AnonymBruker Skrevet 11. august #101 Skrevet 11. august Har man hatt ett enkelt liv uten de store sorgene, så er det klart at ett samlivsbrudd helt ut av det blå kan gi deg en livskrise.. Jeg vet om en dame der mannen gikk fra henne. Hun gikk helt i kjelleren. Har aldri opplevd noe vondt i livet. (Ikke engang dødsfall i familien/slekt). Måtte sykemeldes. Samtidig hadde hun støtte fra både familie, venner og kolleger. Folk hjalp henne med å flytte og pusse opp den nye plassen. Folk kom med middager og kjørte/hentet unger. Og jeg kjenner at jeg blir litt eh. Bitter og misunnelig. Vet ikke helt, men jeg syns ikke at hun hadde trengt sykemelding når hun får så mye støtte. Eller hun gjorde seg så stakkarslig... Hun var sykt heldig som fikk så mye hjelp... Foreldrene gav henne forskudd på arv feks sånn at hun kunne kjøpe ett hus alene til 5mill. De har alltid vært flinke med penger, så hun fikk mye penger ut av forholdet og. Jeg syns hun er utrolig heldig og burde sett det selv. Samtidig så skjønner jeg jo at dette var en stor krise. Anonymkode: 08469...41c 1
Ludovica- Skrevet 11. august #102 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man hatt ett enkelt liv uten de store sorgene, så er det klart at ett samlivsbrudd helt ut av det blå kan gi deg en livskrise.. Jeg vet om en dame der mannen gikk fra henne. Hun gikk helt i kjelleren. Har aldri opplevd noe vondt i livet. (Ikke engang dødsfall i familien/slekt). Måtte sykemeldes. Samtidig hadde hun støtte fra både familie, venner og kolleger. Folk hjalp henne med å flytte og pusse opp den nye plassen. Folk kom med middager og kjørte/hentet unger. Og jeg kjenner at jeg blir litt eh. Bitter og misunnelig. Vet ikke helt, men jeg syns ikke at hun hadde trengt sykemelding når hun får så mye støtte. Eller hun gjorde seg så stakkarslig... Hun var sykt heldig som fikk så mye hjelp... Foreldrene gav henne forskudd på arv feks sånn at hun kunne kjøpe ett hus alene til 5mill. De har alltid vært flinke med penger, så hun fikk mye penger ut av forholdet og. Jeg syns hun er utrolig heldig og burde sett det selv. Samtidig så skjønner jeg jo at dette var en stor krise. Anonymkode: 08469...41c Man trenger ikke ha hatt et enkelt liv for å oppleve at samlivsbrudd/relasjonsbrudd blir en livskrise. Veldig fint fordi som klarer seg kjempe bra etter brudd og mestrer å håndtere hverdagen helt problemfritt etterpå, men sånn er det ikke for alle. 2 5
AnonymBruker Skrevet 11. august #103 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Seriøst? Gjør folk det? Og om leger skriver ut sykemeldinger i månedsvis pga noe slikt, så er det ikke rart både nav og arbeidsgiver bestrider sykemeldinger! Anonymkode: 39239...650 En kollega av meg tok ikke en eneste egenmeldingsdag en gang da kona gikk fra han. Men plutselig kom han bare ikke på jobb mer. Han ble funnet hjemme. Han hadde tatt sitt eget liv. Anonymkode: 1aa21...4c0 4 4 3
Arild37 Skrevet 11. august #104 Skrevet 11. august Har du ikke fått med deg at sorg kan gjøre folk syke? Om det er sorg eller det skal være noe annet som fører til sykdom spiller da ingen rolle. Årsaken til sykdom er vel ikke noe andre skal henge seg opp i 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #105 Skrevet 12. august Tenker 1-3mnd er innafor. Første måneden er nok krevende psykisk. Og for noen er det mer enn "bare" utroskap eller man er vokst fra hverandre. Ikke alltid man vet. Barna skal også ivaretas, og foreldrene har gjerne kun energi til det og ikke jobb samtidig. Men det er mulig med gradert sykemelding. Å bli sykemeldt 100% i flere måneder burde ikke vært lov uten veldig gode grunner. Anonymkode: 75861...626
AnonymBruker Skrevet 12. august #106 Skrevet 12. august Hadde en sjef som ikke sykemeldte seg da de gikk fra hverandre. Det burde han ha gjort. Han hadde ikke kontroll på jobben sin eller privatlivet sitt. Og med det holdt han på å ødelegge arbeidsplassen. Nå to år etter er han ikke innpå enda med etterslepet sitt. Han mente også at jobben var fristedet hans, men hos oss må man være skjerpet og på hele arbeidsdagen. Vi jobber tett på mennesker som bruker tjenesten vi leverer og den leveres innenfor gitte klokkeslett og det er ikke rom for avvik. Hadde han sykemeldt seg i noen måneder hadde det nok gått bedre for oss andre i alle fall. Anonymkode: 8a486...39b 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #107 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1. Hvorfor skal "hvermansen" mene noe om en situasjon de ikke kjenner detaljene i, når en lege har vurdert sykemelding som nødvendig? 2. Tenker du at alle mennesker er helt like, og takler alle situasjoner likt? Anonymkode: cb90e...f0e Mye pga at reaksjonen ikke samsvarer med virkeligheten. Tatt i betraktning hva vi nå vet om folks lave terskel for å få seg sykmelding, er det igrunnen enkelt. Anonymkode: 31ca6...ddd
AnonymBruker Skrevet 12. august #108 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker 1-3mnd er innafor. Første måneden er nok krevende psykisk. Og for noen er det mer enn "bare" utroskap eller man er vokst fra hverandre. Ikke alltid man vet. Barna skal også ivaretas, og foreldrene har gjerne kun energi til det og ikke jobb samtidig. Men det er mulig med gradert sykemelding. Å bli sykemeldt 100% i flere måneder burde ikke vært lov uten veldig gode grunner. Anonymkode: 75861...626 3 måneder?! Hvorfor mener du at fellesskapet skal finansiere at folk ikke greier å takle livet. Hvordan mener du at det er bærekraftig at alle som gjennomgår samlivsbrudd skal ta 1-3 mnd sykemelding?? Anonymkode: af043...017 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #109 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): 3 måneder?! Hvorfor mener du at fellesskapet skal finansiere at folk ikke greier å takle livet. Hvordan mener du at det er bærekraftig at alle som gjennomgår samlivsbrudd skal ta 1-3 mnd sykemelding?? Anonymkode: af043...017 De hadde kanskje taklet privatlivet om jobben ikke også hadde vært stressende ? Vanligvis så er livet litt som en vektskål mellom privatliv og arbeidsliv og er den ene for tung så forsvinner likevekten og balansen. Anonymkode: 9f507...600 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #110 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): 3 måneder?! Hvorfor mener du at fellesskapet skal finansiere at folk ikke greier å takle livet. Hvordan mener du at det er bærekraftig at alle som gjennomgår samlivsbrudd skal ta 1-3 mnd sykemelding?? Anonymkode: af043...017 Mulig livet hadde vært lettere med empati og omsorg i samfunnet. Isteden kan vi lese slikt sin dette, får virkelig ikke håpe psykisk sykdom rammer deg. Anonymkode: 81fe7...f1c 3 7
AnonymBruker Skrevet 12. august #111 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mulig livet hadde vært lettere med empati og omsorg i samfunnet. Isteden kan vi lese slikt sin dette, får virkelig ikke håpe psykisk sykdom rammer deg. Anonymkode: 81fe7...f1c Det er altfor mye empati og omsorg i samfunnet om det blir ok å sykmelde seg for et samlivsbrudd. Anonymkode: 31ca6...ddd 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #112 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): De hadde kanskje taklet privatlivet om jobben ikke også hadde vært stressende ? Vanligvis så er livet litt som en vektskål mellom privatliv og arbeidsliv og er den ene for tung så forsvinner likevekten og balansen. Anonymkode: 9f507...600 Så ta litt personlig ansvar og gjør noe med situasjonen om jobben er så stressende. Bytt jobb, jobb redusert el. Takler man ikke livet, så gjør noe med situasjonen! At sykemelding alltid skal være en løsning for enkelte er en uting! Anonymkode: af043...017
AnonymBruker Skrevet 12. august #113 Skrevet 12. august Jeg var sykemeldt i noen uker. Bare gråt og klarte ikke jobben min som terapeut. Jeg forstår derimot godt de som er lenge borte da samlivsbrudd kan være en alvorlig livskrise. Anonymkode: dc77d...4da 5
AnonymBruker Skrevet 12. august #114 Skrevet 12. august Ikke døm før man har stått der selv. Jeg skulle være sterk for alle sammen. Min mor så det, alle så det rundt meg. At no knekker hun snart. Der stod jeg på jobb. Og knakk fullstendig sammen. Jeg presset så langt at kroppen slo seg fullstendig av. Jeg ble sykmeldt et helt år. Psykologen min ville legge meg inn. Så ille ble det. Men jeg klarte å jobbe meg opp. Og enda så sitter det i kroppen min. 4 år etterpå. Anonymkode: c42be...89b 3 7
AnonymBruker Skrevet 12. august #115 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): 3 måneder?! Hvorfor mener du at fellesskapet skal finansiere at folk ikke greier å takle livet. Hvordan mener du at det er bærekraftig at alle som gjennomgår samlivsbrudd skal ta 1-3 mnd sykemelding?? Anonymkode: af043...017 I mange tilfeller er nok fellesskapet tjent med at personen er sykmeldt så lenge vedkommende trenger det. Merk at jeg mener at det er lege, ikke pasienten som avgjør hvor lenge det er. Jeg var selv vitne til hvor ustabil en av mine foreldre ble ved samlivsbrudd. Da var vedkommende en person vi, som samfunn, ikke ønsker å ha som sjåfør (av tog, fly, buss), sykepleier, politi, operatør av tungt maskineri osv. Vedkommende var ikke istand til å utføre jobben sin. Jeg ser for meg debatten i etterkant dersom en lege nektet å gi en ustabil bussjåfør sykmelding etter samlivsbrudd, og denne bussjåføren kjørte utfor et stup med passasjerene sine. Anonymkode: 3384e...828 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #116 Skrevet 12. august Selv om dere på jobben tror det 'bare er et samlivsbrudd'... Så kan det være andre årsaker. F.eks kan personen blitt så deprimert at de har fått en dyp depresjon med selvmordstanker. Eller har opplevd noe som har gitt traumer, og reaksjoner etter dette. Synes det er umodent og på grensen til slemt å sitte å snakke om dette på arbeidet. Er noen sykemeldt så har dere ikke noe med det. Legen sykemelder ikke uten grunn. Å grunnen har ikke du noe med. Prøv å fokusere på deg selv og ditt arbeid istedenfor å skape tvil og baksnakk om kollegaer av deg. Anonymkode: ed4c4...efe 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #117 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): En kollega av meg tok ikke en eneste egenmeldingsdag en gang da kona gikk fra han. Men plutselig kom han bare ikke på jobb mer. Han ble funnet hjemme. Han hadde tatt sitt eget liv. Anonymkode: 1aa21...4c0 La den her sitte litt!! Anonymkode: ed4c4...efe 8
AnonymBruker Skrevet 12. august #118 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Og du vet at det ikke er narsissisme med i bildet? Langvarig psykisk vold? Snakker kollegaer om slikt? Anonymkode: 77889...3bc 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #119 Skrevet 12. august Vi kan jo gjøre som de gjør i USA siden høyresiden-partiene her i Norge ønsker at vi skal være en USA-hooker. Vi fortsetter å kutte ned på velferd, lar den ekstreme kapitalismen få enda mer fotfeste og så kan vi bare la folk som klikker komme tilbake til lederen i arbeidstiden, så blir lederen plaffet ned mest sannsynlig. Det er det som skjer i USA hele tiden. Lite med sykemelding, men mye mer av der den sykemeldte går og kjøper et våpen. Da kan man vel trygt si at det blir en dårlig arbeidsdag for lederen som ønsker å spare ekstra på sykemelding? 🤣 Anonymkode: ab6be...fbd 4
AnonymBruker Skrevet 12. august #120 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er altfor mye empati og omsorg i samfunnet om det blir ok å sykmelde seg for et samlivsbrudd. Anonymkode: 31ca6...ddd Man blir ikke sykemeldt for samlivsbruddet( men den psykiske påkjenningen som den personen får. Vanskelig å forstå? Nå har du lest om noen tar selvmord i denne tråden, mange kvinner som har blitt drept er etter samlivsbrudd, jeg har en bror som ente i psykose. Dette er altså ikke grunnlag for sykemelding i følge deg for det er ikke sykdom. Som jeg skrev får håpe psykisksykdom ikke rammer deg. Anonymkode: 81fe7...f1c 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå