AnonymBruker Skrevet 11. august #81 Skrevet 11. august HMK skrev (20 minutter siden): Hvorfor i alle dager skal jeg mene noe som helst om andres årsaker for sykemelding??? Eh.. fordi det er samfunnets felles pott som betaler for det, og da er man selvsagt berettighet til å diskutere dette som et fenomen , slik ts prøver å Få til her:) Anonymkode: 31070...f11 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #82 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men blir man friskere i en slik situasjon av å sitte hjemme?!? For min del ville jeg ha jobbet mye i en slik situasjon Newsflash, folk er forskjellige! Sykemelding er ikke for deg da. Anonymkode: c48fd...601 4 5
AnonymBruker Skrevet 11. august #83 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh.. fordi det er samfunnets felles pott som betaler for det, og da er man selvsagt berettighet til å diskutere dette som et fenomen , slik ts prøver å Få til her:) Anonymkode: 31070...f11 Får du tilbakemelding fra stat og kommune hva DINE skattepenger går til? For det har aldri jeg fått. Den som blir sykemeldt har jo betalt inn sin skatt og da får vedkommende nyte godt av det den dagen det trengs. Gjelder deg og! Anonymkode: fb10c...228 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #84 Skrevet 11. august Så lenge de som styrer landet vårt (politikerne og diverse ordførere) kan sykmelde seg når de regel rett har dummet seg ut (stjålet ting og misbrukt skattepenger for å nevne noe), har jeg null problem med at noen trenger en pause fra jobbe for å samle seg når livet dere har rast sammen. Om det dreier seg om en kortvarig romanse med noen, bør man klare å komme over det uten å bli sykmeldt. Men når et samliv over 20 år der man får roten revet opp, må flytte, får kanskje økonomiske utfordringer og plutselig bare får se barna sine annenhver uke, skjønner jeg godt at det ender i at folk får problemer med psyken rett og slett. Anonymkode: 9dae9...aaa 4 6
katties Skrevet 11. august #85 Skrevet 11. august (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men blir man friskere i en slik situasjon av å sitte hjemme?!? For min del ville jeg ha jobbet mye i en slik situasjon Anonymkode: 31070...f11 På et tidspunkt må man tvinge seg ut av huset, ja, men det var ikke så lett når hun ikke ordet å bli spurt om ting, plutselig måtte hasteordne salg av leilighet, kunne la være å spise et par dager i strekk, plutselig så helt annerledes ut, begynte lett å gråte i en hvilken som helst setting. Hun hadde heldigvis et veldig godt nettverk på jobb, men hun orket ikke se alle kollegaene på én gang - måtte ta ting litt etter litt. Funket ikke å jobbe heller for henne - hun sa hun hadde hjernwtåke og klarte ikke konsentrere seg i ganske lang tid, til ting var mer stabilt igjen. Endret 11. august av katties 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #86 Skrevet 11. august Månedsvis er jo kanskje litt overkill. Men sykemelding i seg selv kan jeg forstå. (Første ukene e.l) Samlivsbrudd kan faktisk være like traumatisk som dødsfall sies det. Spesielt har man levd 10 år + sammen. Folk kan slite i årevis etter det. Anonymkode: 7a569...ed6 4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august #87 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Ja.
AnonymBruker Skrevet 11. august #88 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den som blir sykemeldt har jo betalt inn sin skatt og da får vedkommende nyte godt av det den dagen det trengs. Dette! Anonymkode: c48fd...601 3 2
HMK Skrevet 11. august #89 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eh.. fordi det er samfunnets felles pott som betaler for det, og da er man selvsagt berettighet til å diskutere dette som et fenomen , slik ts prøver å Få til her:) Anonymkode: 31070...f11 Nei. Retten til sykemelding ved arbeidsuførhet har alle arbeidstakere. Det trenger vi faktisk ikke å diskutere som fenomen i det hele tatt. Hvis du vil diskutere rett til sykepenger må du gjøre det på et generelt nivå. Ikke leke dommer over hva som er akseptable årsaker for midlertidig arbeidsuførhet. 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #90 Skrevet 11. august Var sykmeldt to uker etter første samlivsbrudd (kompliserte greier), og jeg måtte finne noen til å være dagmamma for barnet mitt i tillegg. Var mye som kvernet rundt i hodet, sov omtrent ikke, og jeg var absolutt ikke i en tilstand der jeg kunne ha jobbet. Men ukes- og månedsvis? Det høres veldig rart ut hvis det er et helt "clean" brudd. Anonymkode: 444bb...092 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #91 Skrevet 11. august Helt helt feil å langtidsssykemelde ved samlivsbrudd. Det forteller bare hvor galt det har gått. Anonymkode: f08d2...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #92 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): for meg var det å ha en hverdag det som fikk meg igjennom, opp og videre men jeg vet også at det sm fungerer for meg ikke er en fasit for andre, noen velger kjelleren og trenger gå ned der og få dvele ved sorgen, plagene osv for at de skal få det de trenger.. Men for meg er det ikke riktig og jeg syns det er fullstendig urimelig å la arbeidsgiver stå i problemene det skaper at man selv ikke kan møte opp og prøve.. Anonymkode: d11af...e5e Tror du virkelig at det er mange som velger kjelleren?… Sier du det samme når det gjelder kreft og hjerteinfarkt, de valgte det selv? Når man til stadighet ser slike kommentarer forstår man at man er langt unna å likestille fysisk og psykisk sykdom. Man snakker seg grønn og blå om det, men fortsatt er det enormt mange fordommer mot psykisk sykdom. Skikkelig trist er det. Jeg tenker at et samlivsbrudd i seg selv ikke er en sykdom, men jeg tror det er flere omstendigheter som kan gjøre en syk i den forbindelsen. Anonymkode: 5639e...e40 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #93 Skrevet 11. august Jeg hadde en kollega som ble sykemeldt etter samlivsbrudd. Endte opp med selvmord. Etterlot seg 3 barn, hun ble 32 år gammel. Burde definitivt vært sykemeldt og mottatt hjelp. Så setter meg ikke til doms over andres sykemeldinger. Anonymkode: 2e5ae...9ba 1 2 3
seriousgirl Skrevet 11. august #94 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): En jeg kjenner til sykemeldte seg ikke da kona gikk, han tok derimot selvmord. Tenker grunn til sykemelding er mellom pasient, lege og Nav. Synes ikke kollegaer eller bekjente skal drive å gjette og synse om den sykemeldte har en gyldig grunn. Anonymkode: 4c1c9...7b8 Dette!👏 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #95 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Alle dere som i enhver tråd om temaet forsvarer sykemelding nesten uansett, for «det er legen som sykemelder og det skjer ikke uten grunn». Er dere klar over hvor mange svake fastleger som finnes? Som ikke makter å si nei når «pasienter» møter opp og krever sykemelding. Jo mer av slik sykemelding pga livets gang som tillates, jo mer brytes vårt system ned. Plutselig må virkelig harde endringer komme pga systemet ikke er bærekraftig. Vil dere det? Vi er nødt til å ta et oppgjør med misbruk av sykelønnsordningen! Anonymkode: af043...017 Hvordan har du denne oversikten over alle disse svake fastlegene? Anonymkode: 5639e...e40 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #96 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men blir man friskere i en slik situasjon av å sitte hjemme?!? For min del ville jeg ha jobbet mye i en slik situasjon Anonymkode: 31070...f11 For noen blir altså jobb som isberget som senker Titanic. For andre blir jobben fristedet. Det kommer an på ikke bare personlighet, generell helse og hvordan jobben og kollegaene er. Ikke alle har «flat» personlighet og ikke tar innover seg. Har du 3 barn, 1 hund, veldig stressende jobb, pendling og plutselig får samlivsbrudd hvor du plutselig får 100 % ansvar for barn, hus, hund, samt skilsmissen, og eventuelt økonomi med hus, kan du med hånden på hjertet si du hadde tatt det på strak hånd om du var blitt bedratt og skilsmisse var faktum med de betingelsene. Ja, mange offshore koner er vant til å ta store byrder alene, men ikke alle er det. Anonymkode: 9f507...600 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #97 Skrevet 11. august Brunello skrev (1 time siden): Legene står maktesløse og ser på. Mange av de er svært kritiske til hvordan det er blitt. Folk må føle hva de vil, men vi andre skal ikke måtte betale for det. Bor du i en del andre land får man sparket om man er sykmeldt noe særlig mer enn noen uker. Det er ikke bra, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre må det skjerpes inn på hva folk blir sykmeldt for. Ordningene er da vel aldeles ikke gode når mennesker står utenfor et stup, det alt er svart, der de ikke kommer seg opp av senga der de tenker livet er slutt, men den gode ordningen du snakker om favner ikke om psykiske syke. Tenk at noen har dere dømmende som kollegaer, komme tilbake etter et tøft traume da vil ikke være spesielt syk. NEI dere har ikke noe med hvorfor andre er syke, dere er ikke kvalifiserte til å bestemme hva grunn eller ikke. Fordi du ikke synes følelser er noe å bry seg om så er vi forskjellige. Heldigvis har vi mennesker med følelser, mer empati og omsorg for andre hadde flere hatt det ville vi kanskje hatt et bedre arbeidsliv. Vil du hindre sykefravær bli en bedre kollega, nei er ikke mulig å være en god kollega når man er så dømmende og mener jeg klarte det da kan alle andre. Anonymkode: 81fe7...f1c 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #98 Skrevet 11. august Kan ikke tenke meg leger bare slenger ut langtidsykemeldinger bare pga kjærlighetssorg. Noen kan bli vel bli psykisk syke av brudd, men da er man man evt sykemeldt pga sykdom utløst av sorg, ikke bare sykemeldt pga kjærlighetssorg Anonymkode: 64af0...d5c 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #99 Skrevet 11. august Nå kan nok brudd oppleves ulikt, og at det er en livskrise når man skiller seg og barn og alt skal ivaretas. Jeg kan kun svare for meg selv, for meg ble rutinene viktig, slippe å tenke på dette døgnet rundt, få impulser av andre og få overskudd til barna som var de viktigste i bruddet. Jeg er nok typen som da hadde hatt fri og alt for god tid for å grave meg ned i min elendighet. Det å komme seg opp og klistre på seg et smil, hjelper. Jeg har ikke en jobb der jeg kan lukke en dør, så skuespillet med smil smittet til slutt at det ble ekte smil. Anonymkode: 68753...323 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #100 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt helt feil å langtidsssykemelde ved samlivsbrudd. Det forteller bare hvor galt det har gått. Anonymkode: f08d2...b94 Hvis begrunnelsen er kun samlivsbrudd ja, men noen kan bli alvorlig syk av slikt, og sykemelding pga sykdom grunnet samlivsbrudd er mer enn innafor å få sykemelding for Anonymkode: 64af0...d5c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå