseres av arbeidsgiver. Der er ingen kost du slenger over til arbeidstaker som ikke ender opp enten hos Staten eller arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Før taklet folk ting med alkohol 

Anonymkode: 4389e...4af

Jaha, ja. Det er nok svaret...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tull og tøys. Før håndterte folk like dårlig/godt som nå, og det gikk folk til grunne. 

Nei, vil nok si det gikk mye bedre før. Nå er vi ikke mye tess, hele gjengen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk reklamerer jo ikke for vold da, jeg ble sykmeldt og de på jobben ble sure for det var ikke en grunn nok. Lite viste de at jeg bodde på krisesenter, hadde voldsalarm, traumer og var helt utkjørt. 

Anonymkode: 7bf51...e57

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 23.59):

En kollega av meg tok ikke en eneste egenmeldingsdag en gang da kona gikk fra han. Men plutselig kom han bare ikke på jobb mer. Han ble funnet hjemme. Han hadde tatt sitt eget liv.

Anonymkode: 1aa21...4c0

Og hvordan mener du en sykemelding ville forebygget selvdrap? Han ville jo uansett sittet alene med det hans let med - det å gå på jobb KAN for mange være den ene livslinjen de har i en slik situasjon. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

La den her sitte litt!!

Anonymkode: ed4c4...efe

JA la det, hos deg også, ref det jeg skriver over - hvordan VET du at denne personen IKKE ville valgt det samme om de ble sykemeldt uten noen form for oppfølging? Å bruke selvmord og psykisk helse som forsvar i en slik setting er bare ufint mot alle de som sliter med psykisk uhelse hver dag egentlig. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

SÅ du har fasiten du da? På hvordan folk før gikk til gunne mens i dag kan de få sykemelding og det er så mye bedre? Den fasiten må du linke til noe dokumentasjon på for den tror jeg du sliter med å finne.. 

Anonymkode: d11af...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som ble langtidssykmeldt pga brudd. Alt kom som lyn fra klar himmel og alt som skjedde etter bruddet knakk meg totalt. 

Jeg ble også etter hvert innlagt på langtidsplass på DPS. Jeg var så ute å kjøre at det eneste jeg ville var å dø fra alt. Hadde ett forsøk også, men ble heldigvis reddet.

At vi hadde barn sammen fikk ikke min lyst til å dø gå bort. Jeg mente barna ville få det bedre uten meg til tross for at bf ikke ville ha kontakt med barna.

Det skjedde mye vondt i løpet av bare en mnd. Ting jeg aldri trudde den mannen kunne hverken si eller gjøre.

Jeg var sykmeldt i minst 6 mnd før jeg forsøkte meg i jobb delvis, men det fungerte ikke. Var vel nærmere 1 år etter at jeg var i full jobb igjen. Nå har jeg en jobb hvor jeg må være 100% årvåken og ta de riktige beslutningene øyeblikkelig for å forhindre andres liv.

Nå hadde jeg barna 100% og de slet psykisk pga hva denne bf sa og gjorde, så jeg måtte passe de så godt jeg kunne også. Endte opp med at mine foreldre passet barna en periode da jeg var innlagt. Bf ville ikke hjelpe de eller ha noe med de å gjøre til tross for at jeg ikke klarte ta meg av de. Han sendte barna våre på runddans til sine slektninger etter hvert fordi han måtte få lov å dyrke den nye kjærligheten sin - ny dame.

Så at folk blir sykmeldt pga brudd skjønner jeg godt hvis bruddet er noe ala mitt brudd.

Anonymkode: 1b638...251

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorgen etter et familiebrudd kan være større enn sorgen når partner dør. Hvis det er greit å være sykemeldt pga partners død, bør det også være greit med sykemelding pga familiebrudd 

Anonymkode: c1880...f91

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er litt spesielt at så mange bryr seg om den utløsende årsaken bak sykdommen, det er vel at en er syk som betyr noe, hvorfor er ikke noe arbeidsgiver eller andre skal bry seg om

• Liker 5
Skrevet

Det er et samfunnsproblem. Folk må ta seg sammen, det gjelder også de som gir sykmeldinger. Jeg sykmeldte meg ikke engang da en av mine aller nærmeste døde i svært ung alder, ikke egenmelding engang.

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Det er et samfunnsproblem. Folk må ta seg sammen, det gjelder også de som gir sykmeldinger. Jeg sykmeldte meg ikke engang da en av mine aller nærmeste døde i svært ung alder, ikke egenmelding engang.

Er det virkelig noe å være stolt av? Tvertimot, tenker jeg! Det framstiller det som ufølsom. 

Anonymkode: fb10c...228

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig noe å være stolt av? Tvertimot, tenker jeg! Det framstiller det som ufølsom. 

Jeg har ikke vist tegn til stolthet, men skriver hvordan jeg håndterte det som en indikasjon på hva som bør være normalen 🤡

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et fenomen som har oppstått de senere årene. Før tålte merkelig nok folk dette fint.

Alltid vært folk som har vært psykisksyke, hva tenker du er nytt? 

Anonymkode: 81fe7...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.59):

Det er meningen vi skal være utrustet til å takle at livet skjer uten å belaste arbeidsgiver og velferdssystemet med trøbbel på privaten. Gå på jobb, så får du noe annet å tenke på den stunda i alle fall.

Anonymkode: 01696...0dd

Da kan politkerne som sykmelder seg så fort de blir eksponert for lovbrudd gå frem som ett godt eksempel først. Jeg ser heller at kollegaen min sykmelder seg pga samlivsbrudd enn at f.eks. Moxnes ble sykmeldt pga stjeling - attpåtil flere tilfeller av stjeling.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå har jeg en jobb hvor jeg må være 100% årvåken og ta de riktige beslutningene øyeblikkelig for å forhindre andres liv.

Huff da, tenk å jobbe med å forhindre liv.

Anonymkode: 01696...0dd

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo tenkes at psyken var ganske kjør fra før av, også fikk samlivsbruddet det til å tippe helt over. Ingen lege sykemelder pga samlivsbrudd, det har de jo ikke lov til. Merkelig at flere her inne ikke ser ut til å vite sånne elementære ting. 

Og nei, det er ikke sånn at den sykemeldte orker, ønsker eller klarer å fortelle den ordentlige og komplekse grunnen til at man er sykemeldt til venner, kollegaer og familie. Derfor er det enklere å si at man er sykemeldt pga samlivsbruddet (eventuelt at andre rundt lager seg sånne historier selv).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke vist tegn til stolthet, men skriver hvordan jeg håndterte det som en indikasjon på hva som bør være normalen 🤡

Det er ikke en indikasjon på hva som bør være normalen. Tvert i mot. Det er forebyggende for psykiske plager senere i livet å kunne være i kontakt med egne følelser fra ung alder. Det hjelper også på å ha sunne forhold. Din klovn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (15 minutter siden):

Så DU er fasit på det perfekte da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...